AnonymBruker Skrevet 21. juni #1 Skrevet 21. juni Hva tenker dere om meg som person når jeg foretrekker å lese psykologiske thrillere? Anonymkode: c046f...675
AnonymBruker Skrevet 21. juni #2 Skrevet 21. juni Krim er ikke akkurat høykultur, men veldig mange leser det. Så ville tenkt du var en av mengden? Anonymkode: 1b8f0...679 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #3 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Krim er ikke akkurat høykultur, men veldig mange leser det. Så ville tenkt du var en av mengden? Anonymkode: 1b8f0...679 Ikke krim, men psykologisk thrillere, det er ikke det samme som krim. Anonymkode: c046f...675 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #4 Skrevet 21. juni Ikke annerledes enn om det var krim eller western. Du foretrekker spennende bøker, og det er underholdende å sitte ned med i hverdagen. Samme hvem du er. Du har funnet det du liker! Anonymkode: 0719d...296 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #5 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke krim, men psykologisk thrillere, det er ikke det samme som krim. Anonymkode: c046f...675 Når du sier dette tenker jeg at du prøver å være mer kultivert enn du er. Skjer det ingenting kriminelt i dine psykologiske thrillere? Anonymkode: 1b8f0...679 6
Helikopter Skrevet 21. juni #7 Skrevet 21. juni Jeg synes du høres vanlig ut. Hva tenker du at folk kanskje tenker om deg? 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #8 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du sier dette tenker jeg at du prøver å være mer kultivert enn du er. Skjer det ingenting kriminelt i dine psykologiske thrillere? Anonymkode: 1b8f0...679 AI-oversikt Hovedforskjellen mellom krim og psykologisk thriller ligger i fokuset og fortellerstrukturen. Krim er en sjanger der handlingen sentreres rundt etterforskning og oppklaring av en forbrytelse, ofte et mord, mens psykologisk thriller fokuserer mer på de psykologiske aspektene ved både offer og gjerningsmann, og kan ha et bredere spekter av forbrytelser. Her er en mer detaljert forklaring: Krim: Fokus: Etterforskning og oppklaring av en forbrytelse. Hovedperson: Ofte en detektiv eller etterforsker. Spenningsmoment: Jakten på gjerningspersonen og mysteriet rundt forbrytelsen. Fortellerstruktur: Ofte lineær, med en klar start (forbrytelsen) og slutt (oppklaringen). Eksempler: Klassiske krimromaner, hvor leseren følger en detektivs arbeid. Psykologisk thriller: Fokus: De psykologiske aspektene ved en forbrytelse og hovedpersonens mentale tilstand. Hovedperson: Kan være offer, gjerningsmann, eller en person i nærheten av hendelsen. Spenningsmoment: Leserens innsikt i hovedpersonens tanker og følelser, samt hvordan disse påvirker handlingen. Fortellerstruktur: Kan være mer kaotisk, med flere perspektiver og usikkerhet om hva som egentlig skjer. Eksempler: Romaner der man følger morderens tanker, eller hvor hovedpersonens mentale helse er i fokus. Ekstra: En thriller, som også kan inkludere psykologiske elementer, legger større vekt på spenning og uhygge, og kan handle om andre typer forbrytelser enn mord. I psykologisk thriller kan hovedpersonen være i direkte fare, noe som er et vanlig trekk i sjangeren. Krim kan også ha psykologiske elementer, men fokuset er primært på etterforskningen og oppklaringen. Anonymkode: c046f...675
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Skrevet 22. juni Det forteller meg at du har en temmelig smal litteratursmak. Anonymkode: 1924d...c59 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #11 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva tenker dere om meg som person når jeg foretrekker å lese psykologiske thrillere? Anonymkode: c046f...675 Ingenting. Tenker mer om deg når du velger å spørre om det. Anonymkode: 253d1...c99 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #12 Skrevet 22. juni Ingen tenker noe om det. Spørsmålet ditt gjør at jeg tenker du er litt selvopptatt. Anonymkode: 13c98...af7 4
Daria Skrevet 22. juni #13 Skrevet 22. juni At du er helt normal hva lesevaner angår, men over middels opptatt av hva andre mener om deg. Sannsynligvis også over middels opptatt av å se status i ubetydelige detaljer, siden det er så viktig for deg å understreke at det du leser ikke er krim. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #14 Skrevet 22. juni Du fremstår mest av alt temmelig strebersk. Opptatt av å trekke opp et skille mellom deg, kultivert og skarp og et unikum i mengden av middelmådigheter som du er, og oss andre som leser enkel krim (for dummies). Spør på Kvinneguiden om hvordan du fremstår, blir litt fornærmet av at andre ikke blir imponert og ber ChatGPT redegjøre for forskjellen på krim og psykologiske thrillere. Det er helt fint at du liker denne sjangeren, så er det tross alt glidende overganger mellom slike sjangre. Begrepet psykologisk thriller er nettopp en term som ofte brukes for å fremstille helt ordinær krim som noe mer høyverdig. Anonymkode: 62a6c...cf6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #15 Skrevet 22. juni Jeg er enig i at det er forskjell på krim og psykologiske thrillere, men jeg putter de som primært leser slikt i samme gruppe uansett. Den ene sjangrene er ikke bedre enn den andre, de er begge mainstream og forholdsvis forutsigbare. Anonymkode: 7af11...010 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni hvorfor har krimlitteratur lav status, egentlig? 🙈 Anonymkode: 07201...d69 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): hvorfor har krimlitteratur lav status, egentlig? 🙈 Anonymkode: 07201...d69 Skrivestilen er langt enklere og mindre "artistisk" om man kan kalle det det. I skjønnlitteratur blir jeg titt og ofte fascinert over hvordan enkelte forfattere klarer å forme og skape ved hjelp av ord og språk, de er rett og slett ordkunstnere. I krim blir det mer enkelt og rett frem. Anonymkode: 84086...64f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni Tenker absolutt ingenting. Det sier meg like mye om personligheten din som "hun liker filmer", "hun spiser brødskiver", "hun har et hvitt klesskap" Anonymkode: 18113...982 1
Mezzosoprena Skrevet 23. juni #19 Skrevet 23. juni Jeg tenker at du er helt normal, men at du er så opptatt av hva andre mener om deg - samt at du synes det er viktig å poengtere at psykologiske thrillere er "bedre" enn krim, får meg til å tenke at du gjerne vil fremstå bedre enn du er. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni Hvorfor mener du at jeg skal tenke noe spesielt om deg? Anonymkode: cff91...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå