AnonymBruker Skrevet i går, 09:39 #1 Skrevet i går, 09:39 Hei! Jeg har en dansk kone og vi har vært sammen i 11 år nå, og har ett barn på 6 år og en baby på 6 mnd. Min kone har i det siste snakket om at hun vil nærmere familien i Danmark. Vi reiser ned 2-3 ganger i året. Hun har en mastergrad og har en jobb som hun trives veldig i. Jeg har fagbrev og trives også i jobben jeg har. Vårt barn på 6 år har hatt det litt vanskelig på skolen og siste året av barnehagen. Barnet mitt elsker danmark og har det veldig fint når vi er der nede. Har også gode relasjoner med tantene og besteforeldrene sine i Danmark. Vi har snakket en del om at det kunne vært fint å bytte skole og beite til Danmark og starte på nytt. Om det ikke funker i det hele tatt så kan vi alltids reise hjem igjen. Jeg føler det ikke er så veldig mye som holder meg igjen i Norge, annet enn at jeg har en jobb jeg trives i og frykten for å starte helt på nytt i et land som jeg kjenner egentlig godt ja, men å bo der er en helt annen ting. Selv med en dansk kone, så kan jeg ikke snakke dansk og har litt problemer med å forstå min svigerfamilie iblant. Familien min her hjemme har jeg ikke så godt forhold til dessverre, og vi snakker lite sammen. Ikke virker de veldig interessert i å skape gode relasjoner med barna mine, da de holder på med sitt. Familien i Danmark er veldig på å avlaste oss når vi er der nede og liker å finne på ting med barna mine. Dette er også en av grunnene til at vi vil flytte. Jeg tenker veldig på mitt barn på 6 år og hvordan vi hadde taklet overgangen på. Barnet mitt er veldig sensitiv og følsom, men er veldig sosial og god på å skape relasjoner med andre barn. Tenker også på jobb muligheter. Min kone har master innen helse og er dansk i tillegg, så tror ikke hun ville hatt problemer med å få jobb. Jeg derimot har fagbrev som barne og ungdomsarbeider. Jeg har fullført 1 år på barnehagelærer studiet, og vurderer å fullføre hele bachelor graden vist jeg kan få det til på deltid. Vil gjerne høre folks erfaringer med dette. Anonymkode: 62537...0f2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #2 Skrevet i går, 09:51 Høres ut som Danmark er bedre for dere. Norge er på vei ned på alle områder. Skolen er en katastrofe med gjeng kriminalitet, mobbing og fornedrings vold som også er økende ute i samfunnet. Anonymkode: 5d028...4ce 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:55 #3 Skrevet i går, 09:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som Danmark er bedre for dere. Norge er på vei ned på alle områder. Skolen er en katastrofe med gjeng kriminalitet, mobbing og fornedrings vold som også er økende ute i samfunnet. Anonymkode: 5d028...4ce Har fått inntrykk av at skoler i Danmark er bedre enn de i Norge. Min kone skjønner heller ikke hvorfor studenter må ta opp lån i lånekassen for å studere. I danmark får man visst penger for å studere, også jobber man ved siden av. Anonymkode: 62537...0f2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:11 #4 Skrevet i går, 11:11 Flytt. Det er ingen grunn til å bli, annet enn at du er redd for hvordan det blir. Dansk lærer du deg fort! Anonymkode: 4f59f...6b0
AnonymBruker Skrevet i går, 11:35 #5 Skrevet i går, 11:35 Språket er ingen hindring, det lærer du deg fort når du blir eksponert for det hele tiden og du legger inn noe innsats. Der er du selv den største hindringen. Kjenner en familie som består av en norsk og en dansk del. De dro tilbake til Danmark og trives mye bedre der enn de gjorde i Norge. Det er godt å være norsk i Danmark. Skulle gjerne dratt dit selv, og vurderer det sterkt når ungen er myndig (kan ikke nå pga en far som legger hindringer på alt han kan). Anonymkode: 312aa...766
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #6 Skrevet i går, 11:43 Elsker Danmark og har bodd der. For å være ærlig skulle jeg ønske at jeg hadde blitt værende der Danmark er rett og slett mer kontinentale og mer foran særlig i byene. Krona er og langt sterkere og skole og pedagogikk er ikke noe tilbake i forhold til Norge Anonymkode: 17a46...463 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flytt. Det er ingen grunn til å bli, annet enn at du er redd for hvordan det blir. Dansk lærer du deg fort! Anonymkode: 4f59f...6b0 TS her. Ja, det er i grunn det jeg tenker og. Innen ett år der nede og med all eksponering, så tror jeg at jeg skal kunne klare å beherske språket. Det er bare den redselen for at man skal plutselig skal angre og det ikke blir som man tror. Anonymkode: 62537...0f2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Språket er ingen hindring, det lærer du deg fort når du blir eksponert for det hele tiden og du legger inn noe innsats. Der er du selv den største hindringen. Kjenner en familie som består av en norsk og en dansk del. De dro tilbake til Danmark og trives mye bedre der enn de gjorde i Norge. Det er godt å være norsk i Danmark. Skulle gjerne dratt dit selv, og vurderer det sterkt når ungen er myndig (kan ikke nå pga en far som legger hindringer på alt han kan). Anonymkode: 312aa...766 Godt å høre at folk får det til og trives. Jeg trives jo veldig i Danmark når jeg er der nede, men da er jeg på ferie. Det er noe helt annet å bo og jobbe der. Anonymkode: 62537...0f2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Elsker Danmark og har bodd der. For å være ærlig skulle jeg ønske at jeg hadde blitt værende der Danmark er rett og slett mer kontinentale og mer foran særlig i byene. Krona er og langt sterkere og skole og pedagogikk er ikke noe tilbake i forhold til Norge Anonymkode: 17a46...463 Er enig med deg at de ligger foran norge på mange ting. Liker veldig godt at de har søndagsåpne butikker og sentre, matutvalg i butikken er betydelig bedre enn i norge synes jeg og folk generelt føler jeg er mer avslappet og imøtekommende. Dette er overhodet ikke ment til alle for jeg har gode venner på jobb og ellers som er fantastiske mennesker, men føler at endel i norge er veldig dømmende og kan se ned på deg for hvilken jobb du har, personligheten din osv. Mye "klikker", særlig blant foreldre der jeg bor hvor man blir utestengt og sett ned på. Vanskelig å få relasjoner med andre. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle dansker, men de jeg har møtt er veldig åpne og man blir tatt godt imot. Anonymkode: 62537...0f2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Godt å høre at folk får det til og trives. Jeg trives jo veldig i Danmark når jeg er der nede, men da er jeg på ferie. Det er noe helt annet å bo og jobbe der. Anonymkode: 62537...0f2 Trøst deg med at det er ikke så store kulturforskjeller mellom Norge og Danmark. Din kone har nå bodd i Norge med deg i mange år. Nå kan du prøve å bo i Danmark med henne og se hvordan det er. Du har en utdannelse som er ettertraktet, og du er mann (?). En stor fordel. Du vil sikkert lett få en jobb. Din kone kjenner vel systemene der, slik at sånn sett stiller du og dere ikke på bar bakke heller. Ofte er det jo å komme seg inn i systemene som er vanskelig når man flytter til et annet land. Så om du først flytter til et annet land, er jo Danmark helt ypperlig for dere. Den danske familien virker jo også til å være en god støtte for dere i motsetning til din familie i Norge. Ser bare vinn-vinn for dere. Anonymkode: 312aa...766 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Skrevet 22 timer siden Det er jo bare å prøve. Hvis dere ikke trives kan dere flytte tilbake. Anonymkode: 36a07...e03
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden Danskeme er mer en del av kontinentet og er mer åpne og Frisinnede. De tar lettere på en del ting enn vi her oppe gjør og kaller oss gjerne for Fjeldaper. Og det er nok litt sant at vi i Norge har mer avstander mer fjell og fjord og restriksjoner. I Danmark er det bakeriet åpent søndager og en mer markedsvennlig tilnærming. De jobber og mer og en del ting som er subsidiert her er big business i Danmark, jordbruket selvfølgelig. De er mer åpne for det engelske språket har på private skoler og en annen kultur for design og innovasjon . Menn Norge i distriktene er fin natur og kjipe steder ( ofte) så er det i Danmark omvendt fine små landsbyer og kjedelig natur. Anonymkode: 17a46...463
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden Jeg har bodd mange år i Danmark og elsket det. Språket lærer du fort hvis du bare kaster blygsel bort og faktisk prøver. Drit i om det høres rart ut i starten. Jeg tenker at ut fra det du beskriver så er det mye å vinne på å flytte, og lite å tape..! Anonymkode: e453b...105
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Danskeme er mer en del av kontinentet og er mer åpne og Frisinnede. De tar lettere på en del ting enn vi her oppe gjør og kaller oss gjerne for Fjeldaper. Og det er nok litt sant at vi i Norge har mer avstander mer fjell og fjord og restriksjoner. I Danmark er det bakeriet åpent søndager og en mer markedsvennlig tilnærming. De jobber og mer og en del ting som er subsidiert her er big business i Danmark, jordbruket selvfølgelig. De er mer åpne for det engelske språket har på private skoler og en annen kultur for design og innovasjon . Menn Norge i distriktene er fin natur og kjipe steder ( ofte) så er det i Danmark omvendt fine små landsbyer og kjedelig natur. Anonymkode: 17a46...463 Siste setning skulle være at mens det i distrikstnorge er fin natur og ofte kjedelige steder er det omvendt i Danmark. Kjedelig natur og fine små landsbyer, det har altså ikke noe med menn å gjøre😆 Anonymkode: 17a46...463
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå