Gå til innhold

Sameie av hytte, romfordeling

Sameie av hytte  

78 stemmer

1. 1. Bør man kunne ha sitt soverom privat?

• Ja
      30
    • Nei
      45
    • Vet ikke
      3

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eier en hytte 50/50 sammen med mitt søsken. Vi bruker den aldri samtidig.
Hytta har 5 soverom og jeg vil ha mitt for meg selv, har tidligere opplevd både tyveri og roting i skap.
Jeg vil kunne ha private ting der og slippe at hens gjester bruker min seng og sengetøy.
I praksis betyr det at soveromsdøren må være låst,
Mitt søsken påberoper seg rett til å bruke mitt rom når hen har så mange gjester at hen trenger det. Om jeg låser døren vil den bli brutt opp og regningen fra låsesmeden må jeg betale.

Hva synes dere?

Anonymkode: 08027...323

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sameie er sameie. Hvis du ikke liker å dele bør du selge halvdelen din.

Anonymkode: 42c16...a2c

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har man sameie, så har man sameie på HELE hytta. En kan ikke pårope seg et fast rom. Ting du er redd for, tar du med deg hjem. 

Anonymkode: 5d683...c40

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis du deler hytte med noen som har for vane å invitere gjester som stjeler og roter, ville jeg solgt min halvpart og kjøpt meg egen hytte som vedkommende ikke får låne.

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sameie er sameie. Da disponerer alle eiere alt, med mindre dere er enige om å ha hvert deres private rom. Kan du ikke ha et låsbart skap/kommode på rommet, evt. også en overmadrass som er bare din?

Anonymkode: c8875...ebb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Sameie betyr i mitt hode at dere må bli enige om bruk av hytta. Du kan ikke kreve eget soverom, ditt søsken kan ikke kreve at ingen har faste soverom. Hvis dere ikke klarer å bli enige om noe som fungerer for begge, så passer dere ikke til å ha hytte sammen. 

Jeg ville også foretrukket at de voksne eierne hadde et privat soverom som ble låst av, hvor de kunne ha sin madrass, sitt sengetøy og sine klær. Jeg ville ikke delt hytte med noen som ikke ville la meg bestemme halvparten i hvordan hytten disponeres. Ditt søsken har ikke rett til å overkjøre deg.

Anonymkode: b7242...f32

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (8 minutter siden):

Hvis du deler hytte med noen som har for vane å invitere gjester som stjeler og roter, ville jeg solgt min halvpart og kjøpt meg egen hytte som vedkommende ikke får låne.

Å kjøpe noe annet er ikke en alternativ løsning, da hadde jeg gjort det for lengst.

Anonymkode: 08027...323

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ditt søsken har ikke rett til å overkjøre deg.

Anonymkode: b7242...f32

Det er TS som overkjører sitt søsken med å forsøke å begrense bruk av sameiet.

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hytta har fem soverom synes jeg man kan få ha ett rom for seg selv, sameie eller ikke. 

Anonymkode: c08e6...81a

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hvis dere er så uenige så er det nok kanskje ikke en god ide å ha hytta i sammen. 

Både du og søsknet ditt må klare å samarbeide og finne gode løsninger i lag. Da kan det ikke være sånn at ene låser døra og den andre bryter den opp🤣

Endret av fru Alving
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde ha laget regler før dere kjøpte/overtok hytten...

Anonymkode: fe839...64c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er TS som overkjører sitt søsken med å forsøke å begrense bruk av sameiet.

Spennende! Kan jeg klage til naboen i garasjerekken vi har i sameiet om at han begrenser retten jeg har til å bruke "hans" garasje ved å ha lås på den?

Vet du hvordan et sameie fungerer?

Anonymkode: 2b842...dc2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke ha hvert deres faste avlåste soverom, så har dere fortsatt 3 soverom til barn og gjester….? 

Anonymkode: e423a...991

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis hytta har fem soverom synes jeg man kan få ha ett rom for seg selv, sameie eller ikke. 

Anonymkode: c08e6...81a

Ja, og det at det er et sameie hindrer på ingen måte dette heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hytta har 5 soverom. Den ene eieren ønsker tilgang til alle, ikke bare 4.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sameie er sameie. Hvis du ikke liker å dele bør du selge halvdelen din.

Man kan fint ha private rom i et sameie!

Anonymkode: fe839...64c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spennende! Kan jeg klage til naboen i garasjerekken vi har i sameiet om at han begrenser retten jeg har til å bruke "hans" garasje ved å ha lås på den?

Det er ikke helt det samme. Det er hver sin eierseksjon i den type sameie, mens hytta eier begge to sammen og er ikke inndelt i seksjoner. Uansett burde man lage en skriflig avtale på bruk av hytta og for eksempel kunne ha låsbare områder men som ikke begrenser bruk. Hva er vitsen med 5 soverom om man ikke skal kunne bruke de?

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Personlig er jeg enig med deg, jeg ville i dette tilfellet ønsket å ha ett soverom hver privat. Fortsatt tre andre soverom til gjester.

Men folk er ulike. Ditt søsken synes det er mer riktig at alle rommene er disponible. Da må dere ta en prat og bli enige om bruken videre. Hva vi her mener er egentlig irrelevant.

Anonymkode: f7fae...6b9

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du burde selge din del av hytta, dette sameiet kommer ikke til å fungere. Er det arv? 

Anonymkode: 9db1f...410

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (8 minutter siden):

Det er ikke helt det samme. Det er hver sin eierseksjon i den type sameie, mens hytta eier begge to sammen og er ikke inndelt i seksjoner. Uansett burde man lage en skriflig avtale på bruk av hytta og for eksempel kunne ha låsbare områder men som ikke begrenser bruk. Hva er vitsen med 5 soverom om man ikke skal kunne bruke de?

Nei, det er ikke hver sin eierseksjon. Det er et helt vanlig tingsrettslig sameie, hvor man har en avtale om hvem som bruker hva. Helt analogt med denne hytta.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...