Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Solgte en varen med fiks ferdig, og jeg kan se at den var fremme og klar for henting for fire dager siden. Ser også at det er sendt en påminnelse til kjøper. 

Hvor mange dager har kjøper på å hente med PostNord? Og er det slik at den sendes i retur til meg så snart fristen er gått ut?

Anonymkode: c4750...328

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har en hentefrist. Når den fristen er gått ut sendes den tilbake til deg 

Anonymkode: d7fff...cc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er også mulig for mottakeren å utvide hentefristen

Anonymkode: 09b04...791

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Akkurat i disse tider er det mulig de er på ferie. Er selv vekkreist i helgen og rakk ikke hente en pakke som kom før jeg dro, men rekker det på siste dag av fristen. Får sikkert purring før den tid

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er én av grunnene til at jeg aldri aksepterer "fiks ferdig" når jeg selger på Finn. Selger kun mot forskudd og porto. Fjerner heller aldri annonsen før varen er betalt.

Anonymkode: 9da87...860

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Som vedkommende over sier. Har sluttet helt å bruke "fisk ferdig", så jeg slipper å bry meg om sånt piss. Hvis folk ikke kan forskuddsbetale via Vipps, så kan de kjøpe av noen andre. Fiks ferdig = FUCK OFF. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har solgt mye på Finn de siste 18 månedene, 90% med Fiks ferdig. Aldri hatt noe trøbbel eller vært ute for at noen ikke hentet pakken. Et par ganger har kjøper utvidet hentefristen på Posten eller PostNord, og det er helt greit.

Anonymkode: 162de...a55

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Hvis kjøper lar være å hente pakken blir den returnert, men selger får fortsatt pengene sine. Da kan du jo i prinsippet selge varen en gang til hvis du skulle ønske det.

Jeg selger og kjøper mye med Fiks ferdig, men har foreløpig ikke støtt på problemer.

AnonymBruker
Skrevet
blue0rchid skrev (På 21.6.2025 den 23.26):

Jeg ser ikke problemet. Hvis kjøper lar være å hente pakken blir den returnert, men selger får fortsatt pengene sine. Da kan du jo i prinsippet selge varen en gang til hvis du skulle ønske det.

Jeg selger og kjøper mye med Fiks ferdig, men har foreløpig ikke støtt på problemer.

Sikker på at selger får pengene?

Vanligvis blir de jo ikke løst ut før en viss tid etter at pakken er bekreftet levert. Så hva skjer da når pakken ikke blir levert, men kommer i retur? 

Anonymkode: 2ce6f...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt trøbbel med fiks ferdig. Pengene er jo allerede betalt av kjøper. Sikkert bare bortreist. 

Men hadde en som skulle hente, han kom aldri. Bodde 30min unna. Men hentet ikke på 3uker. Masse stress, kan jeg levere (fyren hadde flere biler). Om jeg kunne kjøre det dit. Nei, men jeg kunne sende, nei det ville han ikke. Ble ikke hentet. Han betalte heller ikke. Så der satt jeg. Dette var ett takstativ, og før ferien. Ferien nærmet seg. 

Etter 3uker solgte jeg det til en annen. Og ga beskjed. 

Da ble han sur. Sa han skulle gå til Forbrukerrådet, og det gjorde han. Kjøpte nytt takstativ, og ba meg betale 4.000 i mellomlegg (min vare koster kun 2500 og var ett kupp). Krevde dekningssalg.  

Han fikk vel medhold i Forbrukerrådet også, men jeg har ikke betalt en krone. 

Men legger inn, «først til mølla» i annonsene, hvis ikke kan du kreve dekningssalg hvis en vare er solgt som du har dialog på…

Fyren som kjøpte men aldri kjøpte, driver med klager fra folk som kjøper hus. 

Så juridisk er det riktig. Legg isåfall inn betalingsfrist på varer som ikke hentes. 

Anonymkode: 6a933...1d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sikker på at selger får pengene?

Vanligvis blir de jo ikke løst ut før en viss tid etter at pakken er bekreftet levert. Så hva skjer da når pakken ikke blir levert, men kommer i retur? 

Anonymkode: 2ce6f...1c3

Det blir registrert hos Finn automatisk dersom pakken ikke hentes innen fristen og den går i retur. 

IMG_0673.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg virkelig ikke liker med Fiks Ferdig er de sinnsyk høye gebyrene Finn tar. Kjøpte en vare for 2000kr og de tar 130kr i administrasjonsgebyr?!? De er altså blitt så sinnsyk griske at jeg vurdere å bare slutte å bruke den

Anonymkode: 132ab...635

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 5.41):

Eneste jeg virkelig ikke liker med Fiks Ferdig er de sinnsyk høye gebyrene Finn tar. Kjøpte en vare for 2000kr og de tar 130kr i administrasjonsgebyr?!? De er altså blitt så sinnsyk griske at jeg vurdere å bare slutte å bruke den

Sinnsykt høyt er da ikke det gebyret 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte med Fiks Ferdig med frakt påspander av kjøper, altså frakt inkludert i salgspris. 

Det holdt på å gå skikkelig galt. Kjøper hentet ikke varen før 1 time før butikken stengte siste dag, og pakken ville blitt returnert til meg neste dag. 

Imellomtiden hadde jeg selvfølgelig ikke mottatt noe penger for det, og frakten hadde jeg som sagt påspandert kjøper... 

Gud som jeg hater Fiks Ferdig. Misliker sterkt å selge varer uten å få penger før kjøper har hentet pakken og 24 timer etter slik at kjøper kan motsi seg beløpet. 

Anonymkode: 76228...3a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg solgte med Fiks Ferdig med frakt påspander av kjøper, altså frakt inkludert i salgspris. 

Det holdt på å gå skikkelig galt. Kjøper hentet ikke varen før 1 time før butikken stengte siste dag, og pakken ville blitt returnert til meg neste dag. 

Imellomtiden hadde jeg selvfølgelig ikke mottatt noe penger for det, og frakten hadde jeg som sagt påspandert kjøper... 

Gud som jeg hater Fiks Ferdig. Misliker sterkt å selge varer uten å få penger før kjøper har hentet pakken og 24 timer etter slik at kjøper kan motsi seg beløpet. 

Jeg forstår ikke problemet? Hvis kjøper ikke hadde hentet pakken, ville du fått den i retur og du ville fått penger (kjøper ville blitt trukket selv om vedkommende aldri hentet pakken).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er usikkerheten jeg som kjøper bærer. Fiks Ferdig legger opp til at istedenfor at kjøper stoler på selger og selgerens annonse, så må selgeren stole på kjøperen og kjøperens handlinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde da ikke vært noe problem om det ikke ble hentet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 5.41):

Frakten er vel med i de 130 kronene? Jeg mener å huske det koster omkring 100,- ekstra å kjøpe noe for 750-1000 kroner, og da er frakten med i hvert fall. 

Skrevet

Kan ikke si annet enn at jeg føler med deg. Har hatt mange sånne kjøpere som absolutt vil bruke fiks ferdig, men bruker lang tid på å hente. Synes det er litt respektløst av de når de vet at det trenerer utbetalingen. 

AnonymBruker
Skrevet
Minitroll skrev (2 timer siden):

Kan ikke si annet enn at jeg føler med deg. Har hatt mange sånne kjøpere som absolutt vil bruke fiks ferdig, men bruker lang tid på å hente. Synes det er litt respektløst av de når de vet at det trenerer utbetalingen. 

Fire dager er virkelig ikke lang tid. Jeg utvider alltid hentefristen og får alltid til å hente innen 14 dager, men innen fire dager? Skjer ikke.

Anonymkode: f82b0...603

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...