Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stellebord med badekar, er det så praktisk som det høres ut eller er det mye styr?

hva er fordel/ulemper med det?

er det bedre med en balje i badekaret eller?

Anonymkode: 06bf4...4df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har denne: 

https://www.jollyroom.no/babyutstyr/stellebord/gulvstellebord-stellekommoder/jly-dream-stellebord-med-uttrekkbar-badebalje-warm-grey?gad_source=1&gad_campaignid=17348177198&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpIG11b-0INEsM0w4GHJ7MXHBeXBmVNvjJFXLWFaioRqY7_9Qp9eqssaAgGpEALw_wcB

Er superfornøyd med løsningen, siden man kan bruke stellebordet før og etter bading når badebalje-delen er en sånn type man drar ut. Jeg vurderte å ikke ha stellebord at all og kun bade i badekar fra start og stelle på gulvet heller, men så ble det hastesnitt og da var jeg glad for at det stod et stellebord hjemme for å si det sånn ;) Hadde ikke kunne bøyd meg over badekaret for å bade baby på veldig mange uker etter ks, og når baby ble 4 uker og fikk kolikk var bading eneste som roet baby, så vi bada annenhver til hver dag 😅 

Byttet til å bade sammen med baby i badekaret ved 3-4 måneder og sluttet da å bruke balje i det hele tatt, men er jo mange som bruker balje mye lengre enn det vi gjorde. 

Anonymkode: 7d706...a01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de voksne som skal stelle fysiske tilstander som tilsier at det er best at de bader barnet i høyden så kan det funke, ellers ville jeg styrt unna av disse grunnene:

- barna vokser raskt ut av bade-delen. Med en gang barnet kan sitte selv og er litt mobil er det som regel mest praktisk (og ikke minst tryggest) at badebaljen står plassert på gulvet

- Skal man ha et stødig kar som står stødig i høyden må man ut med høyere summer, noe som ikke står til mengden bruk.

- Høydekar er ofte vanskeligere å rengjøre skikkelig fordi det er flere deler, blant annet slange hvor det kan samle seg mugg. 

- Tar mer plass enn en vanlig sammenleggbar balje og et vanlig stellebord, som ofte har mer plass til vanlig oppevaring. 

Mange vasker også babyen i vasken, blant annet så gjorde de dette på sykehuset. Så lenge man rengjør vask og propp både før og etter så er det et fint alternativ hvis man må vaske i høyden. 

Anonymkode: 7c535...188

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stellebord med badekar, fikk det gratis på finn. Og jeg har aldri brukt badekaret. Det står en halvmeter unna dusjen, og det er alt for tungvingt å fylle og tømme (tror jeg, har ikke testet). 

Derimot har jeg stokke flexi bath i xl, som jeg har brukt 2-3 ganger. Jeg dusjer for det meste med babyen på 6 mnd, og nå ligger han og litt på dusjgulvet og plasker. Antar det blir brukt mer når han kan sitte selv, men det er positivt at det ikke tar så mye plass.

Anonymkode: a018e...a68

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stellebord med badekar. Fikk det gratis på finn. Vi fyller det med dusjhodet som kan dras et stykke ut. Syns det har vært greit å kunne stå og vaske. Spesielt etter fødselen med første, da var jeg helt ødelagt i kroppen og hadde ikke orket å styre med å sitte på huk osv. 

Når barnet vokste ut av badekaret på stellebordet så kjøpte vi balje fra ikea. 

Anonymkode: e4497...3c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har litt stor vask på badet, kan dere egentlig vaske babyen oppi den en stund, og så gå direkte over på badekar. Fra de er 3-4 måneder gamle, har de stor glede av å bare ligge i badekaret med et par-tre centimeter vann i bunnen og få sprelle og plaske der. 

Anonymkode: 6f9bc...b76

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder badekar til baby, må man ta hensyn til både trygghet, hygiene og oppbevaring. Et badekar som er kombinert med stellebord er både mindre trygt (i alle fall når babyen blir litt større), vanskeligere å holde reint og tar større plass enn et separat badekar som står på gulvet.

Som brukeren over påpeker, hvis dere har stor vask og badekar (av den typen også voksne kan bade i) på badet, kan det hende dere ikke trenger noe eget badekar til babyen i det hele tatt.

Har dere liten plass på badet, vil jeg anbefale en sånn badebalje med "trekkspillform" som kan foldes ut når den er i bruk og så trykkes sammen etterpå, sånn som f.eks. denne: https://www.jollyroom.no/babyutstyr/baderom/badebaljer/beemoo-care-assist-sammenleggbar-badebalje-white-beige

Anonymkode: aaa38...c03

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde stellebord med badekar og bruke det så lengre de var små babyer. Det sto rett ved siden av dusjen, så vi fylte det med dusjen og flyttet det litt når vi var ferdig så vannet kunne renne rett ut i sluket  Vi har ikke vanlig badekar, så da de ble for store til det lille badekaret, brukte vi en stor balje på gulvet i dusjen. Når vi ikke trengte stellebord mer, kunne både stellematta og badekaret monteres av og det fulgte med en vanlig plate vi satte på. Så nå, yngste er 15 år, fungerer fortsatt stellebordet som en vanlig kommode. 

Anonymkode: 66a12...267

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...