Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

En venninne fødte for en liten stund siden en død baby sent i svangerskapet. Dette var et sjokk og naturlig nok forferdelig vondt. 

På samme tid var jeg ganske nygravid, noe min venninne ikke visste. Da babyen hennes døde bestemte jeg meg for å vente med å si noe. Jeg har gjort alt jeg kan for å være en god venninne og stille opp for dem i denne grusomme perioden. 

Vi ses ganske ofte og jeg har hittil unngått å si noe, og kledd meg i ganske store gensere. 

Nå har det gått noen uker, og magen min begynner å bli synlig. Jeg tror jeg må adressere det neste gang vi ses. 

Hun vet at vi har prøvd en stund. Hun sørger naturligvis fortsatt over babyen sin og har fortalt at hun fortsatt ønsker et barn til. Hvordan skal jeg fortelle henne at jeg er gravid?

Jeg forventer ikke at hun skal bli glad på mine vegne. Jeg trenger først og fremst å adressere «elefanten i rommet». I tillegg er jeg utrolig redd for å skade relasjonen vår. Er det noen som har opplevd lignende og vil dele? 

Anonymkode: b4561...10e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er der virkelig mulig at din graviditet skal bli et problem for henne? 

Vil du virkelig ha en venninne som ikke klarer å skille på disse to scenarioene? 

Et alternativ er jo selvfølgelig å ta abort, da slipper du å tenke på at hun vil bli såret. 

Anonymkode: cce34...d58

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at du synes det er fryktelig vanskelig å si det med tanke på hennes sorg, men at du vil si det selv før hun ser det/får vite det av andre. Det går bra. 

Anonymkode: 39532...a76

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil du virkelig ha en venninne som ikke klarer å skille på disse to scenarioene? 

Et alternativ er jo selvfølgelig å ta abort, da slipper du å tenke på at hun vil bli såret. 

Takk for et fint og konstruktivt svar. Personlig har jeg vært prøver i månedsvis, og syns selv det var sårt hver gang noen rundt meg ble gravide eller fikk baby. Det er mulig jeg legger for mye av egne følelser i dette, men jeg tror ikke det er unaturlig å kjenne på de følelsene når man sårt ønsker et barn selv.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg har opplevd det selv. Jeg var den som fødte en død gutt. Sorgen kommer man aldri over. Det er bare til å si det med en gang. Det er en god nyhet. Jeg var glad for at min venninne var gravid.

Endret av exictence
  • Liker 3
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for et fint og konstruktivt svar. Personlig har jeg vært prøver i månedsvis, og syns selv det var sårt hver gang noen rundt meg ble gravide eller fikk baby. Det er mulig jeg legger for mye av egne følelser i dette, men jeg tror ikke det er unaturlig å kjenne på de følelsene når man sårt ønsker et barn selv.

Ingen har sagt at deter unaturlig å kjenne på følelser, men når alt kommer til alt så er det ikke andres følelser som skal styre om man skal få glede seg over å bli gravid eller føle at man ikke kan kommunisere at man har blitt gravid til omverdenen fordi andre har gått gjennom noe vanskeligheter med sin graviditet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan jo si at du synes det er fryktelig vanskelig å si det med tanke på hennes sorg, men at du vil si det selv før hun ser det/får vite det av andre. Det går bra. 

Anonymkode: 39532...a76

Syns dette var eit godt svar. Det er uansett bedre at det er du som forteller enn at ho ein dag får vere det via via. Å miste eit barn er fryktelig vondt, men at venner og familier distanserer seg og prøver å «skåne» ein f.eks. ved å ikkje fortelle slike nyheter syns eg er vondere. Sjølv om ho har det vondt vil ho vere glad på dine vegner og det vil vere vondere om du trekker deg unna. Har sjølv mista barn og er takknemlig for alle andre som får oppleve å bringe eit barn til verda ❤️

Endret av Ivasjo
  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å si det som det er. Om hun ikke klarer å bli glad på dine vegne, og heller velger å ta avstand, ville det ha skjedd uavhengig hvilken måte du sier det på. 

Anonymkode: 4a757...c09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare har gjort det verre med å vente så lenge med å si det, dessverre. 

Du må bare si det rett ut. Ikke legg så mye av egne følelser på henne, hun kan reagere annerledes enn du ville gjort. 

Anonymkode: f14b4...af5

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er helt naturlig at man kan reagere med tungsinn i TS' venninne sin situasjon. Man blir glad på venninnens vegne, men man kan bli fryktelig sår også. Helt naturlig det!

Jeg hadde anerkjent hennes sorg og så sagt at det er vanskelig for deg å fortelle henne det du skal si, men at du er gravid. Før du har fullført setningen har hun allerede skjønt det og kan få 2 sekunder på å forberede seg mentalt. Det er bedre enn om du ikke legger opp til noe og bare kaster det på henne.

Synes jeg. Det er slik jeg hadde foretrukket det selv. Har vært der, selv om jeg mistet tidligere enn det høres ut som din venninne gjorde.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt en melding, så kan hun reagere i fred. Vil nok tro at hun blir glad på dine vegne, men at det først blir et sjokk

Anonymkode: 56f8c...2c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det akkurat som du føler det, at du synes det er vanskelig å fortelle, så står du sammen med henne i hennes reaksjon... som jo kan hende er glede på dine vegne. Lykke til.

Anonymkode: 6e447...708

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd dette fra andre siden for kort tid siden, eller jeg vet at en venninne forhåpentligvis snart blir gravid, og jeg mistet et barn nylig. Håper hun bare forteller det til meg uten å gjøre et stort nummer ut av at det er synd på meg. Jeg unner henne å få et barn selv om jeg er trist. Vet at hun drømmer om det og jeg kommer til å bli glad på hennes vegne. Forhåpentligvis tenker venninnen din noenlunde likt. 

Anonymkode: c8ea6...706

• Liker 4
Skrevet

Hennes sorg og tragedie HANDLER IKKE OM DEG!!!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror du bare har gjort det verre med å vente så lenge med å si det, dessverre. 

Du må bare si det rett ut. Ikke legg så mye av egne følelser på henne, hun kan reagere annerledes enn du ville gjort. 

Anonymkode: f14b4...af5

Ikke alle føler seg komfortable med å fortelle om graviditet før andre trimester..eller etter ordinær ultralyd. 

Anonymkode: 4a975...94d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som ufrivillig barnløs over mange år; 

Jeg foretrakk at de fortalte meg det personlig, og nøytralt. Ingen medlidenhet. Ikke noe overraskelseselement. 

Vi unner dere så inderlig graviditet og barn. Men vi har det også uendelig vondt. Og slike beskjeder er en påminnelse om noe vi veldig gjerne vil ha. 

Så de beste venninnene er de som forteller, tar i mot en klem og gratulasjoner, men møter deg i din sorg. Jeg var ofte med på "annonseringen" til resten senere, da kunne jeg juble og klemme, for jeg var forberedt. 

Anonymkode: e7fa2...28e

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet 4 ganger de siste 2 årene, men jeg blir bare glad på mine venners vegne når jeg får vite at de er gravid. Deres graviditet har jo ingenting med mine aborter å gjøre? 

Anonymkode: 13566...c20

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke alle føler seg komfortable med å fortelle om graviditet før andre trimester..eller etter ordinær ultralyd. 

Anonymkode: 4a975...94d

Dette er ikke grunnen her. TS er redd for å såre venninnen sin og har ikke tillit til at hun kommer til å takle det. 

Anonymkode: 66380...2e2

Skrevet

Jeg er selv ufrivillig barnløs. Den perioden vi prøvde å bli gravide, så opplevde jeg at bestevenninnen min ikke vågde å fortelle at hun hadde blitt gravid før graviditeten var kommet ganske langt. Det syntes jeg var leit, for jeg klarte å glede meg på hennes vegne. Men klart, det er enda vondere å oppleve dødfødsel enn «bare» aldri bli gravid. 

Fortell at du er gravid, men vær forberedt på alle slags reaksjoner. Om hun ikke klarer å glede seg spontant, så vil det komme etter hvert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 17.57):

Jeg hadde sendt en melding, så kan hun reagere i fred. Vil nok tro at hun blir glad på dine vegne, men at det først blir et sjokk

Anonymkode: 56f8c...2c6

Støtter denne. Hvis hun vil rase over verden og livet kan hun gjøre det, og så kan dere møtes når hun har samla følelsene sine ❤️ 

Søtter også kommentaren om å være æerlig om det her er vanskleig for deg, men at du ønsker hun skal få det fra deg og ikke andre. 

Tror nok det her går helt fint. Selv om hun har opplevd noe utrolig traumatisk, så vet hun også at dere har prøvd å få barn og at mange rundt henne kan bli gravide. 

❤️❤️

Anonymkode: bd8e4...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...