S@bine Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni (endret) Inspirert av tråden om å gå ned i vekt, lurer jeg på om noen vil være med på å motivere hverandre til å bli i bedre form? Mitt utgangspunkt: hatet gym som pesten på skolen, var aldri med på idrett i barndommen. Har i voksen alder trent mer noen år, men type lett sirkeltrening, zumba og dans. På grunn av diverse utfordringer de siste årene er formen nå heller dårlig, og jeg prøver å motivere meg selv til å trene meg litt opp igjen. Jeg liker best å trene i grupper og til musikk, men her som jeg bor, er det lite av dette, så jeg må finne en annen måte å motivere meg på. Kanskje kan en slik tråd hjelpe? Tanken min er at vi kan tipse hverandre om f.eks. treningsvideoer eller treningstyper som vi liker, og sette oss et mål for uka som kommer, og rapportere hvordan det gikk. Tenker det er bedre med mål for en uke om gangen, siden det da blir mer tilpasset uka. Er man på ferie en uke, kan målet være et visst antall skritt per dag, eller et visst antall minutter med svømming. Hjemme passer det kanskje bedre med en treningsvideo inne når det er meldt regn. Blir noen med? Endret 5. august av S@bine 1 1
Amatariel Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Jeg er med! Det er 2 år siden jeg startet min såkalte livsstilsendring, og jeg er fortsatt der at jeg driver og innarbeider meg gode vaner. Jeg har helt klart en del å gå på når det gjelder å holde meg i aktivitet/trimme Jeg var i en relativ god flyt i vinter, men falt litt av etter påske her nå fordi tidsklemma/reiser/arrangementer tok helt over. Jeg er for "fersk" til at jeg klarer å ikke la det påvirke meg for hardt. Det er derfor kjempeviktig at jeg finner tilbake til litt aktivitet, så jeg ikke faller helt i en grop som er særdeles vanskelig å komme seg ut av. Jeg liker akkurat samme trening som deg S@bine! Motiveres veldig av gruppetimer, og har vært en del av dette i vinter. Men nå mot sommeren blir det dårlig utvalg... Så jeg må nok motivere meg til mer egentrening. Jeg har abonnement på treningssenter, har en tredemølle i kjelleren og ellers skog og mark ikke så langt unna hjemmet. Så det ligger absolutt til rette for det... er "bare" å komme seg opp av sofaen 😶 Noe 'nytt' jeg har gjort i det siste er å bruke malinshelsereise.no (nei jeg kjenner henne ikke, så ingen spons 😅) Men hvis man skal komme med noen tips her, så er i alle fall dette noe som virker okay. Lavterskeltrening, noe jeg trenger for å komme ordentlig i gang. Kan jo være interessant for flere. Jeg har et mål om min. 8000 skritt hver dag, og så langt denne uken har jeg klart det 😊 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Jeg går mye tur, men har hund, så det blir mye ut i skog og mark. Merker at kondisjonen har blitt bedre i år. Men trenger å trene litt styrke. Vanskelig å motivere seg selv til hjemmetrening, og vurderer nå å melde meg inn i treningsstudio, men det føles litt kleint. Har hørt litt på podcast om trening under gåturene - det gir meg motivasjon. Anonymkode: e7074...bec 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #4 Skrevet 21. juni God ide! Jeg blir gjerne med de ukene jeg ikke jobber mye, slik som nå med nattevakt etter hektiske dager med barn og greier. Mitt nye mål er å få inn litt styrkeøvelser og tøying 2-3 ganger for uken. Må øke på med enten repetisjoner eller vekt etter hvert. Mål: Stryketrening / tøying 2-3 ganger Oppnådd: Anonymkode: 037b1...815 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #5 Skrevet 21. juni Jeg går på fresh fitness for å trene. Jeg er der fra 5 på morgenen som oftest, da er det maks 2 til der (har vært) og det gjør meg litt mer avslappet og jeg føler jeg kan teste ut litt som jeg ønsker uten at noen står og venter på at jeg skal bli ferdig eller at jeg må vente på andre. Idag var jeg til og med helt alene i 10 minutter. Testet en maskin jeg aldri har turt å teste før, fordi jeg ikke har skjønt hvordan man gjør det og har ikke ønsket å se dum ut. (Ja, dumt å tenke sånn, men sikkert vanlig). Det er mer morsomt å trene når man er mer kjent med utstyret og man føler seg avslappet i lokalet. Så det er mitt tips. Ellers liker jeg å svømme, padle kajakk og spille tennis på sommeren. Jeg jobber turnus, 3 uker på og 3 uker av. De uker jeg har fri prøver jeg å være mer aktiv, når jeg er I jobb så er det begrenset for hva jeg orker. Får inn 13000 skritt HVER arbeidsdag så er jo ganske så aktiv på jobb. Så skal nok fokusere litt mer på kosten i jobbperiodene, og mer på trening i friperiodene. Anonymkode: 05089...286 1
Emmajunga Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni Jeg har startet med trening i starten av mai og vil fortsette å bruke sommeren på å komme meg i form. Ble ferdig med løpeprogrammmet from couch to 5K nå på fredag, så nå må jeg finne en ny løpeapp og fortsette med det. Har slitt veldig med vondt i et kne når jeg løp, så fikk ChatGPT til å lage et styrketreningsprogram som styrker kroppen med tanke på løping og hjelper kneet, og nå har jeg ikke hatt noe vondt i kneet siste uka! Trass i at jeg løper annenhver dag. I tillegg følger jeg juniprogrammet til Tove jumps. Har fått veldig dilla på hoppetau og har i løpet av da siste måneden også kjøpt, kranglet med, fått blåmerker og endelig tilslutt lært meg vektrockering. Så da blir det tabata med rockeringen etter en løpetur, og tabata med hoppetau før styrketrening. Det har jeg klart nå i 3 uker! Og nå sitter jeg og er litt sur fordi jeg driver og blir forkjølet (lærerforbannelse) og ChatGPT mener jeg må la treningsprogrammet mitt ligge noen dager. Så mitt mål nå, klare å ta pause noen dager og så fortsette med løp+rock man, ons, fre, og hopp+styrke tir, tor og lørdag. Og så venter jeg i spenning på Toves juli-program. 1
S@bine Skrevet 22. juni Forfatter #7 Skrevet 22. juni Så fint at flere vil bli med 😊 Denne uka er ikke så hektisk, så jeg bør klare å bevege meg en del. Mitt mål for uka: 1* zumba (60 minutter) 1* prøvetime pilates (60 minutter) og i tillegg til minst tre andre aktiviteter, som crosstrainer mens jeg ser en episode av en serie, zumbavideo eller video med lett styrketrening. Gir meg selv litt fleksibilitet når det gjelder hva 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Jeg har vært ganske flink de siste par månedene! Jeg trente allerede 3-4 ganger I uka, men fra april har jeg vært mer bevisst i matveien også. Merker stor forskjell på humør, velvære, søvn og søtsug! Men vekta rikker seg ikke, haha. Trener en rolig løpeøkt og en tempoøkt i uka, samt to løpespesifikke styrkeøkter med litt overkropp. Veide 67,7 kilo da jeg begynte og veier mellom 67 og 66,7 nå 😅 MEN poenget mitt er at man kan merke forskjell selv om vekta står stille! Jeg ser konturene av magemuskler øverst på magen (nederst vil nok aldri blir helt flat pga. to graviditeter), jeg passer et skjørt jeg kjøpte for flere år siden og jeg ser at jeg har slappere hud på magen og flankene. Sistnevnte er litt kjipt da, men tyder på at jeg kanskje har gått ned i fettprosent. Noen som har opplevd det samme? Trekker huden seg sammen? Er i midten av 30-åra, det har kanskje noe å si. Anonymkode: eb59a...7bc 1
Emmajunga Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Jeg klarte det, tror jeg. Har hatt tre dager på sofaen og i dag startet jeg dagen med en løpetur. Da er planen for uka: I kveld: 2x tabata med hoppetau, for å øve høye kneløft og hinking med hoppetau + 10 min styrke fra kaloritelle-appen min ons: løpetur - first speed run i Nike appen, etterfulgt av 2 tabatasanger med rockering tor: hoppetau, starte å trene på å løpe igjennom hoppetauet, noe jeg tipper blir mest kløn og lav puls + styrke fredag: løpetur+rockering. Kanskje jeg skal se hvor lang tid jeg bruker på en 6-7km runde. lørdag: fortsette å øve på løping i hoppetauet. Søndag-tirsdag: reiser bort med ungene. Mål være i nok fysisk aktivitet til å fylle opp 30 min aktivitet på Apple Watch, men ikke organisert trening. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni 40-årskrisa er med! 😂 Mine mål til 1.september: Løpe 10 km i strekk + gå ned 5 kilo Mine steg er: 1. Couch to 10K 2. 5:2-dietten 3. Calisthenics på BetterMe-appen (tips, registrer deg, gå ut og vent så på e-post som gir deg 80% rabatt) Er godt i gang med 2 av 3, må motivere meg selv litt mer for calisthenics, men liker appen så langt. Mål for denne uka: Fastedag tirsdag og fredag Løpe onsdag og søndag Calisthenics 1 valgfri dag (må starte realistisk, hater styrketrening) 😂 Anonymkode: 848b2...aaf 1
Emmajunga Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni Emmajunga skrev (På 24.6.2025 den 12.06): Jeg klarte det, tror jeg. Har hatt tre dager på sofaen og i dag startet jeg dagen med en løpetur. Da er planen for uka: I kveld: 2x tabata med hoppetau, for å øve høye kneløft og hinking med hoppetau + 10 min styrke fra kaloritelle-appen min ons: løpetur - first speed run i Nike appen, etterfulgt av 2 tabatasanger med rockering tor: hoppetau, starte å trene på å løpe igjennom hoppetauet, noe jeg tipper blir mest kløn og lav puls + styrke fredag: løpetur+rockering. Kanskje jeg skal se hvor lang tid jeg bruker på en 6-7km runde. lørdag: fortsette å øve på løping i hoppetauet. Søndag-tirsdag: reiser bort med ungene. Mål være i nok fysisk aktivitet til å fylle opp 30 min aktivitet på Apple Watch, men ikke organisert trening. Ble for tøft med to dager løping på rad rett etter sykdom, så nå ble det: tirsdag: løpetur - 4 km tirsdag kveld: lett styrke onsdag: tabata med hoppetau, tabata med rockering og lett styrke torsdag: intervall-løping i morgen tidlig blir det hoppetau og styrke, og så ny løpetur på lørdag. Da blir det rockering også. Akkurat nå kjenner jeg rockeringen godt i magen etter i går 😆. Skal på utflukt i hele morgen, så nå mekker jeg ovnsbakt gulrotsuppe jeg kan ta med på termos til meg og reisefølge, for å hvertfall ha et kafemåltid mindre (og ha kontroll på kalorier). 1
S@bine Skrevet 28. juni Forfatter #12 Skrevet 28. juni (endret) S@bine skrev (På 22.6.2025 den 15.45): Mitt mål for uka: 1* zumba (60 minutter) 1* prøvetime pilates (60 minutter) og i tillegg til minst tre andre aktiviteter, som crosstrainer mens jeg ser en episode av en serie, zumbavideo eller video med lett styrketrening. Endret 28. juni av S@bine
S@bine Skrevet 28. juni Forfatter #13 Skrevet 28. juni S@bine skrev (3 minutter siden): Fikk ikke til å endre, men resultatet ble 1 time zumba, 1 time pilates, i tillegg til to dager med trening til zumba- og/eller dansevideoer og en dag en times gåtur. Må si meg fornøyd med det. Målet for kommende uke: 1 gang zumba Minst 2 dager med trening til videoer Minst 1 tur 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #14 Skrevet 2. juli Jeg er i farlig dårlig form. Men jeg skal prøve å ta noen jumping jacks, squats og lignende denne uka. Skal også prøve å ikke kjøpe godteri. Anonymkode: 4c3a9...b3e 1
Amatariel Skrevet 2. juli #15 Skrevet 2. juli I går var jeg på styrketrening igjen for første gang... siden før påske i alle fall. Tungt, og kjedelig å ikke "være der man var". Men jeg er i alle fall i gang, og håper å finne tilbake litt til styrken i løpet av sommeren her. 2 1
Emmajunga Skrevet 2. juli #16 Skrevet 2. juli Emmajunga skrev (På 26.6.2025 den 21.16): Ble for tøft med to dager løping på rad rett etter sykdom, så nå ble det: tirsdag: løpetur - 4 km tirsdag kveld: lett styrke onsdag: tabata med hoppetau, tabata med rockering og lett styrke torsdag: intervall-løping i morgen tidlig blir det hoppetau og styrke, og så ny løpetur på lørdag. Da blir det rockering også. Akkurat nå kjenner jeg rockeringen godt i magen etter i går 😆. Skal på utflukt i hele morgen, så nå mekker jeg ovnsbakt gulrotsuppe jeg kan ta med på termos til meg og reisefølge, for å hvertfall ha et kafemåltid mindre (og ha kontroll på kalorier). Da er all trening lagt opp til her gjennomført, og det er også dagene bortreist med ungene hvor det ble minstemål på Apple Watch (type gå en km for å kjøpe en is ), men ikke noe mer enn det. I dag ble det en liten løpetur + rockering. I morgen skal jeg prøve å få til 20 min hoppetau + styrke, og så ny løpetur igjen på fredag og hoppetau lørdag. Søndag blir det forhåpentligvis en lang løpetur, for jeg og ungene reiser bort igjen mandag-torsdag, og jeg vet ikke helt hvor mye trening jeg får lagt inn da.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #17 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 12.17): 40-årskrisa er med! 😂 Mine mål til 1.september: Løpe 10 km i strekk + gå ned 5 kilo Mine steg er: 1. Couch to 10K 2. 5:2-dietten 3. Calisthenics på BetterMe-appen (tips, registrer deg, gå ut og vent så på e-post som gir deg 80% rabatt) Er godt i gang med 2 av 3, må motivere meg selv litt mer for calisthenics, men liker appen så langt. Mål for denne uka: Fastedag tirsdag og fredag Løpe onsdag og søndag Calisthenics 1 valgfri dag (må starte realistisk, hater styrketrening) 😂 Anonymkode: 848b2...aaf Forrige uke hadde jeg NULL energi, så det eneste jeg fullførte var faste-dagene. Jaja, 2 av 5 mål fullført er bedre enn ingen 😆 Denne uka har jeg samme mål som forrige uke, men fastedag mandag og torsdag, løpe onsdag og fredag. Anonymkode: 848b2...aaf
AnonymBruker Skrevet 2. juli #18 Skrevet 2. juli Jeg har ikke fått inn like mye styrke trening som jeg skulle ønsket uken her, det har vært hektisk. Men litt ekstra gåturer ble det, da vi plutselig måtte stille opp for venner med hund. Anonymkode: 037b1...815
AnonymBruker Skrevet 3. juli #19 Skrevet 3. juli Prøver meg på å få inn litt aktivitet. Egentlig har jeg de siste årene vært på en del toppturer i sesongen, men i år har ikke motivasjonen helt vært der... Uansett, denne uka har jeg ruslet en tur og svømt litt den ene dagen. I går tok jeg sykkelen til ei venninne (ingen lang tur, men en del stigning på vei hjem). I dag ble det litt klatring på klatresenter. Det er nok det jeg får inn av aktivitet denne uka, tenker jeg. Neste uke er jeg på ferie, og har ingen store ambisjoner. Anonymkode: 6d0bb...3b4
William_S Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli Kan anbefale en del av dere å kontakte en personlig trener. De er behjelpelige med å sette opp treningsprogram ut fra mål og hva slags form man er i fra før. Joda det koster litt, men man blir ofte hjulpet litt i gang om man feks ikke har trent så mye før. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå