AnonymBruker Skrevet 21. juni #1 Skrevet 21. juni Hvor mye deltar foreldre på ungdomsskolen?.Jeg vet om Fau og natteravn, men tenker mere på evnt sosiale ting. På barneskolen hadde vær klasse ansvar hvert år for et arrangement (17.mak, juletrefest, dugnad, mellomtrinnsfest, nyttårsball etc), og med kun 9 elever i klasse har det vært meg og 2-3 til.som alltid harn stilt opp og dratt igang. Tungt som f og få med de utenom. Er det slik på ungdomsskolen også, at vinforeldre skal ha ansvar for ulike arrangementer? Anonymkode: 7bb1c...4aa
AnonymBruker Skrevet 21. juni #2 Skrevet 21. juni På skolen der mine gikk var det kun i 9 klasse at foreldre skulle arrangere avslutningen for 10 klasse stod vakter og ordnet lokale, musikk osv Ellers ingenting Anonymkode: a8398...c57
AnonymBruker Skrevet 21. juni #3 Skrevet 21. juni På eldstes ungdomsskole arrangerte masse foreldre ball, spill/filmkvelder i 8. trinn, 9 trinnsforeldre bakte til 10. trinnsavslutning, På datterens ungdomsskole møtte jeg de fleste foreldre kun på 2 foreldremøter (8 og 9. trinn) og på avslutningen. Minimalt med opplegg. Anonymkode: f8c47...ffc
AnonymBruker Skrevet 21. juni #4 Skrevet 21. juni Vi har jo klassekontakter da, min startet i 10 klasse til høsten. Veldig stor skole med over 200 elever bare på det ene trinnet. Vi har arrangert 2 overnattinger på skolen, en kveldsmat på skolen før jul, og en halloweenfest. Dette i 8 og 9 klasse. Ser ikke for meg at vi ikke kommer til å gjøre det i 10de, ungdommene setter pris på det (og sier det med rene ord) og det er veldig kjekt å være vakt for eksempel, du får et innblikk i hvordan de er sammen og hva de liker å gjøre som du gjerne ikke gjør ellers ❤️ Vi bor i en kommune med svært få tilbud til ungdommer, og mye kriminalitet og rus, så foreldrene må jo selvfølgelig involvere seg. Anonymkode: 72aa8...a3e
AnonymBruker Skrevet 21. juni #5 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har jo klassekontakter da, min startet i 10 klasse til høsten. Veldig stor skole med over 200 elever bare på det ene trinnet. Vi har arrangert 2 overnattinger på skolen, en kveldsmat på skolen før jul, og en halloweenfest. Dette i 8 og 9 klasse. Ser ikke for meg at vi ikke kommer til å gjøre det i 10de, ungdommene setter pris på det (og sier det med rene ord) og det er veldig kjekt å være vakt for eksempel, du får et innblikk i hvordan de er sammen og hva de liker å gjøre som du gjerne ikke gjør ellers ❤️ Vi bor i en kommune med svært få tilbud til ungdommer, og mye kriminalitet og rus, så foreldrene må jo selvfølgelig involvere seg. Anonymkode: 72aa8...a3e Starter, ikke startet Anonymkode: 72aa8...a3e
AnonymBruker Skrevet 21. juni #6 Skrevet 21. juni Måtte delta på dugnad én gang, ellers bare foreldremøter og forestilling til jul og sommer. Anonymkode: b9ac1...543
AnonymBruker Skrevet 21. juni #7 Skrevet 21. juni På ungdomsskolen her er det sånn at 9.trinn har med mat/kaker til 10.trinnsavslutningen,og et par stykker er med og serverer. Også er det ball i 10.trinn,der noen foreldre er vakter. (Dette blir arrangert på et lokale som har servering,så trengs ikke foreldre til matservering/rydding ol,kun som vakter) Ellers er det opp til klassekontaktene om de vil arrangere noe sosialt. Anonymkode: f65f6...c92
AnonymBruker Skrevet 21. juni #8 Skrevet 21. juni På vår skole er det fau som inviterer til juleball, så der er foreldre med for å arrangere. Ellers er det to foreldremøter i året, et med klassen og et arrangert av fau. Så er det selvsagt litt ifm vitnemålsutdeling i tiende, da må vi bake kake og hjelpe til med pynt. På vår skole er det altså ikke veldig mye man må involvere seg i. Anonymkode: 37a9f...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #9 Skrevet 21. juni Er veldig lite involvert i ungdomsskolen. Vi var veldig på når det var barneskolen og avtalen med barna var at vi skulle delta på det meste så lenge vi var i stand til det så kunne vi slappe mer av på ungdomsskolen, altså at de selv får velge hva vi er med på. Vi har ikke behov for å henge på ungdomsskolen med foreldre og barn som vi ikke må ha et forhold til. Det har vært noen veldig entusiastiske foreldre til tider som prøver å organisere alt fra pubkveld for pappaene og vinkveld for mammaene men det er ikke vår greie og så har man foreldrene som vil ha brettspill kveld med foreldre og barn. Vi går aldri på slik og det virker ikke som om de andre er med heller. Barna våre har vært sammen hele skoleløpet og de kommer til å være venner ut ungdomsskolen, vi har ikke behov for å involvere oss med andre foreldre mer enn vi må. Skikkelige ting som å stille opp som vakt på skoleballet eller ta et år og to som natteravn er null problem men sosial kveld med foreldre og tenåringer som ikke henger sammen uansett er ikke aktuelt. Anonymkode: dd525...47c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #10 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Måtte delta på dugnad én gang, ellers bare foreldremøter og forestilling til jul og sommer. Anonymkode: b9ac1...543 Dugnad på skolen?😮 Anonymkode: 04f50...b19
AnonymBruker Skrevet 21. juni #11 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dugnad på skolen?😮 Anonymkode: 04f50...b19 Hehe, det som er greit når barna går på ungdomsskolen det er at man slipper slikt. Alt som må gjøres tvinger de tenåringene til å gjøre. Ene barnet mitt har vært to ganger utenom skoletid på dugnad og før skolen var ferdig måtte de rydde og vaske i to dager. Ellers så har det vært mye slik jobbing i skoletiden og, 3-4 ganger. Anonymkode: dd525...47c
AnonymBruker Skrevet 21. juni #12 Skrevet 21. juni Mine foreldre møtte opp på foreldresamtaler, men gjorde ingenting annet. Dette var cirka 10 år siden. Anonymkode: d038d...725
AnonymBruker Skrevet 21. juni #13 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dugnad på skolen?😮 Anonymkode: 04f50...b19 Jada, hver vår😉 malin, vasking, vi har lagt plen, ordnet i skoledagen, bygget gapahuk til barna for å nevne noe. Veldig hyggelig ettermiddagtimer det. Anonymkode: 7bb1c...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #14 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er veldig lite involvert i ungdomsskolen. Vi var veldig på når det var barneskolen og avtalen med barna var at vi skulle delta på det meste så lenge vi var i stand til det så kunne vi slappe mer av på ungdomsskolen, altså at de selv får velge hva vi er med på. Vi har ikke behov for å henge på ungdomsskolen med foreldre og barn som vi ikke må ha et forhold til. Det har vært noen veldig entusiastiske foreldre til tider som prøver å organisere alt fra pubkveld for pappaene og vinkveld for mammaene men det er ikke vår greie og så har man foreldrene som vil ha brettspill kveld med foreldre og barn. Vi går aldri på slik og det virker ikke som om de andre er med heller. Barna våre har vært sammen hele skoleløpet og de kommer til å være venner ut ungdomsskolen, vi har ikke behov for å involvere oss med andre foreldre mer enn vi må. Skikkelige ting som å stille opp som vakt på skoleballet eller ta et år og to som natteravn er null problem men sosial kveld med foreldre og tenåringer som ikke henger sammen uansett er ikke aktuelt. Anonymkode: dd525...47c Seriøst? «Avtalen med barna» 😅 Hva slags foreldre er dere, som avtaler med barna at dere skal slippe å følge opp sosialt på ungdomstrinnet? Jeg har også barn på ungdomstrinnet, og selvfølgelig blir det ikke noen sosiale arrangementer for hele klassen/ evt trinnet med mindre vi som foreldre drar igang noe. Heldigvis bor vi i et ressurssterkt område med mange barn av engasjerte og dedikerte foreldre, så her er det mange som har lyst til å bidra for et godt skolemiljø og positivt fellesskap. Men det skulle tatt seg ut om jeg (eller noen av de andre foreldrene her 😅) bare skulle ha avtalt med barna at vi ikke skulle bidra 🙈 Anonymkode: 528df...61d 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni #15 Skrevet 21. juni Avhengig av skole. hos oss er det ofte arrangert overnatting ute i skogen i 8.trinn (om nok foresatte blir med). Overnatting på skolen en natt i 9. om nok foresatt melder seg. Ball i 10.trinn. Og alle må gå natteravn en gang i løpet av hvert skoleår. Ogc selvsagt mer, ondet er nok foreldre som er interessert i et godt skolemiljø. Anonymkode: b1d43...60c
AnonymBruker Skrevet 21. juni #16 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Seriøst? «Avtalen med barna» 😅 Hva slags foreldre er dere, som avtaler med barna at dere skal slippe å følge opp sosialt på ungdomstrinnet? Jeg har også barn på ungdomstrinnet, og selvfølgelig blir det ikke noen sosiale arrangementer for hele klassen/ evt trinnet med mindre vi som foreldre drar igang noe. Heldigvis bor vi i et ressurssterkt område med mange barn av engasjerte og dedikerte foreldre, så her er det mange som har lyst til å bidra for et godt skolemiljø og positivt fellesskap. Men det skulle tatt seg ut om jeg (eller noen av de andre foreldrene her 😅) bare skulle ha avtalt med barna at vi ikke skulle bidra 🙈 Anonymkode: 528df...61d Vi har gjort vårt, det har barna og. Klassemiljøet vårt har alltid vært strålende, både på barneskolen og på ungdomsskolen. Det er ikke vits i slike treff lenger for vår del. At det finnes et fåtall som vil treffes utenom som er sånn 3 av 26 må nesten være opp til de, vi er ikke med på ting som ikke arrangeres av skolen, som skoleball og natteravn. Da er det godt organisert med skole og FAU. Noen få som velger å melde seg som foreldrekontakt til tider vil gjøre veldig mye som vi andre ikke er interessert i og da dukker vi heller ikke opp, som sagt 3 av 26. Man har jo et liv utenom skolen, både foreldre og barn. De fleste av oss vil ikke disponere det lille vi har av fritid i skoleukene på treff som ikke gir oss noe, det er jo ingen som vil være der uten om de tre foreldreparene. Den ene gange så kom jo to av de uten barna sine til og med for de ville ikke være med. Anonymkode: dd525...47c 1
Arkana Skrevet 22. juni #17 Skrevet 22. juni Det er nok mest avhengig av klassen/foreldrene. Vi har så langt hatt to ungdomsskolebarn og det har vært veldig lite sosialt for foreldrene. Med eldstemann hadde vi sommeravslutning etter første året, men det var ekstremt dårlig oppmøte. Tror det kom 10 foreldre. Det var kjempehyggelig for oss som var der, men det førte jo til at ingen hadde lyst til å arrangere noe mer. Med mellomste ble det arrangert middag en ettermiddag. De som ville kunne være med på å bestille pizza eller man kunne ha med egen mat. Der var det mange som kom og det var hyggelig, men det er så langt det eneste som har blitt arrangert. Det er ingen jule- eller sommeravslutninger. Elevene har 17. mai-frokost sammen hvert år og 10. klasse har ball, men foreldre deltar ikke på noe av dette utover de som er med og hjelper.
AnonymBruker Skrevet 22. juni #18 Skrevet 22. juni Her er to år fullført på ungdomsskolen så langt, og det har ikke vært noe som helst. Jeg var klassekontakt ett år, men hørte aldri noe som helst. Vet de andre hadde møter, så jeg ble aktivt holdt utenfor. Fant ut av dette på slutten av skoleåret da jeg sa at jeg ikke ville fortsette som klassekontakt. Sånn er det vel å være tilflytter... Og ja, de hadde mulighet til å kontakte meg, numrene våre stod på ukeplanene hver eneste uke. Det har kun vært ordinære foreldremøter på skolen ved skolestart. Anonymkode: 448eb...00f
AnonymBruker Skrevet 22. juni #19 Skrevet 22. juni Oi! Er jeg unormalen her da? Vi gjør ingenting annet enn å være med i FAU og foreldremøter 😳 alt annet arrangeres i regi skolen, også turer og alt annet. Anonymkode: 46e57...760
AnonymBruker Skrevet 22. juni #20 Skrevet 22. juni Vi deltok ikke på noe av dette. Rett og slett fordi vi ikke hadde tid. Ungdommene våre ønsket heller ikke at vi skulle være tilstedet da det er pinlig for ungdommer å ha mamma og pappa i hælene. Anonymkode: 9d9d5...dc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå