Gå til innhold

Beste krem mot eksem?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med eksem rundt øynene og lurer på hva folk sin go-to krem er når det gjelder eksem? Gjerne også rutine når det kommer til rens o.l rundt øynene.

Anonymkode: 6ccdc...782

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sliter med eksem rundt øynene og lurer på hva folk sin go-to krem er når det gjelder eksem? Gjerne også rutine når det kommer til rens o.l rundt øynene.

En tur til legen er beste løsning for deg. Slutt med alle øyekremer ol. 

Anonymkode: b88a6...0de

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

nr. 1 er vel allergivennlig sminke og sminkefjerner. Så legetime.

Anonymkode: dc2fd...dd5

Gjest jegerrinne
Skrevet

En tur til legen. Så en kan få rett krem til deg. En krem kan fungere på deg, mens en annen fungere ikke på 

AnonymBruker
Skrevet

Mener dere fastlegen? Og at jeg trenger typ en kortisonkrem?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

nr. 1 er vel allergivennlig sminke og sminkefjerner. Så legetime.

Anonymkode: dc2fd...dd5

Bruker ikke sminke. Og bare allergivennlig hudpleie. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor har du eksem, da? Dårlig hygiene på sminke og/eller hudpleie? Stress? Usunn livsstil? Problemhud? Allergi eller intoleranse?

Det er helt greit å behandle symptomet, her og nå. Og da vil jeg si at å slutte bruke all sminke og hudpleie du nå bruker er første steg. Men så må du jo identifisere årsaken slik at du kan slutte å trigge eksemet. Og det er den viktige jobben.

Anonymkode: 2b292...ee6

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts

Hvis du ikke vet årsak til eksem bør en ta en tur til legen for å få rett krem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du eksem, da? Dårlig hygiene på sminke og/eller hudpleie? Stress? Usunn livsstil? Problemhud? Allergi eller intoleranse?

Det er helt greit å behandle symptomet, her og nå. Og da vil jeg si at å slutte bruke all sminke og hudpleie du nå bruker er første steg. Men så må du jo identifisere årsaken slik at du kan slutte å trigge eksemet. Og det er den viktige jobben.

Anonymkode: 2b292...ee6

jegerrinne skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vet årsak til eksem bør en ta en tur til legen for å få rett krem. 

Atopisk eksem, tørr hud og allergi. Bruker som sagt ikke sminke i det hele tatt. Har vært til legen mange ganger og får beskjed om å bruke hydrokortison og fet krem 🙄 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Atopisk eksem, tørr hud og allergi. Bruker som sagt ikke sminke i det hele tatt. Har vært til legen mange ganger og får beskjed om å bruke hydrokortison og fet krem 🙄 

Ts

Og hydrokortison og fet krem hjelper ikke? 

Anonymkode: 0169c...a8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts

Hydrokortison på resept eller uten? For fins et hav med hydrokortison på resept. Be om evnt henvisning til hudlege.  Min erfaring er at fastlege kan for lite 

Jeg ble overrasket over hvor lenge etter eksamen var borte en fortsatt skulle behandling med hydrokortison

Anonymkode: 7409d...8be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og hydrokortison og fet krem hjelper ikke? 

Anonymkode: 0169c...a8f

Hydrokortison fjerner betennelsen men den kommer jo tilbake. Og jeg vil ikke fortsette å bruke den til evig tid.. fet krem holder huden myk men eksemet kommer tilbake ja. Blir sprø! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hydrokortison på resept eller uten? For fins et hav med hydrokortison på resept. Be om evnt henvisning til hudlege.  Min erfaring er at fastlege kan for lite 

Jeg ble overrasket over hvor lenge etter eksamen var borte en fortsatt skulle behandling med hydrokortison

Anonymkode: 7409d...8be

Uten resept. Åja såpass, det visste jeg ikke. Skal sjekke ut dette med hudlege. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk plutselig eksem rundt ene håndleddet. Tok på Agrosan gul i noen dager til det var borte. Gjentok dette når det kom tilbake. Jeg er ingen lege, og jeg gikk heller ikke til en lege. Ble jo ikke nødvendig siden det fungerte for meg. Jeg har aldri hatt historikk med eksem før eller siden. Tror jeg har dårlig immunforsvar pga langvarig sykdom.

Anonymkode: d989a...bdf

AnonymBruker
Skrevet

Altså for noen svar, legen kan ikke på magisk vis få atopisk eksem til å gå over liksom, som det høres ut på flere her. Er ikke alltid en annen «årsak», enn atopisk eksem. Men riktige kremer kan såklart hjelpe på. Ikke alltid en vanlig lege har så god kunnskap om eksem. 

Jeg har god erfaring med Decubal sin hydrering-serie, og dexeryl krem 😊 

Anonymkode: c1543...2cc

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Du må til fastlege og få resept på krem. Når du ikke har utbrudd kan du holde deg i sjakk med f.eks. ringblomstsalve.

Anonymkode: 896c5...d14

AnonymBruker
Skrevet

Kan være atopisk eksem eller rosacea. Hudlegen sa atopisk og ga kortison, utslettet ble mye, mye verre. Nye fastlegen sa rosacea og nå testes 40 dager på antibiotika. Merkbar forskjell 

Anonymkode: 84d78...993

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har resept på Ovixan for eksem. Synes den hjelper godt.

Anonymkode: aa774...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sverger til Elocon. 

Det viktigste er alt jeg gjør når jeg ikke har eksem, for når det kommer handler det om å la det være mest mulig i ro + smøre. 

Anonymkode: f4f2f...e5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sverger til Elocon. 

Det viktigste er alt jeg gjør når jeg ikke har eksem, for når det kommer handler det om å la det være mest mulig i ro + smøre. 

Anonymkode: f4f2f...e5f

Hva gjør du i tiden eksemet ikke er aktivt? Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...