Gå til innhold

Hun snakker stygt om pappaen foran barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svigerdatter med store prinsessefakter, en sønn som ikke er uten feil, og to barnebarn som sitter midt i det. 
Min svigerdatter åpner seg alltid opp for meg når jeg treffer henne, og det er en fin ting det i og for seg, men hun har en tendens til å snakke fryktelig stygt og nedlatende om sin mann (barnas far/min sønn) med ungene tilstede. Jeg sier alltid til henne at jeg gjerne vil høre hva hun har å si, men at vi får ta det på kammerset når det ikke er små ører som hører. Men hun fortsetter å komme med stikk og kommentarer likevel. 
Min sønn er ikke uten feil, det vet jeg jo, og det finnes forbedringsbehov både her og der sikkert.. men jeg blir så lei meg av at ungene (de er 2 og 4 år) må sitte å høre på dette hele tiden. Og det er jo sikkert ikke bare meg hun snakker om dette til. Hvordan få dette til å stoppe? Burde jeg fortelle det til sønnen min? Jeg har jo prøvd utallige ganger å si det til henne… 

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hun har åpenbart ikke forstått dine hint. 

Si det til henne i klartekst og med ettertrykk 

Anonymkode: b4ee9...326

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier tydeligere ifra. At du ikke finner deg i at hun sitter å snakker sånn om han foran barna deres som får med seg alt. 

Anonymkode: 794b7...702

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier tydeligere ifra. At du ikke finner deg i at hun sitter å snakker sånn om han foran barna deres som får med seg alt. 

Men fortjener ikke mannen hennes å vite at hun går rundt å slenger dritt om han også? 

Anonymkode: 66251...dc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be han komme neste gang hun er der, plasser de i et rom for seg selv for å snakke ut.

Anonymkode: c13b3...5b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du nok bare være enda mere bestemt. Det er uting å prate skit med unger tilstede . Det drar ned respekten for den voksne som blir prata om for ungene 😢

Anonymkode: ee5ca...0ab

• Liker 2
Skrevet

Din svigerdatter har åpenbart et behov for å ventilere, og kanskje skulle de tatt en runde hos familievernkontoret for å få snakket ut om det som skaper utfordringer i forholdet deres.

Men jeg er helt enig med deg i at det er en uting å snakke ned den andre forelderen foran barna. Ikke bare kommer de i en lojalitets-skvis, men slik hun snakker om barnas far, vil farge synet til barna, og over tid vil hun kunne ødelegge en ellers fin (?) relasjon mellom far og barna.

Jeg synes du burde snakke med henne om disse tingene i klartekst. Si at du forstår henne, men at hun og mannen bør ta dette på tomannshånd, eventuelt med en nøytral tredjepart som familievernkontoret.

• Liker 1
Skrevet

Neste korsvei spør henne hvilet inntrykk hun ønsker ungene skal ha av foreldrene sine? Spør henne om hun Vil de skal se en mamma som "stikker pappa i ryggen" og legger det frem som om de har en pappa som mamma mener ikke er bra nok som sine forbilder så må hun jo rett og slett bare kjøre på, men hvis hun vil de skal se dem som bedre må de gjøre bedre rett og slett. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men fortjener ikke mannen hennes å vite at hun går rundt å slenger dritt om han også? 

Anonymkode: 66251...dc4

Har jeg sagt det? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo svare henne at du ser at hun syns ting er utfordrende, og at hun har behov for å prate med noen, men at tenker at det er dumt å snakke slik forran barna? 

Anonymkode: d830f...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den anonyme skrev (5 timer siden):

Jeg sier alltid til henne at jeg gjerne vil høre hva hun har å si, men at vi får ta det på kammerset når det ikke er små ører som hører. 

Hvorfor sier du at du vil høre hva hun har å si?

Dette må hun si til sin mann. Meld deg ut.

Anonymkode: cc2bf...ffa

Skrevet

Hva med å snakke med begge to samtidig?

Eller sende en veldig tydelig melding som du sier også er sendt til den andre.

Ett kvelk til om deres konflikt foran ungene blir bekymringsmelding. 

Og at de trenger å gå på kurs i hvordan samarbeide etter brudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Her bør du være den voksne å sette ned foten. Det er en uting å ikke ha respekt for hverandre og spesielt barna at dette tas foran de.

Anonymkode: 74f60...91e

AnonymBruker
Skrevet

Huff, det er en uting at foreldre ikke kan ta seg sammen og ikke snakke stygt/nedlatende om den ene forelderen i barna sitt påhør. Far vil alltid være pappaen til barna uansett hvor håpløs han er. Faren til mitt barn er rusavhengig og har ( åpenbart) derfor aldri stilt opp, men jeg har aldri snakket nedlatende til barnet om han. Jeg har prøvd å forklare på en fin måte hvorfor ting er som de er. 

Anonymkode: e8615...b03

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke godta å være vitne til barnemishandling. Voks opp og sett ned foten.

Anonymkode: 77a34...591

AnonymBruker
Skrevet

Når man er så desperat at man snakker med svigermor om ekteskapelig utfordringer, så er det jo åpenbart fordi hun ikke når gjennom til mannen sin. Jeg har selv en mann som blir sint om jeg prøver å ta opp ting. En desperasjon kan nok være å ta det opp med svigermor og håpe at hun når gjennom til sin sønn, siden TS sin svigerdatter ikke når gjennom som ektefelle. Råder deg til å be dem om å gå i familieterapi, dersom ekteskapet nå er så giftig at de ikke lenger når gjennom til hverandre.

Anonymkode: f4dcf...3e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du burde ikke godta å være vitne til barnemishandling. Voks opp og sett ned foten.

Anonymkode: 77a34...591

Det er lett å se ned på andre fra sin høye hest. Det jeg leser mellom linjene her, er en svigerdatter som nå er så desperat og lei at en skilmisse ikke er langt unna. Mødre går gjennom ild og vann for sine barn, så her lyser det desperasjon.

Anonymkode: f4dcf...3e3

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Og at de trenger å gå på kurs i hvordan samarbeide etter brudd. 

Skrev TS at det var brudd mellom de voksne noe sted eller fant du det på selv? 

Anonymkode: 6c690...602

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skrev TS at det var brudd mellom de voksne noe sted eller fant du det på selv? 

Anonymkode: 6c690...602

Ikke noe brudd der. De lever sammen.

AnonymBruker
Skrevet
Den anonyme skrev (11 timer siden):

Jeg har en svigerdatter med store prinsessefakter, en sønn som ikke er uten feil, og to barnebarn som sitter midt i det. 
Min svigerdatter åpner seg alltid opp for meg når jeg treffer henne, og det er en fin ting det i og for seg, men hun har en tendens til å snakke fryktelig stygt og nedlatende om sin mann (barnas far/min sønn) med ungene tilstede. Jeg sier alltid til henne at jeg gjerne vil høre hva hun har å si, men at vi får ta det på kammerset når det ikke er små ører som hører. Men hun fortsetter å komme med stikk og kommentarer likevel. 
Min sønn er ikke uten feil, det vet jeg jo, og det finnes forbedringsbehov både her og der sikkert.. men jeg blir så lei meg av at ungene (de er 2 og 4 år) må sitte å høre på dette hele tiden. Og det er jo sikkert ikke bare meg hun snakker om dette til. Hvordan få dette til å stoppe? Burde jeg fortelle det til sønnen min? Jeg har jo prøvd utallige ganger å si det til henne… 

Siden du gjentatte ganger har forsøkt å ta det med henne diskret, så tenker jeg det er på sin plass å si det klart og tydelig foran barna.

Barnebarna vil huske deg for den gangen du satte ord på og støttet de i det de selv garantert uroer seg for og synes er ubehagelig.

Din sønn også, selv om han kanskje vil ta barnemoren i forsvar for p beskytte seg selv først.

Anonymkode: 9146a...584

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...