HMK Skrevet 4. juli #41 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes ingen fasit på det Jeg selv er nylig gift, jeg og mannen min hadde håpet og få hjelp til bryllupet noe vi ikke fikk så vi måtte spare i 3år til bryllupet Bryllup i dag er veldig dyrt så det kommer på 100 000 og opp over Anonymkode: d39a6...93a Det kommer da helt an på bryllupet? Vi giftet oss uten å si det til noen. Inviterte gjestene til "navnefest" for datteren vår og overrasket med at det også var bryllupsfest. Jeg giftet meg i en hvit sommerkjole jeg hadde fra før, laget all mat og bakte kakene selv. Pyntet bordene selv og hadde ikke alkohol. Jeg tror vi brukte ca 25 000. Og da var 10 000 av det ny dress til mannen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #42 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes ingen fasit på det Jeg selv er nylig gift, jeg og mannen min hadde håpet og få hjelp til bryllupet noe vi ikke fikk så vi måtte spare i 3år til bryllupet Bryllup i dag er veldig dyrt så det kommer på 100 000 og opp over Anonymkode: d39a6...93a Nei, det kommer helt an på hvor man legger lista (klær, mat, antall gjester, lokale osv) hvor dyrt det blir. Vårt kom ikke på 20000 engang. Anonymkode: e7830...4fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #43 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begge jobber 40% og ønsker bryllup med 50 gjester i leid lokale… Kanskje på tide med en forventningsavklaring? Anonymkode: a8ddc...047 Man kan fint få drømme bryllupet uansett hva slags inntekt man har det er jo bare å spare det Anonymkode: d39a6...93a
AnonymBruker Skrevet 4. juli #44 Skrevet 4. juli Det er gratis å gifte seg, så om det er viktig for de må de bare gjøre det. Så kan de spare opp til en fest når det har råd, feks til 10 års bryllupsdag. Anonymkode: 5fd41...b94
AnonymBruker Skrevet 4. juli #45 Skrevet 4. juli TS, hva ser de selv for seg? Anonymkode: af3d0...a7f
AnonymBruker Skrevet 4. juli #46 Skrevet 4. juli Synes at det virker som at de har høye forventninger. Dersom de ønsker å gifte seg nå (f.eks. av religiøse grunner), kan de vel gjøre det enkelt og rimelig? 50 gjester høres dyrt ut. Dersom festen, kjolen, etc. er en vesentlig del av motivasjonen, tenker jeg at de kan spare selv. Eller de kan gå for et lite bryllup nå, og fornyelse av løftene med en stor fest senere (når de har spart opp penger). Du skriver ikke hva barna forventer at dere bidrar med. Dersom de har en forventning om at du / dere skal betale for festen når de bare jobber 40%, tenker jeg at de er rimelig bortskjemte. Selv er jeg nok noen år eldre enn dette paret, og har klart å kjøpe bolig i Oslo og ta en lang universitetsutdannelse. Begge deler uten økonomisk støtte fra foreldrene mine. Kunne gjerne tenkt meg å gifte meg med min nåværende kjæreste. Men da ville jeg ha hatt et lite selskap, og bedt gjestene stille med kakebord istedenfor gaver. Jeg synes at store bryllup er flashy, og dersom de ikke er inne på boligmarkedet enda virker det helt hinsides å bruke masse penger på bryllup 🤦🏽♀️ Anonymkode: 2a9ed...b2c
AnonymBruker Skrevet 7. juli #47 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 9.47): Joda de ønsker å gifte seg snart Ts Anonymkode: 4b71b...e4d Men har de råd til den festen de ønsker seg? De kan gifte seg på rådhuset og gå ut å spise med forloverne sine. De trenger ikke ha stort bryllup. vi betalte alt selv. Jeg forventet ingenting fra mine foreldre. Vi sparte opp penger og planla et bryllup vi hadde råd til. Anonymkode: df58f...a2a 1
Brunello Skrevet 7. juli #48 Skrevet 7. juli Kålrota skrev (På 4.7.2025 den 10.22): Ønsker er en ting, men hva er mulig? 50 gjester i leid lokale høres først mulig ut om noen år for dette paret. Mannen min og jeg har fem barn til sammen. Det sier seg selv at vi ikke kan bidra med 100.000 til hver. Dette er de inneforstått med. Hvorfor sier det seg selv?
Kålrota Skrevet 7. juli #49 Skrevet 7. juli Brunello skrev (Akkurat nå): Hvorfor sier det seg selv? Fordi vi ikke er millionærer?
Brunello Skrevet 7. juli #50 Skrevet 7. juli Kålrota skrev (Akkurat nå): Fordi vi ikke er millionærer? Hva er en millionær? En millionær var en som hadde god råd i 1980. Det er svært mange som kan betale flere hundre tusen til hvert av barna (også når det er fem). Så det sier seg langt fra selv at dere ikke kan det.
monican94 Skrevet 7. juli #51 Skrevet 7. juli de fleste betaler vel selv idag. kan iallfall ikke belage seg på finansiering.. ikke vanlig at studenter gifter seg..har de råd uten bidrag ?
Kålrota Skrevet 7. juli #52 Skrevet 7. juli Brunello skrev (45 minutter siden): Hva er en millionær? En millionær var en som hadde god råd i 1980. Det er svært mange som kan betale flere hundre tusen til hvert av barna (også når det er fem). Så det sier seg langt fra selv at dere ikke kan det. Det sier seg selv for min del og det var det jeg skrev utfra. At du er privilegert får være så. Det er ikke jeg. (og hadde nok uansett ikke spandert sekssifret på barna til bryllup uansett). 1
SPOCA Skrevet 9. juli #53 Skrevet 9. juli I utgangspunktet tenker jeg det riktige er at brudeparet dekker alle utgfiter selv. Så er det hyggelig og fint hvis foreldre bidrar, men bør absolutt ikke være et krav eller forventning. Vi fikk pengegaver av våre foreldre, men vi dekket bryllupet selv (vi satte pengene fra dem på sparekonto til prøverør og renovering).
AnonymBruker Skrevet 9. juli #54 Skrevet 9. juli Vi har "heldigvis" ikke noe kultur igjen om å sponse barns bryllup. Men jeg tror nok at foreldre som sitter godt i det hjelper til uansett, eller hjelper etter egen evne. Hva kan du bidra med? Hva trenger brudeparet hjelp til? Du kan jo tenke over det og foreslå. Anonymkode: 28269...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #55 Skrevet 9. juli Brunello skrev (På 7.7.2025 den 21.46): Hva er en millionær? En millionær var en som hadde god råd i 1980. Det er svært mange som kan betale flere hundre tusen til hvert av barna (også når det er fem). Så det sier seg langt fra selv at dere ikke kan det. jeg stiller meg meget tvilende til at "svært mange" vanlige foreldre har en økonomi der de kan sposne bryllup for ungene med "flere hundre tusen" 💸 mannen og jeg har romslig økonomi, vi har hjulpet ungene gjennom studier økonomisk, har en god del sparepenger, flere biler, motorsykler, hytte, båt, naust egen brygge osv osv og vi har gitt de hjelp om de trenger det til egenkaptial til bolig osv men det kunne ikke falle meg inn å sponse bryllupet med "flere hundretusen" og selv sitte igjen uten tilsvarende i sparepenger.. Og jeg tror ikke det er "Svært mange" foreldre som gjør dette. Anonymkode: 13760...34d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå