binders11 Skrevet 21. juni #1 Skrevet 21. juni Oppdaget nettopp at niesen min vaper, snuser og drikker.. Skal selvfølgelig snakke med min bror, men som barnløs vet jeg ikke hvor vanlig dette er blant ungdom.
AnonymBruker Skrevet 21. juni #2 Skrevet 21. juni 3 2 1... Teller ned til "PASS DINE EGNE SAKER"! Anonymkode: 4a64f...b91 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #3 Skrevet 21. juni Om jeg hadde oppdaget at ungen min snuser, vaper eller røyker, hadde jeg bare sagt at jeg er skuffet. Det er faktisk ikke så mye man får gjort med det. Det er ungens valg å gjøre det. Jeg kan kun kutte tilgangen på pengene. Jeg røyka selv da jeg var på den alderen, så sånn sett har jeg ikke så mye grunn til å bruse med fjærene for å si det sånn. Det er noen som vaper på skolen til min ungdom. Det er absolutt ikke det verste en ungdom kan gjøre. At en 16-åring drikker, er heller ikke uvanlig. Foreldrene vet sikkert om dette allerede. Anonymkode: 7f944...d00 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #4 Skrevet 21. juni Blitt litt trist,men dem vokser det som regel i fra seg. Synes det er værre om dem proppes fulle av legemidler grunnet en antatt "diagnose". Anonymkode: a4c5e...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #5 Skrevet 21. juni Min går på ungdomsskolen og der er det ganske så mange, over halvparten av klassen, jentene mer enn guttene og ikke de du skulle tro. Er helt sjokkert over alt de ungene gjør som foreldrene deres ikke får med seg og ikke kan jeg si noe heller for jeg har lovet mitt barn å holde tett. Det er mitt barns venner og et par andre som ikke driver med noe tull som de ikke skal drive med (ennå iallfall) . Slik jeg har forstått er det ganske likt i de andre klassene på samme trinn, mitt barns venner jo fordelt på alle klassene derfor jeg har litt god innsikt i hva som skjer. Mange av de som er ute og løper på nettene og foreldrene deres har ingen aning. Anonymkode: 3357d...332
AnonymBruker Skrevet 21. juni #6 Skrevet 21. juni Må ikke glemme at kua en gang har vært kalv…. Da mine barn begynte å drikke så valgte jeg heller å gjøre d så trygt som mulig for dem. Kjørte og hentet når de var på fest og kjøpte øl sånn at jeg visste hva de drakk. Da eldstemann begynte å snuse valgte jeg heller å si at jeg var skuffet, enn å kjefte, siden jeg visste at det ikke ville få han til å slutte med det. Hadde en samtale om hvilke skader det gjør på kroppen å snuse/drikke og overlot til mine barn å ta egne valg. Anonymkode: c3875...31f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Må ikke glemme at kua en gang har vært kalv…. Da mine barn begynte å drikke så valgte jeg heller å gjøre d så trygt som mulig for dem. Kjørte og hentet når de var på fest og kjøpte øl sånn at jeg visste hva de drakk. Da eldstemann begynte å snuse valgte jeg heller å si at jeg var skuffet, enn å kjefte, siden jeg visste at det ikke ville få han til å slutte med det. Hadde en samtale om hvilke skader det gjør på kroppen å snuse/drikke og overlot til mine barn å ta egne valg. Anonymkode: c3875...31f https://www.nrk.no/rogaland/_-ungdom-drikker-mer-nar-de-far-alkohol-fra-mamma-eller-pappa-1.13539773 Blir like irritert hver gang foreldre tror de er lure og fornuftige når de selv gir barnet alkohol. Forskningen har vært der i årevis, og fremdeles holder de på sånn. Du er ikke verken kul eller smart! Anonymkode: 19e77...f37 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Skrevet 22. juni Veldig vanlig. Mine gjør det. Prøver å oppfordre til å begrense det. Anonymkode: e0403...154 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #9 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): https://www.nrk.no/rogaland/_-ungdom-drikker-mer-nar-de-far-alkohol-fra-mamma-eller-pappa-1.13539773 Blir like irritert hver gang foreldre tror de er lure og fornuftige når de selv gir barnet alkohol. Forskningen har vært der i årevis, og fremdeles holder de på sånn. Du er ikke verken kul eller smart! Anonymkode: 19e77...f37 Enig. Foreldre som gjør det er rett og slett evneveike. Anonymkode: fba4c...b12 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Skrevet 22. juni Stor forskjell på om det er dine barn eller niesen din. Synes ikke du skal nevnes dette. Hadde det vært mine barn så hadde det bare vært en skuffelse og livet går videre? Anonymkode: 2bc01...6f2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #11 Skrevet 22. juni Ettersom både jeg og far selv snuser, og begge tidligere har både røkt og vapet, tenker jeg vi ikke kan reagere stort. Men jeg ville uansett oppfordret til å slutte før avhengigheten har tatt helt overhånd. Snakket om alle pengene som vil gå med i livets løp og hva det gjør med helsa. Det er vanskelig å kvitte seg med nikotin, og ønsker ikke at barna skal ha den samme lasten med seg som det vi har. Så ville jeg oppfordret til å heller snuse enn og vape, for å unngå skader på lungene. Når barna begynner å drikke vil jeg at de skal vite at de alltid kan komme hjem. Jeg kommer ikke til å godta drikking, men vil heller ikke gi de kjeft eller konsekvenser. Så lenge de alltid kommer hjem eller tar kontakt når de trenger hjelp, så har vi oppnådd det vi ønsker. Anonymkode: 2d419...52f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #12 Skrevet 22. juni Oppdaget sønnen snuste, og det er noen år side. Han gikk da yrkesfag og der tror jeg alle snuste. Ikke akkurat glad for det, og har vært tydelig på at det er noe han må finansiere selv. Nå er han 21 og det er ingenting jeg kan si på det lengte. Av alt han kunne ha rotet seg borti er snus en av de "bedre". Håper han finner seg en kjæreste som hater snus, for det vil ha større innvirkning på å slutte enn at mamma ønsker det. Anonymkode: 66e72...f89 1
kjærring Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni binders11 skrev (På 21.6.2025 den 18.41): Oppdaget nettopp at niesen min vaper, snuser og drikker.. Skal selvfølgelig snakke med min bror, men som barnløs vet jeg ikke hvor vanlig dette er blant ungdom. Hadde vært bekymret for vapingen men ikke det andre 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni Det er dessverre helt vanlig både med vaping, snusing og sigaretter opp gjennom ungdomstiden. Ikke stort vi kan gjøre med det, vi har vel selv vært unge og vet hvordan det er. Sammenlignet med mye annet som florerer på Oslo vest er vaping, snusing og sigaretter peanuts Anonymkode: 3497f...e3f
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 13.27): Ettersom både jeg og far selv snuser, og begge tidligere har både røkt og vapet, tenker jeg vi ikke kan reagere stort. Men jeg ville uansett oppfordret til å slutte før avhengigheten har tatt helt overhånd. Snakket om alle pengene som vil gå med i livets løp og hva det gjør med helsa. Det er vanskelig å kvitte seg med nikotin, og ønsker ikke at barna skal ha den samme lasten med seg som det vi har. Så ville jeg oppfordret til å heller snuse enn og vape, for å unngå skader på lungene. Når barna begynner å drikke vil jeg at de skal vite at de alltid kan komme hjem. Jeg kommer ikke til å godta drikking, men vil heller ikke gi de kjeft eller konsekvenser. Så lenge de alltid kommer hjem eller tar kontakt når de trenger hjelp, så har vi oppnådd det vi ønsker. Anonymkode: 2d419...52f Så enig!!! Anonymkode: 3497f...e3f
AnonymBruker Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 19.10): Må ikke glemme at kua en gang har vært kalv…. Da mine barn begynte å drikke så valgte jeg heller å gjøre d så trygt som mulig for dem. Kjørte og hentet når de var på fest og kjøpte øl sånn at jeg visste hva de drakk. Da eldstemann begynte å snuse valgte jeg heller å si at jeg var skuffet, enn å kjefte, siden jeg visste at det ikke ville få han til å slutte med det. Hadde en samtale om hvilke skader det gjør på kroppen å snuse/drikke og overlot til mine barn å ta egne valg. Anonymkode: c3875...31f Har veldig god erfaring med å gjøre det på samme måte. Anonymkode: 3497f...e3f
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Hun er 19 så ikke så mye å gjøre, men hun får aldri penger (tjener uansett egne penger). Hun vet jeg ikke liker det og synes det er helt idiotisk pengebruk. Det nytter ikke å klage til meg om hun er blakk i hvert fall. Hun mener det kun er til fest. Anonymkode: 623de...817
Anneofgreengables Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni Datteren min fortalte meg at hun snuser. Hun er 16 år. Jeg har fortalt både henne og broren på 18 om hvor dumt det er å bli avhengig av noe som er både dyrt og helseskadelig, men jeg er samtidig glad for at hun er såpass trygg at hun fortalte det til meg. Jeg støtter det ikke og kjøper selvsagt ikke til henne. Det samme er det med alkohol. Jeg vet hun drikker innimellom, men hun får ikke noe av meg. Jeg kjefter heller ikke, men understreker at de alltid, alltid kan ringe hvis de trenger hjelp. Denne innstillingen gjør at ungdommen forteller meg stort sett alt, noe som også åpner for samtaler om f eks hvordan man får tak i alkohol (jeg forteller hvor farlig det kan være å kjøpe av fremmede, særlig sprit!). Vi har en veldig god relasjon synes jeg. Begge forteller meg også om kjærester og dating. Jeg er veldig heldig og har veldig reflekterte og (forholdsvis) fornuftige barn!
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni Jeg hadde blitt ekstremt skuffa. Har aldri brukt noe slikt selv, og håper virkelig jeg klarer å videreføre mine gode vaner. Lurer på hvem disse hjernedøde idiotene som langer slikt til mindreårige er. Anonymkode: 095bd...29a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni Jeg ville jublet og bedt 16 åringen om å fortsette med det. Nevnt alle pengene jeg sparer på førerkort for å gni det inn. (I håp om at fornuften setter inn). Anonymkode: d0ee4...5dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå