Gå til innhold

Ville du vurdert å jobbe med en stylist – ikke for hår og sminke, men for klær og garderobe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bladd meg gjennom en del forumtråder, og det slår meg hvor mange som skriver at de ikke vet hva de egentlig kler, eller hvordan de kan uttrykke seg selv uten å føle seg “for pyntet” eller “for kjedelig”. Mange nevner også at garderoben føles rotete eller tilfeldig, og at det er vanskelig å finne en slags rød tråd.

Og det fikk meg til å søke litt rundt, bare av nysgjerrighet. Hvor mange jobber egentlig som personlig stylist i Norge? Jeg fant bare én. Det overrasket meg litt.

Jeg har selv jobbet som stylist tidligere – i et annet land – men etter at jeg flyttet hit har jeg vært usikker på om det i det hele tatt er noe folk ville hatt interesse for her. Ikke som noe fancy eller “influencer-opplegg”, men mer som en jordnær samtale og hjelp til å finne en stil som føles riktig for deg.

Så jeg bare lurer, helt ærlig:

Har du noen gang tenkt at det kunne vært fint å ha noen som kunne hjelpe deg litt med stil og klær?

Eller er det noe man bare forventes å fikse selv?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på prisen men jeg vil tro det er marked for noe sånt ja .

Anonymkode: a139a...707

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lite opptatt av klær, og lite glad i klesbutikker - at jeg mister litt av livslysten allerede på parkeringsplassen. Så å kunne brukt den tiden effektivt med noen som vet hva de ser etter hadde jeg tenkt var vel verd å betale for. 

Anonymkode: 30e3f...281

AnonymBruker
Skrevet

Mange er som regel interessert men det blir for dyrt før folk flest.

Anonymkode: 1556f...2d6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke for min del. Jeg trives best med å handle klær alene og finne hva jeg liker selv. Det er sikkert folk som ville satt pris på det og kunne tenkt seg å få hjelp med det. I hvert fall når man ser hvor usikre folk er og de spør om de kan gå med helt vanlige klær. 

Anonymkode: f23ad...a73

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, om det ikke hadde vært FOR dyrt, så hadde jeg hatt stor glede av å bruke en. 

Kanskje to ganger i året/ annethvert år.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker det ikke da jeg synes det er for dyrt, så er jeg veldig klar over hva min stil er. Og kvalitet og materialer. Jeg går sjelden på shopping, for jeg finner veldig sjelden noe. Handler det meste på nett, da er det lett å finne de rette materialene. Og jeg har jo noen favoritt merker. Og de får jeg ikke tak i på det lokale kjøpesenteret.

Anonymkode: 1710d...6d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er så lite opptatt av klær, og lite glad i klesbutikker - at jeg mister litt av livslysten allerede på parkeringsplassen. Så å kunne brukt den tiden effektivt med noen som vet hva de ser etter hadde jeg tenkt var vel verd å betale for. 

Anonymkode: 30e3f...281

Åh, jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver – og jeg føler virkelig med deg.
Jeg har selv vært i den situasjonen, spesielt etter at jeg plutselig gikk opp mye i vekt på grunn av medisiner. Det krevde både fysisk og emosjonell energi bare å akseptere hvordan kroppen min hadde forandret seg og energien til å finne noe som faktisk passet meg i butikkene, den var ikke der.

Hver gang jeg prøvde å kjøpe noe, endte det ofte med irritasjon, skuffelse og dårlig samvittighet for å ha brukt penger på klær som fortsatt ikke fikk meg til å føle meg vel. Det tok så mye krefter, og jeg følte meg fortsatt ikke som meg selv...

Heldigvis har jeg lært (både gjennom egen erfaring og i møte med andre) at det er helt normalt å ha slike perioder – og at man ikke må gi opp. Litt egenomsorg, kjærlighet til seg selv og noen små grep i riktig retning kan faktisk være nok til å få tilbake gnisten. Og ja, en dyktig og trygg person ved siden av kan gjøre den reisen mye lettere – men bare hvis det er en du føler deg komfortabel med og som virkelig forstår deg.

Tusen takk for at du delte – det betyr mye 💛

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Finnes folk som jobber som personal shopper, da. Ikke helt det samme, men innenfor samme bransje. 

https://lagunen.no/praktisk-informasjon/personal-shopper/

Anonymkode: 19eb3...558

Jeg har sett noe lignende, ja – men ærlig talt føler jeg at stylister som jobber i slike tjenester, spesielt i butikker eller kjøpesentre, ofte har forhåndsbetalte avtaler med merkene der. Det virker som om de først og fremst leder kundene mot å bruke penger i «riktige» butikker, i stedet for å faktisk prøve å forstå hvem kunden er, hva slags problem de ønsker å løse med klærne sine, og hva de ønsker å uttrykke gjennom stilen sin.

For meg handler det mer om hvem man ønsker å være i klærne, og hvilket inntrykk man ønsker å gi andre – ikke bare om å kjøpe noe nytt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bruker det ikke da jeg synes det er for dyrt, så er jeg veldig klar over hva min stil er. Og kvalitet og materialer. Jeg går sjelden på shopping, for jeg finner veldig sjelden noe. Handler det meste på nett, da er det lett å finne de rette materialene. Og jeg har jo noen favoritt merker. Og de får jeg ikke tak i på det lokale kjøpesenteret.

Anonymkode: 1710d...6d9

Først og fremst – så godt å høre at du har funnet din stil! Det er virkelig gull verdt å vite hva man liker og hva som passer en)))

Jeg er helt enig med deg når det gjelder materialer – det har blitt ganske vanskelig i dagens massemarked. Selv naturlige stoffer som bomull og ull er ikke lenger det de en gang var. Mange produsenter bruker nå kortere fibre, som gjør at stoffet og plagget slites raskere. Det gir både nupping og at plagget mister formen fort.

Når det gjelder fysisk shopping i Norge, har jeg også lagt merke til at utvalget ofte er smalere enn i en del andre land. Det virker som det enten går i trendbaserte kolleksjoner, eller det trygge og klassiske innen skandinavisk stil, ikke så mye imellom.

Skrevet

Jeg har tenkt litt på hvorfor mange opplever det som dyrt å bruke personlig stylist. Kanskje det ikke bare handler om prisen, men også at det kan være litt uklart hva man egentlig får igjen for pengene? Mange vet kanskje ikke helt hva en stylist kan hjelpe med, og det kan gjøre det vanskelig å se nytten.

Jeg lurer på:

Hva tenker dere når dere sier at det virker dyrt eller unødvendig? Hva skulle til for at det å bruke en stylist føltes like naturlig som å gå til frisøren eller ta en manikyr?

AnonymBruker
Skrevet

Det er da flere som tilbyr slike tjenester. Både bare personal shoppers, fargekonsulenter og folk som tilbyr stilveiledning på tvers av ulike fagområder. Feks Jan Thomas studio tilbyr pakketjenester som blant annet innebærer hår, sminke, klær og shopping. Da tilpasser de det meste etter ønsker og behov.

Jeg kjenner flere som har brukt slike tjenester og har funnet sin stil og blitt komfortable med å sette sammen antrekk de før var usikre på etter å ha kjøpt lignende pakker/kurs.

Anonymkode: 53562...db3

• Liker 1
Skrevet

For min del handler det mer om en helt spisset tilnærming til klær og garderobe alene, uten hår og sminke, nettopp fordi jeg har sett at det ofte blir litt mye på én gang – både pris- og tidsmessig. Noen ganger trenger man bare noen som virkelig forstår kropp, hverdag og personlighet, og som kan hjelpe deg med å sette sammen plagg du allerede har, eller finne nye som virkelig føles riktige.

Jeg har også sett mange slike helhetlige styling-opplegg i studioer rundt om i verden, hvor man får et helt nytt «amplua» og en slags forvandling. Men det jeg ofte hører, er at når man kommer tilbake til hverdagen, fungerer ikke de nye tingene alltid like godt, og de brå endringene kan være vanskelige å akseptere mentalt. Det kan bli en utfordring å faktisk implementere stilen i sin egen hverdag på en naturlig måte.

Derfor tror jeg det er viktig å ha en mer skreddersydd og gradvis tilnærming som tar hensyn til både hvem du er, og hvordan livet ditt faktisk ser ut – slik at endringene føles både ekte og gjennomførbare.

Hvis du kjenner til flere norske stylister eller studioer som tilbyr lignende tjenester, hadde det vært interessant å høre om dem – gjerne del erfaringer eller navn hvis du har lyst!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg! Jeg følger et par flinke stylister på instagram og har prøvd litt av programmene deres (tips til «selvhjelp» osv.) og kunne godt tenke meg å booke dem til privat avtale. Samtidig synes jeg det er fint å gjøre det på egen hånd, med tipsene deres i bakhodet.

Hun ene jeg følger heter Allison Bornstein, og hun har gitt ut en bok med mange gode tips til å finne sin egen stil. Anbefaler den 👍🏻 

Anonymkode: e0378...2c3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har nok av stylister i den nære familie . . 😄

Jeg har enda ikke greid å få kona til å la være å kjøpe klær til meg . . . Men hun er flink med hårfrisyren. Totalt snauklipt over det hele, inklusive fjerning av øre/nesehår . . 

Ungene passer på så jeg ikke blir altfor gubbete. Sixpence og bøttehatt er totalt bannlyst. Høytsittende belte med skjorteflakene innafor er heller ikke tilatt . . . 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...