AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:27 #41 Skrevet søndag kl 11:27 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har hatt 50/50 siste 4 årene, 60/40 i noen mnd i staten av bruddet. Da betalte jeg bidrag selvfølgelig. Jeg er sjokkert over at dette er lov, og hvor lite rettigheter vi som fedre har. Hun setter meg i en vanskelig situasjon, med å miste tid med barnet mitt, og økonomisk. Jeg har ikke noe annet valg enn å ha samvær annenhver helg, jeg valgte aldri dette. Jeg ønsker datteren min like mye som henne. Det er snakk om 10 timer i bil en vei, fly 45 min, og fredag/søndag går uansett bort til reising. Anonymkode: f668f...7c8 Her har vi også 50/ 50 og ingen har noen gang betalt bidrag. I begynnelsen bare flyttet far ut og vi hørte faktisk ikke noe fra han på 6 uker , han betalte ikke noe bidrag da heller for jeg tenkte ikke tanken,- før han plutselig troppet opp en søndag kveld og ville ha ungene med seg fordi vi gikk inn i hans uke. Etter det har det gått greit og de bor annenhver uke. Vi bor i samme nabolag. Kunne ikke falt meg inn å ta barna fra faren deres. Og hadde aldri godtatt at han hadde gjort noe sånt andre veien heller. Jeg er helt sikker på at du har en god sak. Veldig gammeldags og utdatert at mødre kan styr på etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: d5e7f...152 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:28 #42 Skrevet søndag kl 11:28 Hun jobber ikke fordi hun er lat?? Det kan man ikke krysse av på noe skjema. Anonymkode: 21f49...2bc
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:29 #43 Skrevet søndag kl 11:29 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta det til retten Kjenner fler og ungen ble igjen hos far og mor fikk flytte 10t unna , uten ungen Anonymkode: 68598...952 Jeg kjenner også til et slikt tilfelle. Der tapte mor i retten, far vant og fikk barna boende hos seg. Mor med samvær. Mor endte opp med å ikke flytte likevel, for å være nær barna, men de bor fortsatt mest hos far. Anonymkode: b7b9a...777 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:30 #44 Skrevet søndag kl 11:30 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare én time med advokat koster 4-5000 kroner. En hel rettssak vil koste TS flere hundre tusen kroner. TS kan da ikke bare slippe alt og flytte etter. Han har tross alt en jobb, i motsetning til barnas mor. Anonymkode: 7593a...512 Advokat koster ikke så mye, og en rettssak koster heller ikke flere hundre tusen. Det er overdrivelse uten like. Jeg har vært i fire (!) rettssaker og det har kosta meg totalt 350k. Alt fra 50k-150k pr stk. Den siste mest kostbar da advokaten ble hentet fra andre siden av landet. Anonymkode: c2763...756 2 3
AprilLudgate Skrevet søndag kl 11:31 #45 Skrevet søndag kl 11:31 Ny barnelov ble vel vedtatt nå, men når den juridisk sett er gjeldende fra vet jeg ikke. Såvidt jeg forstår trer den i kraft først i 2028. Det kan være du juridisk sett vil dra fordel av dette da loven krever enighet om flytting. Så jeg hadde motsatt meg flytting og kontaktet advokat. Det vil koste dere begge en god slump penger å gå via retten (de jeg kjenner bruke ca 200.000 kr hver), men om hun ikke jobber…..usikker på om hun har rett på fri rettshjelp hele veien, om hun ikke har det så utgår jo flyttingen. Bidraget via NAV er rettferdig generelt, men du vil jo ha omsorg. Så: Advokat hvor du motsetter deg flytting og ber om A) 50/50 om hun blir boende B) Full omsorg dersom mor flytter. Snakk med advokat. Dette er verdt pengene det koster. 4 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:32 #46 Skrevet søndag kl 11:32 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi har hatt 50/50 siste 4 årene, 60/40 i noen mnd i staten av bruddet. Da betalte jeg bidrag selvfølgelig. Jeg er sjokkert over at dette er lov, og hvor lite rettigheter vi som fedre har. Hun setter meg i en vanskelig situasjon, med å miste tid med barnet mitt, og økonomisk. Jeg har ikke noe annet valg enn å ha samvær annenhver helg, jeg valgte aldri dette. Jeg ønsker datteren min like mye som henne. Det er snakk om 10 timer i bil en vei, fly 45 min, og fredag/søndag går uansett bort til reising. Anonymkode: f668f...7c8 Hvorfor kan du ikke gå til sak om å få barnet til å bo igjen hos deg? Anonymkode: b7b9a...777 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:35 #47 Skrevet søndag kl 11:35 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har barnet begynt på skolen? Hvis mor velger å ikke jobbe skal inntekten skjønnsfastettes. Står det noe om dette i dokumentene fra nav? Anonymkode: 42681...5af Kan noen velge å ikke jobbe for så å snylte både på staten og på den andre forelderen? Har ikke alle voksne arbeidsføre foreldre en forsørgerplikt og et ansvar for å sørge for barnet sitt. Nei, denne moren burde skaffe seg en jobb og bli uavhengig og selvstendig! Det gir også datteren en bedre rollemodell og fremtid. Anonymkode: d5e7f...152
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:43 #48 Skrevet søndag kl 11:43 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er det absolutt hvis det er stor forskjell på inntekt. Det kan gjelde både mor eller far. For eksempel kan en part kanskje ikke alene ha råd til å bo i det samme området uten bidrag noe som er negativt for barna. Anonymkode: 65adf...195 Men da skaffer man deg den inntekten man trenger! Det er bare å jobbe på Anonymkode: d5e7f...152 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:20 #49 Skrevet søndag kl 12:20 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei, mor til mitt barn har varslet om at de skal flytte 10t unna. Barnet er 7 år, og vi har frem til nå hatt 50/50 bosted. Vi har vært på mekling, og fordi vi ikke har delt fast bosted, er det ingenting jeg kan gjøre med at hun velger å flytte barnet langt unna meg. Nå har jeg fått brev fra nav om at hun søker over barnebidraget gjennom dem. Vi har privat avtale fra før. Barnemor jobber ikke pga latskap, og jeg har grei inntekt. Utregningen er at jeg skal betale 7000 i barnebidrag, i tillegg til utgifter en vei for flybilletter ved samvær. Dette blir et stort innhugg i økonomien, føler jeg må velge bort samvær fordi jeg skal betale så mye i bidrag. Hvorfor skal det gå utover meg at hun velger å flytte, når det allerede gjør at jeg nesten ikke får se barnet mitt. Fordi de flytter langt unna, må jeg gå ned fra 50/50 samvær, til to helger i måneden. Har jeg ingen rettigheter som far? Har noen vært i lignende situasjon? Anonymkode: f668f...7c8 Du har fullt lov å nekte flytting og kreve fast bosted. Du stiller sterkere da barnet allerede har tilhørighet der du er mht venner og skole. Er du villig til 100% daglig omsorg? Anonymkode: a32a7...941 2
Fighter83 Skrevet søndag kl 12:30 #50 Skrevet søndag kl 12:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare én time med advokat koster 4-5000 kroner. En hel rettssak vil koste TS flere hundre tusen kroner. TS kan da ikke bare slippe alt og flytte etter. Han har tross alt en jobb, i motsetning til barnas mor. Anonymkode: 7593a...512 Kan alltids søke om ulønna permisjon 1 år og jobbe med det samme eller noe helt annet i nærheten av der barnets mor flytter. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:43 #51 Skrevet søndag kl 12:43 Fighter83 skrev (12 minutter siden): Kan alltids søke om ulønna permisjon 1 år og jobbe med det samme eller noe helt annet i nærheten av der barnets mor flytter. Jeg har akkurat startet i ny jobb, og kjøpt hus med min samboer, så å flytte etter er uaktuelt. Det skal ikke være nødvendig å kaste alt man har i hendene, og gi opp eget liv for tid med barnet sitt. Anonymkode: f668f...7c8 3
Melus Skrevet søndag kl 12:45 #52 Skrevet søndag kl 12:45 Ville tatt det til retten, og hadde jeg tapt hadde jeg flyttet etter.
Snok1 Skrevet søndag kl 12:49 #53 Skrevet søndag kl 12:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare én time med advokat koster 4-5000 kroner. En hel rettssak vil koste TS flere hundre tusen kroner. Det er det verd. Han må selvsagt også kreve at mor blir idømt saksomkostninger. 1 1
Fighter83 Skrevet søndag kl 12:56 #54 Skrevet søndag kl 12:56 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har akkurat startet i ny jobb, og kjøpt hus med min samboer, så å flytte etter er uaktuelt. Det skal ikke være nødvendig å kaste alt man har i hendene, og gi opp eget liv for tid med barnet sitt. Anonymkode: f668f...7c8 Da har man tatt ett valg ang å få beholde en nær relasjonen til barnet ihvertfall. Håper advokaten kan hjelpe deg med å forhindre at barnet flytter med mor videre.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:15 #55 Skrevet søndag kl 13:15 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har akkurat startet i ny jobb, og kjøpt hus med min samboer, så å flytte etter er uaktuelt. Det skal ikke være nødvendig å kaste alt man har i hendene, og gi opp eget liv for tid med barnet sitt. Anonymkode: f668f...7c8 Hvordan er samarbeidet mellom dere? Hvor lenge har du hatt samboer? Min eks vanskeliggjorde samarbeidet da jeg flyttet inn med samboer… Anonymkode: 42681...5af 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:29 #56 Skrevet søndag kl 14:29 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da skaffer man deg den inntekten man trenger! Det er bare å jobbe på Anonymkode: d5e7f...152 For noe tull. Så hvis en hjelpepleier har fått et par barn med en advokat som tjener mye penger og de bosatte seg i et dyrt område så skal hen måtte flytte langt vekk fra barnas opprinnelige hjem og overgi omsorgen til den andre parten? Eller skal barna måtte flytte til et helt annet sted og så bo hos den "fattige" forelderen? Eller hva hvis en av foreldrene er ufør? Skal vedkommende ikke få bidrag slik at begge foreldrene kan bo i nærheten av skolen sin og slippe den ekstra påkjenningen? Det er barnebidrag, noen ganger slår det feil ut fordi en forelder er lat eller utspekulert, men er det barnas beste som er det viktige. Velger man å få barn med en lavtlønnet tar man den "risikoen" det er å måtte betale bidrag. Anonymkode: 65adf...195 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:23 #57 Skrevet søndag kl 15:23 Jeg vet om en som fikk stoppet barnemor fra å flytte 45 minutter. Hun fikk ikke flytte barnet fra der barnet var kjent. Kontakt advokat. Anonymkode: b6505...c3c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:26 #58 Skrevet søndag kl 15:26 Har du noen gang hørt en feminist hørt en feminist ta menns parti i saker som dette? Og de hevder de er for likestilling 😂 Anonymkode: ad750...6f8
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:49 #59 Skrevet søndag kl 15:49 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har du noen gang hørt en feminist hørt en feminist ta menns parti i saker som dette? Og de hevder de er for likestilling 😂 Anonymkode: ad750...6f8 Det er nå mange her som ser TS sin situasjon. Regner med at noen av dem er feminister. Jeg er i allefall det, og jeg mener han bør gå til retten og kreve foreldreansvar og at barnet bor hos han. Anonymkode: b7b9a...777 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:51 #60 Skrevet søndag kl 15:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nå mange her som ser TS sin situasjon. Regner med at noen av dem er feminister. Jeg er i allefall det, og jeg mener han bør gå til retten og kreve foreldreansvar og at barnet bor hos han. Anonymkode: b7b9a...777 Foreldreansvar har han allerede. Det er hovedomsorgen han skal be om, for å hindre at barnet flyttes. Anonymkode: c2763...756 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå