Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i gang med assistert befruktning (med donor) til høsten, og i den forbindelse har jeg kjøpt inn litt vitaminer som anbefales til prøvere.

Jeg har kjøpt fosyre og d-vitamin, hvor begge inneholder 10 ug hver. Jeg kjøpte også en boks multivitamintabletter, og ser at også den inneholder 10 ug av både folsyre og d-vitamin, pluss en haug av andre vitaminer i tillegg.

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men holder det da å ta multivitamintabletten? Den inneholder jo like mye som folsyre- og d-vitamintablettene jeg kjøpte, som anbefales til prøvere? For hvis jeg tar både multi og de andre, får jeg i meg 20 ug folsyre og d-vit, og det er kanskje ikke bra?

Anonymkode: 85296...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: Folsyren, både i multi-boksen og folsyre-boksen, inneholder 400 ug, mens d-vitaminen er 10 ug både i multi og i egen boks. 

AnonymBruker
Skrevet

Men trenger du multivitaminer da? Somregel er kvaliteten så lav at det er å anse som dyr urin. Du må se på kvaliteten på produktene.  Ta folat som anbefalt, mye høyere doser dvit og spis ren og næringsrik mat 

Anonymkode: 6625a...534

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel ta 400 mikrogram med folsyre? Jeg har bare brukt vanlig multivitamin, men sjekket at doseringene stemte med det gravide skal ta. Bra du begynner nå 👍 Jod er også viktig for gravide, og noe som er vanskelig å få nok av gjennom kostholdet. Jeg har tatt 20 mikrogram med d-vitamin, men det var etter en blodprøve som viste at jeg hadde lave nivåer.

Anonymkode: 28b42...465

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skal vel ta 400 mikrogram med folsyre? Jeg har bare brukt vanlig multivitamin, men sjekket at doseringene stemte med det gravide skal ta. Bra du begynner nå 👍 Jod er også viktig for gravide, og noe som er vanskelig å få nok av gjennom kostholdet. Jeg har tatt 20 mikrogram med d-vitamin, men det var etter en blodprøve som viste at jeg hadde lave nivåer.

Ser du rettet det nå :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men trenger du multivitaminer da? Somregel er kvaliteten så lav at det er å anse som dyr urin. Du må se på kvaliteten på produktene.  Ta folat som anbefalt, mye høyere doser dvit og spis ren og næringsrik mat 

Anonymkode: 6625a...534

Hvordan ser jeg kvaliteten på produktene? Jeg har kjøpt nycoplus fra apoteket. Jeg vet ikke om jeg "trenger" det, men tenkte at multivitamin-tabletten er enklere å ta enn en haug av små pakker med ulike vitaminer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ser ut som nycoplus sine multivitamintabletter inneholder mye bra, også jod. Jeg hadde d-vitaminnivåer i nedre skiktet i februar (men det er kanskje som forventet på vinteren?). Har ikke målt siden, men kanskje jeg kan ta multivitamin og d-vitamin-tilskuddet samtidig, så blir det 20 ug daglig. Det skader vel ikke uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ser ut som nycoplus sine multivitamintabletter inneholder mye bra, også jod. Jeg hadde d-vitaminnivåer i nedre skiktet i februar (men det er kanskje som forventet på vinteren?). Har ikke målt siden, men kanskje jeg kan ta multivitamin og d-vitamin-tilskuddet samtidig, så blir det 20 ug daglig. Det skader vel ikke uansett.

Var nycoplus jeg og brukte ja, jordmor var fornøyd med det. Hvis du ligger litt lavt høres det greit ut med 20 mikrogram ja, det fikk jeg beskjed om å ta som gravid. Så kan du jo spørre om de kan sjekke d-vitaminnivå på første blodprøve om du blir gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

Var nycoplus jeg og brukte ja, jordmor var fornøyd med det. Hvis du ligger litt lavt høres det greit ut med 20 mikrogram ja, det fikk jeg beskjed om å ta som gravid. Så kan du jo spørre om de kan sjekke d-vitaminnivå på første blodprøve om du blir gravid. 

Det høres ut som en god idé. Takk! :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bare fint å ta litt ekstra d-vitamin. Vi nordmenn er kronisk lave på d-vitamin. Jeg tok ganske heftige doser med vitaminer da jeg gikk igjennom andre runden med ivf. Gikk litt bananas. Var fortsatt innenfor normalområdene da jeg tok en blodprøve 3 mnd senere. 

Anonymkode: 58da6...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg lå for lavt på d-vit. Skal ligge mellom 50-150, og mine nivåer var på 30-tallet. Tenkte jeg skulle ta skikkelig i for å få opp nivået igjen, så gikk på 80 mikrogram om dagen i en måned, var så i syden en uke og tenkte at sola ville booste litt. Ellers tok jeg daglig dose på 40 mikrgram. Merket bedring på form og humør, mndre trøtt og sliten. Tok nye prøver nesten tre måneder etterpå, og hadde krøpet opp til 54… altså så rett innafor anbefalt område. 
Så det skal egentlig godt gjøres å ta for mye. Jeg går fortsatt på 40 mikrogram om dagen i tillegg til omega3.

Anonymkode: e9873...3bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at jeg lå for lavt på d-vit. Skal ligge mellom 50-150, og mine nivåer var på 30-tallet. Tenkte jeg skulle ta skikkelig i for å få opp nivået igjen, så gikk på 80 mikrogram om dagen i en måned, var så i syden en uke og tenkte at sola ville booste litt. Ellers tok jeg daglig dose på 40 mikrgram. Merket bedring på form og humør, mndre trøtt og sliten. Tok nye prøver nesten tre måneder etterpå, og hadde krøpet opp til 54… altså så rett innafor anbefalt område. 
Så det skal egentlig godt gjøres å ta for mye. Jeg går fortsatt på 40 mikrogram om dagen i tillegg til omega3.

Anonymkode: e9873...3bf

Wow, det var ikke mye stigning! Jeg lå på 64 i februar (over referanse, men fremdeles lavt, tenker jeg), og tar 20 mikrogram daglig frem mot høsten nå. Jeg har også tenkt at sydenturen jeg skal på i august vil hjelpe på, men kanskje ikke. Da trenger jeg i alle fall ikke frykte at jeg tar for mye...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Les boken It starts with the egg. Der ser man fort hvilke doser man faktisk må opp i for at det skal ha en effekt på eggkvaliteten og på fertiliteten din. Da er ikke multivitamin fra apoteket i det hele tatt tilstrekkelig om du skal stole på vitenskapen som det henvises til i boken. Egentlig bare bortkastet mye av det som selges. Jordmødre har heller ikke veldig peiling eller oppdatert kunnskap. 

Utfra ulike protokoller så anbefales blant annet dette i boken: q10, vitamin D, vitamin E, omega 3, NAC, melatonin og folat (methylfolat og ikke den syntetiske varianten som man får kjøpt overalt). 

om du virkelig vil øke sjansene dine så bør du lese deg opp og investere i kosttilskudd av god kvalitet. 

lykke til !

Anonymkode: f62b3...cb4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...