Gå til innhold

Har man 5 millioner i lån for en bolig får man nesten 1 million av staten. Hvorfor er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Ja, men skal man omfordele må det ikke straffe de som har minst. De får tross alt ikke 22% igjen 

Så du mener at vi skal hjelpe de fattige ut av fattigdom ved å la dem låne såpass med penger til 5-6% rente som de får igjen 22% av på skatten og kan leve av det rentefradraget? 

Hva med de 78% man IKKE får ført fradrag for da? For hver titusenlapp man betaler i rentekostnader får man 2200kr tilbake. Men det koster fortsatt 7800kr. 

• Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 21.6.2025 den 11.12):

Når folk er sykemeldte stilles det spørsmål om de virkelig trenger å være det siden det koster staten penger. Men så har man boligeiere med store lån. Hvorfor blir det sett på som greit at de "stjeler" penger fra skattebetalerne? Jeg er selv en av disse med stort lån, men har mulighet til å bli gjeldfri om et par år. Men blir jeg det så får jeg ikke lenger økonomisk støtte av staten. Det er jo en helt sprø ordning. Hvorfor har vi ikke kommet lenger i det liberale Norge? De stakkars fattige leietakerne får ikke en lignende støtte

Hei. Jeg kjøpte en kostbar hytte og lånte da 4 mill. Det er alt jeg har i gjeld. Når får jeg den millionen. Det blir vel "bare" 800K, men det passer fint om SV kommer med pengene. Når får jeg denne fordelen? Forsiktig sagt så tror jeg at du bommer med finanskompetansen din.  Mye av pengene hadde jeg kontant som jeg tok ut av banken. Rentene på egenkapitalen i bank var selvsagt skattepliktig. Der tapte fellesskapet noen kroner når jeg brukte eller investerte de pengene. Mener du at det ikke skal være skatteplikt for renter og skattefradrag for renteutgifter? Hva med andre typer kapitalinntekter? Frykter du at risikovillig kapital allokeres til lavrisiko, og at det blir problemer med å skaffe risikovillig kapital til å investere i vest og sysselsetting i private bedrifter? Alle kan ikke jobbe i offentlig sektor. 

Skrevet
Mannisinbestealder skrev (12 minutter siden):

Hei. Jeg kjøpte en kostbar hytte og lånte da 4 mill. Det er alt jeg har i gjeld. Når får jeg den millionen. Det blir vel "bare" 800K, men det passer fint om SV kommer med pengene. Når får jeg denne fordelen? Forsiktig sagt så tror jeg at du bommer med finanskompetansen din.  Mye av pengene hadde jeg kontant som jeg tok ut av banken. Rentene på egenkapitalen i bank var selvsagt skattepliktig. Der tapte fellesskapet noen kroner når jeg brukte eller investerte de pengene. Mener du at det ikke skal være skatteplikt for renter og skattefradrag for renteutgifter? Hva med andre typer kapitalinntekter? Frykter du at risikovillig kapital allokeres til lavrisiko, og at det blir problemer med å skaffe risikovillig kapital til å investere i vest og sysselsetting i private bedrifter? Alle kan ikke jobbe i offentlig sektor. 

Jeg tenker dagens system gjør så folk blir villige til å låne mer penger sånn at de tar lavere økonomisk risiko ellers. Det skapes da færre arbeidsplasser og Norge produserer mindre. Så ja, jeg stemmer SV, men jeg frykter dårligere sysselsetting i private bedrifter og svekket internasjonal konkurranseevne 

Skrevet
Majer skrev (4 minutter siden):

Så ja, jeg stemmer SV,

Ha, det interessante med SV er jo at de har masse dyre løsninger/valgløfter som stort sett alltid skal finansieres med økt beskatning av de som de kaller "rike" samtidig som de skal gjøre det enda vanskeligere å "bli rik" her i landet... 😂😅 Må vel være SV'er for å forstå det.. 

• Liker 2
Skrevet

Når folk er sykemeldte stilles det spørsmål om de virkelig trenger å være det siden det koster staten penger. Men så har man boligeiere med store lån. Hvorfor blir det sett på som greit at de "stjeler" penger fra skattebetalerne? Jeg er selv en av disse med stort lån, men har mulighet til å bli gjeldfri om et par år. Men blir jeg det så får jeg ikke lenger økonomisk støtte av staten. Det er jo en helt sprø ordning. Hvorfor har vi ikke kommet lenger i det liberale Norge? De stakkars fattige leietakerne får ikke en lignende støtte

Med et lån på 5 mill til 5% rente vil du få i 55 000 i skattefradrag det første året dersom du har hatt avdragsfrihet slik at du har hatt 5 mill i lån hele året. Så du må ha avdragsfrihet i nærmere 20 år før du har fått 1 mill i skattefradrag.

Anonymkode: eeeb6...6fd

Skrevet

Livet er virkelig dritt hvis man ser det gjennom "feil" briller. Prøv å snu litt på tankegangen din. De aller fleste har ikke kompetanse til å uttale seg om dette temaet uansett. Å høre noen snakke om dette blir som marxister som forsøker å være pragmatisk, noe de ikke har evner til å være.

Anonymkode: 715a5...c09

Skrevet

Bedrifter får fradrag for kostnadene sine, renter er en kostnad. Å ta rentefradraget fra personer vil føre til en urimelig fordel for de som da kan eie bolig gjennom et firma.

Anonymkode: b877b...547

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Med et lån på 5 mill til 5% rente vil du få i 55 000 i skattefradrag det første året dersom du har hatt avdragsfrihet slik at du har hatt 5 mill i lån hele året. Så du må ha avdragsfrihet i nærmere 20 år før du har fått 1 mill i skattefradrag.

Anonymkode: eeeb6...6fd

Men du må huske at for å få de 55'000 kronene i skattelette må du først bruke 250'000 på renter. Så over året er man fortsatt 195'000 i minus. 

Det som kanskje gleder Majer litt, er at man også får skattefradrag for forbruksgjeld. Og med veldig høy rentesats på slike lån kan de fattige få minst like mye i fradrag som som de som har lånefinansiert huset sitt :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg har veldig svak kompetanse på et politisk emne, så pleier jeg å unngå å debattere med sterke meninger. Hvordan skal jeg da klare å finne bedre løsninger enn politikere og eksperter bare ved å trekke opp av lomma med venstrehånden? Det er vel å ta på seg for store sko. Det er her Donald sliter. Man skal ikke la være å mene noe, men å lese seg litt opp kan være et greit alternativ til å spre misoppfatninger, faktafeil og i tillegg blottlegge et lavt kunnskapsnivå.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har 5 millioner i banken og har 1 million i renteinntekt så betaler man 22% skatt av inntekten. Tilsvarende hvis man har rentefradrag. 

Anonymkode: e71c0...0ac

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (På 21.6.2025 den 13.30):

Når folk har lån tilsvarende 5 ganger inntekt så er det mye vanskeligere å starte bedrifter. At folk skal gå rundt med stor gjeld bør ikke premieres. Det er mye bedre om folk heller har mer å rutte med som de kan putte inn i norske selskaper 

Så alle skal bli kapitalister?

Skrevet

Symmetriprinsippet er viktig i skattespørsmål. Uten rett til fradrag for renteutgifter bør heller ikke renteinntekter skattlegges.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis man har 5 millioner i banken og har 1 million i renteinntekt så betaler man 22% skatt av inntekten. Tilsvarende hvis man har rentefradrag. 

Anonymkode: e71c0...0ac

Skulle gjerne hatt 20% rente på bankinnskudd...

• Liker 1
Skrevet

Forresten, hvordan kom du frem til den summen (1 mill) som man "får" av staten?

Skrevet
Majer skrev (På 23.6.2025 den 15.31):

Så ja, jeg stemmer SV, men jeg frykter dårligere sysselsetting i private bedrifter og svekket internasjonal konkurranseevne 

Da bør du definitivt stemme noe annet enn SV.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sånn som TS fremstiller det, så må jo alle vi som ønsker å bli gjeldfrie ha misforstått alt, og jeg tror egentlig alle som har lån har et ønske om å bli gjeldfri en dag, du blir ikke bare gjeldfri, men du blir faktisk fri. Må være deilig å bo i sitt eget hus uten gjeld, ingen som kan kaste deg ut av boligen med mindre du skylder eiendomsskatt eller skylder penger til staten på annen måte, men banken kan i det minste ikke kaste deg ut.

Anonymkode: 51f7f...8b0

Skrevet

Jeg synes det er mer tullete at utleie i egen bolig er skattefritt. Hvorfor- når alt annet av inntekter må skattlegges?! Det er jo ikke slik at dette fører til billigere leie for leietakere. Utleierne tar jo markedspris. Så spart skatt går rett i lomma til huseier og finansierer at han kan kjøpe en dyrere bolig enn han egentlig har råd til. 

Skrevet
Kaffemonsteret skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er mer tullete at utleie i egen bolig er skattefritt. Hvorfor- når alt annet av inntekter må skattlegges?! Det er jo ikke slik at dette fører til billigere leie for leietakere. Utleierne tar jo markedspris. Så spart skatt går rett i lomma til huseier og finansierer at han kan kjøpe en dyrere bolig enn han egentlig har råd til. 

Det ble vel innført som et tiltak en gang i tiden for å få fortgang i boligbygging, og gi flere mulighet til en plass å bo.

Du sier at det ikke blir noe billigere for leietakerne på grunn av at utleierne tar markedspris, men markedsprisen vil naturligvis gå opp når utleierne får påført større utgifter. Markedsprisen er styrt av tilbud og etterspørsel, men vil også bli påvirket av kostnadene til utleier. På lang sikt vil det også føre til færre utleieobjekter, folk vil heller bygge mindre boliger uten utleiedel når der ikke er intensiver nok. Så på lang sikt vil prisene øke ennå mer på grunn av mindre tilbud.

Vi kan tenke oss at et hus kanskje blir 2 millioner dyrere å bygge med utleiedel, dette vil utgjøre ca 120 000 i året bare i rentekostnader, der går de første 12 000 av leien, eller 9800 visst du regner inn rentefradraget, i tillegg så har du slitasje og vedlikehold, for ikke å snakke om ulempen med å ha leieboere.

Så å si at spart skatt går rett i lomma er en sannhet med modifikasjoner, kan heller se på det som at staten betaler en tjeneste for å skaffe nok boliger til folket. Eller rettere sagt gir huseier en skattefordel for å sikre nok boliger til folk til en pris som ikke blir hinsides. For skulle huseier ikke fått skattefradrag på renteutgiftene og i tillegg måtte betalt skatt på leieinntektene så hadde det blitt dyrt. 

Ifølge NTNU-professor Are Oust, som har forsket på boligmarkedet i nær 20 år, har det aldri vært mindre lønnsomt å leie ut bolig enn det er i dag. Hvis utleier tar hensyn til inntektene fra utleien og trekker fra normale kostnader, samt det de må betale på lånet sitt, ender de opp i minus.

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønte jeg lite av, du mener en boligeier får penger av staten? Er det rentefradraget du mener? Har du regnet over hvor mye en person betaler i rente på boliglånet sitt? Man betaler snart det dobbelte av hva man kjøpte huset for, så at man får økonomisk støtte kan jeg ikke se.

Anonymkode: b49d7...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Alle som vil betale 7800 kroner for å få 2200 kroner er rett og slett idioter.

Anonymkode: 0172d...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...