AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #1 Skrevet 20. juni 2025 Noen som har vært borti lignede? Jeg ba om å få fornyet en resept jeg fikk for ca 9 mnd siden hos min forrige fastlege (hun har sluttet i mellomtiden, og jeg har nå fått ny). Det er ikke snakk om noe b-preparat. Jeg kom med en utfyllende forklaring på hvorfor denne var viktig for meg nå, og hun svarte tilbake at det ikke var indikasjon. I tillegg var det feil bruk av preparatet. Jeg prøvde atter en gang å forklare at jeg har jo tross alt fått den to ganger før av to forskjellige leger ved kontoret, men hun nekter. Ble lettere sjokkert. Kan så klart gå privat, men det er jo surt å betale 1000 kr på noe fastlegen burde hjulpet med. Anonymkode: 6211d...2af 3 1
Luckiness Skrevet 20. juni 2025 #2 Skrevet 20. juni 2025 Hvilket preparat var det da? Og for hva? Kan jo være din forrige fastlege faktisk ikke hadde skrevet ut på riktig indikasjon. 16
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #3 Skrevet 20. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen som har vært borti lignede? Jeg ba om å få fornyet en resept jeg fikk for ca 9 mnd siden hos min forrige fastlege (hun har sluttet i mellomtiden, og jeg har nå fått ny). Det er ikke snakk om noe b-preparat. Jeg kom med en utfyllende forklaring på hvorfor denne var viktig for meg nå, og hun svarte tilbake at det ikke var indikasjon. I tillegg var det feil bruk av preparatet. Jeg prøvde atter en gang å forklare at jeg har jo tross alt fått den to ganger før av to forskjellige leger ved kontoret, men hun nekter. Ble lettere sjokkert. Kan så klart gå privat, men det er jo surt å betale 1000 kr på noe fastlegen burde hjulpet med. Anonymkode: 6211d...2af Be hun lese journalen! Burde jo stå noe der Anonymkode: 58d0f...126 3
Nuttery Skrevet 20. juni 2025 #4 Skrevet 20. juni 2025 Spørsmålet er jo hvor vidt det er korrekt å skrive det ut til deg eller ikke. Hvis hun ikke mener det, forstår jeg at hun ikke ønsker å gjøre det i sitt navn. Da ville jeg bestilt ny konsultasjon og bedt om en alternativ løsning på problemet 19
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #5 Skrevet 20. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen som har vært borti lignede? Jeg ba om å få fornyet en resept jeg fikk for ca 9 mnd siden hos min forrige fastlege (hun har sluttet i mellomtiden, og jeg har nå fått ny). Det er ikke snakk om noe b-preparat. Jeg kom med en utfyllende forklaring på hvorfor denne var viktig for meg nå, og hun svarte tilbake at det ikke var indikasjon. I tillegg var det feil bruk av preparatet. Jeg prøvde atter en gang å forklare at jeg har jo tross alt fått den to ganger før av to forskjellige leger ved kontoret, men hun nekter. Ble lettere sjokkert. Kan så klart gå privat, men det er jo surt å betale 1000 kr på noe fastlegen burde hjulpet med. Anonymkode: 6211d...2af Enda en tråd med mangelfull relevant informasjon fra ts. Hva med å opplyse om legemiddelgruppe, i det minste? En lege er ansvarlig for alt hen gjør. Får du en resept du ikke skal ha etter legens vurdering, og det kommer tilsyn hos legen, kan lege i verste fall bli avskiltet og uten jobb. Ville du gjort noe slikt i din jobb? Om du går privat, så er det ikke sikkert at du får resept der heller. Da blir det bortkastede penger å prøve. En privat lege har og anledning til å kontakte din fastlege dersom ting her skurrer for mye. Anonymkode: af974...11e 20 2
PrivatiserAlt Skrevet 20. juni 2025 #6 Skrevet 20. juni 2025 Bytt lege. Det er ikke noe annet å gjøre dessverre. Be om å få så mye som mulig når du først er der. Det er noen damer som er veldig forsiktige med off-label bruk, og noen som har veldig sterke meninger, som f.eks om kvetiapin og søvn. Jeg syns det er provoserende at man i det hele tatt må til legen for å hente ut medisin, at man ikke vet om man får medisinen man vil ha, og at man ikke får ta ansvaret for bivirkninger selv. Det er nanny-state opplegg. På den annen side, så er dette også en konsekvens av et Helsetilsyn og en lovgivning man ikke kan stole på. 2 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 Populært innlegg #7 Skrevet 20. juni 2025 PrivatiserAlt skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er provoserende at man i det hele tatt må til legen for å hente ut medisin, at man ikke vet om man får medisinen man vil ha, og at man ikke får ta ansvaret for bivirkninger selv. Det er nanny-state opplegg. Mulig dette har med at hvermannsen ikke har kunnskap nok til å kunne bestemme over medisiner selv. Men det er bare en teori, selvfølgelig. Anonymkode: 7f10c...439 39 1 34
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #8 Skrevet 20. juni 2025 Jeg fikk ny lege nå. Og her så satte han opp en time. Der vi gikk kjapt mellom mine helse utfordringer og hvilke medisiner jeg bruker. Selv syns jeg det var veldig betryggende. Ble og overasket over at legen endret tilbake til en type medisin som hadde fungert bedre på meg, men som gamle lege hadde fjernet fordi han mente at smeeteklinikk og avdelingen for leddgikt osv hadde skrevet ut Anonymkode: 607eb...6d0 2
Daria Skrevet 20. juni 2025 #9 Skrevet 20. juni 2025 (endret) Det relevante spørsmålet, som du hopper bukk over, er jo om det er noe i det legen sier om manglende indikasjon og feil bruk? At du har fått det av andre leger ved andre anledninger, betyr ikke at det er riktig å gi deg det nå. Det er en grunn til at legemidler er reseptbelagte og skal skrives ut av lege. Du kan selvfølgelig prøve å gå privat, men det er ikke gitt at en annen lege vil se annerledes på det. Endret 20. juni 2025 av Daria 14
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #10 Skrevet 20. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig dette har med at hvermannsen ikke har kunnskap nok til å kunne bestemme over medisiner selv. Men det er bare en teori, selvfølgelig. Anonymkode: 7f10c...439 🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: f664b...375 3
PrivatiserAlt Skrevet 20. juni 2025 #11 Skrevet 20. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig dette har med at hvermannsen ikke har kunnskap nok til å kunne bestemme over medisiner selv. Men det er bare en teori, selvfølgelig. Anonymkode: 7f10c...439 Mulig hvermannsen vet dette, og dermed uansett booker en time hos lege. Derimot har vi for vane å beskytte folk mot seg selv og egen dårlig dømmekraft. Og dette er "nanny state" - noe som i dette tilfellet resulterer i økte vanskeligheter for trådstarter. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #12 Skrevet 20. juni 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enda en tråd med mangelfull relevant informasjon fra ts. Hva med å opplyse om legemiddelgruppe, i det minste? En lege er ansvarlig for alt hen gjør. Får du en resept du ikke skal ha etter legens vurdering, og det kommer tilsyn hos legen, kan lege i verste fall bli avskiltet og uten jobb. Ville du gjort noe slikt i din jobb? Om du går privat, så er det ikke sikkert at du får resept der heller. Da blir det bortkastede penger å prøve. En privat lege har og anledning til å kontakte din fastlege dersom ting her skurrer for mye. Anonymkode: af974...11e Er du overrasket? Alt av klaging og syting på internett består av mangelfull informasjon. Er det noen som har studert denne gruppen "aktivister" over leger/staten/kommune/departementer/barneven etc? Det burde være en meget interessant gruppe å studere for en sosialantropolog. Anonymkode: c0644...8f4 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #13 Skrevet 20. juni 2025 PrivatiserAlt skrev (5 timer siden): Mulig hvermannsen vet dette, og dermed uansett booker en time hos lege. Derimot har vi for vane å beskytte folk mot seg selv og egen dårlig dømmekraft. Og dette er "nanny state" - noe som i dette tilfellet resulterer i økte vanskeligheter for trådstarter. Eller i at TS ikke mister livet pga uvettig bruk av legemidler. Men joda, sikkert nanny state det. Selg alt på rema og clas ohlson, så går nok feilbruk av legemidler ned tenker jeg. Anonymkode: 34ab3...a8a 11
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #14 Skrevet 20. juni 2025 Det virker som du hadde e-konsultasjon med legen om dette, og ikke hadde snakket med vedkommende om det tidligere. Stemmer det? Utskriving av medisin du ikke har fått utskrevet av denne legen tidligere skal ha fysisk konsultasjon. du kan starte der og bestille time. Hvis legen fortsatt sier nei vil jeg tro det er grunner til det. Anonymkode: 560e7...dba 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #15 Skrevet 20. juni 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det virker som du hadde e-konsultasjon med legen om dette, og ikke hadde snakket med vedkommende om det tidligere. Stemmer det? Utskriving av medisin du ikke har fått utskrevet av denne legen tidligere skal ha fysisk konsultasjon. du kan starte der og bestille time. Hvis legen fortsatt sier nei vil jeg tro det er grunner til det. Anonymkode: 560e7...dba Den bestemmelsen der må være en bestemmelse du fant på nå i farten. Anonymkode: af974...11e 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #16 Skrevet 20. juni 2025 Jeg bestilte nødtime hos ny fastlege, og var dum nok til å si at jeg tror jeg trengte en penicillin kur. Jeg hadde fått fått en kraftig betennelse. Neida, det fikk jeg ikke. Dagen etter, var jeg hos tannlegen, og hun sa "Du må på penicillin kur nå!" Jeg bytta fastlege etter dette. Sjekket også legelisten på nett for moro skyld, og så at vedkommende holdt på slik med flere. Ikke alle disse historiene er fra narkomane som vil ruse seg. Anonymkode: 30cfa...086 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #17 Skrevet 21. juni 2025 Noen leger er fryktelig vanskelige. Jeg hadde bare byttet lege. Anonymkode: 25076...3aa
Million Skrevet 21. juni 2025 #18 Skrevet 21. juni 2025 PrivatiserAlt skrev (11 timer siden): Bytt lege. Det er ikke noe annet å gjøre dessverre. Be om å få så mye som mulig når du først er der. Det er noen damer som er veldig forsiktige med off-label bruk, og noen som har veldig sterke meninger, som f.eks om kvetiapin og søvn. Jeg syns det er provoserende at man i det hele tatt må til legen for å hente ut medisin, at man ikke vet om man får medisinen man vil ha, og at man ikke får ta ansvaret for bivirkninger selv. Det er nanny-state opplegg. På den annen side, så er dette også en konsekvens av et Helsetilsyn og en lovgivning man ikke kan stole på. Bevare meg vel... aner du i det hele tatt hvilket hav av pillenarkomaner og misbrukere vi ville hatt i verden, om ikke slikt var reseptbelagt og kun leger fikk skrive det ut? Om hver enkelt hvilken-som-helst kunne skrive ut slike medisiner til seg selv hadde vi levd i en zombieverden av misbrukere og rusa folk. For ikke å snakke om alle de medisinene som finnes som kan være direkte farlige og noen dødelige om de brukes feil...😬 Nei, du har nok ikke tenkt gjennom tingene helt før du skriver! Og man må ikke til legen for å hente ut medisin. Man må til legen for å få resept, medisinen får man ut på apotek. 18
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #19 Skrevet 21. juni 2025 PrivatiserAlt skrev (11 timer siden): Mulig hvermannsen vet dette, og dermed uansett booker en time hos lege. Derimot har vi for vane å beskytte folk mot seg selv og egen dårlig dømmekraft. Og dette er "nanny state" - noe som i dette tilfellet resulterer i økte vanskeligheter for trådstarter. For alt du vet kunne trådstarter ha fått det mye verre av å få medisinene som legen mener det er uforsvarlig å forskrive. Det ligger et hint i begrepet ‘’indikasjon’’. Anonymkode: 49528...cf7 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #20 Skrevet 21. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Den bestemmelsen der må være en bestemmelse du fant på nå i farten. Anonymkode: af974...11e Nei. Har opplevd det med alle nye leger. Faste medisiner jeg går på kan de ikke skrive ut før jeg har hatt fysisk konsultasjon. Anonymkode: 560e7...dba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå