Gå til innhold

Katten satte seg i aviskorgen og skulle gjøre fra seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke min arme råd, for katten min som i hytt og pine har markert inne, ville i dag gjøre fra seg i aviskorgen, men jeg ropte til og fikk han til å stoppe.

I går bæsjet han i dokassen og pisset i gangen, og det er nytt for vanligvis så gjør han begge deler i kassen.

I sted gikk han til døren og mjauet, og siden jeg ikke var påkledt og ikke kunne følge han ut med en gang, så sa jeg at han skulle gå på do i kassen.

Da gikk han opp i aviskorgen, satte seg til rette med halen høyt og skulle til å gjøre fra seg. 

Doen hans er ren og tømt, har stått på samme plassen i halvannet år og jeg bruker den samme sanden.

Hva tenker katten på? Han har vært hos dyrlegen og hun sier det er psykisk.

Har prøvd med Feliway uten hell, og nå med Anxitane som funker sånn halvveis.

Har noen av dere slike katter?

Anonymkode: d74ab...ee8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Installer katteluke så kan han gå ut og drite

Anonymkode: b065c...137

• Nyttig 1
Skrevet

Bytt sand.

Sett dokassen et annet sted. De fleste katter vil at kattedoen står i fred og ro, og litt skjult. 

Er katten kastrert/sterilisert? Det kan hjelpe på markering. 

Når katten har gjort fra seg et sted, er det stor sjanse for at det skjer igjen på samme sted, på grunn av lukten og feromonene i urinen. 

Kan det være noen grunn for at katten kjenner seg utrygg? 

Sånn til slutt- det hjelper ikke å kjefte på katten. Det blir de bare redde av. Du må prøve å finne ut av hvorfor katten gjør i fra seg alle andre steder enn i dokassen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (Akkurat nå):

Bytt sand.

Sett dokassen et annet sted. De fleste katter vil at kattedoen står i fred og ro, og litt skjult. 

Er katten kastrert/sterilisert? Det kan hjelpe på markering. 

Når katten har gjort fra seg et sted, er det stor sjanse for at det skjer igjen på samme sted, på grunn av lukten og feromonene i urinen. 

Kan det være noen grunn for at katten kjenner seg utrygg? 

Sånn til slutt- det hjelper ikke å kjefte på katten. Det blir de bare redde av. Du må prøve å finne ut av hvorfor katten gjør i fra seg alle andre steder enn i dokassen. 

Jeg har den samme sanden som jeg har brukt i flere år.

Dokassen står også på det samme stedet som er litt skjult, slik at han får være i fred

Han er kastrert

Tidligere har han markert inne på grunn av katter utenfor

Jeg kjefter aldri på katten men nå ropte jeg "Hei", for at han ikke skulle gjøre fra seg i aviskorgen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Installer katteluke så kan han gå ut og drite

Anonymkode: b065c...137

Kan ikke installere katteluke, da jeg deler inngangsdør med 7 andre naboer.

Egentlig så er det helt unødvendig å installere katteluke så lenge katten har toalett inne, og det er ikke normalt for en katt å gjøre fra seg andre steder enn i kattedoen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Egentlig så er det helt unødvendig å installere katteluke så lenge katten har toalett inne, og det er ikke normalt for en katt å gjøre fra seg andre steder enn i kattedoen.

Ts

Katter er individer, ikke dukker eller bamser. Det er helt normalt for katter å bli irriterte, sinna, lei, å endre mening, å forandre preferanser, å ha dårlig mage, helseproblemer, være stresset etc. 

Så du må begynne som du ville med et barn uten språk - anta at «noe» ikke er riktig og søke finne ut hva det er for så å rette det opp. Eller du kan lære deg å kommunisere med katten, selvsagt. Den vet hva som er galt.

Anonymkode: ed15b...e3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katter er individer, ikke dukker eller bamser. Det er helt normalt for katter å bli irriterte, sinna, lei, å endre mening, å forandre preferanser, å ha dårlig mage, helseproblemer, være stresset etc. 

Så du må begynne som du ville med et barn uten språk - anta at «noe» ikke er riktig og søke finne ut hva det er for så å rette det opp. Eller du kan lære deg å kommunisere med katten, selvsagt. Den vet hva som er galt.

Anonymkode: ed15b...e3d

Dyrlegen finner jo heller ikke ut hvorfor han er sånn

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ha én dokasse til. Det er ‘regelen’: 2 dokasser per katt.

Anonymkode: c20b7...b6e

Skrevet

Ofte kan det hjelpe å kjøpe en ny do og sette en annen plass

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha én dokasse til. Det er ‘regelen’: 2 dokasser per katt.

Anonymkode: c20b7...b6e

Har prøvd det tidligere uten hell, men kan prøve det igjen

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du SA til han at han skulle gå i kassen fordi du ikke hadde tid..?

Har du det skittent eller rotete for deg? Støyende miljø? Forsøkt å sette kassen et annet sted?

Anonymkode: ecea7...264

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er blitt syk. 

Anonymkode: e5fc0...2a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Det har jo ikke noe å si hva som er normalt. Veterinæren din har sagt at katten er stresset. Det er det som er situasjonen her.

Du sier at det er mange katter på utsiden, det er absolutt noe som kan stresse. Da har du ikke noe annet valg enn å prøve å hjelpe den så godt du kan, uavhengig av hva som er normalt og ikke.

Uansett grunn så ikke rop til katten. Da gjør du stresset verre.

Få på deg fillene om morgenen så du kan følge den ut. En liten katt skjønner ikke hvor lenge du vil at den skal vente før den får gå på do. Dyr liker veldig godt rutiner, så stå gjerne opp til samme tid hver morgen og slipp katten ut som første ting du gjør. 

Anonymkode: 636aa...536

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har jo ikke noe å si hva som er normalt. Veterinæren din har sagt at katten er stresset. Det er det som er situasjonen her.

Du sier at det er mange katter på utsiden, det er absolutt noe som kan stresse. Da har du ikke noe annet valg enn å prøve å hjelpe den så godt du kan, uavhengig av hva som er normalt og ikke.

Uansett grunn så ikke rop til katten. Da gjør du stresset verre.

Få på deg fillene om morgenen så du kan følge den ut. En liten katt skjønner ikke hvor lenge du vil at den skal vente før den får gå på do. Dyr liker veldig godt rutiner, så stå gjerne opp til samme tid hver morgen og slipp katten ut som første ting du gjør. 

Han klarer fint å gå på do i kassen om morgenen før jeg står opp, så hvorfor skulle han ikke gjøre det i dag?

Vår tidligere katt gjorde aldri fra seg på gulvet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han klarer fint å gå på do i kassen om morgenen før jeg står opp, så hvorfor skulle han ikke gjøre det i dag?

Vår tidligere katt gjorde aldri fra seg på gulvet.

Ts

Troller du eller? Du vet hvorfor. Fordi den er stresset. Den kan bli syk av stress. Nå må du hjelpe den så godt du kan.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du SA til han at han skulle gå i kassen fordi du ikke hadde tid..?

Har du det skittent eller rotete for deg? Støyende miljø? Forsøkt å sette kassen et annet sted?

Anonymkode: ecea7...264

Han går ofte til døren og mjauer, og jeg vet ikke om det er fordi han bare vil ut eller om det er fordi han vil ut å gå på do.

Han får ofte beskjed om å gå på do i kassengg og da gjør han det og går og legger seg igjen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Troller du eller? Du vet hvorfor. Fordi den er stresset. Den kan bli syk av stress. Nå må du hjelpe den så godt du kan.

Jeg hjelper han så godt som mulig, men jeg kan ikke ha en katt som driter på gulvet hvis jeg ikke står parat og slipper han ut på  sekundet når han ønsker å gå ut.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje han er blitt syk. 

Anonymkode: e5fc0...2a4

Er sjekket ut hos dyrlegen og er fysisk frisk

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...