AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #1 Skrevet 21. juni 2025 Hei! Jeg har i ca et års tid slitt med en kul på halsen, den har forandret fasong og har endret størrelse samt plassering. Den har også vært vond å det har strålet ut i øret. På fredag bestemte jeg meg for å dra til legen å få den sjekket. Han tok da en ultralyd på halsen og sa at det var lymfeknuter, men om den var over 1 cm stor så kunne det være noe annet, den jeg hadde var i underkant av 1 cm. Jeg spurte han om det kunne være kreft da sa han «nei jeg tror ikke det er noe farlig». Måten han sa det på gjorde meg så usikker og han ville ikke henvise meg videre. Jeg fikk en skikkelig dårlig følelse og dette er fyren jeg har som fastlege, når han målte den sa jeg også at den har vært større, men akkurat nå er den ikke det. Hadde han sett på ultralyd om det var kreft? Er det derfor han sa det på den måten? Er det 100% sikkert? Jeg blir så redd. Anonymkode: bfac4...a12
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #2 Skrevet 21. juni 2025 Kun biopsi som kan avkrefte/bekrefte kreft. Be om mer utredning. Ikke slå deg til ro med svaret. Anonymkode: abf0d...dcc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #3 Skrevet 21. juni 2025 At den har vært større før og strålt til øret tyder jo også på lymfeknute. 1 cm lymfeknute er veldig lite. De skal være store før det er noe fare på ferde. Du tolker for mye inn i måten han sa noe på. Det handler nok bare om din frykt, at du hører det du er redd for. Ingenting er 100% sikkert. Selv om du hadde blitt undersøkt av enda en lege ville det ikke vært 100% sikkert. Det er bare sånn livet er for oss alle sammen. Legen din ville henvist deg hvis han hadde trodd det var noe mer og det gjorde han ikke. Anonymkode: e52ab...fb3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #4 Skrevet 21. juni 2025 Jeg tenker det er helt innafor å sende en melding til legen og be ham si konkret hva for noe farlig kulen evt. kunne vært, og når du evt. skal ta kontakt angående den igjen. Det høres ikke farlig ut, og det høres ikke ut som kreft for meg som ikke er lege. Men "jeg tror ikke det er noe farlig" syns jeg var klønete formulert av legen. At han ikke henviste videre, tenker jeg betyr at han er trygg på at det ikke er kreft. Men jeg skjønner at du syns formuleringen ikke var helt betryggende. Jeg har en slik kul ved kragebenet. Det kjentes ut som en hoven lymfeknute, og fastlegen sa at den kjentes ufarlig ut, men at jeg skulle komme tilbake hvis den vokste. Det var enklere å forholde seg til. Kulen vokste litt, jeg gikk tilbake, ble henvist til MR, og det ble konkludert med at kulen var en reaktiv lymfeknute av uviss årsak, og ikke farlig. Jeg har den fortsatt, to år senere, så den ble visst bare permanent forstørret. Anonymkode: 0d48b...42a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå