Gå til innhold

Orker ikke leie ut via Airbnb lenger. Ikke verdt det!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt mye AirBnb, som oftest i utlandet. Det har det vært både krypdyr og diverse, men det er jo på grunn av klimaet der vi har vært og ikke noe huseier kan noe for. Har aldri trukket i mine anmeldelser, og eierne har bestandig vært flinke å kommunisere med. Jeg tenker dette handler om kommunikasjon. Ts, bør kanskje klargjøre i teksten om «problemene» i boligen som gjør det vanskelig å vaske, og tilby å vaske ekstra for de som mener det er et problem. Jeg hadde ikke ønsket støv under senga, men hadde nok bare kommunisert det videre under oppholdet. 

Anonymkode: a6f6c...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet du, misunnelse og bitterhet er det eneste som ikke engang kler den smukke. 

Jeg er absolutt ingen hushai. Jeg er en kvinne som måtte begynne med to tomme hender og absolutt ingen hjelp til noe, som måtte stå ekstra vanvittig hardt på da far til mine barn ble syk og borte, som har måtte snu på kronene hele livet, inkludert nå, men som investerte i å få laget en liten utleieenhet i boligen for å faktisk klare meg økonomisk etter at jeg selv ble syk og ufør. Å satse på Airbnb istedenfor fast leieboer var fordi det å få inn litt mer penger var eneste mulighet til å kunne hjelpe mine barn litt økonomisk mens de studerer. 

Men nå orker jeg ikke lenger. Jeg vasker ikke leiligheten mellom betalende kunder, jeg må nedvaske den fullstendig mer eller mindre, og dette er blitt helt vanvittig. Ingenting er heller kjekt når folk responderer på veldig innsats med å være fullstendig urimelige. 

For all del, de fleste gjester er hyggelige, men som Airbnb vert er man avhengig av gode anmeldelser, og en eneste urimelige tulling som klyver opp på vaskemaskinen for å sjekke om det er støv bak, for så å gi 3 i karakter, tar det månedsvis å rette opp igjen sitt snitt etter. 

Anonymkode: 8d11b...606

Jeg har leid masse på Airbnb og stort sett gir jeg en en god snmeldelse, selv om det er ting jeg tenker på kunne vært bedre. Med bedre mener jeg da i forhold til prisen jeg betaler for å bo der. Hvis det er rimelig priset og utleier er ærlig med bildene sine og beskrivelsene, forventer jeg mindre enn hvis jeg blir betaler det som for meg blir dyrt. Da blir jeg selvsagt også mer kresen.

Hvordan priser du deg?

Anonymkode: 0717f...41c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga opp å leie via airbnb grunnet kravstore utleiere. 

Det er umulig å forvente at ikke leietakere begynner å bli kravstore når mann blir møtt med 2 A4 sider av regler ved ankomst. Krav om at mann vasker seg ut og driver med søppel sortering and you name it. 

Syntes også airbnb var genialt den gangen det var nytt. Lista for krav lå åå normal folkeskikk og mann slapp å vaske og skure før avreise. Nei takk. Har gått tilbake til hotell. Airbnb pleide også å vøre rimelig men det er det jo ikke heller.

Når airbnb var mer nytt leide jeg også rom og delte bad, stue og kjøkken med vanlige familier. Har egentlig ikke så høye krav utenom normal hyggiene og tilgang på normale fasiliteter inklusiv vaskemaskin. 

Anonymkode: f1950...89c

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ingen her er misunnelige på deg. Vi synes ikke synd på deg heller. Mulig du forventet validering og støtte, men da kom du til feil sted. Sorry! 

Anonymkode: c1d16...10b

Jeg forteller kun om erfaringer og konklusjon basert på det. Ikke for at noen skal gi meg skryt eller støtte, men hadde vært fint om det jeg deler får noen til å tenke seg bedre om angående hvilken gjester de er, og kanskje noen fikk noe å tenke over om de selv vurderer å gå over til å leie ut via Airbnb. 

Jeg bruker forøvrig Airbnb selv, men videre vil det kun bli som gjest. Som hyggelig gjest! 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ingen her er misunnelige på deg. Vi synes ikke synd på deg heller. Mulig du forventet validering og støtte, men da kom du til feil sted. Sorry! 

Jepp, på KG oser det misunnelse, bitterhet og generell misnøye, så her feilberegnet TS sitt publikum absolutt.

Grattis med å føre tradisjonen videre.

Anonymkode: de5d0...d99

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, da blir det mer leieinntekter på meg :) 

Anonymkode: b8b87...ba8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet det går an å leie ut bolig UTEN Airbnb hvis det er så jævlig viktig for deg? Men det kommer ikke noe hotell i bygda om alle kundene allerde sover andre steder. Det kommer ikke nyinnflyttere heller for bygdas boligpriser skyter i vært, eller boliger selges bare ikke, for alle skal leie ut til turister i stedet for. 

Veldig usaklig og spydigheter du kommer med da? Nyinnflyttere er jo på ingen måte til hinder for at naboen min leier ut boligen sin 1uke den uka vi har festival, når huset likevel står tomt? "alle" leier ikke ut bare fordi du tror det. Og nei, vi har ikke hotell eller andre muligheter her fordi det ikke lønner seg for helårsdrift, og da vil ingen investorer holde på. Kan du ikke være litt mer saklig og heller svare på problemstillingen? Kan leie utenfor Airbnb absolutt, men forskyver man ikke bare det problemet da, som du mener vi har, eller? 

Anonymkode: a9709...37f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men nå orker jeg ikke lenger. Jeg vasker ikke leiligheten mellom betalende kunder, jeg må nedvaske den fullstendig mer eller mindre, og dette er blitt helt vanvittig. Ingenting er heller kjekt når folk responderer på veldig innsats med å være fullstendig urimelige. 

For all del, de fleste gjester er hyggelige, men som Airbnb vert er man avhengig av gode anmeldelser, og en eneste urimelige tulling som klyver opp på vaskemaskinen for å sjekke om det er støv bak, for så å gi 3 i karakter, tar det månedsvis å rette opp igjen sitt snitt etter. 

Du får nok leid ut selv om snittet går litt ned. Ja, det er litt surt, men du behøver ikke gå helt i kjelleren pga. dette. Rare folk finnes.  Det kan man ikke beskytte seg mot og det vet også de som leser anmeldelsene du har fått. Du må selvfølgelig ikke gjøre fullstendig nedvask fordi det finnes noen få raringer i verden. Det er urimelig. De skal selvfølgelig ikke diktere hvordan du gjør jobben din. Bare fortsett å gjøre det du har gjort hittil, det funker GODT NOK.

Anonymkode: f6307...cf7

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er lei, TS, så fra meg får du all verdens støtte og validering. Leide selv ut leiligheten i eneboligen min sommeren 2020 (fordi "alle" skulle på ferie til byen min da) og jeg var utslitt etter den sommeren. Vasket ned alt mellom hvert besøk, da snakker vi vegger, gulv, inventar +++, så jeg brukte en hel dag på vasking mellom hvert besøk. Fikk ikke én klage på renhold, men folk presterte likevel å klage på andre ting. Fikk for eksempel klage på at det ikke var dør ut til hagen vår, altså VÅR private hage, for gjestene ville bruke hagen. Sto klart og tydelig på AirBnB at det ikke var tilgjengelig hage. Gjesten ga meg dårlig karakter på dette og skrev "utleier burde bytte ut vinduene med en dør slik at hagen kan brukes"🙄 Mtp at disse gjestene betalte 1000,- pr natt for en hel familie, så vil jeg påstå det var en god pris for en leilighet rett ved Dyreparken - selv uten hage.

En annen gjest hadde jeg skikkelig uflaks med. Av en eller annen grunn bestemte den relativt nye stekeovnen å skru temperaturen opp på maks, så frokostrundstykkene til gjesten ble svidd. Han var ganske pissed. Sa til meg at han var elektriker, så jeg måtte se å få kjøpt en ny stekeovn som han kunne installere - mot betaling🙄 Akkurat den dagen hadde jeg ikke mulighet til å kjøpe ny stekeovn, og neste dag skulle han uansett dra, så jeg sa at jeg måtte ordne det etter at han hadde reist neste dag (syntes heller ikke noe om å betale en elektriker for å plugge i en stekeovn, det klarer jeg fint selv). Gjesten ga meg selvsagt ræva anmeldelser basert på at han ikke fikk stekt seg frokostrundstykker den ene dagen🙄 Jeez...som om nærbutikken ikke har ferske rundstykker bare noen hundre meter unna😆

Ellers opplevde jeg å måtte vaske ut en halv sandstrand fra badet (fordi noen gjester skylte alt dykkerutstyret sitt der), jeg måtte kjøpe enda et sett med nye håndklær (fordi noen gjester sin sminke ikke gikk av på 90 graders vaske), jeg måtte tepperense en hel sofa (pga småbarn som hadde klisset over hele sofaen), og jeg måtte vaske dyner og madrassbeskyttere som var tilgriset av mens og urin. Når jeg i ettertid ser hvor mye jeg vasket og sto på for å gi folk en fin ferieopplevelse, var det absolutt ikke verdt det. Og av 12 bookinger var det bare tre-fire familier som behandlet leiligheten med respekt. De andre snudde leiligheten på hodet og lot det se ut som en svinesti da de dro. Aldri igjen.

Anonymkode: f0b38...26f

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har samme erfaring ts. Vi gidder heller ikke mer. Fikk slakt av noen som hadde funnet 1 -et- rusk i sofaen. Selv om vi sendte inn vaskebyrå som ikke kunne skjønne hvorfor hun klaget. Gjesten trodde tydeligvis at det var hilton  hun var kommet til. Og prisen var 800 kr natten🙄

Det som er synd er at det betyr salg av huset. Går i rent tap på langtidsutleie så det kan vi ikke. (Takk kjære politikere)

Anonymkode: 1ffea...093

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har leid mye på airbnb før. Nå synes jeg det er bedre tilbud andre steder. Airbnb har alfor mye i diverse gebyrer.

Anonymkode: 70349...1df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har leid masse på Airbnb og stort sett gir jeg en en god snmeldelse, selv om det er ting jeg tenker på kunne vært bedre. Med bedre mener jeg da i forhold til prisen jeg betaler for å bo der. Hvis det er rimelig priset og utleier er ærlig med bildene sine og beskrivelsene, forventer jeg mindre enn hvis jeg blir betaler det som for meg blir dyrt. Da blir jeg selvsagt også mer kresen.

Hvordan priser du deg?

Anonymkode: 0717f...41c

Jeg holder meg til konseptet at å leie via Airbnb skal være en alternativ og rimeligere løsning enn hoteller. Jeg får høre fra de fleste at jeg er lavt priset i forhold til sentralitet, innhold og standard. Det er også det jeg har ønsket å være, så folk flest har råd til å reise. Jeg bruker selv Airbnb når jeg reiser fordi det er billigere. Er det like dyrt som hotell faller liksom vitsen bort. Men det virker nå som en del folk helt har misforstått konseptet, og går rundt med lupe for å finne noe å kritisere. Ikke de fleste, men det har nå blitt såpass mange urimelige gjester at gleden ved det er borte. Leiligheten vår er dessuten inkludert parkering, i byen, hvor bare parkering koster noen hundrelapper døgnet, og jeg har ikke tatt mer enn 600 kr døgnet utenfor sesong og 900 i høysesong. Det er virkelig bra standard og RENT. Om det enn blir noe svevestøv av å re senga 🙄, og bak den pokkers vaskemaskinen gjester burde betale ekstra for dersom de bruker den som klatrestativ. Noe jeg forøvrig også måtte for å sjekke, og det var IKKE mye støv der. Egentlig kun en liten plastbit som noen har mistet bak den var verdt å klatre for. Den ble byttet for kort tid siden, så ... Ja ikke var det mye støv å snakke om under senga heller. Den er som nevnt plassbygget, og støv kommer i svært liten grad både ned under og opp fra under.

Sentralt, vaskemaskin og tørketrommel (kombi), ganske så nyoppusset, gulvvarme i hele leiligheten, balansert ventilasjon, god standard på ALT og parkering. Jeg synes ikke jeg har priset meg for høyt. Skatten er rundt 20%, vasking, strøm... så nei, ikke verdt det lenger! Bedre å ha en fast leieboer og å slippe dette stresset og den typen gjester. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir litt fascinert over dere som har utleie på Airbnb, men åpenbart ikke har forstått risikoen ved at fremmede mennesker bosetter seg i huset når dere ikke er der. 99% av gangene går det fint men dere er vel klar over at den 1% hvor det kan gå skikkelig galt har dere så absolutt akseptert? Hvis ikke så bør man ikke drive med utleie. Hvis man bare tror at utleie bare er positivt, grønn skog og ingenting negativt så har man enten vært heldig eller misforstått kraftig. Jeg er veldig mye på reise og kunne vært fint for meg å leie ut hjemme mitt og få inn noen penger, men på grunn av risikoen ved dette som ikke er stor, men som likevel er der så velger jeg at det heller står tomt eller leier kun ut til folk jeg kjenner.

På samme vis som at jeg investerer i fond, og blir helt sjokka den dagen/måneden fondet går i rødt.  Spesielt egentlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror kanskje du er vel opptatt av å framstå perfekt, og få ros for dette enorme offeret du gir for menneskeheten, ved å leie ut. Slapp litt av, du kan ikke styre andres oppfatning. 

Når det er beskrivende bilder klarer andre å tenke seg til at kommentarene er rare. 

Bra du heller leier ut til en student videre, og slik faktisk gjør noe for samfunnet. 

Anonymkode: ac422...33d

Sikkert til blodpris også, og da forventer man mer.

Anonymkode: 5f044...65c

• Liker 3
Skrevet

Har vanskelig for å tro på dette. Jeg leide på AirBnB over flere år og har aldri fått en negativ anmeldelse. Ikke en eneste. Jeg ble superhost nesten med en gang og beholdt statusen fram til jeg ga meg.

Det sagt, AirBnB er et onde som legger unødvendig press på boligmarkedet i byene. Det burde vært forbudt eller regulert til å bare kunne leie ut boligen man bor i, feriehus/hytter med minimum av egen bruk etc.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (7 minutter siden):

Blir litt fascinert over dere som har utleie på Airbnb, men åpenbart ikke har forstått risikoen ved at fremmede mennesker bosetter seg i huset når dere ikke er der. 99% av gangene går det fint men dere er vel klar over at den 1% hvor det kan gå skikkelig galt har dere så absolutt akseptert? Hvis ikke så bør man ikke drive med utleie. Hvis man bare tror at utleie bare er positivt, grønn skog og ingenting negativt så har man enten vært heldig eller misforstått kraftig. Jeg er veldig mye på reise og kunne vært fint for meg å leie ut hjemme mitt og få inn noen penger, men på grunn av risikoen ved dette som ikke er stor, men som likevel er der så velger jeg at det heller står tomt eller leier kun ut til folk jeg kjenner.

På samme vis som at jeg investerer i fond, og blir helt sjokka den dagen/måneden fondet går i rødt.  Spesielt egentlig.

At noe kan gå galt er som det er det. Det er forsikring angående slikt via Airbnb. Jeg har ikke opplevd noe såpass dyrt at jeg har hatt behov for å henvende meg til Airbnb for erstatning, og det er ikke at noe kan gå galt som har gjort meg lei. En hadde med seg hund som spiste opp en ledning (og kjøpte selv ny), en knuste en brunkrem som var litt jobb med å vaske bort, en klarte å søle noe inni glasset på komfyren, så den måtte demonteres for å få vasket det (godt gjort egentlig, for å treffe så det skulle skje var omtrent like mulig som å vinne i lotto) og ene røykte noe inne som vi måtte inn med ozonmaskin for å få bort lukta. Kun i siste eksempel meldte jeg fra til Airbnb, og jeg vet at den gjesten da ikke fikk bruke Airbnb lenger. Noe mer graverende har jeg ikke opplevd. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sikkert til blodpris også, og da forventer man mer.

Anonymkode: 5f044...65c

Ingen blodpris, og det har jeg svart på. 

Jdz skrev (7 minutter siden):

Har vanskelig for å tro på dette. Jeg leide på AirBnB over flere år og har aldri fått en negativ anmeldelse. Ikke en eneste. Jeg ble superhost nesten med en gang og beholdt statusen fram til jeg ga meg.

Det sagt, AirBnB er et onde som legger unødvendig press på boligmarkedet i byene. Det burde vært forbudt eller regulert til å bare kunne leie ut boligen man bor i, feriehus/hytter med minimum av egen bruk etc.

Da har du vært heldig, men når leide du ut? Jeg føler at pirkete kunder som jakter på noe å kritisere er et nytt fenomen, og som nevnt kun godt voksne mennesker som gjør slikt. Jeg har aldri hatt unge gjester som holder på slik. Ikke en eneste. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes folk som bare må klage. Bare hev deg over det. Når du vet selv at det er godt nok🤗

Anonymkode: fd90f...390

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Bruker leie ut på booking på sommer, små leiligh og hytta, over flere år. Hatt tre dårlige opplevelser. Ein mann pissa ut senga(full). Ringte han og han vippset 3000 til ny overmadrass. Ein gang stor halloweenfest med ødeleggelser (kasta dei ut midt på natta). Dei vippsa meg og. Siste var svinesti. Dei ringte eg og sa kva eg  meinte om dei. Bruker få gode anmeldelser, men fikk ein kjempedårlig nett no. Svarte på den at eg valgte se vekk fra den fordi alle andre som ligger på siden er gode. Eg har srudd opp prisen mykje fra i fjor. Tok kun eit par tusen for natta på hytta i fjor.5 pers. No tar eg over 5. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du snakker om. En venninne leide ut huset sitt en sommer. Lekkert hus, høy standard, meget rent. Leide ut til godt voksen dame som ga misfornøyd tilbakemelding fordi det var et par flekker på innsiden av oppvaskmaskindøren. Det var det eneste hun klagde på, helt utrolig. Klart man blir oppgitt og demotivert av å måtte forholde seg til sånt fjas. 

Anonymkode: 852c4...bca

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...