Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klokka er ikke 09.00 engang og jeg har allerede spist 2000 kcal. Og jeg som skal ned i vekt og det er håpløst. Må faste resten av dagen da men jeg er så sulten om morgningen at jeg overspiser helt. Er dette normalt?

Anonymkode: 43a67...1bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du spiser til frokost som er 2000 kcal? 

Nei, det er ikke normalt å spise 2000 kcal til frokost. Har du fokus på å få i deg nok proteiner, sunt fett og fiber/trege karboyhydrater til hvert måltid?

Anonymkode: a1a04...124

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer kaloriene fra da?  (Mat, sjokolade, godteri, snacks?)

Jeg tror det har en betydnig for å komme med forslag til hvorfor.

Anonymkode: 6f8b9...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har spist tre brødskiver pluss en stor hvitløksbaguette med masse reker og majones. Også to is i tillegg. Har enorm matlyst om morran.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har spist tre brødskiver pluss en stor hvitløksbaguette med masse reker og majones. Også to is i tillegg. Har enorm matlyst om morran.

Trur du må ta noen vurdering på om du spiser rett, voldsomt å spise så mye så tidlig. Har du prøved å øke protein og fiber ? 

Anonymkode: a578d...3ba

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja ja, ingen krise. Spis fornuftig resten av dagen. Du må vel opp i 7000 kalorier for å legge på deg 1 kilo. 

Anonymkode: c6c82...db3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelpes. 

Anonymkode: d267f...e6d

• Liker 6
Skrevet

Det der er ikke normalt og du går ikke ned i vekt om du fortsetter sånn.

Du må enten spise mindre eller øke aktiviteten så du forbrenner det du spiser.

Men er du faktisk sulten eller bare tolker du signalet som om du er det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å spise noe annet som ikke er brødmat på morran? Spiser jeg brld så blir jeg aldri mett. Hva med kjøleskapsgrøt eller havregrøt du lager på morran?

Anonymkode: 8a10b...dbd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, det ser ut som om det handler om volum mer enn noe annet, at du må fylle magesekken etter nattens "faste".

Enten må du satse på å fylle magesekken med noe som ikke gir kalorier før du spiser (vann for eksempel), eller så må du bruke viljestyrke til å spise fastsatt mengde, og godta at du ikke blir tilfreds/mett.

Anonymkode: 6f8b9...87c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja ja, ingen krise. Spis fornuftig resten av dagen. Du må vel opp i 7000 kalorier for å legge på deg 1 kilo. 

Anonymkode: c6c82...db3

Stemmer. Men om man spiser 2000 kalorier for mye hver dag så kryper vekta ganske fort opp over tid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fokuser på at det du spiser inneholder fiber og trege karbohydrater (fiberrikt og grovt brød), samt at du får i deg nok proteiner. Fyll på med salat/grønt for å fylle magen hvis du trenger det.

Hvitløksbaguette er bare tomme kalorier. Samme med is.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man spiser har ikke noe å si. Jeg spiser som regel alle kaloriene mellom 13 og 19, fordi det er da jeg er sulten. 

Men hva man spiser er viktig. Du spiser jo mengder karbohydrater, og blir ikke mett på det. Altså trenger kroppen din noe annet. 

Anonymkode: 6bd25...cb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som den morgenmatlysten din er et stort problem som mest av alt sitter i hodet. Man har ikke et kroppslig behov for å spise masse rett etter søvn. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg sluttet helt med å spise frokost (kun kaffe/vann) og spist første måltid når kroppen og hodet har kommet i gang (typ i 12-13-tiden). Det er ikke farlig, du blir fort vant til det og matlysten på morgenen forsvinner etter en uke kanskje. Jeg var som deg: veldig sulten da jeg våknet. Det tok ikke lang tid uten frokost før jeg ikke ble sulten før til lunsj. La hodet og vurderingsevnen få tid til å skru seg på før du spiser slik at du kan gjøre bedre vurderinger til første måltid. Samme regler om kvelden når man er sliten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke nødvendigvis noe galt i å spise flest kalorier på dagens første måltid, hvis det er det som passer deg.

Men dette var litt i overkant, det er vel mer eller mindre hele dagsbehovet...

Jeg har to forslag her: 

Ene er - har du prøvd lavkarbo?  Eller i det minste, spise veldig grovt. Da mener jeg ikke "grov" baguette som omtrent er en loff med farge. Men trege karbohydrater, ikke raske. Fiber. Havre. Og mindre karbohydrater, og mer protein. Dette gir større metthetsfølelse. 

Andre er - du trenger faktisk ikke spise deg helt mett til alle måltid. Lær deg å gå med litt tomromsfølelse i magen. Selv føler jeg meg bedre, mer energi, skarpere, når jeg ikke er overmett. Man må også spise litt sakte og gi det litt tid, før metthetsfølelsen kommer.

Og ikke ha is i fryseren. Mye slanking skjer i butikken. Gå på butikken og handle når du er mett, ikke når du er fysen. Ha noe annet for å stille søtsuget, noe frukt eller noe. Halve poenget er at det ikke skal være like godt også altså. Du kan ikke unne deg alt om målet er å gå ned. 

Anonymkode: bbc42...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fiskebolle skrev (1 minutt siden):

Høres ut som den morgenmatlysten din er et stort problem som mest av alt sitter i hodet. Man har ikke et kroppslig behov for å spise masse rett etter søvn. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg sluttet helt med å spise frokost (kun kaffe/vann) og spist første måltid når kroppen og hodet har kommet i gang (typ i 12-13-tiden). Det er ikke farlig, du blir fort vant til det og matlysten på morgenen forsvinner etter en uke kanskje. Jeg var som deg: veldig sulten da jeg våknet. Det tok ikke lang tid uten frokost før jeg ikke ble sulten før til lunsj. La hodet og vurderingsevnen få tid til å skru seg på før du spiser slik at du kan gjøre bedre vurderinger til første måltid. Samme regler om kvelden når man er sliten.

Dette stemmer ikke for alle, dessverre. Jeg har nå spist etter 16:8-faste siden mars måned, hvor mitt første måltid er lunsj kl 11. 

Jeg blir alltid sulten om morgenen og sliter med sultfølelse frem til kl 11 hver dag. Kroppen blir bare ikke vant. Det er sånn at jeg vurderer å heller spise frokost også, og så heller droppe kveldsmat. 

Skrevet

Dette stemmer ikke for alle, dessverre. Jeg har nå spist etter 16:8-faste siden mars måned, hvor mitt første måltid er lunsj kl 11. 

Jeg blir alltid sulten om morgenen og sliter med sultfølelse frem til kl 11 hver dag. Kroppen blir bare ikke vant. Det er sånn at jeg vurderer å heller spise frokost også, og så heller droppe kveldsmat. 

Om du har 8:16 faste så har du vel droppet kveldsmaten allerede når første måltid er kl 11?

Men uansett. Jeg tror det er viktig å skille mellom «fungerer ikke for alle» og «jeg opplever det ikke slik».

Jeg har drevet med 8:16 faste nå i rundt en måneds tid og jeg har fortsatt det jeg før kalte «sultfølelse» før jeg får spist lunsj. Men jeg tror ikke reelt det var sultfølelse jeg kjente på og fortsatt kjenner på.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Om du har 8:16 faste så har du vel droppet kveldsmaten allerede når første måltid er kl 11?

Men uansett. Jeg tror det er viktig å skille mellom «fungerer ikke for alle» og «jeg opplever det ikke slik».

Jeg har drevet med 8:16 faste nå i rundt en måneds tid og jeg har fortsatt det jeg før kalte «sultfølelse» før jeg får spist lunsj. Men jeg tror ikke reelt det var sultfølelse jeg kjente på og fortsatt kjenner på.

Jeg spiser i perioden 11-19, så spiser kveldsmat innen kl er 19 på kvelden. 

For min del er det definitivt sultfølelse. Jeg hadde håpet det ville gå over etter et par uker, men det skjer ikke for meg. 

Skrevet

Jeg spiser i perioden 11-19, så spiser kveldsmat innen kl er 19 på kvelden. 

For min del er det definitivt sultfølelse. Jeg hadde håpet det ville gå over etter et par uker, men det skjer ikke for meg. 

Hva skjer om du ikke spiser kl 11 og heller venter til 16-19? Endrer følelsen seg eller er den lik?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Hva skjer om du ikke spiser kl 11 og heller venter til 16-19? Endrer følelsen seg eller er den lik?

Det tror jeg ikke jeg vil klare. Jeg sliter med å konsentrere meg om jeg blir sulten nok og må fungere på jobb. Jeg lever på svart kaffe og vann frem til kl 11 og da "løper" jeg til kantina fordi jeg er så sulten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...