Gå til innhold

3.5 åring forstoppet , nå kontinuerlig avføringssiv i truse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

H*n blir sår, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har forsøkt lactulose. Er det noen som har erfaring? Har tenkt å dra til lege asap, men er dette noe som løser seg greit vanligvis? 

Vegring for å bæsje i do har det vært og ikke kommet over kneika her, og tenker at h*n har undertrykt avføringstrang i bhg, og nå har det blitt en kraftig forstoppelse 

Anonymkode: 32217...c50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Masse væske og kom dere til lege. Når det siver rundt er det som regel heftig forstoppelse - som du selv skriver.

Anonymkode: a2ea3...ac7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Masse væske og kom dere til lege. Når det siver rundt er det som regel heftig forstoppelse - som du selv skriver.

Holder det med legebesøk til uka eller tenkte du legevakt?

AnonymBruker
Skrevet

Ved inntak av lactulose er det viktig at man drikker mye vann. Lactulose har ikke effekt uten. 
Når var forrige avføring?

Anonymkode: 23d69...6aa

• Liker 1
Skrevet

Bæsje han om dere tar på bleie?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt legevakta.

Når kun vann kommer forbi er det som regel en hard masse som stanser.

Og da må man følge et visst regime/tiltak så det ikke bare hoper seg opp mer. 

Anonymkode: 32dbc...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville uansett rådført meg med legevaktslege når det gjelder et så lite barn.

• Nyttig 4
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde ringt  legevakta å pratet med de siden det ikke er eldre barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved inntak av lactulose er det viktig at man drikker mye vann. Lactulose har ikke effekt uten. 
Når var forrige avføring?

Det er litt avføring hele tiden egentlig , hver gang h*n er på do å tisser ser vi avføringsmerker i trusa. H*n har hatt noen klumper avføring hver dag. Men syns magen er ganske oppblåst. Dette har vart i noen uker. Før det vært noen episoder med veldig hard avføring , men normal mengde. Syns det er lenge siden det har kommet en normal mengde nå.

H*n drikker ikke altfor mye desverre, og er midt i trassalder så låser seg når hun merker vi ønsker h*n skal drikke. 😕

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Bæsje han om dere tar på bleie?

Nei, kommer bare små klumper 😕

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakt. Jeg har selv opplevd heftig forstoppelse da jeg var gravid. For å si det sånn: det som til slutt kom ut med ekstremt mye arbeid, det forstår jeg ikke hvordan fikk plass i tarmene😳 men opplevde allikevel ikke noe siving. Jeg tenker hn må ha en voldsom forstoppelse og det er ikke rart hn ikke vil på do 🙁❤️

Anonymkode: aa2b2...d06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring legevakt. Jeg har selv opplevd heftig forstoppelse da jeg var gravid. For å si det sånn: det som til slutt kom ut med ekstremt mye arbeid, det forstår jeg ikke hvordan fikk plass i tarmene😳 men opplevde allikevel ikke noe siving. Jeg tenker hn må ha en voldsom forstoppelse og det er ikke rart hn ikke vil på do 🙁❤️

Ja skal ringe legevakta ! Takk for gode innspill her inne. 
vil gjerne høre om noen som har opplevd lignende og hvordan det gikk. Blir så bekymret :/

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt avføring hele tiden egentlig , hver gang h*n er på do å tisser ser vi avføringsmerker i trusa. H*n har hatt noen klumper avføring hver dag. Men syns magen er ganske oppblåst. Dette har vart i noen uker. Før det vært noen episoder med veldig hard avføring , men normal mengde. Syns det er lenge siden det har kommet en normal mengde nå.

H*n drikker ikke altfor mye desverre, og er midt i trassalder så låser seg når hun merker vi ønsker h*n skal drikke. 😕

Svisker, smoothier med diverse som kan få fart på tarmene? Da får han væske samtidig som det bidrar positivt? Men det er klart, det er ikke sikkert han blir happy hvis det er en stor og hard klump som plutselig insisterer på å komme ut. Kan nok bli smertefult. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det spørsmålet ringer du legevakt 116 117 og får en medisinsk faglig vurdering på. Vi snakker om et barn her. 

Anonymkode: 397ff...740

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ring legevakten og hør. Ikke følg råd herfra, flere av dem kan gjøre ting verre. Legevakten vil stille relevante spørsmål og gjøre en totalvurdering. Hvis barnet nekter å drikke så finner du alternative måter å få i det væske, f.eks. saft, smoothie, saftis, supper, etc. Ikke tenk sukker og denslags nå, det viktigste er væskeinntak, særlig hvis du har gitt laktulose. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste slet med forstoppelse i barnehagealder, vi fant ut at hun er laktoseintolerant, og med laktosefritt kosthold forsvant forstoppelsen. Men: etter å ha slitt med forstoppelse i mange år, hadde hun kommet inn i et mønster der det å gå på do var vanskelig, å forstå kroppens signaler var vanskelig, og hun holdt seg for lenge. Det førte til at ofte hadde små uhell med avføring i trusa i noen år etter omlegging av kosthold. Først da hun var 9 ble det helt slutt på det. 

Anonymkode: 53625...12f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Barneleg1 på Instagram! Eller bestill en time hos henne. Bente Kvenshagen. 

Anonymkode: 6b090...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sviskesaft/juice funker som bare det. I hvertfall på meg som voksen og jeg er kronisk forstoppet🙂 

Anonymkode: 23d9a...0d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ring legevakten og hør. Ikke følg råd herfra, flere av dem kan gjøre ting verre. Legevakten vil stille relevante spørsmål og gjøre en totalvurdering. Hvis barnet nekter å drikke så finner du alternative måter å få i det væske, f.eks. saft, smoothie, saftis, supper, etc. Ikke tenk sukker og denslags nå, det viktigste er væskeinntak, særlig hvis du har gitt laktulose. 

Ja har ringt legevakt, så da har vi fått en plan. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt klart legevakt ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...