Gå til innhold

Går det an å ungå fotballpresset?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan tilhøre fellesskap uten å drive med sport og korps

Anonymkode: 2f262...512

Det går fint å få til på andre idretter, kulturaktiviteter ol også. Du er litt låst om du mener lagsport er det eneste man må gjøre. 

Anonymkode: 465ab...965

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, absolutt. Barnevernet burde ta de, for de ikke går på fotball. 
De går på annet, du vet det finnes veldig mye annet man kan gå på? 

Det var da ikke kun fotball det gjaldt, var alt av idrett og arrangementer i helgene

Anonymkode: ca1a2...95e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da ikke kun fotball det gjaldt, var alt av idrett og arrangementer i helgene

Nei, det var det ikke. Det var alt av idretter som krever enormt engasjement av foreldrene. 
Vi har flere barn, og denne som det gjelder av fotball kommer ikke til å slutte på det han gjør i dag. Vi har allerede mye i frihelgene våre så får ikke skvist inn mer. Vet du ikke om andre aktiviteter enn akkurat disse lagsportene? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det var det ikke. Det var alt av idretter som krever enormt engasjement av foreldrene. 
Vi har flere barn, og denne som det gjelder av fotball kommer ikke til å slutte på det han gjør i dag. Vi har allerede mye i frihelgene våre så får ikke skvist inn mer. Vet du ikke om andre aktiviteter enn akkurat disse lagsportene? 

De fleste idretter for barn har mesteparten av aktivitetene sine i helgene 

Skrevet

Syns ikke fotball er så ille, selv om jeg personlig synes fotball er sååå kjedelig. 

Vi har kun kamper i ukedager, så det er bare 3-4 helger i året med turnering. Håndball derimot, har kampene sine i helg. 

Det fineste med fotball er at det er så lavterskel. Det er veldig sosialt. Ungene kan spille det overalt, og det er veldig inkluderende. Sønnen min er ikke noe naturtalent og han kommer nok til å gi seg tidlig i tenårene, men det at han forstår fotball og kan det "godt nok" gjør at han alltid vil kunne henge med på det sosialt sett, noe jeg synes er en fordel. Selv "lærte jeg" aldri fotball og måtte alltid bare observere. 

Det er ikke mye annen fritidsaktivitet som er lavterskel og mulig å spille hvor som helst, uavhengig av språk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, derfor er vi allerede opptatt å får ikke til mer i helgene. Eller bør de andre barna slutte på det de gjør for at det ene barnet skal gå på fotball. Hadde barnet vært alenebarn så hadde vi fint fått til dette. Men vi er noen som jobber helger, ha flere barn så nei slike idretter utgår av de grunnene. Ringer barnevernet selv jeg for å informere de, så får det stakkars barnet kanskje begynt på fotball i tillegg til det barnet gjør i dag. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Breddefotball har det meste av aktivitetene sine i ukedagene til man spiller regionalt/interkrets om man ikke bor i krets med veldig store avstander. Cuper er det ulikt mye av. Noen lag drar mye på cup, andre lite (mine dro lite på cup) 

Sønnen har knapt hatt noe i helgene i fotball på årevis, kun datteren som spiller interkrets/regionalt. 

Anonymkode: 11667...f7e

• Liker 3
Skrevet

Var med og ledet et fotballag i 10 år. Stort sett trening en gang i uka, kamp en gang i uka og 2 cup'er i året. En dugnad hver vår på en ettermiddag. Bare de to cup'ene som er i helger. Foreldre må gjerne passe kiosk ca to ganger pr sesong mens barna spiller hjemmekamp. De små her har ikke fotballtrening på vinter (sprengt kapasitet i alle haller, så mange driver med ski da.

Er virkelig ikke uoverkommelig med jobb. Gjerne to ganger trening i uka når de blir store, men da trenger ikke foreldre å være med. Selv om mange her er det likevel. De bruker tiden til å ta seg noen runder jogging rundt banen, eller bare å være sosiale.

Anonymkode: 27b11...067

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Var med og ledet et fotballag i 10 år. Stort sett trening en gang i uka, kamp en gang i uka og 2 cup'er i året. En dugnad hver vår på en ettermiddag. Bare de to cup'ene som er i helger. Foreldre må gjerne passe kiosk ca to ganger pr sesong mens barna spiller hjemmekamp. De små her har ikke fotballtrening på vinter (sprengt kapasitet i alle haller, så mange driver med ski da.

Er virkelig ikke uoverkommelig med jobb. Gjerne to ganger trening i uka når de blir store, men da trenger ikke foreldre å være med. Selv om mange her er det likevel. De bruker tiden til å ta seg noen runder jogging rundt banen, eller bare å være sosiale.

Anonymkode: 27b11...067

Det er store forskjeller fra klubb til klubb. Her må foreldre bidra også ved a lagets hjemmekamper. Og når de blir tenåringer som mine er så er det trening minst 3 ganger i uken pluss kamper. Som ofte er langt av sted.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis ungen liker fotball kommer dere til å støtte opp om det. Men mange faller fra etter at par år, så det er ikke sikkert dere har kamper og cuper foran dere i all fremtid. Og dere har jo slekt som kan stille opp virker det som:)

Her er veldig mange med på fotball fra slutten av barnehagen, men etter et par-tre år har veldig mange sluttet. Begge mine har sluttet, men det var en viktig arena for å bli kjent med barn fra andre barnehager/skole  

Anonymkode: 21339...6cc

Hvorfor var det viktig å bli kjent med barn fra andre bh/skoler?

Anonymkode: c866e...9ce

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vær glad ungen blir med på noe. Her er det også fotball det går i. Det er enten fotball, korps eller turn. De som ikke driver med noe organisert, er de som bedriver hærverk og annet dritt.

Anonymkode: d4b19...728

Det er bare tull. Klarer fint spille fotball, håndball, være med i speideren og likevel drive med herværk og annet dritt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

To treninger i uka, men der kommer hun seg til og fra på egenhånd.

Men det er jo ikke greit for treneren at ungene kommer alene på trening lenger. Derfor er jo dette blitt alt for mye for mange familier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er jo ikke greit for treneren at ungene kommer alene på trening lenger. Derfor er jo dette blitt alt for mye for mange familier.

Om man bor så langt unna trening at unger etterhvert ikke kan sykle har man bosatt seg dårlig til med tanke på barnas sosiale liv og fritidsaktiviteter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor var det viktig å bli kjent med barn fra andre bh/skoler?

For å unngå mobbing/utenforskap når de skal på samme ungdomsskole og senere vgs.

• Liker 1
Skrevet

Fotball er jo ikke som andre aktiviteter for barn. Her er det trening to dager i uken, så er det kamper og cup. Har hørt om folk som trener flere dager i uken også.. 

Min (10år) elsker fotball og har prøvd seg på fotballtrening et semester i 2.klasse og to treninger i 5.klasse, men har rett og slett funnet ut at det ikke er noe for han. Han er utrolig flink og jeg syntes jo det var litt synd at han sluttet. For den ene kampen han rakk å være med på hadde han det største gliset og var som en smidig lemur😂 Jeg kunne se at han virkelig koste seg. 

Men han har funnet ut at han finner mye større glede i å samle vennegjengen på banen en ettermiddag og spille med de, enn obligatoriske treninger og det som følger med. 

Men hva enn han hadde valgt hadde vi fått det til å fungere, men det krever mer innsats fra foreldre enn ved riding, dansing, gitar osv. Det er det ingen tvil om. 

Det burde finnes en mellomting i fotballen. Ikke alle ønsker å drive hardtrening for å kanskje bli proff en dag. Noen elsker bare sporten. 

Anonymkode: 3d5e2...d2d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fotball er jo ikke som andre aktiviteter for barn. Her er det trening to dager i uken, så er det kamper og cup. Har hørt om folk som trener flere dager i uken også.. 

Min (10år) elsker fotball og har prøvd seg på fotballtrening et semester i 2.klasse og to treninger i 5.klasse, men har rett og slett funnet ut at det ikke er noe for han. Han er utrolig flink og jeg syntes jo det var litt synd at han sluttet. For den ene kampen han rakk å være med på hadde han det største gliset og var som en smidig lemur😂 Jeg kunne se at han virkelig koste seg. 

Men han har funnet ut at han finner mye større glede i å samle vennegjengen på banen en ettermiddag og spille med de, enn obligatoriske treninger og det som følger med. 

Men hva enn han hadde valgt hadde vi fått det til å fungere, men det krever mer innsats fra foreldre enn ved riding, dansing, gitar osv. Det er det ingen tvil om. 

Det burde finnes en mellomting i fotballen. Ikke alle ønsker å drive hardtrening for å kanskje bli proff en dag. Noen elsker bare sporten. 

Anonymkode: 3d5e2...d2d

Det er jo masse klubber som tilbyr den mellomtingen.  De som virkelig vil ha hardtrening går tidlig til toppklubber.  

Om man ser uttak 1 til kretslag så ser man alle mulige klubber, ser man første talentleiruttak også mange klubber, men på de etterfølgende landslagsuttakene så ser vi mer kjente klubbmavn.  De beste spillerne blir ikke værende i breddeklubber etter de har fylt 15 år. 

Sønnen spiller juniorfotball, nå i våres har 5-6 spillere returnert etter 1-2 år pause, de savnet fotballen for mye og det sosiale, og koser seg på 2. laget hvor alle får prøve seg på de posisjonene de ønsker og spilletid er mer basert på hvor mange spillere tilgjengelig på posisjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Om man bor så langt unna trening at unger etterhvert ikke kan sykle har man bosatt seg dårlig til med tanke på barnas sosiale liv og fritidsaktiviteter.

Dette svarte ikke på spørsmålet mitt. Det er ikke greit for treneren at kommer alene på trening. En trener sa dette selv. Eller er det det likevel nå?

Skrevet

Har sønn som spiller fotball- 12 år. Ikke noe topping av lag. Eneste dugnad de siste årene er digitale skrapelodd 2 ganger pr år. Ikke kamper i helgene, forutenom 2 cuper, en med overnatting og 1 uten overnatting i hjembyen. Jeg stiller på de fleste kampene fordi jeg synes det er veldig gøy å se på. Men det er mange foreldre som jkke er med utenom den ene gangen de er satt opp på kjørelisten. Har hatt barn i korps, håndball og turn tidligere. Dugnaden der var utrolig mye mer enn det vi har i fotballen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette svarte ikke på spørsmålet mitt. Det er ikke greit for treneren at kommer alene på trening. En trener sa dette selv. Eller er det det likevel nå?

Det kommer helt an på alder og aktivitet og barnas evne til å følge med på hva treneren ønsker de skal gjøre. 

Jeg har vært håndballtrener og noen år ville jeg sa så mye foreldre der som mulig (raskt flytte mål/utstyr, trøste for tusen ting, passe barnet sitt når det ikke klarte å følge med. De barna som var størst uromoment hadde konsekvent ikke foreldre på plass og de fikk aldri se utfordringene på trening. 

Andre år var det fint at foreldre ikke var der, for da var barna kommet i alderen at de er mer bevisste på seg selv og ønsker konstant bekreftelse fra foreldre og følger derimot ikke med. 

Skrevet

Fotballgutter er mer populære enn korpsgutter.

Anonymkode: 54072...e13

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...