Gå til innhold

Flytting og barnehageplass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien skal flytte i september og jeg har søkt barnehageplass i ny kommune. Siden vi ikke flytter før september hadde jeg tenkt at eldste skulle bli i barnehagen der vi er nå i august. Men nå har jeg fått brev fra den nye kommunen om at vi har fått plass fra august selv om jeg søkte fra september. Minste har jeg organisert dagmamma for i august. Vil dette si at jeg må si ja til ny barnehageplass fra august til begge i ny kommune og betale for dobbel barnehage for eldste og både dagmamma og barnehage for minste i august? Med flytting og andre utgifter blir det ganske stramt… noen som har erfaring? Jeg skal selvfølgelig ringe dem på mandag, men er litt stressa nå

Anonymkode: 08ce5...288

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å tildele plass fra august, så er det opp til deg om du vil bruke plassen eller ikke, men du må nok betale for den. Bor dere i pendleavstand hadde jeg bare startet bhg for begge i ny kommune fra august. 

Anonymkode: 6e065...383

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt normalt å tildele plass fra august, så er det opp til deg om du vil bruke plassen eller ikke, men du må nok betale for den. Bor dere i pendleavstand hadde jeg bare startet bhg for begge i ny kommune fra august. 

Anonymkode: 6e065...383

Ja, men er det ingen samkjøring? Det er absolutt ikke pendleravstand. Litt kjedelig å måtte betale for 3 barnehageplasser pluss dagmamma når jeg bare trenger en… og regner med at jeg mister barnehageplassen om jeg ikke sier ja fra august. Det er mange utgifter med flyttinga spesielt siden det er så langt. Så er allerede strukket ganske langt mtp økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, men er det ingen samkjøring? Det er absolutt ikke pendleravstand. Litt kjedelig å måtte betale for 3 barnehageplasser pluss dagmamma når jeg bare trenger en… og regner med at jeg mister barnehageplassen om jeg ikke sier ja fra august. Det er mange utgifter med flyttinga spesielt siden det er så langt. Så er allerede strukket ganske langt mtp økonomi. 

Nei det er ingen samkjøring. Barnehagene har sprengt budsjett så kan ikke la plasser stå åpne fordi noen vil begynne senere. Valget dems var å tilby dere plass fra august eller gi plassene til noen andre. 

Anonymkode: 91ec8...9c3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere planla litt dårlig. Hvorfor ikke ta barnet ut av barnehagen der dere bor nå og la dagmamma passe begge barna i august? Hvis du ikke ønsker å betale dobbel barnehage for eldste. I forhold til flyttekostnader er barnehage en veldig liten sum å henge seg opp i. Jeg ville bare betalt for 3 plasser i august og hatt oppstart i september i ny barnehage.

Anonymkode: f2c8a...d9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Familien skal flytte i september og jeg har søkt barnehageplass i ny kommune. Siden vi ikke flytter før september hadde jeg tenkt at eldste skulle bli i barnehagen der vi er nå i august. Men nå har jeg fått brev fra den nye kommunen om at vi har fått plass fra august selv om jeg søkte fra september. Minste har jeg organisert dagmamma for i august. Vil dette si at jeg må si ja til ny barnehageplass fra august til begge i ny kommune og betale for dobbel barnehage for eldste og både dagmamma og barnehage for minste i august? Med flytting og andre utgifter blir det ganske stramt… noen som har erfaring? Jeg skal selvfølgelig ringe dem på mandag, men er litt stressa nå

Det vil s8 at du tar på løsningsorienterings brillene. Deretter ringer du ny kommune og kommuniserer med dem om en løsning på saken. 

Anonymkode: cd81c...8b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som dere planla litt dårlig. Hvorfor ikke ta barnet ut av barnehagen der dere bor nå og la dagmamma passe begge barna i august? Hvis du ikke ønsker å betale dobbel barnehage for eldste. I forhold til flyttekostnader er barnehage en veldig liten sum å henge seg opp i. Jeg ville bare betalt for 3 plasser i august og hatt oppstart i september i ny barnehage.

Anonymkode: f2c8a...d9e

Fordi jeg da også mister kontantstøtte og må betale dagmamma av sparepenger. 

så mister 7500 kr

må betale 15000 for å ha begge hos dagmamma pluss å betale plass i august for legge jeg ikke får brukt 

AnonymBruker
Skrevet

Om du sier opp plassen i den gamle bhg nå, så vil det jo trolig løse seg? Iallefall her så er det 1 måned oppsigelse, som da cin si juli er oppsigelsesmåneden. Det er også lov å ringe tildelingskontoret i den nye kommunen og snakke med de og sjekke om dere sammen kan finne en løsning.

Anonymkode: 6b7c9...7eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er kjipt, men slik det beregnes i vår kommune må barn starte i bhg i løpet av august, for at barnehagen skal få tilskudd for barnet den høsten (og det er tilskuddene fra kommunen som er den største inntekten for en bhg, ikke foreldrebetaling). Så det er vel kanskje forklaringen på tilbudet dere fikk. Det eneste, lille positive kan kanskje være at nå skal vel prisen for en bhg-plass gå ytterligere ned i pris fra august av, til 1200kr, selv om det ikke utgjør så altfor mye for deres del nå kanskje ☺️

Anonymkode: 070f8...750

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå går prisen ned på barnehage og man betaler kun 70% av prisen for barn nr 2, så det er kun snakk om 2000 kr for august måned for to barn for plassene du ikke får benyttet, pluss kanskje 300 i matpenger pr barn, så totalt 2.600. 

Anonymkode: 9fe07...eef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg kan si nei til plass og søke på nytt og spesifisere at jeg ikke vil at barna skal begynne før i september. Det er litt stress knyttet til det for jeg er jo redd de ikke skal få plass da. Men syns også systemet er litt teit her. Vet at det er pga finansiering og at de da må ha plassen fra august.  Men når finansieringen egentlig er fra det offentlige, så skjønner jeg ikke at man ikke kan reservere plassen og fortsatt få finansiering til barnehagen, men at man kan slippe å betale det beløpet. Det er lite penger for det offentlige og barnehagen, men mye penger for en småbarnsfamilie. 

for vår del vil det si at vi går glipp av 7500kr i kontantstøtte som skulle vært brukt til dagmamma, og at vi må betale 3600 kr i barnehage i stedet for 1200 som vi skulle ha betalt. Så vi sitter jo igjen med en ekstra utgift på nesten 10000kr og det er faktisk ganske kjipt. Vi har faktisk ikke råd til det. Flott at barnehageprisene har gått ned, men mangelen på fleksibilitet er faktisk ganske dyrt for barnefamilier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått beskjed om at jeg kan si nei til plass og søke på nytt og spesifisere at jeg ikke vil at barna skal begynne før i september. Det er litt stress knyttet til det for jeg er jo redd de ikke skal få plass da. Men syns også systemet er litt teit her. Vet at det er pga finansiering og at de da må ha plassen fra august.  Men når finansieringen egentlig er fra det offentlige, så skjønner jeg ikke at man ikke kan reservere plassen og fortsatt få finansiering til barnehagen, men at man kan slippe å betale det beløpet. Det er lite penger for det offentlige og barnehagen, men mye penger for en småbarnsfamilie. 

for vår del vil det si at vi går glipp av 7500kr i kontantstøtte som skulle vært brukt til dagmamma, og at vi må betale 3600 kr i barnehage i stedet for 1200 som vi skulle ha betalt. Så vi sitter jo igjen med en ekstra utgift på nesten 10000kr og det er faktisk ganske kjipt. Vi har faktisk ikke råd til det. Flott at barnehageprisene har gått ned, men mangelen på fleksibilitet er faktisk ganske dyrt for barnefamilier. 

Virket som den største "utgiften" her ikke handler om barnehageplass, men at dere ikke får kontantstøtte og sponset barnehageplass samtidig. Og det kan dere selvfølgelig ikke få. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En barnehage får støtte etter antall barn det er der ved oppstart av barnehageåret i august.  Så ved at du begynner i september går de glipp av støtte for ett barn, dette utgjør mye for det fleste barnehager. Hadde systemet blitt gjort om slik at de heller kunne melde inn hvor mange barn som skulle starter i løpet av året kunne mange utnyttet det ved å melde inn full barnehage og ha færre barn. Så slik det er nå er det eneste rette. 

Barnehage er emn en ting en må tenke på når en flytter, dere bommet med en mnd, det kunne vært verre.

Anonymkode: 91ec8...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok betale for oppstart i august om du vil ha plassen. Én måned er ikke mye overlapp TS. Sier du nei betyr det å gå ut av køen og stille seg bakerst. Hvis det velter budsjettet ditt tror jeg du har vesentlig større problemer enn det barnehagen koster? Dette er helt vanlige kostnader når man flytter. Men man kan jo alltid ringe å spørre kommunen. Jeg forstår ikke helt hvorfor dere ikke har lagt ferien deres til august når dere visste om at dere skulle flytte, da hadde dere hverken trengt dagmamma eller barnehage.

Her har vi forøvrig måttet betale fra barnehagestart i august og frem til oppstart i november/desember for to av barna våre som er født sent på året. Vær du hellere glad for at du bare har en måned overlapp. Hilsen Oslo.

Anonymkode: d9ec8...af4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...