Mko82 Skrevet lørdag kl 18:07 #61 Skrevet lørdag kl 18:07 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fotball kan også være utrolig ekskluderende og få folk til å føle seg som tapere. Jeg bad sønnen min om å slutte, etter at hadde sittet på reservebenken i to år. Ikke en eneste gang fikk han prøve å spille kamp, fordi treneren hele tiden ville toppe laget. I stedet begynte han i korpset, og der fikk han lagfølelse og sosialt samvær. Anonymkode: e756c...f9e Sånn skal det ikke være, hos oss er det ikke lov å toppe lag før etter 16år. Forståelig at man ikke vil være med da.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:14 #62 Skrevet lørdag kl 18:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fotballgutter er mer populære enn korpsgutter. Anonymkode: 54072...e13 Kan spørre seg hvorfor. Noe er at de som mestrer det fotballmessige og det sosiale spillet på fotball også får vist det frem på skolen når det spilles fotball i friminutter og etter skoletid. De klarer åsamle og lede en gruppe i hevd av ferdighetsnivået. Spiller du i korps får du lite eksponering og statusen blir også deretter. Siden fotball i motsetning til korps gjerne er mer enn trening, men også spill (f.eks Fifa), sosialt, fantasyfotball, kamper å se på, helter og lag å prate om, vise frem drakter, resultater av egne kamper, noen ganger fotballkort, og generelt kan fotball bli altoppslukende på alle plattformer og såklart har ikke alle like stort engasjement for alt. Det er her mange foreldre misforstår og mener fotballen er eksluderende, jeg vil heller si at man ekskluderer seg selv ved å miste den altoppslukende interessen. Min 18- åring trener kun to dager og 1 kamp i uka og er ikke supergod, men spiller fortsatt FIFA, har fantasyfotballag, følger lagene sine på Fotmob, ser fotballnyheter på X (twitter) og TikTok, ser mange kamper i uka på tv og leker seg innimellom på banen med kompiser. Han vet hvem som spiller på alle topplag i Europa, vi kan prate taktikk, fotballhistorie og mer. Når noen kobler barnas fotballinteresse KUN til antall spilleminutter vet jeg jo at det barnet egentlig har lite interesse for fotball og nok har minimalt med egentrening. Man trenger ikke engang å være god for å interessere seg for fotball. Anonymkode: 11667...f7e 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:17 #63 Skrevet lørdag kl 19:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I hvilken alder det ble toppet spiller en rolle her, hvor mange spillere, hvor mange treningsdager og hvor mye egentrening. Har aldri sett benkslitere i 3er, 5er eller 7er. 9er er ungdomsfotball. Min er 18, ja han nok sitter mer på benk i perioder, aldri startet en 1. lagskamp, men han trives likevel og på 2. laget er han god og funnet sin nisje. Fornøyd med at det ikke er blodig alvor hver kamp. Har venner med barn i andre idretter, i ungdommen handler mye om uttak til kamp, konkurranse osv, kun når alle er innstilt på kun lek så blir det det. Mine barn har jo sluttet på idretter også og manglende mestring/utvikling har vært gjennomgående, men kun i fotball var de interessert i å drive med egentrening for å oppleve økt mestring. I fotballen har for eldste differensieringen betydd at han har fått trene på sitt nivå, for yngste var det ikke nok differensiering og tilbud på nivå som medførte utvikling og om vi ikke hadde hjulpet til med klubbytte så hadde barnet gitt opp fotball. Trives nå kjempegodt på et høyere nivå og vil hele tiden høyne seg. Hvordan barn takler å ikke være god/best er noe vi foreldre kan hjelpe til å jobbe med. Ene er å faktisk øve på svakheter hjemme (litt styrke, kondisjon, intervall, stå og sparke ball, oppmuntre til egentrening) Barn må lære seg å ta ansvar for egen lærdom og det er ikke noe problem å spørre trenere om tips til hva man kan øve hjemme. Det å tro at man vil få mye utvikling av å kun møte opp på 1-2 treninger i uka og null fotball utenom og tro på økt mestring er som å tro på julenissen. Det er faktisk all trening utenom lagstreninger som har gjort de som er gode tidlig gode. Min yngste hadde bedre pasningsfot som 5-åring enn lagspillere når de var 12-13 år, for hun sto timesvis og sparket ball på sidelinjen mens storebror trente. Har senere stått timesvis ute og sparket mot garasjedøren og meldt seg på fotballfritidsordning og andre ekstratilbud. Anonymkode: 11667...f7e De gikk i første og andre klasse. Jeg husker ikke hvor mange spillere det var på banen. Anonymkode: e756c...f9e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:32 #64 Skrevet lørdag kl 19:32 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De gikk i første og andre klasse. Jeg husker ikke hvor mange spillere det var på banen. Anonymkode: e756c...f9e Her var 2010 kullet første kull med 3er, eldre kull startet med 5er. Kan si at for flere så var en 5er bane fryktelig stor og orket ikke løpe mange gangene, mens andre kunne spilt 2-3 kamper etter hverandre uten å bli sliten. Utrolig mange barn som ber om lite spilletid, som synes kamper er skumle for det er masse tilskuere og foretrekker den trygge treningen. Når det er deres tur til å bytte inn så vil de plutselig ikke, slå hjul på siden eller litt blomster er mer spennende. Det er ikke alltid topping selv om man fra siden ser at det er ulik spilletid. Nivåforskjellene kan være enorme og deretter selvtillit. Ja, det finnes trenere i ALLE idretter som er resultatorienterte og gjør alt for å vinne, men også enda fler trenere som gjør mye for at alle skal få føle mestring og få spille kamp. Anonymkode: 11667...f7e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:04 #65 Skrevet lørdag kl 23:04 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere som har erfaring med korps vet vel at det er ganske mye man må være med på der også. Her er i hvert fall mange ukedager og helger bundet opp. Anonymkode: ca8a1...6f7 Der kom den ja. Det varierer vel veldig hvor mye dugnad det er med korps rundt omkring. Her har jeg bakt tre kaker fordelt på like mange år. Noen tradisjonelle spilleoppdrag rundt jul, 17.mai og sommeravslutning i kulturskole. En øvelse i uka. Meget overkommelig sammenlignet med fotball her vi bor i alle fall. Anonymkode: 00dcf...452
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:51 #66 Skrevet søndag kl 05:51 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Der kom den ja. Det varierer vel veldig hvor mye dugnad det er med korps rundt omkring. Her har jeg bakt tre kaker fordelt på like mange år. Noen tradisjonelle spilleoppdrag rundt jul, 17.mai og sommeravslutning i kulturskole. En øvelse i uka. Meget overkommelig sammenlignet med fotball her vi bor i alle fall. Anonymkode: 00dcf...452 Både i fotball og korps så er aktivitet og dugnad avhengig av ambisjonsnivå. Jeg spilte selv i korps og det krevde mye av foreldre. Hadde i tillegg far som kasserer i styret så han hadde fullt virkelig opp. Han var ansvarlig for opptil 3 store dugnader pr år, tur annethvert pr. Korpset hadde minst en helg med øving, flere marsjkonkurranser i året, festival annethvert pr (herunder også mye dugnad for foreldre) noen konserter hvert år, dugnad for foreldre hver 17. mai. Var korps med 80 på det meste. På samme måte så kan man i fotball legge ambisjonsnivået høyt eller lavt og dugnadsnivå deretter. Mine to spiller i to ulike klubber med helt ulikt ambisjonsnivå og hvorav ene klubben eier bane og klubbhus selv som det må være dugnad på. I den klubben knapt noen cuper eller treningsleire, kamper i nærheten i ukedagene, årevis siden noe opplegg i en helg. Klubb to er ambisjonsnivået mye høyere, ifjor var det 3 overnattingscuper (2 i utlandet) og en treningsleir og kampene er i helger fra tidlig april og siste kamp i november. Det ble mer dugnad for å skaffe penger (heldigvis sponset arbeidsplassene til flere av foreldrene) I år litt lavere ambisjonsnivå og kun Norway cup hvor de kan sove hjemme og ingen treningsleir. Har mistet 6 spillere til toppklubber i kretsen og med det forsvant også 2 av 4 trenere. Flere kan liste opp det samme, så kommer også avstand til hvor man trener/øver/spiller kamp. Jeg kunne alltid sykle til øvinger/treninger. Mine barn kan ikke det, de må kjøres om de ikke tar tog/buss som går 1-2 ganger pr time og kan aldri ta buss/tog til kamp. Mine anekdoter viser at man kan ikke kategorisk si at den ene aktiviteten krever masse og den andre ikke, for det er like mye likheter som forskjeller og ambisjonsnivået avhenger en god del av trenere/foreldres engasjement. Det som er synd er at foreldre forkaster en potensiell fin aktivitet for barna på grunn av en innbilt oppfatning om hva som aktiviteten krever og snakker aktivitetene ned uten helt å vite. Mine barn prøvde også 2-3 andre idretter i 1-6 trinn så jeg fikk ulike erfaringer. Hvor mye det krevde av oss foreldre var også der avhengig av alder og ambisjonsnivå. Men vi gikk jo inn med innstilling om at det ville gå mange helger. Det er en avveining om man vil ha kamper i ukedagene (fotball lavt nivå) tidlig kamp (og stress for å rekke hjem for å kjøre) =ung alder, sene kamper = eldre. Fotball høyere nivå= helgkamper. Anonymkode: 11667...f7e 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:11 #67 Skrevet søndag kl 06:11 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Der kom den ja. Det varierer vel veldig hvor mye dugnad det er med korps rundt omkring. Her har jeg bakt tre kaker fordelt på like mange år. Noen tradisjonelle spilleoppdrag rundt jul, 17.mai og sommeravslutning i kulturskole. En øvelse i uka. Meget overkommelig sammenlignet med fotball her vi bor i alle fall. Anonymkode: 00dcf...452 Ja, "der kom den ja". Håper du ikke ble for opprørt. Nå viser jo tråden akkurat dette, at fotball også er helt forskjellig avhengig av ambisjonsnivå, alder, lokasjon osv. Og selvsagt samme med korps eller hva som helst annet. Anonymkode: ca8a1...6f7 1
Gentleman59 Skrevet søndag kl 06:18 #68 Skrevet søndag kl 06:18 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mor og far har aldri brydd seg det pøkk om fotball, men det første supporterutstyret ble innkjøpt av besteforeldre når ungen var knappe halvåret. Når han nå øver på å gå, er det fryyyykelig stor stas å lære han å sparke ball. Og selvsagt bor vi på bygda der fritidstilbudet utover fotballen er gitartimer og friluftsliv. Vi foreldre har begge korpsbakgrunn og går gjerne tur i naturen og til biblioteket. Det er ikke at vi vil nekte ungen å drive med noe han liker, men her ser jeg allerede for meg at løpet er lagt med kjøring til trening fire dager i uka og dugnad alle helgene det ikke er kamp 🙄 Anonymkode: 6dd50...661 M66: Det er dere foreldre som bestemmere, dere og barnet, i den grad barnet kan si hva det selv ønsker. Klar tale hjalp alltid for egen del. Joda, litt furting fra besteforeldre forekom, men gikk fort over. Forstår din frykt for "kjøring til trening fire dager i uka og dugnad alle helgene det ikke er kamp", men det er efter min erfaring bare én måte å unngå det på: Ta kontroll og bli enig med barnet og ikke la andre styre. Alle typer aktivitet har sin grad av mulig tidsbruk, men man bestemmer selv hvor mye man vil la seg rive med. Endret søndag kl 06:21 av Gentleman59
NoaideBiehtar Skrevet søndag kl 07:19 #69 Skrevet søndag kl 07:19 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men det er jo ikke greit for treneren at ungene kommer alene på trening lenger. Derfor er jo dette blitt alt for mye for mange familier. Anonymkode: c866e...9ce AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette svarte ikke på spørsmålet mitt. Det er ikke greit for treneren at kommer alene på trening. En trener sa dette selv. Eller er det det likevel nå? Anonymkode: c866e...9ce Her ønsker de ikke at foreldre deltar på trening fra 2. trinn. Har inntrykk av at de fleste aktiviteter ikke ønsker at foreldre er tydelig tilstedeværende. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:28 #70 Skrevet søndag kl 07:28 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mine barn har ikke fått begynne på håndball, fotball, ishockey, innebandy. Det fordi vi jobber ofte helger å har ikke sjans til alt som kreves av oss som foreldre i slike idretter. Vi får det rett og slett ikke til å gå rundt. Har likevel en unge som har slått seg til ro med dette, selv om fotball er drømmen. Anonymkode: 465ab...965 Nei uff stakkars barnet ditt! Det er jo ikke så mye som kreves i helgene. Alle cuper er frivillige og treningene er i ukedagene. Anonymkode: 8068f...df5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:30 #71 Skrevet søndag kl 07:30 Ja for bare fotball teller? Anonymkode: 8a8fb...eb5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:39 #72 Skrevet søndag kl 07:39 Hater fotball selv, men av sosiale grunner kan det være lurt å være med på fotball en stund. Friminutt etc. mine sluttet heldigvis etterhvert! 🤣 Anonymkode: d4ce4...0d6
Summeer Skrevet søndag kl 08:15 #73 Skrevet søndag kl 08:15 Nå som jeg har store tenåringer må jeg si at det faktisk er utrolig fint at det faktisk er ting som skjer i helgene! Det er mye mindre festing og alkohol når man har kamp kl 11 på søndag enn om man ikke har noen forpliktelser 😉 Da blir det heller til at jentene samler seg hjemme hos en og ser på film og hentes/går hjem sammen i 23-tiden uten at vi må sette "kjipe grenser", for man ødelegger for venninnene sine om man møter fyllesjuk og "svikter laget". Det har skjedd, og da er det ikke vi voksne som har måttet ta den største alvorspraten, den kommer fra venninnene, og da svir det mye mer enn en voksen pekefinger. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:24 #74 Skrevet søndag kl 08:24 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hater fotball selv, men av sosiale grunner kan det være lurt å være med på fotball en stund. Friminutt etc. mine sluttet heldigvis etterhvert! 🤣 Anonymkode: d4ce4...0d6 Hvorfor så kategorisk, hvorfor gleder eller interesserer seg så få foreldre seg over hva barna driver med. Når de har spilt fotball i ti år og foreldre ikke har giddet å lære EN regel så hvorfor skal barn tro foreldre engasjerer seg for dem. Når sønnen ville ha xbox og senere playstation så lærte jeg meg nok om spillene hans til å kunne spille det med han (hele familien har engasjert seg i Super Mario), jeg vet nøyaktig hvordan Fortnite fungerer, noen av mobilspillene har jeg testet ut for å kunne prate om det. Minecraft har jeg lest meg opp på. Jeg er absolutt ikke glad i å gå på ski (hadde ikke mye snø der jeg vokste opp og ingen hytte på fjellet), men ikke skulle jeg la ungene arve min motvilje så opp til en viss alder tvang jeg meg med, livredd ned bakkene, ellers var det jo hyggelig å være med barna. Etterhvert ville de på langtur med far og jeg fikk lov å trekke meg unna, jeg skulle ikke opp på 1500m. Jeg synes bare engasjement for hva barna liker ligger på oss foreldre og jeg forstår ikke den massive uviljen mot barneaktiviteter. Selv var jeg innom flere idretter og aktiviteter og fikk raskt merke hvor mye gøyere gym var når man mestret aktiviteten og drive en ballidrett ga synergieffekter til andre for vi brukte både fotball og basket som oppvarming når jeg spilte håndball. De som ikke drev med ballidrett var gjerne mer redd for ball og 3/4 av tiden på ungdomsskolen der jeg bodde var dedikert til 3 valgfrie ballidretter. Syntes synd på de som aldri opplevde særlig mestring for foreldrene aldri engasjerte seg Anonymkode: 11667...f7e 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:26 #75 Skrevet søndag kl 09:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei uff stakkars barnet ditt! Det er jo ikke så mye som kreves i helgene. Alle cuper er frivillige og treningene er i ukedagene. Anonymkode: 8068f...df5 Overhode ikke, du lever i en drømmeverden. Møter mann ikke på treninger blir det ingen kamper, og cuper er forskjellig fra lag til lag. Vårt lag må foreldre også ha dugnad på a lagets kamper. Det er selvsagt sjekket opp før vi sa nei Og barnet er ikke 5 år, barnet er 14 år å fant ut at fotball skal prøves nå. Det kreves mye av foreldre i den alderen. Du kan jo lese her på kg hvor hyggelig andre "lagforeldre" prater om foreldre som ikke er på kamper og treninger hver gang. Anonymkode: 465ab...965 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:00 #76 Skrevet søndag kl 10:00 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Overhode ikke, du lever i en drømmeverden. Møter mann ikke på treninger blir det ingen kamper, og cuper er forskjellig fra lag til lag. Vårt lag må foreldre også ha dugnad på a lagets kamper. Det er selvsagt sjekket opp før vi sa nei Og barnet er ikke 5 år, barnet er 14 år å fant ut at fotball skal prøves nå. Det kreves mye av foreldre i den alderen. Du kan jo lese her på kg hvor hyggelig andre "lagforeldre" prater om foreldre som ikke er på kamper og treninger hver gang. Anonymkode: 465ab...965 Det er ofte en konstatering her på KG at man observerer at mange foreldre ikke møter opp, ikke kjører til kamp osv. Ja, det foreldre barna har trent med i mange år jeg aldri har møtt. Derimot spekulerer jeg ikke i hvorfor, men selv trenerne på juniorlaget har sagt høyt at barnas ambisjonsnivå og ferdigheter gjerne gjenspeiles i foreldrenes engasjement. Helt vanlig msnge steder at det blir både kamp og cup uten så mye treninger. Hvorfor man ikke er på trening er mellom trenerne og spilleren/foreldre. Det kan sende dårlige signaler om lite trening likevel betyr mye kamper/spilletid. Ikke så lenge min eldste var 14 år, syntes ikke det var så mye å gjøre, men det var med deling 1. og 2. lag vi så den triste forskjellen mellom hvilket lag som fikk mye støtte og hvilket lag som fikk lite støtte av foreldre. Anonymkode: 11667...f7e
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:08 #77 Skrevet søndag kl 10:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ofte en konstatering her på KG at man observerer at mange foreldre ikke møter opp, ikke kjører til kamp osv. Ja, det foreldre barna har trent med i mange år jeg aldri har møtt. Derimot spekulerer jeg ikke i hvorfor, men selv trenerne på juniorlaget har sagt høyt at barnas ambisjonsnivå og ferdigheter gjerne gjenspeiles i foreldrenes engasjement. Helt vanlig msnge steder at det blir både kamp og cup uten så mye treninger. Hvorfor man ikke er på trening er mellom trenerne og spilleren/foreldre. Det kan sende dårlige signaler om lite trening likevel betyr mye kamper/spilletid. Ikke så lenge min eldste var 14 år, syntes ikke det var så mye å gjøre, men det var med deling 1. og 2. lag vi så den triste forskjellen mellom hvilket lag som fikk mye støtte og hvilket lag som fikk lite støtte av foreldre. Anonymkode: 11667...f7e Det er forskjell fra lag til lag, vi har sjekket opp vårt lag. Så klart må man ha engasjerte foreldre, vi har nok selvinnsikt til å vite at vi strekker ikke til der. Alle tre driver med noe som kreves oss allerede mye, derfor har vi sagt nei til slike sporter som krever enda mer fra oss. Slik deling er jeg fullstendig i mot, det skjer i slike lagidretter og heller ikke noe vi ønsker å støtte. Jeg har snakket med trener, snakker med de som driver klubben og vært å prøve trent. Det er ikke noe vi får til. Heldigvis er livet mye mer enn fotball, heldigvis kan man ha gode venner å spille med uten å spille i en klubb, heldigvis kan man ha venner som ikke driver med fotball også. Selv om jeg driver med omsorgssvikt. Så mitt svar var til ts at det går å si nei, men da ble det baluba Anonymkode: 465ab...965 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:21 #78 Skrevet søndag kl 12:21 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jo så mye krever det, har snakket med trener og idrettslaget. Vi får det ikke til, så ja det er veldig synd på våre barn. Anonymkode: 465ab...965 Ærlig talt. De kan jo være med på noe og ha tilhørigheten til et lag selv om de ikke er med hver eneste gang. Anonymkode: 453ff...fbd
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:33 #79 Skrevet søndag kl 12:33 AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 9.35): Mor og far har aldri brydd seg det pøkk om fotball, men det første supporterutstyret ble innkjøpt av besteforeldre når ungen var knappe halvåret. Når han nå øver på å gå, er det fryyyykelig stor stas å lære han å sparke ball. Og selvsagt bor vi på bygda der fritidstilbudet utover fotballen er gitartimer og friluftsliv. Vi foreldre har begge korpsbakgrunn og går gjerne tur i naturen og til biblioteket. Det er ikke at vi vil nekte ungen å drive med noe han liker, men her ser jeg allerede for meg at løpet er lagt med kjøring til trening fire dager i uka og dugnad alle helgene det ikke er kamp 🙄 Anonymkode: 6dd50...661 Gud bedre som du overdriver Anonymkode: c2541...3d5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:34 #80 Skrevet søndag kl 12:34 AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 9.59): Når jeg ser hvor ofte det er kamper, både helgeturneringer for de minste og seriekamper for de eldre ungene er jeg evig glad ingen av mine barn har spilt fotball. 2 av mine har spilt håndball, er en del der også. Men i motsetning til fotballen her varer ikke sesongen hele året,og kampene foregår i det minste innomhus (bor i Nord-Norge). De som har 2+ barn får jo aldri fred i helgene, særlig om de havner i forskjellige grupper der det er delt opp i de minste på lørdag og de nest minste på søndag liksom. Anonymkode: be0b6...4fc Å jeg er evig glad Mine spilte, sosialt både for små og store Anonymkode: c2541...3d5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå