Gå til innhold

Sameie av hytte, romfordeling

Sameie av hytte  

78 stemmer

1. 1. Bør man kunne ha sitt soverom privat?

• Ja
      30
    • Nei
      45
    • Vet ikke
      3

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 17.26):

Kan dere ikke ha hvert deres faste avlåste soverom, så har dere fortsatt 3 soverom til barn og gjester….? 

Jo, det er akkurat det jeg ønsker. Men det går ikke sameier med på, hen vil disponere alle 5 rom når hen er på hytta.

Anonymkode: 08027...323

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke blir enige så får dere kaste sentimentalitet til side og selge hytta. 

Anonymkode: 3f73e...834

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har ingen sameiekontrakt eller andre avtaler.
Problemet oppstod når jeg, etter mer enn 15 år,  ikke lenger orker belastningen det er å dele rommet mitt med sameiers besøkende.

Jeg forstår godt den andre parten når du kommer med dette kravet etter 15 år.

Greit å foreslå det, men å kreve det blir sært og endrer dermed praksisen dere har hatt i lang tid.

Den andre eieren må gi opp noe av sin bruk av hytta (ref. gjester/familie/andre). Hva gir du opp, TS?

Anonymkode: c30ff...602

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det er akkurat det jeg ønsker. Men det går ikke sameier med på, hen vil disponere alle 5 rom når hen er på hytta.

Jeg forstår godt at den vil det. Det er ganske normalt, og det er mange muligheter til å låse/pakke bort private eiendeler uten å måtte låse av et helt rom. Låse skap, bokser, loft/bod/annet. Litt løsningsorientert holdning kommer man langt med.

Anonymkode: c30ff...602

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bruk hytta på samme måte som ditt søsken en periode, og se hva som skjer😉

Inviter rotete gjester til å sove i rommet hen foretrekker. Gjerne noen med jævlig parfyme ol.

Ikke bruk mer tid på å diskutere det. Bare hold på i 1 år med å bruke drt hen vanligvis får ha i fred. Se om ikke ditt søsken plutselig synes det er greit med faste rom likevel🤣

Anonymkode: 67217...e27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bruk hytta på samme måte som ditt søsken en periode, og se hva som skjer😉

Inviter rotete gjester til å sove i rommet hen foretrekker. Gjerne noen med jævlig parfyme ol.

Ikke bruk mer tid på å diskutere det. Bare hold på i 1 år med å bruke drt hen vanligvis får ha i fred. Se om ikke ditt søsken plutselig synes det er greit med faste rom likevel🤣

Anonymkode: 67217...e27

Det blir bare tull og ytterligere konflikt. 

Jeg forstår begge sider her. Det er et kurant ønske å ha et eget låsbart rom i sameiet. På den annen side er det helt greit å ønske å disponere hele hytta hvis det er delt bruk og det er dennes tid. 

Jeg forstår det slik at i dag deler dere på tid. Ditt søsken har hytta 50% og du også. I så fall er det ikke i dagens avtale åpnet for at man har et eget helt privat rom. Avtalen kan jo endres, men da må dere bli enige. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke forsure forholdet på forhånd. 

Når TS skriver dette med låsing (ta seg til rette) og bruk av låssmed så virker det som om konfliktnivået allerede er for høyt. Dette sameiet vil ikke fungere 

Anonymkode: ff80c...c32

• Liker 3
Skrevet

jeg er enig med deg men dere må.bli enige, det ene er ikke mer rett enn det andre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takker for svar.

Ser flere forslår at jeg skal selge meg ut. Det er ikke noe alternativ, jeg har et livslangt forhold til stedet som en annen hytte ikke kan erstatte. Har heller ikke midler til å kjøpe noe alene.
I min verden bør to sameiere kunne ha hvert sitt private rom på en hytte med 5 soverom.

Slik er det jo åpenbart ikke i din verden. I ditt hode ja, men ikke i din verden. Hadde det vært sånn i din verden hadde du ikke behøvd skrive dette innlegget.

Anonymkode: e3d1f...86b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...