Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin med mitt tredje barn om et par uker. De to første fødslene var ganske tøffe, og jeg har et ønske om å kunne være mer forberedt, mer rolig, mindre anspent osv. denne gangen, for at det skal bli en bedre opplevelse. Har derfor lest en del om ulike pusteteknikker og prøvd å øve på slike.

Jeg føler imidlertid ikke at jeg klarer det noe særlig bra. Føler jeg ikke blir mer rolig, føler egentlig at jeg blir mer stressa, fordi denne pustingen føles slitsom. Jeg synes også det er spesielt vanskelig med denne laaange utpustingen som visstnok skal være så bra. Synes det er vanskelig å bruke lang tid på å puste ut - føler jeg trenger å puste inn igjen veldig fort etter utpust. Har også en følelse av at jeg ikke har plass til så mye pust i magen fordi barnet tar så stor plass (på samme måte som jeg har mindre plass til mat/drikke enn vanlig). 

Det er egentlig ganske likt sånn jeg har følt det når jeg har prøvd på ulike pusteteknikker som ikke-gravid også (f.eks. når jeg har prøvd meditasjon) - føler rett og slett at det er mer slitsomt enn beroligende.

Hva gjør jeg feil?

Understreker til slutt at jeg ikke er redd for å føde, har ikke noe fødselsangst eller noe, og hadde ikke det de andre gangene jeg fødte heller. Bare syntes det var veldig vondt og har et lite håp om at det kunne bli litt mindre vondt denne gangen.

Anonymkode: 9023e...3b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd det mens du hører på et lydspor (typ hypobirthing)? Det hjalp meg masse. Brukte selv det i Nørs+. Har hørt at det er masse på YouTube.  Kan anbefale en episode fra Babyverden på Spotify som heter "Stressmestring for gravide"

Anonymkode: 4b787...343

Skrevet (endret)

Kor lang er lang tid på utpust? Litt vanskelig å si kva du gjer feil, men kanskje forventninger om kva godt dette burde gjere stresser deg litt når du ikkje opplever å få det til med ein gang? Sjølv om du ikkje er redd for å føde så kan de også sitte traumer igjen i kroppen som stoppa deg i å slappe av i og med at du har tøffe fødsler bak deg. Har du prøvd å puste in  mens du teller til fire og ut mens du teller til fire? Når det føles greit kan man auke til utpust mens man teller til seks, og det holder rikelig.  Det kan også hjelpe at ein ser for seg f.eks. havet som glir innover ei strand på innpust og som trekker seg tilbake på utpust, eller at ein stige med ei stor bølge på innpust og utpusten når man segler ned bølga (eg er oppvaksen med havet så dette hjelper meg). Der du beskrive du er no bør du ikkje bruke teknikker der du holder pusten men la innpust flyte over i utpust ❤️

Endret av Ivasjo
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er rar, men må man øve på noe? Har født 2 barn uten å tenke på noe teknikk? Jeg bare tok det som det kom? Ikke ment som kritikk, bare spør. 

Anonymkode: 11afa...0ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg er rar, men må man øve på noe? Har født 2 barn uten å tenke på noe teknikk? Jeg bare tok det som det kom? Ikke ment som kritikk, bare spør. 

Man må ingenting! 

Personlig er jeg litt nevrotisk av meg, så følte trygghet i at jeg hadde én oppgave: fokusere på å holde pusten rolig. Jeg brukte det mye gjennom fødselen og hjalp meg holde meg rolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd det mens du hører på et lydspor (typ hypobirthing)? Det hjalp meg masse. Brukte selv det i Nørs+. Har hørt at det er masse på YouTube.  Kan anbefale en episode fra Babyverden på Spotify som heter "Stressmestring for gravide"

Takk for tips. Har lest litt om hypnobirthing, men ikke funnet noe om konkrete teknikker innenfor det. Synes mange metoder som beskrives er mye prat og lite konkret.

Ivasjo skrev (1 time siden):

Kor lang er lang tid på utpust? Litt vanskelig å si kva du gjer feil, men kanskje forventninger om kva godt dette burde gjere stresser deg litt når du ikkje opplever å få det til med ein gang? Sjølv om du ikkje er redd for å føde så kan de også sitte traumer igjen i kroppen som stoppa deg i å slappe av i og med at du har tøffe fødsler bak deg. Har du prøvd å puste in  mens du teller til fire og ut mens du teller til fire? Når det føles greit kan man auke til utpust mens man teller til seks, og det holder rikelig.  Det kan også hjelpe at ein ser for seg f.eks. havet som glir innover ei strand på innpust og som trekker seg tilbake på utpust, eller at ein stige med ei stor bølge på innpust og utpusten når man segler ned bølga (eg er oppvaksen med havet så dette hjelper meg). Der du beskrive du er no bør du ikkje bruke teknikker der du holder pusten men la innpust flyte over i utpust ❤️

Har prøvd det med 4 sekunder ("puste i en firkant"), ja. Jeg synes 4 sekunder er lenge på utpust :P Og 6 sekunder er nærmest umulig... Føler da at jeg blir helt "vridd opp", hvis du skjønner hva jeg mener.

Veit ikke akkurat om jeg blir stressa av at jeg føler jeg ikke får det til, men det er mulig. Jeg leser jo a man liksom skal bli veldig avslappa, og kanskje til og med søvnig, av disse øvelsene, og det blir jeg definitivt ikke. Heller sliten.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man må så klart ikke det. Jeg gjorde ikke det med mine to første fødsler. Men nettopp fordi ingen av dem ble spesielt gode opplevelser, ønsker jeg å prøve å forberede meg det jeg kan denne gangen, med et håp om at det kan hjelpe litt.

Det meste er jo utenfor vår kontroll når det kommer til fødsler, men jeg tenker at det kan i alle fall ikke skade å prøve og øve litt på det lille man faktisk kan ha litt kontroll på, f.eks. pusten.

TS

• Liker 2
Skrevet

Bokspusten kan gjere meg også trigga. Prøve med kortere pust 3sekund f.eks. og øv på det 3 minutt kvar dag. Når du syns det går ok kan du prøve å auke 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var deg for to mnd siden! Hørte på meditasjon på youtube. Det er ikke meningen at du skal gjøre det perfekt. Avspenning og kjenne at du puster godt.

Anonymkode: f1c23...264

AnonymBruker
Skrevet

Var litt for rask der, men ville bare legge til at det hjalp faktisk litt under fødsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var deg for to mnd siden! Hørte på meditasjon på youtube. Det er ikke meningen at du skal gjøre det perfekt. Avspenning og kjenne at du puster godt.

Har du lenker til noen av videoene du så på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 15.36):

Selvfølgelig MÅ man ikke øve på noe. Millioner av mennesker føder uten å noen sinne tenke på pusteteknikker. 

Det er noe man KAN gjøre, om man selv har lyst. Forskning viser at mange har god effekt av pusteteknikk under fødselen. Det kan hjelpe en å slappe av, og kan gjøre at fødselen går raskere og mer smertefritt. 

Anonymkode: ad173...f42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke øvd på pusteteknikker mtp fødsel (selv om jeg sikkert burde), men jeg har litt erfaring med meditasjon og har brukt pust litt mot angst osv. Prøv først å få pusten til å være avslappet. Jeg synes det er lettest om jeg puster ut som et lett sukk. Ikke tenk på lengden med en gang, prøv å få pusten myk. Den beste måten å gjøre det på, er å bare observere pusten din og kjenne på om den er avslappet eller anspent. Da slapper man som regel av av seg selv. 

Jeg er forøvrig veldig enig i at det er veldig slitsomt med de lange utpustene når man er gravid, og jeg kan også bli veldig stressa om jeg prøver meg på det. 

Anonymkode: 631f1...906

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte nr 2 nå nettopp og det var natt og dag fra nr 1. Det aller mest vesentlige for meg var at jeg fokuserte på å ikke spenne skuldre, armer og hender. Satt med beina i kryss og armene hengende ned i typisk meditasjons stilling og fokuserte kun på avspenning. Det var helt utrolig hvor lite vondt den fødselen gjorde i forhold til den første. Riene var grusomme helt til jeg liksom fant den stillingen og hadde fokus på nakke/skuldre. Tenkte «bra kroppen, flink kroppen, så avslappa og god kroppen» om og om igjen som en gærning. Det hjalp veldig.

Etter fødselen var over fikk jeg kommentar fra jordmor på hvor flink jeg var til å puste. Selv tenkte jeg ikke noe over det så det må på en måte ha kommet av seg selv. Jeg syntes også det er vanskelig å «puste riktig» om jeg skal fokusere på det under meditasjon, så kanskje vi er litt like der og det er bedre for deg å ha fokus på noe annet? Masse lykke til! 

Anonymkode: 6211c...613

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...