AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Jeg er alene og min sønn er student og skal gifte seg til neste vår. Faren/ min eks, er ikke i stand til å bidra økonomisk. Hvor mye er det vanlig at brudgommens mor/ foreldre bidrar til bryllupet eller gir i gave? Brudens foreldre er også skilt, men moren har ny kjæreste mens faren er singel. De er begge studenter med 40% jobber ved siden av studiene, og ønsker kirkebryllup med ca 50 gjester i leid lokale. Anonymkode: 4b71b...e4d
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er alene og min sønn er student og skal gifte seg til neste vår. Faren/ min eks, er ikke i stand til å bidra økonomisk. Hvor mye er det vanlig at brudgommens mor/ foreldre bidrar til bryllupet eller gir i gave? Brudens foreldre er også skilt, men moren har ny kjæreste mens faren er singel. De er begge studenter med 40% jobber ved siden av studiene, og ønsker kirkebryllup med ca 50 gjester i leid lokale. Anonymkode: 4b71b...e4d Tror ikke det er noe som er vanlig for det er så utrolig ulikt. Noen foreldre betaler jo hele gildet for sine barn. Men dette er ikke noe du skal føle at du må. Når vi giftet oss betalte vi alt selv men vi var 30/40 år og voksne og hadde egentlig mer penger enn min mor og far. Fikk 10000 av mamma og 5000 av pappa i gave. Dette er 18 år siden. Jeg kjenner at jeg ikke kommer til å sponse bryllup for mine egne barn, ja jeg skal gi de en fin gave og kan kanskje bidra med klær hvis de vil ha nytt men jeg synes det er unødvendig å svi av masse penger på å gifte seg hvis paret ikke har råd til å betale det selv. Anonymkode: 47144...d4e 11 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni De må jo selv ta ansvar for å ha økonomi til et bryllup slik de ønsker, de kan jo ikke belage seg på at dere verken skal bidra med noe eller betale alt sammen… Anonymkode: d0edb...1cc 17 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Er det vanlig at andre enn paret bidrar til bryllupet? Anonymkode: aaa40...c3d 2
jegerrinne Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Det er nok opp og ned . Hos oss bidro mine foreldre med vin til maten og svigers med øl og litt annen drikke. Ellers ordnet vi alt selv 1
Kålrota Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Det finnes ingen fasit på dette. Mine foreldre/svigerforeldre bidro ikke økonomisk (etter vårt ønske), men hjalp til praktisk. Jeg har et barn som gifter seg neste år, vi har bedt om tankene deres rundt finansiering. Hvis vi bidrar økonomisk, vil det være gaven. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er alene og min sønn er student og skal gifte seg til neste vår. Faren/ min eks, er ikke i stand til å bidra økonomisk. Hvor mye er det vanlig at brudgommens mor/ foreldre bidrar til bryllupet eller gir i gave? Brudens foreldre er også skilt, men moren har ny kjæreste mens faren er singel. De er begge studenter med 40% jobber ved siden av studiene, og ønsker kirkebryllup med ca 50 gjester i leid lokale. Anonymkode: 4b71b...e4d Tradisjonelt er det foreldrene til brudeparet som gifter bort sine barn og som dermed inviterer til, og arrangerer og betaler bryllupet. Brudeparet er som regel med og planlegger, kommer med innspill til gjesteliste og slike ting, men tradisjonelt er det som sagt foreldrene som "drar lasset". Og så er det vel mange unntak fra denne tradisjonen, spesielt med dagens stadig mer kompliserte og uoversiktlige familierelasjoner, så det handler nok må bare om å finne den beste løsningen i hvert enkelt tilfelle. Anonymkode: 147f5...655 1
Abra Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Vi fikk pengegaver, men ingen som bidro direkte til selve bryllupet. Og vi er vel "bortskjemte" voksne som fremdeles får en liten pengegave fra foreldre når vi har bursdag😅
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Tror det er ingen standard her. Vi fikk 30.000 av mine foreldre tiltenkt bryllupet, og 15.000 fra hans foreldre tiltenkt bryllup + 10.000 tiltenkt bidrag til noe vi ønsket oss. Foreldrene mine setter bryllup veldig høyt, og foreldrene hans hadde akkurat arvet litt penger. Vi var veldig takknemlige, men hadde aldri i verden forventet noe som helst. Anonymkode: c6ba0...7b4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Mine foreldre bidro med maten. Det var vi veldig takknemlig for. Anonymkode: 21835...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Det høres ut som om de har helt urimelige forventninger. Tror ikke det er uvanlig at foreldre betaler noe eller f.eks. en konkret post som kjole(og dress?), drikke, mat, dessert, lokale. Dette er absolutt ikke noe de kan forvente. Vil de ha stort bryllup må de spare eller vente til de får seg full jobb. Jeg tenker at foreldrene kan "hjelpe til" og gjøre det lettere, ikke finansiere hele greia. Men i mange kulturer er det forventet at en eller begge foreldreparene betaler mye eller alt. Anonymkode: a94ea...320 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #12 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): De er begge studenter med 40% jobber ved siden av studiene, og ønsker kirkebryllup med ca 50 gjester i leid lokale. Anonymkode: 4b71b...e4d Men da har de vel ikke råd til å gifte seg ennå? Anonymkode: a1aaa...d4b 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 12.55): Men da har de vel ikke råd til å gifte seg ennå? Anonymkode: a1aaa...d4b Joda de ønsker å gifte seg snart Ts Anonymkode: 4b71b...e4d
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni I dag er det vanlig at de som gifter seg betaler for bryllupet sitt selv. noen foreldre bidrar med kanskje noe konkret. Bryllupskaken, brudekjolen etc, mens andre gir penger i gave til brudeparet. Alt fra 10-50K har jeg vært borti i de bryllupene jeg har vært i. Anonymkode: 4fe69...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni Jeg hadde en sum som jeg sa jeg kunne bidra med, hadde spart 25 tusen. Tar selvfølgelig ikke opp noe lån for å betale. Ellers stilte jeg opp med praktisk hjelp som pynting, baking og opprydding etterpå. De var kjempefornøyde, men de er ikke kravstore i utgangspunktet. Anonymkode: 1fb39...52c 2
JulieA Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni Som mange har svart, finnes det ingen fasit. Det var mer vanlig før at foreldrene betalte for festen, da ofte brudens foreldre. Vil tro de fleste synes den ordningen er litt avleggs. Folk gifter seg også senere og da er det naturlig at det voksne paret betaler det meste selv. Ettersom brudepar her er så pass unge, tenker jeg at det er fint om foreldrene kan bidra litt. Men, det må også sies, når de er så unge og ikke selv har økonomi til å betale for en storstilt fest, må listen legges lavere. Det bør du være tydelig på. Dagen skal være fin og minnerik, men det kan den fint bli med enkel feiring også.
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Joda de ønsker å gifte seg snart Ts Anonymkode: 4b71b...e4d Da må de også gifte seg etter det budsjettet de har. De kan uansett ikke basere seg på at du bidrar. Det er ikke vanlig at foreldre bidrar, selv om det også er vanlig Har du ikke råd, så har du ikke råd. Og har du råd og lyst, kan du jo gi et bidrag. Anonymkode: 79793...f9f 7 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #18 Skrevet 28. juni Det er nok veldig ulikt. Noen gir store bidrag, andre ingenting utover en vanlig bryllupsgave. Mine foreldre betalte bryllupskaken, og bidro med å organisere kakebord (dvs spurte naboer og tanter om å bake). Mine svigerforeldre gav fin gave, og bakte kake, men gav ikke noe tilskudd til bryllupet, og det er helt fair. Anonymkode: 7c8ac...708 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #19 Skrevet 30. juni jegerrinne skrev (På 20.6.2025 den 20.23): Det er nok opp og ned . Hos oss bidro mine foreldre med vin til maten og svigers med øl og litt annen drikke. Ellers ordnet vi alt selv Jøss! Så dere kjøpte klær, bukett og betalte leien av lokalet? Anonymkode: c0d14...7f2
jegerrinne Skrevet 30. juni #20 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jøss! Så dere kjøpte klær, bukett og betalte leien av lokalet? Anonymkode: c0d14...7f2 Ja vi betalte lojale,blomster, mat og klær selv. Falt oss ikke inn at vi skulle be foreldre våres om å betale bryllupet vårt. Trodde heler ikke det var normalt. Ingen vi kjenner har fått dekt bryllup av foreldrene. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå