Gå til innhold

Veske i mellomøret noen tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ung voksen og har slitet med øreproblemer fra april til nå.(3mnd hittil) Var hos legen i april da jeg hadde intense øre smerter og det var veske i mellomøret. De fortalte meg at om det ikke går over etter noen uker skal jeg komme tilbake og få dren for å få det vekk. Jeg var hos legen for noen dager siden han sa til meg at det ikke er behov for dren ettersom det er for barn og han mente dette vil gå vekk av seg selv han sjekka ørene mine «føltes ikke som han trodde på meg» han sa det var veske og når jeg holdt for nesa og blåse sa han at det var lite futt i trommehinnen. Jeg er så tett nå i ørene og det begynner å pipe litt er vondt når jeg sover. Noen tips til hva som kan hjelpe meg i det hele tatt?. Helt grusomt å gå rundt med dette her. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å ta nesespray i max antall doser og dager som står på flasken? Kan åpne opp mellom øre og svelg.

Utover det høres dette ut som noe jeg ville dratt til øre/nese/hals-lege med, når fastlegen ikke gjør noe. Har gått veldig lang tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (5 timer siden):

Har du prøvd å ta nesespray i max antall doser og dager som står på flasken? Kan åpne opp mellom øre og svelg.

Utover det høres dette ut som noe jeg ville dratt til øre/nese/hals-lege med, når fastlegen ikke gjør noe. Har gått veldig lang tid.

Jeg ville IKKE begynt med nesespray for dette, det kan ta tid før utredning med øre nese hals, ikke lurt å gjøre seg avhengig av nesespray. 

Ts be om henvisning til spesialist øre nese hals

Anonymkode: 0641f...f98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk resept på rinexin tabletter for det av fastlegen. Har han ikke forslag selv, be om henvisning.

Anonymkode: 65ebe...936

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dette selv for noen år siden, og ble helt sjokkert over hvordan det offentlige helsevesenet behandlet det. Jeg kunne ikke jobbe fordi jeg ikke hørte noe som helst, men de synes visst det er bedre å være sykemeldt i 6-12 måneder enn at de gjør en prosedyre som tar 5 minutter og ikke har noen potensielle farer. Fikk til slutt, etter to måneder som sykemeldt, gjort det på offentlig sykehus, men det var kun fordi jeg fikk en annen alvorlig sykdom i tillegg. Helt håpløst. 

Sjekket hva det ville kostet privat og det var 15.000. 

Anonymkode: 66317...b41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dren er ikke kun for barn? Hva snakker han om? Ikke gi deg! Du må på ØNH, enten at du (dessverre) venter i lang kø, eller går privat. Det koster mer men du får raskere hjelp. Nesespray funker ikke i lengden, dropp det. Du har gått lenge med dette nå, og du bør få det sjekket av en ØNH-lege og ikke kun fastlege. De har lite peiling på ører. Hatt flere pasienter som kunne fått bedre og hjelp om de bare kom til oss istedenfor å stole blindt på allmennlegen. 

Anonymkode: 9dbbd...d12

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg fikk resept på rinexin tabletter for det av fastlegen. Har han ikke forslag selv, be om henvisning.

Han sa at han henviser meg til nese/øre/hals og kommer til å bli ringt opp etter sommeren. Han sa også (Hvis dette går vekk skal jeg ringe til dem sånn at de avlyser) - det kommer ikke til å gå vekk det sier jeg med engang. Eneste han har foreslått er Paracet…. 

AnonymBruker
Skrevet
hjelp.. skrev (Akkurat nå):

Han sa at han henviser meg til nese/øre/hals og kommer til å bli ringt opp etter sommeren. Han sa også (Hvis dette går vekk skal jeg ringe til dem sånn at de avlyser) - det kommer ikke til å gå vekk det sier jeg med engang. Eneste han har foreslått er Paracet…. 

Man føler jammen at en blir tatt seriøst, hva?

Hvis du får rinexin tabletter så les deg opp på de. Ikke ta de med koffein feks, og ikke ta de mer enn 10 dager. Det er sterke saker. 

Anonymkode: 0641f...f98

AnonymBruker
Skrevet

Væske! 

Anonymkode: 8a958...661

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
hjelp.. skrev (56 minutter siden):

Men da har du fått hjelp! Han henviste deg videre og du er i den offentlige køen. Er du misfornøyd med å vente kan du bestille time privat hos ØNH lege.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man plass til en veske i øret🤷‍♀️ Væske derimot.

Anonymkode: 2274c...f52

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre om Rinexin fra fastlege, evt ta en tur til privat ØNH -der er det ikke så lang ventetid.

Det du selv kan gjøre i mellomtiden holde deg for nesen å blåse opp øreteompeten da utligner du trykket. Om du gjør det jevnlig i løpet av dagen så kan det være med på drenere væsken til slutt. Du kan også prøve Otovent, neseballong som kjøpes på apoteket.

Som regel går dette over av seg selv, men kan ta opptil flere måneder.

Anonymkode: d93f3...cd5

AnonymBruker
Skrevet
hjelp.. skrev (8 timer siden):

Hei, jeg er ung voksen og har slitet med øreproblemer fra april til nå.(3mnd hittil) Var hos legen i april da jeg hadde intense øre smerter og det var veske i mellomøret. De fortalte meg at om det ikke går over etter noen uker skal jeg komme tilbake og få dren for å få det vekk. Jeg var hos legen for noen dager siden han sa til meg at det ikke er behov for dren ettersom det er for barn og han mente dette vil gå vekk av seg selv han sjekka ørene mine «føltes ikke som han trodde på meg» han sa det var veske og når jeg holdt for nesa og blåse sa han at det var lite futt i trommehinnen. Jeg er så tett nå i ørene og det begynner å pipe litt er vondt når jeg sover. Noen tips til hva som kan hjelpe meg i det hele tatt?. Helt grusomt å gå rundt med dette her. 

En øre nese hals lege fikser dette på ti minutter. 

Anonymkode: 29415...2da

AnonymBruker
Skrevet

Allergimedisin som Zyrtec og Cetirizin kan hjelpe! Og er ikke skadelig å teste i en periode. Rart legen din ikke tipset deg om dette. Du kan også gå til en annen lege vettu?

Hilsen en med trange øretrompeter.

Anonymkode: 4dab2...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 7.42):

Dren er ikke kun for barn? Hva snakker han om? Ikke gi deg! Du må på ØNH, enten at du (dessverre) venter i lang kø, eller går privat. Det koster mer men du får raskere hjelp. Nesespray funker ikke i lengden, dropp det. Du har gått lenge med dette nå, og du bør få det sjekket av en ØNH-lege og ikke kun fastlege. De har lite peiling på ører. Hatt flere pasienter som kunne fått bedre og hjelp om de bare kom til oss istedenfor å stole blindt på allmennlegen. 

Anonymkode: 9dbbd...d12

I tillegg har jeg vært veldig klam,svett, har mye trykk i i hodet. Masse hodepine før og perioden nå jeg har væske i mellomøret er dette normalt?.

Skrevet

Hadde væske i mellomøret som ungdom. Var hos ØNH-spesialist; han satte meg på dobbel dose med allergimedisin. Ble bra etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det sånn mange ganger, og endte opp med sprengt trommehinne. Nedsatt hørsel pga det.

Når du ligger, burde du ha hodet hevet hele tiden.

Ville absolutt sjekket privat.

Anonymkode: fceb6...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ørebarn og hadde dren da jeg var liten. Som voksen får jeg lett væske på mellomøret og har varierende hørsel. Så lenge jeg har noe hørsel og det ikke er vondt har jeg ikke gått til legen med det🙈

For meg løser det seg etter noen uker med saltvannsnesespray, sove delvis sittende, blåse i nesen (utligne trykket) mange mange ganger i døgnet, snyte meg mye, masere rundt ørene, strekke i ørene og gjøre mange kjeveøvelser (gape, vrikke på kjeven osv.). Jeg gjør alt jeg kan for å få bevegelse i væsken. Noen ganger så kjenner jeg at den flytter seg🤯🤢😛 men da vet jeg også at problemet straks er løst🤗

Anonymkode: f7b10...79d

Skrevet

Gå privat, brodern sleit med vann i øre som ikke ville ut, og måtte operer det ut.

Øregangene kan vokse noe igjen på enkelte, og det er ikke ukjent i sydlige land at mye bading kan gi vann i øre som må opereres ut.

ØNH - eller volvat er det bare å oppsøke!

AnonymBruker
Skrevet
hjelp.. skrev (10 minutter siden):

I tillegg har jeg vært veldig klam,svett, har mye trykk i i hodet. Masse hodepine før og perioden nå jeg har væske i mellomøret er dette normalt?.

Tipper bihulene også er preget. Saltvannsspray, sove sittende, massere bihuler.

Anonymkode: f7b10...79d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...