NatNat Skrevet 22. juni 2025 #21 Skrevet 22. juni 2025 Boetica skrev (58 minutter siden): Men det er synd at USA (Trump) trakk seg fra atomavtalen i 2018. Og det er synd at det ikke ble gjort flere forsøk på en diplomatisk løsning. enkelte land kan du ikke ha diplomatisk løsning med. Se bare på Afghanistan og hvor mye det ble oppnåd med diplomati.. ingenting. 6 3
Bacteria Skrevet 22. juni 2025 #22 Skrevet 22. juni 2025 Russland har vel nok å styre med. Dessuten har de faktisk et ganske godt forhold til Israel. Det er en drøss med russiske jøder i Israel. Russland kommer ikke til å hjelpe Iran. Kina? De er nok lite interesserte i å krige mot USA. Bortsett fra at de kan benytte sjansen til å ta Taiwan, og da er de jo med. Tror Iran, eller presteregimet da, er alene. 2 1
TLR Skrevet 22. juni 2025 #23 Skrevet 22. juni 2025 Katten.2.0 skrev (9 timer siden): https://www.bbc.com/news/live/ckg3rzj8emjt Vel, da slipper vi drive gjetteleken på om Trump skal eller skal ikke. Dette er en grei eskalering av konflikten. Nei dette liker jeg ikke men typisk USA å angripe de svake. 2 1
Svava Skrevet 22. juni 2025 #24 Skrevet 22. juni 2025 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6857c4ef3379aacc16fbd300/britisk-minister-var-varslet-om-amerikansk-angrep-men-deltok-ikke Sitat Amerikansk etterretning har imidlertid meldt at Iran skal være flere år unna å kunne produsere et slikt våpen. Faktafeil hos NTB/TV2. Amerikansk etterretning har sagt Iran var uker eller måneder unna atomvåpen. 7 2
PrivatiserAlt Skrevet 22. juni 2025 #25 Skrevet 22. juni 2025 På en måte rydder USA opp det de startet med operasjon Ajax. Ayatollahregimet har drevet proxy-krig mot Israel via Hamas. Blokkaden som har utarmed Gaza, kunne neppe ha vært igangsatt uten at Fatah og Hamas fraksjonerte, og Hamas sine fortsatte angrep mot Israel fra Gaza, som var igangsatt av Iran. Norge står i en spagat pga sympatien med palestinere i Gaza og behovet for millitær støtte av USA. USA støtter Israel og kommer til å ha fortsatt støtte der i lang tid, da landet har stor jødisk befolkning, stor andel kristne, selv om det begynner å bli motstemmer akademisk. Internasjonalt hersker et spenn mellom internasjonale regler og makt. USA fant ut i mai -18 at det var like greit å bare kjøre hardball mot Iran, fordi selektiv kontroll av atomvåpen ikke adresserte resten av krigsstyrken deres, og man endte opp med å tale med to tunger når man ville legge press på Iran. Her hjemme, så sliter vi med å velge om man bør forholde seg til sak/spilleregler eller land/allianser. Det er egentlig en variant av slik mennesker også hopper individuelt mellom moral og personlig loyalitet. 3
Akhenaton Skrevet 22. juni 2025 #26 Skrevet 22. juni 2025 Russland har nok å stri med, og de er uansett bare venner med iranerne fordi de sliter med å få andre venner. De har ikke en dritt til felles utenom hatet mot Vesten. De har NEPPE lyst til å stille opp for Iran nå. Det er tross alt ikke spesielt mye å hente på det. Dessuten er Putin smart nok til å forstå at Islamister IKKE kan ha atomvåpen. Og Kina vil heller ikke være spesielt gira, av flere grunner enn at de er smarte nok til å skjønne at man ikke putter atomvåpen i hendene på en dommedagskult. Økonomien deres har en rekke seriøse utfordringer om dagen, og de er uansett ikke interessert i å mase med noen storkrig nå. De har helt andre mål for landet sitt. De vil se Kina bli det Kina som de alltid har trodd det skulle bli, og det kan de uansett ikke få til uten sine viktigste kunder: USA og Europa. Så de vil i verste fall true litt og vise muskler for å bevare "vennskapet" med Iran. Det er også viktig at Vesten fortsetter å demonstrere at man ikke bare kan ture fram som man vil her i verden uten at det får konsekvenser. Derfor kunne man ikke bare la Russland ta for seg i Ukraina uten å gjøre det det tydelig at sånt ikke er greit. Man kunne heller ikke la Iran anskaffe atomvåpen. Man skulle stoppet dem fra å holde på med jævelskapen sin for LENGE siden. Og ved å ta grep som Vesten nå har gjort overfor Russland og Iran, så gjør vi det tydelig for Kina at en Taiwan-innvasjon sannsynligvis vil koste langt mer enn den smaker. Og det er viktig. Krig suger, men folk må sette seg bedre inn i ting og forstå at noen ganger må man ta vanskelige valg. Det er ikke alltid plass til idealistiske løsninger. Og det er selvfølgelig langt bedre å stoppe Iran nå enn ETTER at de har fått atombombene sine. For da er det for sent. Det måtte skje nå. 10 4
senior Skrevet 22. juni 2025 #27 Skrevet 22. juni 2025 Jeg håper dette får prestestyret til å forhandle. Men man bør vite at disse gale mullaene ikke tenker rasjonelt. De tror nok de handler etter Guds vilje og at de vil seire over USA og utslette Israel med Guds hjelp. Jeg håper mest på at folket i Iran gjør oppstand mot regimet. Da jeg var i Iran uttrykte stort sett alle skolerte iranere misnøye med mullaene og sa rett ut at de håpet amerikanerne ville intervenere. Men det var for 20 år siden . . . og mullaene har nok mange ignorante og hjernevaskete religiøse med seg blant de uopplyste. Ortodoks religion er for tapere . . . 10
Gjest Boetica Skrevet 22. juni 2025 #28 Skrevet 22. juni 2025 senior skrev (26 minutter siden): Jeg håper dette får prestestyret til å forhandle. Irans utenriksminister har akkurat uttalt at tiden for diplomati er over.
senior Skrevet 22. juni 2025 #29 Skrevet 22. juni 2025 (endret) Boetica skrev (34 minutter siden): Irans utenriksminister har akkurat uttalt at tiden for diplomati er over. Da er det bare makta som rår. Og den har ikke Iran uten atomvåpen . . . Prestestyre er en overlevelse fra oldtiden. Du kan ikke forhandle med religiøse galninger . . . (Som du også finner i rikt monn både i USA og Israel. Men der er de ikke helt enerådende). Endret 22. juni 2025 av senior 8
NatNat Skrevet 22. juni 2025 #30 Skrevet 22. juni 2025 Boetica skrev (34 minutter siden): Irans utenriksminister har akkurat uttalt at tiden for diplomati er over. ja, de er gode til å true, det er de. Men samtidig, bare for et par dager siden, sa de at de var villig til å stoppe angrepene hvis Israel stoppet også. Det sier alt... 6
Julebrunost Skrevet 22. juni 2025 #31 Skrevet 22. juni 2025 NatNat skrev (5 minutter siden): ja, de er gode til å true, det er de. Men samtidig, bare for et par dager siden, sa de at de var villig til å stoppe angrepene hvis Israel stoppet også. Det sier alt... De har aldri vært åpne for diplomati. De har sin agenda, og har kjørt sitt løp hele veien. Spørsmålet er om folk synes det hadde vært bedre å vente på at de angrep. Utrolig at venstresiden i Norge i dag står på Irans side. Hadde ikke i mine villeste fantasier klart å se for med det som nå utspiller seg. 11 1
Katten.2.0 Skrevet 22. juni 2025 Forfatter #32 Skrevet 22. juni 2025 USA truer med flere angrep. Hvis jeg husker rett, så har presidenten mulighet til å gjennomføre militære operasjoner i et annet land så lenge de ikke varer i mer enn 60(?) dager, før USA må erklære krig mot et annet land. Husker ikke om disse operasjonene må godkjennes av kongressen. Blir spennende å se om disse angrepene er brudd på folkeretten, uten at det vil ha konsekvens for USA åkkesom. 1
NatNat Skrevet 22. juni 2025 #33 Skrevet 22. juni 2025 Julebrunost skrev (5 minutter siden): De har aldri vært åpne for diplomati. De har sin agenda, og har kjørt sitt løp hele veien. Spørsmålet er om folk synes det hadde vært bedre å vente på at de angrep. Utrolig at venstresiden i Norge i dag står på Irans side. Hadde ikke i mine villeste fantasier klart å se for med det som nå utspiller seg. venstresida.. jeg orker ikke mer venstresida. Tenkte på det i dag, de er alltid på feil sida. Sammen med terrorister, religiøse diktatur, starter å lure om de mangler noe der oppe.. Betyr ikke at jeg er en super fan av høyre heller. Har respekt for den gamle, traditionelt ventresida men den venstre vi har nå.. bare klovner. 4 1 6
senior Skrevet 22. juni 2025 #34 Skrevet 22. juni 2025 (endret) NatNat skrev (16 minutter siden): venstresida.. jeg orker ikke mer venstresida. Tenkte på det i dag, de er alltid på feil sida. Sammen med terrorister, religiøse diktatur, starter å lure om de mangler noe der oppe.. Betyr ikke at jeg er en super fan av høyre heller. Har respekt for den gamle, traditionelt ventresida men den venstre vi har nå.. bare klovner. Problemet med Venstresiden er at de er programforpliktet til å hate USA. Og da praktiserer de doktrinen om at dine fiender er mine venner. Derfor omfavner de verdens verste terrorister, mordere og despoter som Hamas og Putin uten motforestillinger. Det går nemlig an å ikke like Netanyahos krigføring uten automatisk å måtte like Hamas og Iran. Endret 22. juni 2025 av senior 4 6
Julebrunost Skrevet 22. juni 2025 #35 Skrevet 22. juni 2025 NatNat skrev (1 minutt siden): venstresida.. jeg orker ikke mer venstresida. Tenkte på det i dag, de er alltid på feil sida. Sammen med terrorister, religiøse diktatur, starter å lure om de mangler noe der oppe.. Betyr ikke at jeg er en super fan av høyre heller. Har respekt for den gamle, traditionelt ventresida men den venstre vi har nå.. bare klovner. Samme her! Verden er oppned nå. Naive venstresiden lar radikale islamister bruke seg til å ødelegge alt som er bra med vestlig kultur og levesett. Folk kan mene hva de vil om kristne verdier, men de får samfunn til å blomstre. Vi gikk fra barbarer til samfunn med respekt for alt liv. Så kom radikal islam og banket på, og de som hevder seg mest på «rett side av historien» og opptatt av menneskerettigheter tok dem vel imot. De er nyttige idioter for krefter som ikke bidrar til EN positiv ting i verden (gi meg gjerne navn på islamister som HAR om noen er uenig), som vil rasere verden for å få 74 jomfruer. Forstå det den som vil. 8 5
NatNat Skrevet 22. juni 2025 #36 Skrevet 22. juni 2025 senior skrev (4 minutter siden): Problemet med Venstresiden er at de er programforpliktet til å hate USA. Og da praktiserer de doktrinen om at dine fiender er mine venner. Derfor omfavner de verdens verste terrorister, mordere og despoter som Hamas og Putin uten motforestillinger. jepp, men det er en farlig tankegang, det... Og litt primitiv i tillegg. 2
senior Skrevet 22. juni 2025 #37 Skrevet 22. juni 2025 I stedet for å utvikle seg med tiden har Islam gått 1500 år tilbake i tid og minner sterkt om prestestyret man hadde i oltiden. Man bør få slutt på diktaturene fra superortodokst religiøse. Iran står for tur nå . . . 10 2
Gjest Boetica Skrevet 22. juni 2025 #38 Skrevet 22. juni 2025 senior skrev (11 minutter siden): I stedet for å utvikle seg med tiden har Islam gått 1500 år tilbake i tid og minner sterkt om prestestyret man hadde i oltiden. Man bør få slutt på diktaturene fra superortodokst religiøse. Iran står for tur nå . . . Nå var jo Iran et diktatur også før den islamske revolusjonen, da.
Bacteria Skrevet 22. juni 2025 #39 Skrevet 22. juni 2025 Julebrunost skrev (19 minutter siden): De har aldri vært åpne for diplomati. De har sin agenda, og har kjørt sitt løp hele veien. Spørsmålet er om folk synes det hadde vært bedre å vente på at de angrep. Utrolig at venstresiden i Norge i dag står på Irans side. Hadde ikke i mine villeste fantasier klart å se for med det som nå utspiller seg. Norge og andre på venstresida står nå i litt av en spagat. På den ene siden har palestinerne stor sympati (med rette!) men det som ikke er så greit er at Israel har blitt kraftig demonisert pga det som skjer på Gaza. Demoniseringen har somme tider passert grensa til jødehat. Usa liker vi ikke lenger pga Trump. Likefullt er USA vår viktigste allierte, og de fleste nordmenn vil jeg tro identifiserer seg mer med den judeo-kristne kulturen enn med prestestyret i Iran. For oss som har fulgt med i den polariserte debatten, er det fristende å tenke at slike «palestinavenner» som vil ha bort Israel fra kartet (ex partiet FOR m fl) synes det er helt greit at Israel lever under atomtrusselen fra gærningene i Teheran. At de med andre ord ikke er fredsapostler, men snarere antisemitter…! I tillegg har de som har talt Israels sak her og snakket mot Iran og deres proxyer, blitt kalt for rasister, ytre høyre. At vi liksom er mot muslimer og derfor støtter Israel. Stor blir derfor sjokket og overraskelsen når den ene exil-iraneren etter den andre nærmest har jublet over angrepene Israel har utført mot regimet. Mange Keffiye-bærere som ikke så den komme… 8 6
Stoltskeiv Skrevet 22. juni 2025 #40 Skrevet 22. juni 2025 Nowayback skrev (2 timer siden): God 3.verdenskrig alle sammen! Leste nettopp på VG at Iran han ingen militær allianse. Så 3. verdenskrig er usannsynlig. Siden Russland og Kina er lite interessert i å delta i den krigen 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå