Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg prøver den faste kuren. Men siden jeg spiser 2000 kcal om morgningen så kan jeg ikke spise senere. Håpløst alt sammen. Eller jeg tok meg en is nå klokka halv ett. Men nå må jeg ikke spise mere i hele dag. Hvordan klare det?

Anonymkode: 43a67...1bd

Men hvorfor i all verden spiser du is når du blir sulten? Du kan jo tydeligvis ikke ha is i hus da. Ta deg en gulrot i stedet.

Anonymkode: a35ed...28b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne sikkert sagt at det er en vanesak, men folk er jo forskjellige. Drikker du kaffe? Jeg synes koffein har en mettende effekt, så hvis jeg drikker kaffe med frokosten, blir jeg fortere mett enn om jeg dropper kaffen.

Anonymkode: 8a10b...dbd

Ja, jeg lever på svart kaffe og vann frem til lunsj kl 11. 😅

Anonymkode: a1a04...124

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (14 minutter siden):

personlig har jeg ikke tro på faste, spesielt for kvinner. Det er vanlig å være sulten om morgenen! og hvis det gjør at du overspiser når du først spiser, så er det ikke bra. For noen passer det bedre med omvendt pyramide: størst måltid til frokost og lunsj, og mindre til middag.

Men det metter ikke så godt med brød og is. Prøv å heller spise noe med mye proteiner og fiber, og litt sunt fett. Tenk nytt om frokost! Jeg spiser ofte en karbonade eller to, og grønnsaker. Eller egg. Hva du spiser til frokost påvirker blodsukkeret og appetitten resten av dagen.

Du trenger ikke spise veldig i lite volum, bare spis riktig. Tenk mest mulig næring ut av kaloriene du spiser.

Majones, smør og brød og is har mye kalorier men gir lite næring og metthet. Om du i stedet hadde spist rekene og pålegget sammen med eggerøre, oppkuttede grønnsaker, hummus, guacamole og litt frukt og nøtter så lover jeg at du hadde blitt ordentlig mett, og fått en mye bedre start på dagen!

Min erfaring er at jeg er ikke sulten om morgenen hvis jeg unngår karbohydrater kvelden før. Det betyr null sukker fra typ kl 18. Jeg spiser ikke før 11-tiden tidligst og det fungerer utmerket, og jeg er altså kvinne. Etter fødsel er det også slik jeg går ned i vekt, uten å tenke på kalorier resten av dagen i det hele tatt (men jeg har ikke et generelt problem med overspising og spiser sunt og variert).

Anonymkode: a35ed...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg lever på svart kaffe og vann frem til lunsj kl 11. 😅

Ikke sant😅 Men da holder du deg hvertfall til kl 11, hvis formålet er faste! Jeg har personlig droppet faste. Det som nå har skjedd, er at jeg automatisk faster likevel. Så lenge jeg ikke har "regler", ordner kroppen det selv virker det som.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har høy matlyst på morgenen, hvor seint spiser dere siste måltid? Jo seinere jeg spiser på kvelden, jo mer sulten er jeg på morgenen. Spiser jeg siste måltid rundt kl 18, klarer jeg å drøye frokosten lenge/spiser mer fornuftig. Vet av flere som har det sånn, så kanskje det gjelder noen av dere også?

Jeg spiser kun to måltid om dagen, og middag er siste måltid mellom kl 15-17. Jeg våkner skrubbsulten uansett. Er egentlig veldig frokostmenneske, men i ukedagene rekker jeg heldigvis ikke å spise før lunsj på jobb kl 11. Jeg har lyst på mat med en gang jeg våkner, og jeg craver søt frokost(gjerne pannekaker ol.). I helgene klarer jeg ikke vente lenger enn til kl 9 med dagens første måltid, i ukedagene går det kun pga jobb. MEN jeg trener hver eneste morgen da kl 5, og i helgene blir det fort tre timer med trening og da er jeg rett og slett dausulten og kunne lett ha gått på en spisesmell som TS. Når jeg først setter i gang da så blir jeg aldri mett uansett(og jeg får i meg godt over 100g proteiner hver dag). Jeg er som larven aldrimett og er sulten/fysen gjennom store deler av dagen og sliter med bingeing pga dette.

Anonymkode: 21691...de6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har spist tre brødskiver pluss en stor hvitløksbaguette med masse reker og majones. Også to is i tillegg. Har enorm matlyst om morran.

gå på lav karb. Enda om det er kun for en stund. Alt den fast carb du spiser gjør deg enda mer sulten. 

Endret av NatNat
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg spiser kun to måltid om dagen, og middag er siste måltid mellom kl 15-17. Jeg våkner skrubbsulten uansett. Er egentlig veldig frokostmenneske, men i ukedagene rekker jeg heldigvis ikke å spise før lunsj på jobb kl 11. Jeg har lyst på mat med en gang jeg våkner, og jeg craver søt frokost(gjerne pannekaker ol.). I helgene klarer jeg ikke vente lenger enn til kl 9 med dagens første måltid, i ukedagene går det kun pga jobb. MEN jeg trener hver eneste morgen da kl 5, og i helgene blir det fort tre timer med trening og da er jeg rett og slett dausulten og kunne lett ha gått på en spisesmell som TS. Når jeg først setter i gang da så blir jeg aldri mett uansett(og jeg får i meg godt over 100g proteiner hver dag). Jeg er som larven aldrimett og er sulten/fysen gjennom store deler av dagen og sliter med bingeing pga dette.

Anonymkode: 21691...de6

Spiser du nok på de to måltidene da? Er greit å være i underskudd, men det er ikke bra å spise for lite heller. Spesielt hvis du er svært aktiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du spiser for lite for hva kroppen din trenger. Prøv å øke til 1500kcal om dagen og se om det hjelper på sulten om morgenen. Økningen må da være av noe sunt, ikke is, feks 150g kylling, eller en laksefilet. 😊 Du vil fortsatt gå ned i vekt men litt saktere, hvilket er greit hvis det gir sunne vaner. Hvis det ikke hjelper så legger du de ekstra kcal på morgenen, men da får du også bare spise det. Jeg overspiser selv når jeg skal ha mensen på lik måte, så jeg øker kcal uka før mensen og kutter litt uka etter mensen. 

Anonymkode: b3107...56b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg har fortsatt ikke spist noe selv om jeg vil. Men jeg kan ikke gå opp i vekt igjen så jeg faster. Det med is er at det blir helt fysen på sukker og er sukkeravhengig i tillegg til at jeg er matvrak. Derfor hjelper det ikke å spise en gulrot isteden for sukker. Da har jeg bare lyst på sukker etter gulrot og blir helt gal etter mat. 

Det er bare ca. 5 timer til jeg skal legge meg og jeg gleder meg til det. Da er klokka 22.10. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du spiser for lite for hva kroppen din trenger. Prøv å øke til 1500kcal om dagen og se om det hjelper på sulten om morgenen. Økningen må da være av noe sunt, ikke is, feks 150g kylling, eller en laksefilet. 😊 Du vil fortsatt gå ned i vekt men litt saktere, hvilket er greit hvis det gir sunne vaner. Hvis det ikke hjelper så legger du de ekstra kcal på morgenen, men da får du også bare spise det. Jeg overspiser selv når jeg skal ha mensen på lik måte, så jeg øker kcal uka før mensen og kutter litt uka etter mensen. 

Øke til 1500kal?

Er der f ingen. Som skjønner at problemet er 2000kalorier til hvert måltid?

Lest igjennom hvert bidige svar, ikke ett menneske som ser på det som kjernen på problemet. 

Vanlig er 3-400 til frokost og lunch og kanskje nikke på 1000 til middag. Går man ned til normal vekt trygt og gradvis, med stabilt blodsukker og nok næring til aktivitet

Anonymkode: d8a13...4ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Øke til 1500kal?

Lest igjennom hvert bidige svar, ikke ett menneske som ser på det som kjernen på problemet. 

Vanlig er 3-400 til frokost og lunch og kanskje nikke på 1000 til middag. Går man ned til normal vekt trygt og gradvis, med stabilt blodsukker og nok næring til aktivitet

Problemet er vel at maten ts spiser ikke gir nok metthetsfølelse. Spiser man seg mett på mer kompakt mat, trenger man ikke 2000 kalorier til frokost.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Øke til 1500kal?

Du svarer fortsatt ikke på alle kommentarene om å fokusere på proteiner, sunt fett og fiber til hvert måltid. Og å fylle på med grønnsaker/salat for å fylle magen ved behov. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er en (dårlig bevart) hemmelighet fra en som er langvarig slank (BMI 19): Du kan ikke spise hva du vil. Du må lære deg hva som metter mest på færreste mulig kalorier, og så må du i tillegg ofte også godta at du må være litt sulten etter måltidet. Du kan ikke spise is og majones når du vil, og du kan ikke spise så mange brødskiver og baguetter som du vil. Du skal ikke føle deg kvalm og svimmel, da har du spist for lite, men du skal ikke nødvendigvis være stappmett. 

Og jeg hadde definitivt lagt på meg dersom jeg spiste 2000 kalorier per dag, på tross av at jeg får inn en del trening og mosjon i hverdagen. Det betyr at det er begrenset hvor langt ned du kommer i vekt hvis du klarer å holde deg til 2000 kcal per dag. Mitt basalbehov er på kun 1260 kalorier, og da må du huske på at å "gå tur" forbrenner få kalorier, så jeg må gå mange kilometer for å kunne spise 1500 kcal. Og dette er for å holde vekten, ikke gå ned. 

Bare sånn til opplysning. Det er ganske brutalt å holde seg slank dersom det ikke kommer av seg selv gjennom høyt stoffskifte eller manglende matlyst. 

Anonymkode: b44a7...256

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts. Jeg har fortsatt ikke spist noe selv om jeg vil. Men jeg kan ikke gå opp i vekt igjen så jeg faster. Det med is er at det blir helt fysen på sukker og er sukkeravhengig i tillegg til at jeg er matvrak. Derfor hjelper det ikke å spise en gulrot isteden for sukker. Da har jeg bare lyst på sukker etter gulrot og blir helt gal etter mat. 

Det er bare ca. 5 timer til jeg skal legge meg og jeg gleder meg til det. Da er klokka 22.10. 

Jeg forstår at du føler at du må ha det sukkeret, men om du spiser mer protein og fett og fiber, så vil det hjelpe veldig på sukkersuget! Du kan også prøve å ta krom-tilskudd.

begynn med å spise grønnsaker og proteiner først HVER gang du skal spise noe søtt. Spis aldri «nakne» karbohydrater, ta det som dessert eller sammen med proteiner og fiber. Det er bedre å spise flere kalorier i starten enn å spise nakne karbohydrater som gjør at blodsukkeret ditt stiger og synker veldig raskt. Da vil du aldri komme deg ut av sukkersuget og overspisingen.

kroppen må vite at den er trygg og får næring, hvis ikke skriiiiiiker den etter mat. Å sulte deg resten av dagen gjør bare at du får enda mer ekstremsult

Endret av BeeKind
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg gjør om morran er å drikke et stort glass isvann - har flaske/mugge med kaldt vann i kjøleskapet.

Så skjærer jeg opp diverse av sesongens grønnsaker, nok til å fylle en middels asjett, og spiser dette før jeg spiser noe annet.

Da har jeg håndtert tørste etter natta, som kan føles som sult, og gjort en innsats på å fylle magen med langsomme fibre som bremser maten gjennom magen/tarmen. Det både fyller magen godt, og sakker farta i tarmen så du holder deg mett lengre.

Fyller så på med nesten hva jeg vil, men fokus på å få i meg gode proteiner, 

Anonymkode: 3bda2...c9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Øke til 1500kal?

Ja Øke til 1500 kcal. Ts prøver å gå ned I vekt, og jeg kan love deg at hun prøver å spise mindre enn 1500kcal per dag, men feiler fordi det er for lite og for dårlig mat. Nå skal jeg erkjenne at jeg forvekslet ts med en annen som spiste 1300 per dag. Men, jeg tviler på at ts spiser 2000 til hvert måltid og tror hun skal ned I vekt på det, så som du leser det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du adhd? Jeg har alltid overspist og slitt med vekta. Aldri følt meg mett, uansett hvor mye jeg har stappet inn. Ble diagnostisert med adhd for to år siden og begynte på ritalin. Dette gjorde at jeg mye lettere klarte å kontrollere matinntaket og fikk mer struktur og kontroll på dietten. Klarte å gå ned fra 97 til 65 kilo ila 10 måneder og har holdt meg på idealvekt siden. Sliter fortsatt med at jeg innimellom får lyst til å spise alt jeg ser, men det er lettere å stå imot nå😅

Anonymkode: 0a1ac...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...