Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #21 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg skal kremeres. det er slik vi har gjort det før i familien. Men så tenker jeg også helt praktisk på det: på kirkegårder der hele kister blr gravlagt må det være større avstand mellom hver gravlagt, og det synes jeg er unødvendig bruk av plass. I Israel (dvs jødene) blir jo alle gravlagt i hele kister, og man kan ikke bruke gravplassene på nytt etter 20 år slik vi gjør i Norge. De mener jo at alle skal være gravlagt hele, slik at de kan gjenoppstå når messias en gang kommer ned til jorda. Hvis det fortsetter slik er jo snart hele det lille landet bare fylt med kirkegårder Så jeg tenker bare praktisk på egen gravlegging: kremering tar minst plass på kirkegården. Hva som skjer med meg etter døden er meg revnende likegyldig. Jeg håper bare ikke mine pårørende bruker for mye penger på begravelsen, det kan jo bli veldig dyrt for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. mars 2006 #22 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg skal kremeres.. Har den ekle tanken om hva skjer hvis jeg våkner opp når jeg er begravd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #23 Del Skrevet 19. mars 2006 Hadde det vært opp til meg hadde jeg villet havnet et kaldt sted slik at jeg ikke råtner. Klarer ikke tanken på at jeg skal råtne bort eller brenne opp uansett hvor død jeg er Innert inne har jeg jo fortsatt et håp om at det skal skje en verdensrevolusjon en gang slik at man skal kunne gjenoppleve folk, og da er det jo en fordel å se ssånn noenlunde OK ut ← Du får la deg fryse ned da vet du. Det er jo firmaer som har spesialisert seg på dette med å fryse ned folk slik at de forhåpentligvis kan vekkes til live engang i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2006 #24 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil kremeres og spres utover havet. Ungene mine skal slippe og ha noen grav de er nødt til å fly på i hytt og pine.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #25 Del Skrevet 19. mars 2006 Ønsker hvertfall ikke at spekulative begravelsesbyråer skal ta seg av dette. Vår familie ordner det meste selv også begravelser. De familiemedlemmer som ønsker vanlig standard får det, de som ønsker å bli sendt avgårde i en liten trepram ut på havet der båten brenner opp (da blir man kremert og får strødd sin aske i havet på en gang), får det ønsket oppfylt. Vi har liten sans for norske kirker, byråer og presteskap, så da blir det gjerne askespredning i Paris osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ester Skrevet 19. mars 2006 #26 Del Skrevet 19. mars 2006 Ungene mine skal slippe og ha noen grav de er nødt til å fly på i hytt og pine.... ← Slippe det? Jeg liker å stelle graven til moren min, jeg. Har aldri hørt noen som har uttalt at de skulle ønske de slapp å stelle graver. Gidder de ikke er det da bare å la være. Hvorfor skulle de være nødt? Den døde bryr seg da ikke om det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 19. mars 2006 #27 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil kremeres - og har i utgangspunktet ikke noe ønske om gravplass - så jeg ser gjerne at asken min spres - og om dette av en eller anne grunn ikke kan skje - får plass i en urnelund. Vi har famileigrav med plass både til kister og urner - men for meg betyr ikke en grav noe. Graven har ikke noe med de menneskene jeg var glad i - og jeg trenger ingen grav for å tenke på og minnes mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abr@xas Skrevet 19. mars 2006 #28 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg har tenkt på det, men jeg har ingen spesielle ønsker. Det får bli opp til de som er igjen etter meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #29 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg kom til å tenke på alle denne asken som spres over hele verden, fra tårn, ut i havet, osv...tenk på at vi andre levende faktisk bader i det vannet og går på det stedet, intetanende om all asken som finnes der. Greit at aske er rent men det er jo døde mennesker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 19. mars 2006 #30 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil faktisk heller bade i aske etter døde mennesker - enn andres kloakk - tror også det er mye bedre helsemessig. Ellers er jo alternativet om å få laget en diamant av asken et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #31 Del Skrevet 19. mars 2006 jeg vil kremeres. vil ikke ligge i jorda og råtne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 19. mars 2006 #32 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg er fast bestemt på at jeg skal kremeres! Det er flere grunner: * Jeg har superangst for mark, det er så ille at jeg blir kvalm bare av å skrive det... Og tanken på at de skal få spise meg er enda værre. *Samtidig vil jeg donere bort alt jeg kan av brukelige kroppsdeler så det er ikke sikkert det er så mye igjen av meg til slutt. * Jeg facineres av flammer, og å få brenne til slutt synes jeg er flott å tenke på. nå høres jeg ut som et supersær brannstifter men flammer er så vakkert og sterkt å se på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 19. mars 2006 #33 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil faktisk heller bade i aske etter døde mennesker - enn andres kloakk - tror også det er mye bedre helsemessig. Ellers er jo alternativet om å få laget en diamant av asken et alternativ. ← Det kunne jeg tenkt meg! Tenk å kunne ende sitt liv som en diamant! Jeg tror jeg ville beholdt foreldrene mine i et smykke hvis jeg kunne.... Hmm Ja nå fikk jeg noe å tenke på! Men jeg tror ikke jeg skal legge det frem som et forslag til foreldrene mine ved middagsbordet liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 19. mars 2006 #34 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil kremeres og spres utover havet. Ungene mine skal slippe og ha noen grav de er nødt til å fly på i hytt og pine.... ← Du er ganske lik moren min! hun vil legges i massegrav så vi ikke skal behøve å passe på den så mye... jeg synes det er litt trist for jeg ville gjerne hatt en grav å gå til, og det vil sikkert barna dine også (selv om en massegrav er et sted å gå til...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ester Skrevet 19. mars 2006 #35 Del Skrevet 19. mars 2006 Skjønner ikke hvorfor dere har så mye i mot å bli gravlagt og spist av mark? Vi er da en del av det store kretsøpet? Av jord er du kommet, til jord skal du bli, som det heter. Synes det høres fint ut å råtne og bli til jord jeg. Så kan det vokse blomster fra meg! Eller juletrær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. mars 2006 #36 Del Skrevet 19. mars 2006 Syntes da heller man skal ha et sted og gå til, eller et sted som er minneverdig for den personen som er død.. Jeg vil heller at det skal legge blomster o.l. på f.eks yndelingstedet mitti hagen eller i et sted i skogen o.s.v... Evt sprer man asken med vinden så trenger man jo ikke ha noe sted, ettersom man er i luften hele tiden eller spres man i havet så blir man i vannet hele tiden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #37 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg skal kremeres Og så ønsker jeg og ha asken min spred over et sted i England. Men hvor vet jeg ikke. ← Hvorfor england? Og helt uten å vite hvor???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. mars 2006 #38 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil kremeres, har ikke lyst til å råtne.. Har ikke så sterke ønsker om sermoni etc, men kremeres, det vil jeg. Også vil jeg donere bort organer etc hvis det lar seg gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #39 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vil faktisk heller bade i aske etter døde mennesker - enn andres kloakk - tror også det er mye bedre helsemessig. Ellers er jo alternativet om å få laget en diamant av asken et alternativ. ← Så du mener det er griet å svelge andres lik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #40 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg hadde ikke noe klart ønske om dette, så da min mann sa han ville foretrukket begravelse, så ville jeg det også. Men nå er det en gang sånn at dette kan man ikke alltid velge. I Oslo tror jeg de bare kremerer. Det har ihvertfall vært det pga plass-/ressursmangel. Samme gjaldt der bestemoren min døde for litt tid siden. ← Joda.... Man kan begraves i oslo på de aller fleste kirkegårder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå