Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #1 Skrevet 18. mars 2006 Litt usikker på hvor jeg skal legge dette, men det er ikke et samlivsspørsmål, heller økonomisk- så derfor havnet det her….. Har vært samboer i tre år, bodd der jeg bor nå i drøyt ett år. Jeg gjorde det slutt før jul, noe som han virket enig i. Jeg skal flytte til et annet land. Vi ble enige om at vi skulle bo kvar sammen i fire måneder dvs. oppsigelsesperioden pluss en måned. Vi leier, men han står på kontrakten. Tonen var fin og begge syntes det ville være fint å få den tiden før jeg flyttet. Begge var interessert i et vennskap. Vi ble enige om at han skulle ta leien i februar og jeg skulle ta mat, strøm, tlf, div kostnader med husdyr osv. De resterende tre månedene skulle vi betale halve av leien hver. Han er den som hatt mest kontakt med huseierne, det har bare blitt sånn. Han er den som må si opp kontrakten, da det er han som undertegnet kontrakten. Plutselig så blir han ”borte”. Når jeg kommer hjem etter en helg hos en venninne så er det meste av tøyet hans borte og han sier at han ikke vil bo her. Greit det, men jeg mener ”avtalen” vår fortsatt står ved lag. Han sier han betalt det han som avtalt skulle i februar, men etter en tilfeldig prat med huseierne to uker etter fristen, så viser det seg at han ikke betalt noe. Får også vite at det alltids vært problemer med hans innbetalinger og att han ikke sagt opp kontrakten. Han svarer ikke på sms eller tlf. Har ikke mulighet at betale hele leien pluss strøm og bostøtte rekker jeg ikke å få før jeg flytter. Er på yrkesrettett attføring. Huseierne er utrolig greie og forståelsesfulle, jeg har måttet påskynde min flytt og dem tar av depositumet mens jeg bor her. Så alt er for så vidt ok, men det som irriterer meg grønn er at han står på kontrakten - har bare stukket og tar intet ansvar. Han kommer liksom unna, veldig billig. Ifølge kontrakten så ska han måke og div her. Jeg gjør jo selvfølgelig det, men det er også vedlikehold og utvask. Han har fortsatt møbler her. Sen forsvinner jo depositumet, helvten er mitt,. Jeg betaler alt og underholder alt og står for å levere tilbake kåken i samme stand, mens han, som faktisk står som ansvarlig bare kommer unna. Hva kan jeg gjøre- hvor kan jeg henvende meg?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #2 Skrevet 18. mars 2006 Uff,for en drittsekk. Synd og si det,men jeg tror nok du må klare deg selv da. Du får prøve å få noen venner med deg til å vaske ut. Han exen din tror jeg nok ikke kommer tilbake å hjelper deg ihvertfall. Han er nok ferdig med det.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #3 Skrevet 19. mars 2006 Takk for svar , gjest! Nej, regner ikke med å få noen hjelp fra han. Men, siden han står som ansvarlig på kontrakten så må det da være noe jeg kan gjøre? Er vel ikke meningen at jeg skal betale alt for han i oppsigelsesperioden...
Arkana Skrevet 19. mars 2006 #4 Skrevet 19. mars 2006 Hvis det kun er hans navn på kontrakten så har han alt ansvar, du er ikke pliktig til å betale noe som helst. Siden halvparten av depositumet er ditt, og utleier nå bruker av det for å dekke husleie, kan du jo se på det som din del av avtalen (dvs halvparten av husleien for de siste 3 mnd). Selvsagt en lei situasjon for utleierne, men det er faktisk ikke ditt problem og jeg ville ikke brydd meg mer med det.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #5 Skrevet 19. mars 2006 Nei, er nok ikke pliktig til noe som helst siden han står på kontrakten, MEN siden jeg bor her og han gir f så har jeg nok forpliktekser..eller? Siden han driter i allt skal jeg da betale for det? Hvis jeg ikke bodd her, hvem ville betalt da? Jeg synes "synd" på huseierne og synes ikke dem skal lide pga dette, derfor føler jeg att jeg må betale. Men han kommer unna og det er veldig urettferdig.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #6 Skrevet 19. mars 2006 Det kommer jo strøm og vann i tillegg, skal jeg betale vann for det året han og bodd her? Hvis ikke han betaler så må jeg jo. Strøm nå mens jeg bor her- ja selvfølgelig, men selv omj eg ikke bodd her så måtte han holdt huset varmt.
Arkana Skrevet 19. mars 2006 #7 Skrevet 19. mars 2006 Jeg tenker at du kan betale det du ville ha betalt hvis alt var i orden, men ikke mer enn det. Det er synd på utleierne, men jeg synes egentlig ikke det er din plikt å dekke over det som har skjedd, du skal jo ikke lide noe for dette du heller. De fant seg en dårlig leieboer, det er sånt som kan skje og ikke noe jeg synes du skal føle ansvar for. Det er jo helt urimelig at du skal betale full leie og dekke alle utgiftene som din eks-samboer skulle betalt.
Jane How Skrevet 19. mars 2006 #8 Skrevet 19. mars 2006 Ja det er synd for huseierne. Du har ikke plikt til å betale noe som helst, det er han som er juridisk ansvarlig. De kan ikke kreve deg for noe. De kan kreve inn pengene fra han, det vil de nok gjøre om de vil ha pengene. Depositumet dekker nok det meste. Strøm skal du heller ikke betale, du er ikke juridisk ansvarlig for noe. Om du føler du har et moralsk ansvar, greit nok, men det har også han (i tillegg til juridisk ansvar!). Egentlig kan du bare drite i han og la han seile sin egen sjø, når han lar deg sitte igjen med det han åpenbart tror er ansvaret (+ å måtte forklare huseier hva som har skjedd), har han bare godt av et inkassokrav. Depositumet har du egentlig ikke tapt, du ville jo betalt det samme i husleie de siste mnd.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #9 Skrevet 19. mars 2006 Tusen takk for svar. Er egentlig enig, men føler det samtidig som jævlig å dra herfra uten å betale for strøm og vann. Depositumet er stort og dekker mye, men ikke alt. Ok å "tape" dette, men det sure blir når det blir mer i tillegg. Bruker veldig lite strøm. Selv om jeg ikke bodde her så ville det jo kostet å holde kåken varm i denne perioden. Jeg er ikke vanskelig sånn, men blir det når han gir f... Jeg har prøvd, hver dag, å få kontakt med han, men han svarer ikke og jeg har nu gitt opp. Ødelegger bare mine dager fordi jeg blir så frustrert. Håper huseierne tar tak i det og purrer på han ordentligt så slipper jeg, for det nytter jo ikke allikevel...
Colargol Skrevet 19. mars 2006 #10 Skrevet 19. mars 2006 Forbrukerportalen og Leieboerforeningen kan kanskje hjelpe! Om du ikke får lest deg til et svar her så ta kontakt med dem på tlf., de har sikkert noen gode råd og fakta opplysninger å gi deg som du kan bruke både når du snakker med huseier og når du får kontakt med x-en! For en drittsekk av en fyr forresten! Bra du allerede har gjort det slutt! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #11 Skrevet 19. mars 2006 Uff,det er så trist at det blir sånn. Der har man vært kjærester og samboere også ender det på den måten. Det var det liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå