Gå til innhold

Klarer ikke få kyllingfiletene møre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruner de i stekepanne og deretter inn i ovnen på 180 grader i 20 min, men de blir alltid seige. Noen som vet hvordan jeg får de møre?

Anonymkode: 28114...68b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk steketermometer 

Anonymkode: 10412...764

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pakker du de inn i bakepapir? 

Anonymkode: e8515...d1e

Skrevet

Ikke bruk kylling fra Rema eller Coop. Kjøp prior på Kiwi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bruner de i stekepanne og deretter inn i ovnen på 180 grader i 20 min, men de blir alltid seige. Noen som vet hvordan jeg får de møre?

Anonymkode: 28114...68b

Hva slags kylling bruker du ? Hvordan og med hva steker du de i stekepanna?

Har aldri noe problem med mine kyllingfileer, men pleier å ha bacon eller folie på de og stekestermometer og lengre tid enn 20 min,

Anonymkode: b4df9...143

AnonymBruker
Skrevet

Har du gitt dem saltlake?

Selv bruker jeg airfryer og fryst kylling som jeg tiner på et fat med krydder og salt (over og under)

Alltid mør og saftig

Salt binder vannet i kjøttet.

Mange proffe kokker legger kylling i saltlake før steking.

Anonymkode: 38c58...4a4

• Liker 1
Skrevet

Kjøp utbenet lårstykker om du skal spise større hele biter.

Eventuelt sous vide om må spise bryst, jeg syns det egnes seg best i gryter og wok.

AnonymBruker
Skrevet

Lettere å få til på grill. 

Anonymkode: 66478...088

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp kvalitet. Homlagarden er min favoritt.

Stek med skinnet ned, høy varme. Snu. Inn i stekeovn med steketermometer.

Ønsker du det virkelig mørt kan du bruke en kjøtthammer først. 

Anonymkode: bc256...e51

AnonymBruker
Skrevet
VetAlt skrev (På 21.6.2025 den 19.53):

Ikke bruk kylling fra Rema eller Coop. Kjøp prior på Kiwi. 

eller enda bedre. kjøp kylling av god kvalitet, ikke Prior. eks Stange på rema, Holte etc. 

Anonymkode: 6907e...f9c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med stekepose, feks Maggi juicy chicken.

Anonymkode: e3aa2...3ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Stange kyllingfilet. Vend dem inn i en blanding av mel og krydder. De blir helt nydelige. 😋

Anonymkode: c57cb...55c

AnonymBruker
Skrevet

Bruk airfryer! Alltid perfekt kylling. 

Anonymkode: e6b34...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Du steker dem i ovnen for lenge. Bruning steker det ytterste laget.

Sjekk dem etter 15-17 min

Anonymkode: ce961...d16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kok dem! Blir saftig og godt. 

Anonymkode: e079d...987

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å skjære dem i to på langs dersom de er veldig tykke. Deretter steker jeg i ca 3 minutter på hver side. Litt over middels temperatur. Så lar jeg de hvile i ca 20 minutter. Da de de helt perfekte.

Anonymkode: fb9a0...ab8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk slow cooker, lav varme. Etter noen timer er det mørt å saftig, Stek de lett etterpå for stekeskorpe. Fungerer med alt kjøtt for perfekt resultat.

Anonymkode: 6133a...348

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stekepose

Anonymkode: 4cc12...859

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter årevis med eksperimentering så følger vi alltid denne fremgangsmåten, den gir mør kylling 95% av tiden. 

Brun kyllingfiletene i enten stekepanne eller grill. Sett i ovnen (over og undervarme) på maks 150 grader. 180 er for mye og vil fort tørke de ut. Ikke sett på tid siden denne alltid vil variere utfra størrelsen osv. Legg kyllingene med den lille flappen (indrefileten) opp. Løft på flappen etter ca 10 minutter og se det ann da. Når kyllingen er ferdig så vil kjøttet under flappen ha blitt lyst og mindre blank. Tro meg, du lærer fort hva du skal se etter når du har gjort det noen ganger. Hvis du treffer helt riktig på fargen uner flappen så blir kyllingen alltid mør og skikkelig god. Har fulgt dette slavisk i 8 år, har fått mange spørsmål av familie og venner om hvordan i helsike vi klarer å få kyllingen så mør 😁

Har ikke kyllingfileten flapp så bare ser jeg det ann på utsiden av den eller skjærer i en av filetene når jeg tror de nærmer seg. Etter så mange år med å glane på kylling i stekeovnen så lærer man seg hvordan de endrer seg under steking (fasong, utseende, væskeutskillelse osv).

Du kan også bruke steketermometer på tykkeste delen av kyllingen, men min erfaring er at hvis du lærer deg teknikken så er flappen/indrefileten bedre å bruke og gir bedre resultat. 

Lykke til med jakten på mør kylling 😀

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å dele den nesten i to. Opplever ofte at sen blir tørr på det tynnesteste og om mulig litt lite stekt midt i på det tykkeste.

Min favoritt er å dele den nesten i to, brette den ut til ett stort stykke. Kryddre med aromat, pepper om du vil.  Pensle på med hoisin saus på flaske fra blue dragon. Best er å hive den på varm grill, men kan også hive den i pannen.  Da lar jeg den ligge til at du på siden ser den er stekt ca halveis igjennom,  også snu den.

Da blir det saftig og raskt stekt

Anonymkode: 1949e...adc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...