Gå til innhold

Balansert ventilasjon erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi bor i et TEK17-hus og trenger nytt balansert ventilasjonssystem etter svært dårlige erfaringer med ExVent. Rådyre årlige reparasjoner og nå har vi rett og slett gitt opp. Hvilke erfaringer har dere andre? 

Setter stor pris på alle svar.

Bor på Østlandet.

Anonymkode: 6e22d...c75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har FlexIt. Hus fra 2019, ikke hatt noe trøbbel og er fornøyd. 

Anonymkode: abd28...6f4

• Liker 1
Skrevet

Vi har flexit i et hus fra 2012 og det bare virker. Vi overtok i 2022 og har ikke vært problemer eller reparasjonsbehov.

Hva er det som er problemet hos dere?

• Liker 1
Skrevet

Flexit

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Vi har flexit i et hus fra 2012 og det bare virker. Vi overtok i 2022 og har ikke vært problemer eller reparasjonsbehov.

Vi flyttet inn i nytt hus i 2018 og hadde første kontroll på ventilasjonsanlegget fra ExVent i 2021. Da hadde hele pumpa iset ned, og siden det har det bare vært trøbbel med både småvifte og trommel. Bare i fjor ble det reparasjoner for 12 000 kroner. Koster omtrent 5000 kr bare å få reparatøren innenfor dørterskelen. Høres ut som om Flexit er veien å gå, ut i fra dere som har svart her.  

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde flexit i forrige leiligheten min. Veldig fornøyd. En del røyk og måtte repareres, men det var først etter 13 år. Tror det kostet meg rundt 6000kr for den reparasjonen. Men utenom det har det fungert perfekt. 

Anonymkode: 2ee47...6bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (18 minutter siden):

Må dere ha regelmessige tilsyn på anlegget? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bor i borettslag, vi har flexit. Har tilsyn en gang i året, må ikke, men syns det er greit. Bytter filter to ganger i året, en gang selv og en gang av den som har tilsyn. 

Anonymkode: e4775...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har Flexit, anlegget er nå 10 år gammelt og det har aldri vært noen problemer med det. Hadde faktisk service på det nå nettopp, for første gang, men for å være ærlig kunne jeg spart de pengene. Det er ikke nødvendig, så lenge man klarer å lese en bruksanvisning og selv sjekke/rengjøre litt en gang i blant.

Dette ble gjort på servicen: teknikeren rensa litt i kanalene, men selv etter 10 år var det lite skit, og det som var, var så nært ventilene at jeg kunne nådd det selv (han filma inn i kanalene, slik at jeg kunne se hvordan det så ut). Så målte han luftmengder ut fra ventilene, noe som ikke er nødvendig hvis man selv ikke har mistanke om at noe er feil. Så kika han litt på viftereimer, kulelager og vifter og så at de så ok ut. Det klarer jeg jo også selv. Det skal uansett ikke byttes før det evt. ryker (i følge teknikeren). Det eneste som kunne ha vært verdt det, var hvis jeg skulle selge i nærmeste framtid, da kan det være en fordel å kunne vise dokumentasjon på at anlegget er ivaretatt.

Anonymkode: 4967f...cfc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Må dere ha regelmessige tilsyn på anlegget? 

TS

Jeg sjekker anlegget rundt en gang i året. Det gjorde jeg i forrige bolig og (også Flexit) og da bytter jeg filter. Har ikke hatt noen eksterne som har gjort noe. Men vurderer å få noen til å rense alle rørene og ventilene. Men sitter litt på gjerde enda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har systemair. Hatt det i forrige hus og der vi bor nå. Totalt 6 år erfaring med det. Aldri vært problemer. Skifter filter og vedlikeholder som vi skal  utenom det så bare funker det.

Anonymkode: 883c0...7de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Systemair funker fint her. Men leiligheten er ikke eldre enn 6 år, så er vel i tidligste laget å uttale seg. 

Anonymkode: 52c32...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har og flexit. Hatt en feil med det i løpet av 15år. Reperatøren kom på kort tid, kikket på det og sa at dette var en garantisak (dette var etter 6-7år). Fikset det og aldri hatt noe problem siden. Har ett abo på filter som kommer en gang i året, og det er enkelt å bytte. Alt bare virker.. Har ikke brukt en krone på det anlegget, Utenom de filterene..  Så 600kr i året. (Men det er med støvsugerposer, så ikke riktig pris). 

Pleier å rense ventilene rundt om i huset selv, og vi sjekker selv at ting ser ok ut inni der. 

Anonymkode: 72361...b87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt Flexit de siste 15 årene; først fem år i forrige hus og så ti år i huset vi bor i nå. Aldri hatt tilsyn, bare skifter filter når nytt filter blir tilsendt. 

Anonymkode: 29493...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke hva det var i huset som vi kjøpte fra før av. Huset er fra slutten av 80 tallet. Men vi skifta for kanskje 5 år siden. Flexi. Skifter filter hvert år. Kommer automatisk i posten. Fungerer veldig fint. Har ikke noen tilsyn på det. 

Anonymkode: 6b8ed...de3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde Systemair der jeg bodde før, måtte bytte rotoren i aggregatet etter 6 år. En dyr utgift på rundt 4-5000 kr. Ellers vil jeg anbefale tilsyn/service på anlegget annethvert år for å rense ventilasjonskanalene, i tillegg til å bytte filter 2 ganger året. 

Anonymkode: 49534...177

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har systemair. Hatt det i forrige hus og der vi bor nå. Totalt 6 år erfaring med det. Aldri vært problemer. Skifter filter og vedlikeholder som vi skal  utenom det så bare funker det.

Anonymkode: 883c0...7de

Hvordan vedlikeholder dere utenom å skifte filter?

Anonymkode: 3d630...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv, men det er et hus ikke langt unna her der ventilasjonen bråker mye. Det har det gjort siden huset var nytt for ett år siden. De som bor der bryr seg ikke, men de har hagen på andre siden. Jeg har opplyst om at det er forstyrrende selv om jeg bor 50 meter unna, det er vei imellom, så det kommer ingen hus som skjermer men fikk til svar at det har vært slik siden starten og at drt er i orden. Jeg er oppriktig lei meg, og bruker ikke lenger hagen som før.

Anonymkode: 4e695...b92

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vedlikeholder dere utenom å skifte filter?

Anonymkode: 3d630...0cc

Ikke meg du spør, men service på anlegg hvor det sjekkes at anlegget er dimensjonert riktig, at anlegget fungerer som det skal, og at det blir utført rengjøring av kanalene er viktig. Kan samle seg fukt og mugg her over tid, da blir det ikke godt inneklima. 

Anonymkode: 49534...177

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...