Gå til innhold

Sameie av hytte, romfordeling

Sameie av hytte  

78 stemmer

1. 1. Bør man kunne ha sitt soverom privat?

• Ja
      30
    • Nei
      45
    • Vet ikke
      3

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hytta har 5 soverom. Den ene eieren ønsker tilgang til alle, ikke bare 4.

Anonymkode: 42c16...a2c

Ja, og da må de bli enige om bruken.

Anonymkode: 2b842...dc2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, la de bruke soverommet. Lås heller skapet om det er så viktig. Jo, det er mulig å ettermontere lås om det mangler.

Anonymkode: 086a2...d80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du oppbevarer der som er privat? Kan det få plass inni et skap som låses? Kan det settes på loftet/i boden, og så låses det? 

Anonymkode: b9830...872

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selg deg ut. 

Anonymkode: 5d6c1...183

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med 5 soverom synes jeg man godt kan ha et privat rom, med mindre man tar hovedsoverommet og de andre rommene er mindre og dårligere. Men det er ikke verdt å krangle med søsken om. Det er nok lettere å komme til enighet om et låsbart skap.

Anonymkode: 7a42b...606

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et system for å rydde bort personlige eiendeler. Eier man først sammen så må det være litt mer nøytralt, og tilgjegnelig. 

Og så har vi også strenge regler for hva slags gjester vi har. Noe rot/tull/bråk - blir ikke invitert igjen. Slurv med renhold, søppel og slik - får ikke låne. 

Anonymkode: eb48f...a31

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ditt søsken mulighet til å kjøpe deg ut? 
Hvis ikke kan du kreve sameiet oppløst og hytta solgt. Kanskje ditt søsken synes det er bedre å gi avkall på et soverom enn å selge hytta?

Bortsett fra det vil jeg anbefale å få satt opp en avtale hos advokat.

Anonymkode: 242ed...77f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sameie betyr i mitt hode at dere må bli enige om bruk av hytta. Du kan ikke kreve eget soverom, ditt søsken kan ikke kreve at ingen har faste soverom. Hvis dere ikke klarer å bli enige om noe som fungerer for begge, så passer dere ikke til å ha hytte sammen. 

Jeg ville også foretrukket at de voksne eierne hadde et privat soverom som ble låst av, hvor de kunne ha sin madrass, sitt sengetøy og sine klær. Jeg ville ikke delt hytte med noen som ikke ville la meg bestemme halvparten i hvordan hytten disponeres. Ditt søsken har ikke rett til å overkjøre deg.

Anonymkode: b7242...f32

Her blander du egen synsing og hva som faktisk er juridisk rett. Selv om det i ditt hode betyr at de må bli enig om bruken av hytta, er det ikke slik at ts sitt søsken overkjører ts. Det er heller omvendt, så lenge ts og søskenet ikke har skrevet en sameieavtale der det står spesifisert at ts har et eget rom som ikke søskenet kan disponere. Sameieloven er tydelig på at man ikke kan kreve enerett av et rom. 

Ts: du må forholde deg til sameieavtalen dere har skrevet under på. Har dere ikke lagd en sameieavtale, bør dere gjøre det (men det betyr ikke at du vil få et eget rom som bare du disponerer). 

Anonymkode: c4e42...88e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke ut som en som jeg ville hatt hytte med. Hadde heller solgt meg ut eller at hytten måtte blitt lagt ut for salg om ikke ditt søsken har råd til å kjøpe deg ut.

Men når det først er slik som det er..:
Ta av eget sengetøy når dere reiser hjem og ta det med hjem. Så kan dere ta det rent med dere neste gang. Da må søskenet ditt sine gjester eller hun selv ta med sengetøy. 
Ha madrassbeskytter/tisselaken (spesielt om barn) så madrass ikke blir ødelagt.
Ha lås på skap/kommode så dere ikke må ta med alt hjem når dere ikke er på hytten. 

Jeg forstår jo at søskenet ditt ønsker å kunne bruke hele hytten om det er mange gjester. Spesielt hvis dere eier likt. 

Anonymkode: 72a1c...ada

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at dere ikke burde eie hytte sammen. Tydelig at stemningen ikke er god når du krever noe helt bastant, og får i retur at hen kommer til å bryte opp låsen. 
Jeg har forståelse for begges ønske, men hvis dere ikke blir enige, bør dere selge. Hvis privatliv er så viktig for deg, TS, bør du eie hytte alene, ikke sammen med noen. 

Anonymkode: 8362d...da0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Her blander du egen synsing og hva som faktisk er juridisk rett. Selv om det i ditt hode betyr at de må bli enig om bruken av hytta, er det ikke slik at ts sitt søsken overkjører ts. Det er heller omvendt, så lenge ts og søskenet ikke har skrevet en sameieavtale der det står spesifisert at ts har et eget rom som ikke søskenet kan disponere. Sameieloven er tydelig på at man ikke kan kreve enerett av et rom. 

Ts: du må forholde deg til sameieavtalen dere har skrevet under på. Har dere ikke lagd en sameieavtale, bør dere gjøre det (men det betyr ikke at du vil få et eget rom som bare du disponerer). 

Hvor leser du dette? Jeg leser det motsatt:

Paragraf 3:

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

Paragraf 14:

Så langt det trengst for tenleg utnytting i samsvar med § 3, har kvar av eigarane krav på å få heile eller noko av utnyttinga skift og skipa såleis at han mest mogeleg får sin bruk for seg sjølv.

• Liker 3
Skrevet

Se på det som et kollektiv der hver beboer har sitt eget soverom, men deler fellesareal. Hvis noen skal bruke ditt private rom, må det avtales på forhånd og selvfølgelig vaskes og skifte på sengen etter bruk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selg deg ut. 

Anonymkode: 5d6c1...183

Helt enig. Hyttesameie er oppskriften på konflikter.

Anonymkode: a11f6...331

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har man sameie, så har man sameie på HELE hytta. En kan ikke pårope seg et fast rom. 

Anonymkode: 5d683...c40

Sameie er ikke til hinder for at et bestemt rom i hytta bare skal brukes av én av sameierne. Dette beror på hva sameierne blir enige om 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Ser flere forslår at jeg skal selge meg ut. Det er ikke noe alternativ, jeg har et livslangt forhold til stedet som en annen hytte ikke kan erstatte. Har heller ikke midler til å kjøpe noe alene.
I min verden bør to sameiere kunne ha hvert sitt private rom på en hytte med 5 soverom.

Anonymkode: 08027...323

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Dette beror på hva sameierne blir enige om 

Vi har ingen sameiekontrakt eller andre avtaler.
Problemet oppstod når jeg, etter mer enn 15 år,  ikke lenger orker belastningen det er å dele rommet mitt med sameiers besøkende.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har ingen sameiekontrakt eller andre avtaler.
Problemet oppstod når jeg, etter mer enn 15 år,  ikke lenger orker belastningen det er å dele rommet mitt med sameiers besøkende.

Ville tatt kontakt med advokat for å få skrevet en kontrakt

Anonymkode: 242ed...77f

• Liker 1
Skrevet

Du mener en ting, søsken mener noe annet. Ingen av dere har enerett på å bestemme.

Dere må bli enige eller trekke lodd om hvilken regel dere skal følge. 

Å ha privat sengetøy, dyner etc i et låst skap eller bed-rollere under sengen bør være mulig også. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takker for svar.

Ser flere forslår at jeg skal selge meg ut. Det er ikke noe alternativ, jeg har et livslangt forhold til stedet som en annen hytte ikke kan erstatte. Har heller ikke midler til å kjøpe noe alene.
I min verden bør to sameiere kunne ha hvert sitt private rom på en hytte med 5 soverom.

Så lenge dere ikke blir enige om bruken, vil dere ha denne konflikten. Din verden og din søskens verden vil begge sameksistere. Det vil garantert komme flere ting dere er uenige om også. Det være seg vedlikehold og andre utgifter og bruk av hytta. 

Anonymkode: 21b26...659

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor leser du dette? Jeg leser det motsatt:

Paragraf 3:

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

Paragraf 14:

Så langt det trengst for tenleg utnytting i samsvar med § 3, har kvar av eigarane krav på å få heile eller noko av utnyttinga skift og skipa såleis at han mest mogeleg får sin bruk for seg sjølv.

Her har jeg limt inn hele paragraf 3, som du refererer til. 

Bruk og utnytting.

§ 3.

Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva.

Så vanlig bruk er greit, men ingen kan dominere bruken (altså feks. kreve eget rom som den andre sameieren ikke får bruke, så lenge det ikke er avtalt i en sameieavtale). Uten en avtale kan man ikke gjøre det vanskelig for den andre i sameiet å benytte seg av hele hytta.

Paragraf 14, som du viser til, er inne på det jeg skriver rundt en sameieavtale. Man kan ikke kreve eget rom som andre ikke får benytte seg av, men man kan inngå en avtale med den andre sameieren om det. Og blir man ikke enig, kan man selvsagt gå rettens vei for å få de til å bestemmme. 

Så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan lese lovteksten motsatt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...