Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er gratis! Synes som om mange mister sunn fornuft når de øyner den «overskriften». Har en feriebolig der det koster flere tusen kr natta å leie. Mange av de som besøker oss mister alle hemninger og matematiske ferdigheter ved inngangsdøra. Bruker alt som om det skulle vært deres eget, og det er greit. De tilbyr seg aldri å invitere til seg selv på en middag hjemme, og i hvert fall ikke å spandere noe på oss der vi er. Det eneste de vil er å lage avtale om når de igjen kan komme på besøk. Nå står nok en sommer foran oss, hvordan si på en pen måte at dette langt fra er gratis for oss? Vi tar selvsagt ikke betalt for overnattingen, eller noen som helst betaling ellers. Synes det er hyggelig med besøk, men er ingen riking som bare kan øse ut.

Anonymkode: 1a9d6...fc0

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du lar feil folk invitere seg selv til dere. Når jeg er på besøk har jeg med mat og vin til alle måltider - til alle - slik at vertene slipper den kostnaden. Har også med gave. Hjelper til med vasking også. 

Anonymkode: 50644...f25

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi tar selvsagt ikke betalt for overnattingen, eller noen som helst betaling ellers. 

Dere må slutte å si at det er gratis. Hvorfor er det selvsagt å ikke ta betalt for noe som koster dere penger?

Anonymkode: 838f1...f7e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje på tide å få de til å betale for seg? Ikke bare hinte, men å kreve penger av de før de kommer, sende en handleliste til de eller noe i den duren. Evt ikke invitere de i det hele tatt? 

Enkelte folk er faktisk frekkere enn flatlusa! Dere kan med fordel være ivrig med NEI. 

Anonymkode: 041d3...e32

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det hadde jeg aldri orket men nå liker jeg meg alene. 

Uansett så er jeg jo gjest av og til fordi jeg må men da betaler man mat og bidrar med rydding og renhold. Ingenting er gratis.

Anonymkode: 750ad...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dere må slutte å si at det er gratis. Hvorfor er det selvsagt å ikke ta betalt for noe som koster dere penger?

Anonymkode: 838f1...f7e

Hvordan priser man en venneovernatting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man ser på hvor mye man bruker på ferieboligen på et år, deler det på 365 og tar en ellerannen plass fra døgnprisen til en sum man er OK med.

Evt så minner man de besøkende på at det faktisk ikke er gratis, det koster dere x antall tusen i året pluss mye egeninnsats, denne deler dere gjerne av men da forventer dere at dette respekteres og ivaretars som den generøse gesten det er å ha overnattingsgjester som slipper det bryderiet.

Anonymkode: 744ee...edb

• Liker 2
Skrevet

Det er spesielt at folk ikke tilbyr seg å dekke kostnadene for seg selv, men dere må selv ta ansvar for å gi beskjed når det først ikke skjer.

Det er bare å si det.

Skrevet

Be folk på dugnad en dag og ha de andre dagene fri. Si noe om at de må fikse middag en dag og frokost en annen dag. Dere må formidle at alle bidrar til mat for hele oppholdet. 

Anonymkode: 54f71...783

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (13 timer siden):

Det er spesielt at folk ikke tilbyr seg å dekke kostnadene for seg selv, men dere må selv ta ansvar for å gi beskjed når det først ikke skjer.

Det er bare å si det.

Hva sier man?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva sier man?

Det passer ikke med besøk. Vi har hytte, og det kunne ikke falt meg inn å ta betalt av venner og familie som kommer på besøk. Da får man heller la være å invitere de som mangler folkeskikk eller si at det ikke passer når de inviterer seg selv. 

Anonymkode: 90d60...259

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du en people pleaser som sliter med å sette grenser ts? 

Anonymkode: 549f5...57b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er gratis! Synes som om mange mister sunn fornuft når de øyner den «overskriften». Har en feriebolig der det koster flere tusen kr natta å leie. Mange av de som besøker oss mister alle hemninger og matematiske ferdigheter ved inngangsdøra. Bruker alt som om det skulle vært deres eget, og det er greit. De tilbyr seg aldri å invitere til seg selv på en middag hjemme, og i hvert fall ikke å spandere noe på oss der vi er. Det eneste de vil er å lage avtale om når de igjen kan komme på besøk. Nå står nok en sommer foran oss, hvordan si på en pen måte at dette langt fra er gratis for oss? Vi tar selvsagt ikke betalt for overnattingen, eller noen som helst betaling ellers. Synes det er hyggelig med besøk, men er ingen riking som bare kan øse ut.

Hvilken omgangskrets er det du har?

Kan du ikke sette grenser for dine venner, din familie og alle andre du omgir deg med, så er det feil folk du omgir deg med. 
En annen sak er har du hatt folk gående på denne måten i årevis, så er det din grensesetting som er problemet i tillegg. Å skulle begynne å oppdra en tenåring som alltid har gjort som han selv ville, det nytter ikke. Dette blir som å ta en gammel vill katt i hus, og tro du kan temme den. 
Du har bare deg selv å takke her, og ingenting å klage over. 

Anonymkode: ae286...958

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Be de ta ansvar (og kostnaden) for en av middagene, ev flere hvis langt besøk. Forlang at de har med sitt eget pålegg, drikke etc. sengetøy og håndklær kan dere også be de ta med etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i skrivende stund i Hellas med ei venninne som eier leilighet her. De leier den ut når de selv ikke bruker den. Jeg tilbyr meg alltid å betale halvparten av en ukes leie koster, men får ikke lov. Jeg har uansett vippset over en liten sum til å dekke for ekstra vann og strøm som jeg bruker. Vi har vært her I tre dager foreløpig og jeg har spandert alle middagene ute og vil gjøre det resten av uka. Vi deler på all mat og drikke som vi kjøper inn til leiligheten. Når vi skal hjem,  vasker vi leiligheten sammen. Skulle bare mangle. Jeg får uansett en mye billigere ferie enn om jeg skulle ordnet ned bosted selv. Tredje året på rad vi gjør dette sammen ❤️

Anonymkode: 2f8f1...31b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...