Gjest Gjest_Piamor_* Skrevet 18. mars 2006 #1 Del Skrevet 18. mars 2006 Hei! Jeg synes det høres veldig interessant ut; å jobbe med etterforskning og den slags. Særlig moderene kriminalitet- økonomisk og organsisert kriminalitet.... Men jeg kunne ikke tenkt meg å være politi ute i feltet liksom, hvis dere skjønner.. Jeg lurer på hvilke studier man kan ta for å være kvalifisert til slike jobber? Er det vanlig å ha politi utdannelse,så en påbygging av noe slag? Noen linker/sider der det står mer om studiet? Og ikke minst; trengs det flere folk med denne kunnskapen? Er det forholdsvis lett å få seg en jobb? Hadde jo også vært kjempe gøy å høre fra noen som har erfaringer med denne type jobber/studier også Jeg blir kjempe glad for svar! Hilsen Piamor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 18. mars 2006 #2 Del Skrevet 18. mars 2006 Hvis du tenker på Økokrim så bør du vel ha utdannelse innen jus og/eller økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #3 Del Skrevet 18. mars 2006 Politihøgskolen har mange retninger man kan spesialisere seg i etterhvert. Man må ikke på død og liv være vanlig politi dersom man går PHS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 18. mars 2006 #4 Del Skrevet 18. mars 2006 Såvidt jeg vet må du gå PHS, holde ut en liten stund som gatepoliti, for så å kunne velge en mer interessant retning senere. Hvis ikke du vil forske på økonomisk kriminalitet, da - forstod det som at det ikke var det du mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Piamor_* Skrevet 19. mars 2006 #5 Del Skrevet 19. mars 2006 Takker for svar, alle tre! Hvilke fordypningsstudier har POH? Er jurist en relevant utdannelse? Krimionologi? Det er noen av de jeg har sett på.... Hvor mange år må man gå for å bli jurist? Har Kripos alle typer saker? Økokrim høres jo interessant ut,men det er jo ganske snevert da....Jeg vil ha en utdannelse der jeg har muligheten til å jobbe med ulike saker. Fint å få noen svar! Hilsen Piamor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #6 Del Skrevet 19. mars 2006 Politihøgskolen: http://www.phs.no/ Det juridiske fakultet i Oslo(andre universiteter har og jus): http://www.jus.uio.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #7 Del Skrevet 19. mars 2006 For å komme inn på Politihøyskolen må du være ganske godt trent fysisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Piamor_* Skrevet 19. mars 2006 #8 Del Skrevet 19. mars 2006 For å komme inn på Politihøyskolen må du være ganske godt trent fysisk... ← Ja, jeg vet....Jeg er nok helt middels godt trent. Men jeg liker trening, så jeg skal nok alltid klare det hvis jeg er motivert for det. Jeg leste litt om videreutdanningen politihøyskolen hadde:http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=346 De har "etterforskning" som vidreutdannning- det høres midt i blinken ut! Men vet ikke om det kvalifisere til den type jobb jeg vil ha?! Hilsen Piamor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #9 Del Skrevet 19. mars 2006 Ja, jeg vet....Jeg er nok helt middels godt trent. Men jeg liker trening, så jeg skal nok alltid klare det hvis jeg er motivert for det. Jeg leste litt om videreutdanningen politihøyskolen hadde:http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=346 De har "etterforskning" som vidreutdannning- det høres midt i blinken ut! Men vet ikke om det kvalifisere til den type jobb jeg vil ha?! Hilsen Piamor! ← http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=346 Prøver å legge linken inn på nytt...håper det går nå! Hilsen Piamor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 19. mars 2006 #10 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg tror du bør gå på PHS. Du kan jo bli politiadvokat eller forsker, men det er mer teoretisk enn praktisk, og det virker som om du vil jobbe med selve etterforskningen. Da er det nok bare å motivere seg for opptakskrav og 3-årige studier, samt et par år som gatepoliti (jeg tror de fleste må jobbe som dette litt først), for så å kunne gå videre til det du vil spesialisere deg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #11 Del Skrevet 19. mars 2006 Du får ikke jobb som etterforsker i kripos rett fra skolebenken nei... Du må gå gradene som alle andre, men å gå PHS er nok veien å gå. Jeg kjenner en som gjorde det, og han er ganske ung, og jobber nå som fingeravtrykkespekspert i Kripos. (Jeg antar DET ikke er tittelen hans, men det er det han gjør) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 19. mars 2006 #12 Del Skrevet 19. mars 2006 ... og jobber nå som fingeravtrykkespekspert i Kripos. (Jeg antar DET ikke er tittelen hans, men det er det han gjør) ← Hadde vært en funky tittel, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 19. mars 2006 #13 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Hvis du ønsker å bli tradisjonell etterforsker, så er det nok ingen vei utenom PHS. Og som flere andre her sier, så får du ikke en slik stilling med utdanning alene, du trenger å bygge deg opp erfaring innen fagfeltet også Altså bør du være motivert for litt mer generelt politiarbeid underveis og innesforstått med at en slik stilling ligger noen år fram i tid etter at du er ferdig med utdanningen. Ønsker du å jobbe med økonomisk kriminalitet (som ligger til Økokrim), så er kombinasjon av økonomisk utdanning og PHS en god vei å gå. Vet om et par med kombinasjonen PHS og siv.øk, og de har rimelig gode jobber i dag. Det åpner også for en rekke andre muligheter om du underveis skulle finne ut at etterforsker ikke er det rette likevel. På Kripos finner du også noen med sivil bakgrunn i såkalte analyse-stillinger, bl.a. samfunnsviter med relevant fordypning og en psykolog. Disse stillingene er det imiderltid veldig få av, og ikke noe jeg ville anbefalt hvis det er akkurat etterforsker du vil bli. PHS åpner langt flere dører da. Endret 19. mars 2006 av Dalwhinnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #14 Del Skrevet 19. mars 2006 På Kripos finner du også noen med sivil bakgrunn i såkalte analyse-stillinger, bl.a. damfunnsviter med relevant fordypning og en psykolog. Disse stillingene er det imiderltid veldig få av, og ikke noe jeg ville anbefalt hvis det er akkurat etterforsker du vil bli. PHS åpner langt flere dører da. ← Det er utlyst en slik stilling nå, og en venninne av meg har søkt den. Hun regnet med at alle på kullet hennes har søkt den, så det er mnge om beinet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå