Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk må slutte å tro at bakterier=farlig. Med mindre man har en form for sykdom som gjør at klær omtrent må desinfiseres så er det ingen som tar skade av at klær vaskes på 40 grader. Vaskemiddelet i dag er såpass effektivt at det er mer enn nok. 

Anonymkode: d0177...a73

• Liker 14
  • Nyttig 11
Skrevet

Man kan ikke plukke en tilfeldig artikkel, og ta den som sannheten 😂

Jeg vasker;

95 - Kluter og utstyr for husvask

60 - sengetøy, handklær og undertøy

40 - det meste av hverdagstøy og treningstøy

30/20 - spesialvask, silke, ullprogram, sarte stoffer, etc. 

Men så nøye er det ikke. Satt på en 60 vask i dag tidlig, så at noe undertøy fra badet ble glemt. Det får bare gå med 40 vasken slik at jeg er helt ajour. 

Anonymkode: c7cea...9d8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vasker alt på 30 grader, utenom undertøy og sokker. Det vaskes på 90 grader.

Anonymkode: 7547e...f68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk må slutte å tro at bakterier=farlig. Med mindre man har en form for sykdom som gjør at klær omtrent må desinfiseres så er det ingen som tar skade av at klær vaskes på 40 grader. Vaskemiddelet i dag er såpass effektivt at det er mer enn nok. 

Anonymkode: d0177...a73

Vaskemidler vasker bort smuss, de skal og gjør helle rikke noe med virus og bakterier eller ulike sopper vi får med oss i tøyet. 
Hvor skittent tøyet er og hva tøyet tåler av vask, er avgjørende for valg av vasketemperatur. 
Varmvasker ikke tøy som tar skade av varme. 

Anonymkode: 3302d...56c

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke kokvaske noen ting. Ikke engang tøybleier kokvaskes lenger. Ikke menstruser heller.

Sengetøy, håndkler, truser på 60. Vanlige klær på 40

Anonymkode: 31195...fd2

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er viktig å velge kildene sine. Min kilde til alt her i livet, fra antioksidanter via hvorfor det er lurt å være lett overvektig når man går inn i alderdommen til at alt kan vaskes på 40 grader, kommer fra Agnes Wold på svensk radio, den smarteste legen jeg vet om. Her er hennes program om hvorfor hun vasker alt på 40.  

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Håndklær, sengetøy og undertøy på 95°
Vanlige klær 60°
Bluser, skjorter og annet som må finvaskes 30-40°

Føler ikke ting blir rent om det bare surres litt rundt på 30-40°. Den synlige møkka blir jo borte, men ikke bakterier

Anonymkode: ffadf...536

• Liker 1
Skrevet

Eneste grunnen til at jeg kjører kokvask av håndklær er at det er bra for maskinen å få vekk dritt og såpe som samler seg.

Hvis maskinen aldri er over 40 vil det bli lukt.

Anonymkode: d8db6...77d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

60 grader - undertøy, sengetøy, håndklær, kluter etc (selvfølgelig ikke samtidig)

40 grader - vanlig klær (t-skjorter, singleter, bukser etc)

Anonymkode: 78b48...cd8

• Liker 2
Skrevet

Vanlige klær: 40 grader

Håndklær og truser: 60 grader

Selen til hunden når den har rullet seg i (menneske)bæsj: 90 grader.

Anonymkode: 477a8...7e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan ikke plukke en tilfeldig artikkel, og ta den som sannheten 😂

Jeg vasker;

95 - Kluter og utstyr for husvask

60 - sengetøy, handklær og undertøy

40 - det meste av hverdagstøy og treningstøy

30/20 - spesialvask, silke, ullprogram, sarte stoffer, etc. 

Men så nøye er det ikke. Satt på en 60 vask i dag tidlig, så at noe undertøy fra badet ble glemt. Det får bare gå med 40 vasken slik at jeg er helt ajour. 

Anonymkode: c7cea...9d8

Dette er slik jeg gjør det også, bortsett fra at jeg også vasker håndklær på 90 grader. 

Skrevet

Vasker dere hendene på 90 grader etter å ha vært på do, også? Siden det tydeligvis bare er temperatur som dreper bakterier?

Anonymkode: 1008f...05e

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet

90 grader:  Hånduker 2-3 ganger i året

60 grader: Hånduker, sengklær og truser. Sokker og arbeidstøy. 

40 grader: Alt av hverdagstøy. Pentøy om de tåler 40 grader

30 grader: Ull og pentøy som ikke tåler 40 grader.

Skrevet
Perine skrev (30 minutter siden):

Altså, jeg kokevasker kun håndklær og kluter, så går det noen maskiner på 60 grader, og ellers veldig mye på både 30 og 40 grader, så jeg er nok ei sjuske i henhold til dette:

Helseeksperter slår alarm: - Derfor bør du aldri vaske klærne på 40 grader

Klær kommer jo med vaskeanbefalinger.

Du trenger ikke kokvaske håndklær, kluter, sengetøy og undertøy. Det er bare tull. Det er ingenting som trenger å kokvaskes. 60 grader holder. 30 grader på alt annet. 

Anonymkode: f2d0f...303

• Liker 7
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet

Jeg vasker undertøy, sokker, håndklær, sengetøy, kluter o.l. på 60 grader, en gang i blant 90 grader, men da er det for vaskemaskinens skyld, og ikke tøyet.

Alt annet vaskes på 30 eller 40 grader.

• Liker 2
Skrevet

Hysteri. Jeg tenker at man kan ikke gå rundt og være redd for norovirus og støvmidd. Sengetøy vaskes på 60 grader, og hvis barnet spyr på genseren, så får man vaske denne for seg selv da, på høy temperatur.

Desinfiserende spesialvask på vanlig klesvask? Jeg vil gjerne ha en uttalelse fra en annen "ekspert" takk. Hendene våre tåler heller ikke 90 grader, men vanlig håndvask er godt nok. 

Anonymkode: 73538...b0d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du trenger ikke kokvaske håndklær, kluter, sengetøy og undertøy. Det er bare tull. Det er ingenting som trenger å kokvaskes. 60 grader holder. 30 grader på alt annet. 

Anonymkode: f2d0f...303

Jeg ville ha kokvasket tøybleier. Og håndklær og vaskekluter ved utbrudd av spysjuka. Også i ny og ne for vaskemaskinen sin del.  Ellers ikke. 

Skrevet

Litt bakterier er bare bra. 60 grader er nok for det som er mest skittent. Men kjøper jeg brukt barnetøy vasker jeg det på kokvask første runde bare fordi jeg er hysterisk. 40 grader hadde sikkert vært nok.

Skrevet

Et godt råd er å aldri klikke på artikler med "slår alarm", "sjokk" og lignende. De er sjelden seriøse og publiserer fordi nettstedet trenger klikk. 

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...