Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ikke lyst til å komme inn på nøyaktig hva det gjelder men det jeg søker er hvordan komme seg over et traume, hvor man ikke automatisk får tilbud om hjelp og at det er lang venteliste på event psykolog og at man ikke kan bevege seg så mye pga skader.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å be om en prat med diakonen i kommunen (selv om du ikke er kristen). De er vant til å prate om livet på godt og vondt.

Anonymkode: 458fe...8eb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tankebobla skrev (6 timer siden):

Hei, jeg har ikke lyst til å komme inn på nøyaktig hva det gjelder men det jeg søker er hvordan komme seg over et traume, hvor man ikke automatisk får tilbud om hjelp og at det er lang venteliste på event psykolog og at man ikke kan bevege seg så mye pga skader.

Hvor lenge er det siden? De fleste traumatiske opplevelser bearbeides med tiden til hjelp. Trenger du å snakke med noen er det mulig å bestille time hos privat psykolog. Flere tilbyr timer via nett/video om du ikke kan møte på kontoret deres.

Anonymkode: c9849...87b

AnonymBruker
Skrevet
tankebobla skrev (6 timer siden):

Fastlegen, psykiatrisk sykepleier, prest, privat psykolog. Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: a66c3...0e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prate om og bearbeide det sammen med noen du er trygg på og stoler på. Finne all informasjon du kan finne om det på nett f.eks. Mobilisere hvordan det påvirker deg i hverdagen og jobbe utifra de symptomene ev. Jeg selv har kompleks ptsd og gjør masse «self healing» nå. Sørger for å ta best mulig vare på megselv samtidig som jeg «ransaker» megselv for hvordan traumene har tatt skade og hva jeg til syvendev og sist må jobbe med. Leser/ hører på selvhjelpsbøker og tar notater, finner info på nett og benytter meg av rask psykisk helsehjelp (gratis tilbud i kommunen som du ev. kan sjekke på kommunen din sin hjemmeside om det tilbys) Er helt i starten på denne «reisen» selv, men er hvertfall dette jeg fokuserer på. Samtidig som jeg har endret kosthold og begynt å trene. Peser ikke megselv på trening, begynner veldig rolig og skal øke litt og litt hver uke. Og tenker å begynne å meditere.

Anonymkode: d8315...fea

AnonymBruker
Skrevet

ChatGPT :) 

Anonymkode: 28f01...73d

AnonymBruker
Skrevet

Har det nettopp skjedd kan du høre med kommunes psykososiale kriseteam, du kan også bruke fastlegen din som samtalepartner i ventetid på psykolog.

Anonymkode: a5a5b...d47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge er det siden? De fleste traumatiske opplevelser bearbeides med tiden til hjelp. Trenger du å snakke med noen er det mulig å bestille time hos privat psykolog. Flere tilbyr timer via nett/video om du ikke kan møte på kontoret deres.

Dette stemmer jo ikke? Traumet blir værende i hjernen og kroppen om det ikke bearbeides. Tenker ikke nødvendigvis på psykolog, men traumer er ikke noe som blir borte.

Anonymkode: d204e...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Er du plaget av påtrengende bilder, lyder eller liknende så kan jeg tipse om å ta en time hos psykolog som driver med EMDR-behandling. Det er ikke sikkert du trenger mer enn et par-tre timer for å få det mye bedre.

Anonymkode: 944f6...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ChatGPT :) 

Anonymkode: 28f01...73d

ChatGPT er en samtalemodell, den kan ikke behandle psykisk sykdom og i alle fall ikke traumer.

Anonymkode: 944f6...90f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke? Traumet blir værende i hjernen og kroppen om det ikke bearbeides. Tenker ikke nødvendigvis på psykolog, men traumer er ikke noe som blir borte.

Anonymkode: d204e...8fe

Men det er ikke automatikk i at man trenger profesjonell hjelp i akuttfasen. Det var poenget mitt. Det er veldig mye en kan gjøre selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten å vite hva du har vært utsatt for så kan jeg dele min erfaring:

Jeg ble utsatt for en sovevoldtekt etter en fest på et hotellrom i 2010, av en representant for et politisk ungdomsparti. Det første som skjedde som ble svært viktig for ettertiden, var at jeg ble trodd av politiet og rettssystemet, og at dette var tydelig gjennom hele etterforskningen, selv om de måtte henlegge saken på grunn av at både jeg og voldtektsmannen hadde dusjet og jeg ikke forsto hva som hadde skjedd før langt utpå dagen slik at eventuelle midler som hadde blitt brukt til å dope meg ned med, var gått ut av blodet. 

Jeg fikk PTSD etter denne hendelsen, og fikk EMDR traumebehandling det etterfølgende året, men er usikker på effekten det hadde. Jeg var fra før sårbar (genetiske og miljømessige faktorer fra oppveksten). Jeg klarte å gjennomføre både fagbrev og studier med gode karakterer, men strevde veldig med denne hendelsen i 8 år.

Så kom MeToo-bevegelsen, og foreldrene mine overtalte meg til å melde fra til hovedorganisasjonen for det politiske partiet. Voldtektsmannen jobbet fortsatt hos dette partiet, på Stortinget. Organisasjonen innkalte til en samtale hos dem, og de valgte å dekke kostnader for at foreldrene mine skulle kunne reise ned og støtte meg i samtalen. Vi hadde med alle papirer som dokumenterte hendelsen og ettervirkningene det hadde for meg. Det var to damer med på denne samtalen, hvor jeg var usikker på hvorvidt den ene dama trodde på meg, mens den andre var lyttende og ble tydelig preget av det jeg fortalte, og hun fortalte at hun selv hadde datter på min alder. Jeg følte meg oppriktig trodd, av en representant for dette partiet. 
Etter samtalen fikk jeg en e-post fra organisasjonen om at voldtektsmannen hadde blitt omplassert til nye oppgaver. 

Hva som skjedde med han i ettertid eller andre omstendigheter har ikke påvirket meg så mye, så lenge han ikke blir offentlig politiker som jeg må se trynet på daglig. Det som i all hovedsak gjorde at det sa «klikk» hvor jeg endelig kom meg videre og kunne legge dette bak meg, var at jeg opplevde å bli hørt og trodd av noen som hadde en form for ansvar for organisasjonen og at dette ble tatt videre og tatt opp i partiet. I dag er dette fortid og jeg tenker svært lite på det, og jeg har et godt liv. 

Håper at du får den støtten og oppfølgingen du føler at du trenger! Ønsker deg lykke til, TS💗

Anonymkode: 657e4...a3b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...