Gå til innhold

Orker ikke leie ut via Airbnb lenger. Ikke verdt det!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du legger litt mye i ratingen din, og stresser med å beholde superhost. Legg inn i teksten at dette er en leilighet med enkel standard, så blir folk overrasket over at det er bedre enn de hadde forespeilet seg. Jeg måtte inn å se på mine tilbakemeldinger som jeg har gitt, og ser at jeg stort sett har gitt 4 el 5 stjerner. Jeg trekker ned om det er helt konkrete mangler å sette fingeren på, ellers tar jeg det direkte med verten. Legger ikke så mye i det, og tenker at det ikke er noe å bekymre seg for mye over. 

Anonymkode: bd1da...ce4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

3 er midt på treet , det som egentlig burde være normalen.  Vet ikke hvorfor alle forventer at alt i livet skal være bedre enn gjennomsnittet. Men ja desverre så er ikke mennesker rasjonelle i den virkelige verden.

Når det gjelder Airbnb så er jo fortjenesten så enorm i pressområder at jeg ikke kan se noen grunn til å ikke leie ut. Lei inn andre til vasking, du tjener gode likevel. ( Om det er en turistmål som Lofoten eller Tromsø).

Anonymkode: 3db5c...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av flere grunner til at vi ikke engang gidder å leie ut ekstra bolig. For stor risiko. Ting går sikkert stort sett bra, men hva med den ene som ødelegger og saboterer?

Anonymkode: 70349...1df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En av flere grunner til at vi ikke engang gidder å leie ut ekstra bolig. For stor risiko. Ting går sikkert stort sett bra, men hva med den ene som ødelegger og saboterer?

Anonymkode: 70349...1df

Om de ødelegger så sørger AirBnb for å dekke utgiftene. Ufortjent dårlig rating er det verre med. Men du som vert har jo mulighet til å gi tilbakemelding på gjesten. Ufyselig gjest bør få det skriftlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Airbnb har blitt veldig dyrt, og med dyr pris så vil det være kravstore leietakere. En annen ting er at for en leietaker vil rating  på 3 eller 4 være veldig bra, mens for utleier er det dårlig om en skal henge seg opp i ratingen. Leiligheten og innholdet av den har vel potensiale til å bli bedre? Derfor får du heller ikke top score. 

Anonymkode: bf4b4...e82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut på Airbnb, og bruker 45 minutter på vask av en liten hybelleilighet. Det mest skitne folk etterlater stedet vårt er søl på bordet, så vasken er for å skinnende bad, og rene gulv. 

Vi er veldig tydelige på de tingene som er negativt ved leiligheten i annonsen, og tror det hjelper. (F.eks. at barn bor i etasjen over som er våkne fra 8-20)

Vi har fått en 3 er eller to, men har nok belegg til alltid å ha hatt super host likevel. 

Man må bare gå videre etter slike anmeldelser, og ta til seg evt berettiget kritikk. Kanskje må man legge inn en vask bak sofaen (eller vaskemaskinen) hver tredje måned. 

(Vårt sted egner seg ikke for langtidsopphold, så vi fortrenger ingenting). 

Anonymkode: 96f11...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Airbnb har blitt veldig dyrt, og med dyr pris så vil det være kravstore leietakere. En annen ting er at for en leietaker vil rating  på 3 eller 4 være veldig bra, mens for utleier er det dårlig om en skal henge seg opp i ratingen. Leiligheten og innholdet av den har vel potensiale til å bli bedre? Derfor får du heller ikke top score. 

Anonymkode: bf4b4...e82

Det er ikke slik ratingen er ment å fungere. Om stedet er som beskrevet skal det være 5. 

1 - aldri la disse vertene leie ut igjen

2 - dette stedet må tas av plattformen umiddelbart

3 - helt greit, men flere ting må endres omgående

4 - enkelte ting bør endres før neste gjest

5 - ingen er perfekt, men oppholdet stod til våre forventninger

Anonymkode: 96f11...7c6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
reiseglad skrev (17 minutter siden):

Om de ødelegger så sørger AirBnb for å dekke utgiftene. Ufortjent dårlig rating er det verre med. Men du som vert har jo mulighet til å gi tilbakemelding på gjesten. Ufyselig gjest bør få det skriftlig. 

Den erstatningen har jeg hørt fler som har slitt fælt med å få. Over ødeleggelse, stjålne gjenstander etc.

Ikke minst et par saker hvor avtale om leie ble gjort via kommune. Leietaker(ne) ødelela og vandaliserte en nyoppusset leilighet. Urin stank fra gulv og det som verre var. Total renovering. Erstatning? Et helvete.

Dama har en nyrenovert hytte som ligger på et perlested på en egen holme. Lett å leie ut for ganske så høy pris. Men med dagens risiko? Ikke faen sier hun. 

Hadde du leid ut noe på 50-tallet eller der omkring hadde det 99.99% gått bra. I den tid er jeg sikker på at folk viste takknemlighet samt hadde en porsjon av det som kalles respekt.

Endret av PITTY
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

På grunn av vanvittig kravstore gjester. 

Airbnb var en god ide dem gang det mest var unge mennesker som oppriktig ønsket og trengte å leie rimeligere alternativer enn hoteller. Nå når det er blitt vanlig for også godt voksne mennesker som forventer at det ikke finnes så mye som et støvkorn i boligen, og at det skal se helt nytt og ubebodd ut nærmest, er det bare stress. 

Vi har en flott liten leilighet, som ligger svært sentralt, og derfor godt belegg året rundt. Alt i leiligheten, fra dyner og sengetøy til bestikk,  panner, hvitevarer og alt er av god kvalitet, og unge gjester er fremdeles en fryd, men godt voksne... 😬

Leiligheten er godt presentert med bilder av alt, og jeg bruker nå 2-3 timer på å regelrett nedvaske leiligheten så ofte som hver 3 dag. Både brytere, lister og håndtak blir vasket, i tillegg til rommene og flatene generelt. Folk generelt bor neppe så rent, med så eksklusive dyner, puter og sengetøy og annet til vanlig, og likevel blir jeg nesten lamslått av hva voksne mennesker får seg til å trekke ned anmeldelser på. Hun som ble dråpen som umiddelbart fikk meg til å stenge for nye bestillinger meldte tilbake 3 i karakterer på alt, men hadde likevel hatt et flott opphold og leiligheten var fin (????). Dialogen mellom oss hadde vært hyggelig hele veien, og jeg hadde som vanlig nedvasket leiligheten før de kom, så jeg måtte spørre hva som fikk dem til å trekke ned såpass mye. 3 er jo elendig anmeldelse, så jeg lurte på om jeg hadde oversett noe graverende. Da fikk jeg i svar at det var litt støv i leiligheten. Presisert som at det ble litt svevestøv (!) da de tok sengetøy på senga, og at det var litt støv OPPÅ et høyskap, BAK vaskemaskinen og UNDER senga. 

Høres sikkert ikke så urimelig ut det, men litt svevestøv når man tar på sengetøy, hvordan klarer man å unngå det uten å bruke plast på senga og helsyntetisk sengetøy? Oppå høyskapet... hva skulle de der å gjøre? Skapet går mer eller mindre helt til taket, og jeg når ikke opp om jeg står på en stol engang. Jeg må ha stige for å komme skikkelig til der, og nei det gjør jeg ærlig talt ikke hver eneste gang. Jeg henter trappestige inn innimellom, men ellers får det holde med det, for der er det ingen grunn til å klatre opp. Bak vaskemaskin... Vaskemaskinen står i en nisje, og eneste måten å både se eventuelt støv der eller vaske det bort er å klyve oppå vaskemaskinen, eller å trekke den frem. Nei det gjør jeg ikke stadig, men gjør virkelig noen det? Hva er meningen med å klyve opp på vaskemaskinen for å kikke etter om det er støv BAK den? Og under senga... Senga er plassbygget, og for å komme seg under senga må man være to voksne mennesker som løfter den opp samtidig. Nei vi kan selvsagt ikke være to sterke mennesker som løfter den opp mellom hver gjest, men hva pokker skulle gjesten gjøre det for? Den er plassbygget! Med skuffer under i front, fra gulv til madrass. Det er helt unaturlig å løfte den av sokkelen med stor innsats. 

Dette var dråpen, men det har vært mye merkelig fra (voksne!) gjester tidligere også. Som å trekke ned på anmeldelse på grunn av ting som tydelig er synlig på bildene når de bestiller. 4 i karakter, ikke topp, fordi det er hybelkjøkken og ikke stort kjøkken. Ja så bestill leilighet med stort kjøkken da! Dette er både beskrevet med tekst og bilder, så hva...???? Det er sovealkove, ikke eget soverom, trekk i karakter. Dette står det, og det er bilder som tydelig viser dette. Kaffetrakteren var vanskelig å finne, trekk i karakter. Det er en liten leilighet, få skap å åpne, og kaffemaskin står fremme. Kaffetrakter er kun et ekstra tilbud til dem som foretrekker dette. Den står likevel lett tilgjengelig i skapet under. 

Altså jeg blir så oppgitt, og nå orker jeg ikke å bruke timevis på å vaske ned leiligheten hver uke for å få slikt tull tilbake. Hadde jeg kunne sette at jeg ikke ønsker godt voksne gjester kunne jeg vurdert det, men med så mye innsats for å så betale skatt og sitte igjen med en timebetaling som er latterlig... nei dette orker jeg virkelig ikke mer! 

Fint for en ung student! Nå blir en leilighet trukket fra Airbnb, og jeg kan få min fritid tilbake. Ved fast leie slipper jeg både stadig vasking og å betale skatt. Det blir HERLIG! 

Voksne Airbnb gjester burde skjerpe seg. De unge gjestene er betydelig hyggeligere. 

Vurderer du å leie ut via Airbnb, tenk deg godt om! 

Anonymkode: 8d11b...606

Har du regnet på hva du sitter igjen med etter at du har beregnet en brukbar timebetaling på egen tidsbruk? Høres ut som om du bruker minst 10 timer i uka på dette. Ikke sikkert langtidsleie kommer så dårlig ut da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du gir opp. Tror dette er de samme, godt voksne folkene, som heller ikke forstår ratingen på Finn.no. Der skal man også rate kjøp og salg toppscore hvis alt har gått fint, og produktet står til forventningen. Produktet må ikke være tipp topp for å gi en maks rating, så lenge det er korrekt beskrevet med tekst og bilder.

Vi leide et stort hus for 3 familier i Spania i fjor. Mye var veldig bra, men det var to vaskemaskiner i huset som begge ikke fungerte (av ulike grunner). Vi hadde mange barn med oss, og vaskemaskin var et must. Da kasta utleier seg rundt og vi fikk levere klær i sekker og fikk dem tilbake vaska. Det var jo mer upraktisk enn om vi hadde maskiner tilgjengelig, og det gjorde at vi holdt igjen på klesvasken litt, men sånn kan jo skje. Vi gav topprating likevel. 

Anonymkode: 5461d...95f

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (20 timer siden):

Hvis det er du som skrev innlegget om hushaier er det mye hersketeknikk og nedsettende språk i innlegget ditt. Kanskje du ikke selv er klar over hvordan dette fremstår?  Det er i hvert fall lett  å tolke det som misunnelse. 

Hvis... Du ser på anonymkoden at det ikke er vedkommende som skrev innlegget om hushai. Følg med, før du svarer og beskylder andre brukere for noe.

Anonymkode: 981ab...33b

• Liker 1
Skrevet

Det kjøret med vask og skift hadde jeg ikke orket. Kan du ikke leie ut på langtidsutleie? Hvis du i tillegg bruker utleiemegler, behøver du ikke løfte en finger. Det gjorde jeg sist jeg skulle bytte leietakere. Så deilig ☺️

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

3 er midt på treet , det som egentlig burde være normalen.  Vet ikke hvorfor alle forventer at alt i livet skal være bedre enn gjennomsnittet. Men ja desverre så er ikke mennesker rasjonelle i den virkelige verden.

Når det gjelder Airbnb så er jo fortjenesten så enorm i pressområder at jeg ikke kan se noen grunn til å ikke leie ut. Lei inn andre til vasking, du tjener gode likevel. ( Om det er en turistmål som Lofoten eller Tromsø).

Anonymkode: 3db5c...b44

Da har du misforstått rankingen hos Airbnb. Alt under 5 er at noe konkret ikke var greit, som at verten ikke svarte deg hyggelig/innen rimelig tid, at bildene og tekst ikke presenterte boligen sannferdig, eller at det var dårlig rengjøring/rot/ekkel lukt/ting var i svært dårlig stand. 

3 er ikke midt på treet, det er at noe var så skuffende dårlig/skittent/ugreit/problematisk at det umiddelbart må bli bedre om verten skal fortsette som vert. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

hvordan klarte man det før airbnb?

Anonymkode: 76a6c...905

Da bodde folk på hotell i nabobyene og betalte for leiebil eller de hadde egen bil. 

Anonymkode: c5a7c...e28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ga opp å leie via airbnb grunnet kravstore utleiere. 

Det er umulig å forvente at ikke leietakere begynner å bli kravstore når mann blir møtt med 2 A4 sider av regler ved ankomst. Krav om at mann vasker seg ut og driver med søppel sortering and you name it. 

Syntes også airbnb var genialt den gangen det var nytt. Lista for krav lå åå normal folkeskikk og mann slapp å vaske og skure før avreise. Nei takk. Har gått tilbake til hotell. Airbnb pleide også å vøre rimelig men det er det jo ikke heller.

Når airbnb var mer nytt leide jeg også rom og delte bad, stue og kjøkken med vanlige familier. Har egentlig ikke så høye krav utenom normal hyggiene og tilgang på normale fasiliteter inklusiv vaskemaskin. 

Anonymkode: f1950...89c

Klager du på at du må sortere søppel på samme måte som hjemme? Eller forventer du at verten skal gå gjennom søppelet ditt og sortere.

Anonymkode: 396fd...f2c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bare leid et sted en gang på airbnb, og det var et sted i Sverige. Vi ble syke av å være i huset. Det var ikke utlufta, stinka røyk og maling. Jeg skrev ikke noe stygt og ga heller ikke noen anmeldese tilbake. For huset var jo fint, men det var helt jævlig å oppholde seg der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Margit777 skrev (2 minutter siden):

Jeg har bare leid et sted en gang på airbnb, og det var et sted i Sverige. Vi ble syke av å være i huset. Det var ikke utlufta, stinka røyk og maling. Jeg skrev ikke noe stygt og ga heller ikke noen anmeldese tilbake. For huset var jo fint, men det var helt jævlig å oppholde seg der.

I et slikt tilfelle synes jeg man skal melde tilbake hva som ikke var greit, så huseier kan ta tak i dette. 

Etter han som røykte noe inne som satte en svært merkelig lukt i inventaret hadde vi inne ozonmaskin, men ikke lenge nok tydeligvis, for neste gjest trakk ned til 4 på grunn av litt dårlig lukt. Det var absolutt innafor og forståelig, og ga meg nyttig informasjon om at tiltaket ikke var tilstrekkelig. Jeg fikk tak i kraftigere ozonmaskin, og byttet ut alt av dyner, puter, tepper og slikt til alt var renset. 

Hva den personen hadde røykt vet jeg ikke. Det var en intens merkelig lukt. Ikke sigaretter iallefall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det er irriterende, og jeg kunne aldri funnet på å gi den type anmeldelse selv. Bruker airbnb mye pga reise med hund. 

Men sånn helt ærlig, hvis du ikke takler kravene, det er da ingen som tvinger deg til å leie ut? 

Anonymkode: a62c7...e99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner det er irriterende, og jeg kunne aldri funnet på å gi den type anmeldelse selv. Bruker airbnb mye pga reise med hund. 

Men sånn helt ærlig, hvis du ikke takler kravene, det er da ingen som tvinger deg til å leie ut? 

Det viktigste tenker jeg, er at om noen stiller urimelige krav til en og en selv vet at det en gjør er godt nok, så kan man gjerne overse det heller enn å la urimelige mennesker styre livet sitt.

Anonymkode: f6307...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat! Kravene takler jeg fint, men urimelige gjester medfører at jeg ikke finner dette verdt innsatsen lenger, i forhold til å leie ut til fastboende. For det å leie ut via Airbnb krever virkelig ganske så mye innsats. Hvilket jeg hadde gitt med stor glede, om gjester satte pris på det, men som forsvinner i møte med for mange gjester som blir urimelige. 

Mennesker som reiser med dyr burde virkelig være glad for at verter som meg har ønsket både dem og dyrene velkommen. Jeg har selv hund, og å leie i et koselig privatområde med parkering og turmuligheter rett utenfor døra er noe helt annet enn å dra med seg hund på hotell. 

Men nei, jeg må ikke leie ut via Airbnb, og nå slutter jeg med det. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...