Dyp pust Skrevet lørdag kl 20:51 #21 Skrevet lørdag kl 20:51 (endret) Min lokale REMA-butikk selger alle dagsferske brød til halv pris mellom 22 og 23 hver eneste kveld. Selv om jeg kjøper det fra tid til annen og fryser ned har de fått en god kunde i meg fordi jeg syns det er en veldig hyggelig gest. Endret lørdag kl 20:54 av Dyp pust Rettelse 10 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:51 #22 Skrevet lørdag kl 20:51 Helt idiotisk at fullt brukbar mat kastes. Hva med å donere slike varer til sykehjem, flykningemottak eller i verste fall til gårder som dyremat? Alt er bedre enn at det kastes i søpla. Anonymkode: 1a55b...7c8 6 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:53 #23 Skrevet lørdag kl 20:53 Dyp pust skrev (Akkurat nå): Min lokale Rimi-butikk selger alle dagsferske brød til halv pris mellom 22 og 23 hver eneste kveld. Selv om jeg kjøper det fra tid til annen og fryser ned har de fått en god kunde i meg fordi jeg syns det er en veldig hyggelig gest. Det gjør REMA her jeg bor også. Veldig bra tiltak og hyllene er som regel nærmest tomme de gangene jeg har vært å handlet i den tiden. Alt som reduserer matsvinn er fantastisk! Anonymkode: 1a55b...7c8 9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:02 #24 Skrevet lørdag kl 21:02 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Blir det ikke solgt som "too good to go"? Anonymkode: 6fdf7...c96 Det lurte jeg også på. Anonymkode: 96b11...5f6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:08 #25 Skrevet lørdag kl 21:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette gjøres ikke fordi de ansatte vil komme seg fort hjem, det er ikke de ansatte som tar disse avgjørelsene. Anonymkode: 5ed21...f84 Den ansatte jeg snakket med var en ung mann/ student, og han sa :"det er NorgesGruppen som bestemmer at vi skal kaste kakene kl 19, slik at vi kommer oss fort hjem på lørdager, men det er ikke vi som jobber her som bestemmer at kakene skal kastes altså". Ts Anonymkode: 7e6fc...3b3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:11 #26 Skrevet lørdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Blir det ikke solgt som "too good to go"? Anonymkode: 6fdf7...c96 Nei, posene med kaker ligger i en vogn ved siden av bolledisken Ts Anonymkode: 7e6fc...3b3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:11 #27 Skrevet lørdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De tjener ikke penger på at folk spekulerer og kjøper til gi-bort-pris. Om du ønsker mindre matsvinn så kjøper du varen når den selges. Anonymkode: 2730b...e8d Enig her, men butikken burde også gjøre sitt. Anonymkode: becc4...405 2
anonym 4545 Skrevet lørdag kl 21:13 #28 Skrevet lørdag kl 21:13 Det skal sies at det formentlig blir dyremat. 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:19 #29 Skrevet lørdag kl 21:19 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Helt idiotisk at fullt brukbar mat kastes. Hva med å donere slike varer til sykehjem, flykningemottak eller i verste fall til gårder som dyremat? Alt er bedre enn at det kastes i søpla. Anonymkode: 1a55b...7c8 Det kastes fordi det koster butikkene penger å gi bort gratis. Anonymkode: 3d1fc...e9b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:21 #30 Skrevet lørdag kl 21:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kastes fordi det koster butikkene penger å gi bort gratis. Anonymkode: 3d1fc...e9b Men betaler de ikke for avfallet sitt også? Anonymkode: 1a55b...7c8 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:24 #31 Skrevet lørdag kl 21:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt vilt at det ble ansett som tyveri. Da jeg jobbet på bakeri-utsalg i ungdommen fikk vi ta med sånt hjem etter stengetid Anonymkode: 35b06...de4 Ja det gjorde vi også. Beste jobben jeg har hatt og fryseren min var stappfull av nydelig bakverk til enhver tid i studietiden❤️ La på meg 10 kg gjorde jeg også i den tiden😝 I dag bor vi rett med en veldig stor Mega med eget bakeri. De selger alle bakverk for 50% etter kl 20. Tror flere og flere butikker følger etter ved å selge billig siste timen og/eller gårdens bakst for 50%. Tror grunnen til at de ikke gjorde det så mye før er at de tenkte de tapte penger på at da flere folk kalkulerte og utsatte innkjøpet til rett før stengetid. Men de har kanskje skjønt nå at det heller er motsatt som skjer. De fleste handler jo likevel tidligere på dagen for å sikre seg sine favoritter og så tjener de da inn på at restene blir kjøpt for halv pris fremfor ingen inntjening når det går i bosset. Anonymkode: 2f162...1e8 4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:28 #32 Skrevet lørdag kl 21:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men betaler de ikke for avfallet sitt også? Anonymkode: 1a55b...7c8 Koster mye mer å gi bort - å gi bort noe i dette landet er dyrt Og de betaler nok det samme for avfall om de kaster eller ikke Anonymkode: 3d1fc...e9b 1 1
Capazitet Skrevet lørdag kl 21:29 #33 Skrevet lørdag kl 21:29 Burde donerast til Frelsesarmeen og Bymisjonen 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:30 #34 Skrevet lørdag kl 21:30 Remaen jeg jobbet på sparte opp bakst som var til overs, og en gang i uken ble baksten hentet av bonde fra lokal bondegård. Baksten ble brukt som grisemat. Grei løsning. Dette er ti år siden. Anonymkode: 5b376...bdc 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:34 #35 Skrevet lørdag kl 21:34 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men betaler de ikke for avfallet sitt også? Anonymkode: 1a55b...7c8 Butikkene må betale for varer de selger eller gir bort. Varer som registreres som svinn eller som returneres til produsenten blir ikke fakturert fullt. Anonymkode: bc26a...1c9 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:36 #36 Skrevet lørdag kl 21:36 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Helt idiotisk at fullt brukbar mat kastes. Hva med å donere slike varer til sykehjem, flykningemottak eller i verste fall til gårder som dyremat? Alt er bedre enn at det kastes i søpla. Anonymkode: 1a55b...7c8 Tro meg det kastes enorme mengder mat på sykehjem også. Vi kaster pallevis med vakumpakket mat hver kveld fordi det ikke blir spist. Heldigvis har det blitt fokus på matsvinn også der. Så fra å ha en ledelse som sa det var strengt forbudt å forsyne seg av maten til beboerne. Også etter de var ferdige (det skulle RETT i bosset). Så oppfordrer de nå ansatte til å ta meg restemat hjem. Ihvertfall det som er vakumpakket og urørt. Dessverre henger de gamle holdningen Dessverre så henger de gamle holdningene igjen, så det er nesten ingen som tørr ta med noe. Men håper de neste generasjonene har en kultur som er mer åpen for det uten å tenke at noen skal se på dem som verken griske eller fattigslige. Anonymkode: 2f162...1e8 6
NoaideBiehtar Skrevet lørdag kl 21:46 #37 Skrevet lørdag kl 21:46 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Helt idiotisk at fullt brukbar mat kastes. Hva med å donere slike varer til sykehjem, flykningemottak eller i verste fall til gårder som dyremat? Alt er bedre enn at det kastes i søpla. Anonymkode: 1a55b...7c8 Det er jo veldig vanskelig å administrere på en lørdag kveld. Sykehjemmet har ikke nok personale som kan hente boller midt i kveldsstellet og butikken vil ikke betale noen for å kjøre det bort. Jeg tror den enkleste løsningen er å gjøre det svindyrt for bedrifter å kaste mat. Sett en høy kilopris på matavfall. Da er det plutselig ikke så ulønnsomt å selge det til redusert pris likevel... 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:47 #38 Skrevet lørdag kl 21:47 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det gjør REMA her jeg bor også. Veldig bra tiltak og hyllene er som regel nærmest tomme de gangene jeg har vært å handlet i den tiden. Alt som reduserer matsvinn er fantastisk! Anonymkode: 1a55b...7c8 I Remaene i nærheten av oss selges alt bakverket til 50% en time før. Men de gjør ikke kundene oppmerksomme på det. Jeg merket det bare tilfeldig da jeg ofte handler bakst før nattevakt. Siden begge Remaene velger å gjøre det diskré på den måten så tenker jeg det er bevisst og at de ikke ønsker veldig stort fokus rundt det. Anonymkode: 2f162...1e8 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 03:33 #39 Skrevet søndag kl 03:33 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt vilt at det ble ansett som tyveri. Da jeg jobbet på bakeri-utsalg i ungdommen fikk vi ta med sånt hjem etter stengetid Anonymkode: 35b06...de4 Grunnen til at så mange bedrifter har sluttet med det, er nok at ansatte stekte opp ekstra med vilje for å ta det med seg hjem. Det skjedde der jeg jobbet. Anonymkode: 96d65...ecd 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:14 #40 Skrevet søndag kl 06:14 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I Remaene i nærheten av oss selges alt bakverket til 50% en time før. Men de gjør ikke kundene oppmerksomme på det. Jeg merket det bare tilfeldig da jeg ofte handler bakst før nattevakt. Siden begge Remaene velger å gjøre det diskré på den måten så tenker jeg det er bevisst og at de ikke ønsker veldig stort fokus rundt det. Anonymkode: 2f162...1e8 Men jeg skjønner det ikke. Det er jo et konkurranse-fortrinn? Jeg handla fast hos KIWI i lang tid, fordi jeg oppfatta dem som rimeligst, men da jeg oppdaga dette tilbudet med 50 % på brød gikk jeg over til REMA. Hva koster et brød for dem, 14 kr eller noe sånt, så det er jo ikke som om de selger 50 %-brødene sine med tap en gang? Anonymkode: 1602f...1b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå