anikken86 Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Hei alle sammen, jeg har vært gravid i fire måneder, og fra starten av ble svangerskapet mitt ansett som høyrisiko med mange symptomer som forstyrrer hverdagen min. Da jeg fant ut at jeg hadde et høyrisikosvangerskap, gikk jeg umiddelbart for å snakke med lederen og forklarte tilstanden min, og ba henne tilpasse arbeidet mitt og oppgavene med tanke på at jeg jobber mest med immobile, tunge mennesker og mennesker med utviklingshemming. Hun sa at sommeren er en vanskelig periode, noe jeg forstår, og at hun ikke kan love å tilpasse oppgavene mine. Jeg ventet noen dager for å se hva utfallet ville bli, men det ble ingen tilpasning. Da jeg fortalte det til legen, sa han at jeg måtte gå sykemeldt fordi jeg ellers kunne sette meg selv og fosteret i fare. Jeg fortalte sjefen at jeg var sykemeldt på grunn av tilstanden min, og at jeg ikke ville kunne jobbe i fremtiden, hvortil hun skrev: «Synes du dette er greit? Jeg ga deg ekstravakter for sommeren, hva synes du om dette nå..» Jeg føler meg skyldig og har grått i flere dager, jeg føler meg hjelpeløs, og jeg forstår ikke at en kvinne kan behandle en kvinne slik.. Hva skulle jeg egentlig gjøre nå? Har noen vært i denne situasjonen? 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Mulig hun jobbet for å tilpasse arbeidsoppgavene dine, men sånt kan ta noen dager å planlegge. Snakket du med henne før du sykemeldte deg? Altså mellom dagene der du ba om tilrettelegging og endte med å sykemelde deg? Anonymkode: 24822...aca
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Slutt med gråtingen, og send denne sjefen en tydelig, men saklig tilbakemelding. Som jeg har orientert deg om så har jeg et høyrisikosvsngerskap. Jeg registrerer at du ikke ønsker å tilrettelegge noe for meg mens jeg er sykemeldt, noe jeg synes er underlig omstendighetene tatt i betraktning. Jeg opplever dette og tonen din forøvet som ugreie og forventer mer profesjonalitet fra din side fremover. Slik jeg ser det så så er dette diskriminering av gravide i henhold til lovverket. Anonymkode: f4086...8cd 10 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Hvor lang tid gikk det fra du snakket med leder til du ble sykemeldt? Av det du skriver høres det ut som kort tid, som ikke gav lederen din mulighet til å iverksette tiltak. Det er vanlig med mye mer dialog og prosess rundt dette enn det du skisserer i innlegget. Anonymkode: 0ae2b...b93 2
Diggilo Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge her så er vel det riktige svangerskapspenger og ikke sykemelding… 5 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Skjønte ikke helt den delen med ekstravakter, er det slik at du har takket ja til vakter du viste du ikke kan gjennomføre pga helsen til deg og barnet i magen? Anonymkode: bfd4c...2c6 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni Hvorfor har du tatt på deg ekstravakter når du vet du ikke er i stand til å ta dem? Faen heller, sånne kolleger som deg er den verste dritten å måtte forholde seg til. I steden for at de kunne tatt inn andre vikarer i sommer på ledige vakter, så må jo de andre forpurre sin sommer for å dekke dine ekstravakter. Er du sykemeldt så er du sykemeldt og det må leder forholde seg til, men pill råttent av deg å ta ekstravakter i en sånn situasjon. Gravide damer som bare skal trippe rundt på jobb for å late som de bidrar, mens de i realiteten bare er et navn på blokken som ikke gjør noe nytte for seg, er helt pyton. Hold deg vekke fra jobb så ikke kollegene må slite seg mer ut pga deg, du har allerede skapt nok trøbbel. Anonymkode: 31006...e89 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor har du tatt på deg ekstravakter når du vet du ikke er i stand til å ta dem? Faen heller, sånne kolleger som deg er den verste dritten å måtte forholde seg til. I steden for at de kunne tatt inn andre vikarer i sommer på ledige vakter, så må jo de andre forpurre sin sommer for å dekke dine ekstravakter. Er du sykemeldt så er du sykemeldt og det må leder forholde seg til, men pill råttent av deg å ta ekstravakter i en sånn situasjon. Gravide damer som bare skal trippe rundt på jobb for å late som de bidrar, mens de i realiteten bare er et navn på blokken som ikke gjør noe nytte for seg, er helt pyton. Hold deg vekke fra jobb så ikke kollegene må slite seg mer ut pga deg, du har allerede skapt nok trøbbel. Anonymkode: 31006...e89 Sånn oppførsel som det du har er verre mener jeg, du er usaklig stygg. Helt pyton. Anonymkode: c2e20...905 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor har du tatt på deg ekstravakter når du vet du ikke er i stand til å ta dem? Faen heller, sånne kolleger som deg er den verste dritten å måtte forholde seg til. I steden for at de kunne tatt inn andre vikarer i sommer på ledige vakter, så må jo de andre forpurre sin sommer for å dekke dine ekstravakter. Er du sykemeldt så er du sykemeldt og det må leder forholde seg til, men pill råttent av deg å ta ekstravakter i en sånn situasjon. Gravide damer som bare skal trippe rundt på jobb for å late som de bidrar, mens de i realiteten bare er et navn på blokken som ikke gjør noe nytte for seg, er helt pyton. Hold deg vekke fra jobb så ikke kollegene må slite seg mer ut pga deg, du har allerede skapt nok trøbbel. Anonymkode: 31006...e89 Lol. Glad jeg ikke jobber med deg. Anonymkode: c3207...8fe 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Dersom du har høyrisikosvangerskap og at arbeidsoppgavene dine utgjør risiko for foster så skal du vel strengt tatt kunne søke om svangerskapspenger, og ikke måtte bruke sykemelding? Vil ha mye å si senere dersom du bruker opp sykemelding i svangerskapet! Les mer om det på arbeidstilsynet, få lege til å fylle ut skjema, og arbeidsgiver til å signere. Om jeg ikke husker feil skal det der fremkomme hva slags tilrettelegging du trenger. Dessuten så tenker jeg at du har takket ja til vakter med en forventning om tilrettelegging for å kunne gjennomføre vaktene. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, så sier det seg jo selv at du ikke kan jobbe de vaktene - dette sier du jo at du hadde informert om. Skjønner det er skikkelig kjipt, men egen helse og fosterets helse settes først. Det er legen som har bestemt at du skal være sykemeldt, ikke du selv. Anonymkode: bea79...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Det er jo ikke du som har sykemeldt deg, det er det legen som har gjort. Så da får heller lederen din ta det ut på legen, og ikke på deg - du har krav på tilrettelegging i forbindelse med svangerskap, og hvis leder ikke kan imøtekomme dette kan du jo ikke jobbe. Det eneste er at du kanskje skulle hatt svangerskapspenger isteden for sykemelding? Hvis det er sånn at jobben din utgjør fare for fosteret? Anonymkode: d3894...6f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #12 Skrevet 21. juni Dersom arbeidsplassen ikke har mulighet for å tilrettelegge, skal man vel egentlig ha svangerskapspenger og ikke sykemelding. Anonymkode: 2fad7...a60 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #13 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom arbeidsplassen ikke har mulighet for å tilrettelegge, skal man vel egentlig ha svangerskapspenger og ikke sykemelding. Anonymkode: 2fad7...a60 Det kommer ann på. Hvis det er fare for fosteret så et det sv.penger. Men om arbeidsgiver ikke kan legge tilrette for feks mors bekkenløsning, osv er det sykmld. Var igjennom dette nå nylig, og fikk bare sykmld. Anonymkode: 6ed18...5d3 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå