AnonymBruker Skrevet 24. juni #21 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men hvorfor har det noe for seg? Hvilken rolle spiller det om det er månedlig eller årlig? Pengemengden blir jo den samme til slutt uansett. Anonymkode: b4bec...918 La oss si du har noen kroner på bok, si 8 mill. etter et hussalg i januar. De pengene har du muligens planer om å bruke i relativt nær fremtid. For enkelhets skyld kan vi si du vurderer å kjøpe en annen bolig. 5% rente på 8 mill er rundt 33.000 i måneden. Når du i august brått tar ut pengene har du opparbeidet deg drøyt 230' i renteinntekter som du da gjerne vil ha disponibelt der og da (og så setter du selvsagt av det kemneren skal ha i skatt for kapitalinntekter). Med månedlig kapitalisering har du pengene disponibelt, og slipper å vente til januar året etter med å få renteinntektene. Ser du forskjellen nå? 🙂 Anonymkode: 87a6d...a74
newman01 Skrevet 24. juni #22 Skrevet 24. juni Det vil jo stå på kontoen hva man har i opptjente renteinntekter på kontoen, så det er ingen hemmelighet. Og man får de opptjente pengene kapitalisert om man velger å avslutte kontoen. Så det er ikke umulig å få tak i dem
Real Virtuality Skrevet 24. juni #23 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): La oss si du har noen kroner på bok, si 8 mill. etter et hussalg i januar. De pengene har du muligens planer om å bruke i relativt nær fremtid. For enkelhets skyld kan vi si du vurderer å kjøpe en annen bolig. 5% rente på 8 mill er rundt 33.000 i måneden. Når du i august brått tar ut pengene har du opparbeidet deg drøyt 230' i renteinntekter som du da gjerne vil ha disponibelt der og da (og så setter du selvsagt av det kemneren skal ha i skatt for kapitalinntekter). Med månedlig kapitalisering har du pengene disponibelt, og slipper å vente til januar året etter med å få renteinntektene. Ser du forskjellen nå? 🙂 Anonymkode: 87a6d...a74 Rentene blir disponible når man avslutter kontoen (selv ved årlig kapitalisering), så argumentet ditt holder ikke vann. Hvis jeg har en konto med årlig kapitalisering som jeg velger å avslutte nå i juni, får jeg utbetalt (kapitalisert) de opptjente rentene en dag eller to etter at kontoen avsluttes.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #24 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 11.39): Finnes det noen partier som ønsker å øke beløpsgrensen i bankenes sikringsfond? Denne har vært på to millioner så lenge jeg kan huske. Prøvde å grave litt i hvor lenge den kan ha stått, og fant at den i hvert fall har vært uendret siden minimum 1996. Det betyr i praksis at ordningen sakte, men sikkert smuldrer hen. I 1996 fikk man kjøpt flere leiligheter til den summen, i dag knapt en halv. Og EU har vært "på" Norge for å innføre den enda mye lavere grensen de har, 100 000 euro. Jeg vil tro andelen som har over to millioner "på bok" har økt kraftig på disse 30 årene. Ikke alle ønsker å spare i fond eller aksjer. Selvsagt er det et luksusproblem å måtte fordele pengene på flere konti, men spesielt mange eldre i dag har penger på bok og har vanskelig for å opprette kundeforhold i flere banker. Spesielt siden stadig færre banker har filialer. På tide å trosse EU og heve denne grensen kraftig. Med mindre den norske kronen blir så svak at 100 000 euro blir mer enn to mill, da 😛 Anonymkode: 45bc6...587 Da EU/EØS innførte sin beløpsgrense for banker i samarbeidet var det en diskusjon, politisk, om hva Norge skulle gjøre. Norge bestemt at de skulle ha sin grense på 2 mill. Inntil videre. Så dette har vært tatt opp. Folk som har mer enn 2 mill i en bank får fordele pengene sine på flere banker, verre er det ikke. Anonymkode: 23ab8...f04
AnonymBruker Skrevet 24. juni #25 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): La oss si du har noen kroner på bok, si 8 mill. etter et hussalg i januar. De pengene har du muligens planer om å bruke i relativt nær fremtid. For enkelhets skyld kan vi si du vurderer å kjøpe en annen bolig. 5% rente på 8 mill er rundt 33.000 i måneden. Når du i august brått tar ut pengene har du opparbeidet deg drøyt 230' i renteinntekter som du da gjerne vil ha disponibelt der og da (og så setter du selvsagt av det kemneren skal ha i skatt for kapitalinntekter). Med månedlig kapitalisering har du pengene disponibelt, og slipper å vente til januar året etter med å få renteinntektene. Ser du forskjellen nå? 🙂 Anonymkode: 87a6d...a74 Skal du kritisere noen, så bør du nesten holde deg til fakta. Tar du pengene ut i august, så avslutter du samtidig kontoen og får rentene utbetalt til en annen konto. Har du mer penger på den kontoen enn disse 8 mill, så oppretter du en ny konto. Ellers er det ganske idiotisk å ha 8 mill på konto i samme bank, når sikringsbeløpet er 2 mil. Da bør et klokt hode bruke flere banker enn en, særlig om du ikke har råd til å tape 6 mill. Selv om sannsynligheten for noe tull i bankverdenen er liten. Anonymkode: 23ab8...f04
AnonymBruker Skrevet 24. juni #26 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal du kritisere noen, så bør du nesten holde deg til fakta. Tar du pengene ut i august, så avslutter du samtidig kontoen og får rentene utbetalt til en annen konto. Har du mer penger på den kontoen enn disse 8 mill, så oppretter du en ny konto. Ellers er det ganske idiotisk å ha 8 mill på konto i samme bank, når sikringsbeløpet er 2 mil. Da bør et klokt hode bruke flere banker enn en, særlig om du ikke har råd til å tape 6 mill. Selv om sannsynligheten for noe tull i bankverdenen er liten. Anonymkode: 23ab8...f04 Føler vel egentlig ikke at jeg kritiserer noen her, men ok. 🙂 Dere har selvsagt sikkert rett vedr avslutning av konto. Har aldri tenkt på akkurat det, I stand corrected. 🙂 Siden jeg aldri avslutter disse kontoene selv (selv om jeg tømmer en av kontoene med månedlig kapitalisering for hele innskuddet, så vil det alltid være noen kroner i opptjente renter "på vei inn". Og forhåpentlig uten å høres blærete ut: selvsagt passer jeg på å ikke ha mer enn omtrent to millioner på konto i en og samme bank. Anonymkode: 87a6d...a74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå