Gå til innhold

Narkose ved konisering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ofte hos det for lite bedøvelse innen kvinnehelse, de tenker at «dette må vi bare tåle». Det har vært mange innlegg om dette blant amerikanske pasienter på bla. Instagram, der de forteller om at menn får bedøvelse/ smertestillende mens når det gjelder prosedyrer som gjelder hos kvinner så sies det ofte at det ikke gjør vondt og kvinner besvimer, skriker av smerte osv. Så man burde stå på sitt, hvis man føler man trenger smertestillende osv så skal man få det. Menn hadde nok ikke akseptert å ikke få bedøvelse hvis det var de som skulle få et  inngrep i underlivet.

Anonymkode: 5c66d...f50

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at det var vanlig at sykehusene benytter seg av spinalbedøvelse istedet for narkose når det gjelder operasjoner i underlivet. 

For min del så var jeg glad at jeg slapp narkose da jeg fjernet livmor, egglederne og gjennomgikk full fremre og bakre plastikk. Var sikker på at jeg skulle i narkose, og ble lettet da de sa at de aller helst foretrekker å benytte spinalbedøvelse. Fikk såpass mye beroligende at jeg sov stort sett gjennom det hele uansett (4,5 timer). Etter operasjonen var jeg klar i hodet og oppegående enn naboen som hadde narkose. 

Anonymkode: 555e2...221

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trodde at det var vanlig at sykehusene benytter seg av spinalbedøvelse istedet for narkose når det gjelder operasjoner i underlivet. 

For min del så var jeg glad at jeg slapp narkose da jeg fjernet livmor, egglederne og gjennomgikk full fremre og bakre plastikk. Var sikker på at jeg skulle i narkose, og ble lettet da de sa at de aller helst foretrekker å benytte spinalbedøvelse. Fikk såpass mye beroligende at jeg sov stort sett gjennom det hele uansett (4,5 timer). Etter operasjonen var jeg klar i hodet og oppegående enn naboen som hadde narkose. 

De færreste hysterektomier gjøres vaginalt. Og ved laparoscopi er det vanskelig å gi spinal. At pasienter blir liggende 4-6 timer på postop etter et 5-10 minutters inngrep er og fryktelig sløsing med ressurser. Og 4,5 tine. Fikk du den ferskeste gynekologen da? Det var fryktelig lang tid. 

Anonymkode: 4de6a...73d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De færreste hysterektomier gjøres vaginalt. Og ved laparoscopi er det vanskelig å gi spinal. At pasienter blir liggende 4-6 timer på postop etter et 5-10 minutters inngrep er og fryktelig sløsing med ressurser. Og 4,5 tine. Fikk du den ferskeste gynekologen da? Det var fryktelig lang tid. 

Nei, kirurgen var en overlege ved gynekologisk. Man skal faktisk være erfaren når man gjør disse inngrepene vaginalt. På grunn av en fødselsskade måtte jeg gjennom fremre og bakre plastikk i tillegg til hysterektomi. Har gransket en nøyaktig operasjonsbeskrivelse hvor det står beskrevet med klokkeslett fra jeg ble kjørt inn på operasjonsstuen og til jeg ble kjørt ut. 

Jeg hadde en så god erfaring fra det hele, og selve spinalbesøvelsen funket fra første stund. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 16.53):

Har blitt konisert en gang og det gikk kjempefint. Man må virkelig slutte med å falle sammen i staver straks det er noe som kan være bittelitt ubehagelig. Ikke rart det blir katastrofale helsekøer når folk krever operasjonsstue med full narkose for helt banale ting. Har en bekjent som ble forbanna fordi han ikke kunne få narkose for å fjerne arrvev på den ene øreflippen. Nordmenn er virkelig de mest hysteriske og hyperprivilegerte menneskene på jordkloden.

Anonymkode: 5f2fa...52b

Hallo. Til orientering: noen blir lagt i narkose ved konisering fordi:

det er vanskelig å komme til i kanalen, livmortappen er veldig kort mm. Da velger de/kirurg av og til å legge vedkommende i narkose. De fleste av oss vil gjerne unngå narkose pga. det er guffent å miste kontroll samt det er ikke helt risikofritt.

Jeg skulle ha konisering og  ble lokalbedøvet for å foreta konisering på Aleris men den ble stoppet pga.var veldig vanskelig å komme til, har kort livmortapp og jeg begynte å blø en del. Det ble sagt at det derfor ikke var forsvarlig å gjøre min konisering der. Måtte derfor henvises til sykehus hvor de valgte å ta inngrepet med narkose. Det gikk veldig fint. Alle dumme celler c-3 ble fjernet og ikke lenger noe tegn til HPV. Tok anbefalt vaksine 3 doser. Føler meg ivaretatt av helsevesenet.

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, kirurgen var en overlege ved gynekologisk. Man skal faktisk være erfaren når man gjør disse inngrepene vaginalt. På grunn av en fødselsskade måtte jeg gjennom fremre og bakre plastikk i tillegg til hysterektomi. Har gransket en nøyaktig operasjonsbeskrivelse hvor det står beskrevet med klokkeslett fra jeg ble kjørt inn på operasjonsstuen og til jeg ble kjørt ut. 

Jeg hadde en så god erfaring fra det hele, og selve spinalbesøvelsen funket fra første stund. 

Vil legge til at jeg fikk beskjed på forundersøkelsen at operasjonen ville bli gjort vaginalt. Var glad for at det ble gjort vaginalt for det gjør tiden etter operasjonen lettere. Hadde ingen operasjonssår annet enn de innvendige stingene. 

Skrevet (endret)
Grüner skrev (22 timer siden):

Nei, du får ikke det. Lokalbedøvelse. Det er en veldig kjapp operasjon.

Mener ikke å være nebbete eller kverulerende men av og til kan det være litt mer komplisert. Men uansett, det avgjøres i hvert enkelt tilfelle på hvilken måte inngrepet skal gjøres….

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man ligger vel ikke så lenge på post-op etter 5-10 minutters inngrep. Jeg fikk narkose både ved biopsi og konisering. Lå maks 20 min på post-op.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja da rimer det bedre. Da er jo operasjonstiden langt mindre enn 4,5 time. 

AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (26 minutter siden):

Man ligger vel ikke så lenge på post-op etter 5-10 minutters inngrep. Jeg fikk narkose både ved biopsi og konisering. Lå maks 20 min på post-op.

Vedkommende foreslår spinal. Da ligger man på postop til den har sluppet. Og det kan fint ta mange timer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk narkose for 4 år siden på Sørlandet sykehus. Hadde fullstendig panikk og de skjønte fort at dette ikke kom til å gå uten. 

Anonymkode: 0d202...674

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vedkommende foreslår spinal. Da ligger man på postop til den har sluppet. Og det kan fint ta mange timer. 

Åja, ja, det blir noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis kirurgen brukte 4,5 time på det du skrive her (selv med plastikk) så har du enten fått tidenes mest ubrukelige operatør, eller så har noe gått alvorlig galt underveis. Hysterektomi+plastikk bør ikke ta mer enn 2-2,5 time. 

Anonymkode: 5eae9...481

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg lå der under 1 time etter min hysterektomi med fremre og bakre plastikk. En operasjon på over 4 timer, men med spinal behøvde jeg ikke så lang tid på postop. 

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at man kan be om narkose! Da jeg tok konisering ble det satt mer bedøvelse 3 ganger men det virket ikke så de kjørte bare på og gjorde seg ferdig uten at bedøvelsen virket. Det tar jo veldig kort tid så jeg klarte greit å holde ut men det var ikke noe gøy, akkurat. Da jeg skulle reise meg så jeg at det var en stor dam av blod der. Trodde det var normalt men det er kanskje ikke det, da. 

Anonymkode: 56dd8...292

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lå der under 1 time etter min hysterektomi med fremre og bakre plastikk. En operasjon på over 4 timer, men med spinal behøvde jeg ikke så lang tid på postop. 

Retningslinjene her er at man ikke reiser fra postop før man kan stå på beina. Siden man kan få alvorlig blodtrykksfall når den slipper. Men det er ikke alle sykehus som er like oppdaterte. Og brukte de over 4 timer på en sånn operasjon så er de utrolig trege. Eller du har misforstått og de brukte 4 timer fra du kom opp på operasjonsstua til du ble kjørt inn på postop. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Retningslinjene her er at man ikke reiser fra postop før man kan stå på beina. Siden man kan få alvorlig blodtrykksfall når den slipper. Men det er ikke alle sykehus som er like oppdaterte. Og brukte de over 4 timer på en sånn operasjon så er de utrolig trege. Eller du har misforstått og de brukte 4 timer fra du kom opp på operasjonsstua til du ble kjørt inn på postop. 

Hva slags operasjon er det du beskriver nå? Er du kirurg eller kanskje operasjonssykepleier? 

Til din informasjon så kan jeg si at jeg ble operert ved et av landets største universitetssykehus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva slags operasjon er det du beskriver nå? Er du kirurg eller kanskje operasjonssykepleier? 

Til din informasjon så kan jeg si at jeg ble operert ved et av landets største universitetssykehus.

Vag hyst og plastikker bør man ikke bruke 4,5 t på. Men mulig du beskriver tiden fra du kom på operasjonsstuen til du ble levert på postop. Innimellom der er det anestesiforberedelser, leiring, vasking, dekking, trygg kirurgi osv som tar ganske lang tid. Så varer kanskje selve operasjonen rundt 3 t. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vag hyst og plastikker bør man ikke bruke 4,5 t på. Men mulig du beskriver tiden fra du kom på operasjonsstuen til du ble levert på postop. Innimellom der er det anestesiforberedelser, leiring, vasking, dekking, trygg kirurgi osv som tar ganske lang tid. Så varer kanskje selve operasjonen rundt 3 t. 

Har nå lest gjennom hele operasjonsjournalen igjen:

Klar for kirurgi 10:33
Kirurgislutt 14:30
Problemfritt 14:35 (altså ingen komplikasjoner underveis)
Pasient ut av operasjonsstuen 14:37

Ser ut som om jeg bommet med en halvtime, beklager. Og til din informasjon så var tømming av blære, leiring, og setting av spinal før kirurgistart - bare så du ikke tror at jeg har tatt med det i operasjonstiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i narkose

Anonymkode: 7b437...3e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...