AnonymBruker Skrevet 22. juni #21 Skrevet 22. juni sommermor skrev (12 timer siden): Dere er veldig late synes jeg. Å kildesortere er da lett som bare det, her tenker jeg ikke over at jeg gjør det. Nei, det er mye arbeid med det, så jeg skjønner de som hiver alt i rest eller graver ned. Anonymkode: f940f...61d
AnonymBruker Skrevet 22. juni #22 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis du skal kjøre to mil for å levere papp og plast og fanden og hans oldemor, så kall det gjerne latskap. For oss andre er dette ikke noen gevinst verken miljømessig eller tidsmessig, og helle rikke på noen andre måter. Skal folk kildesortere, så må opplegget rundt fungere betraktelig bedre. Men vi kaster dog ikke batterier eller el avfall, helle rikke pant i restavfallet. De tingene har vi nærbutikk til å kvitte oss med. Hadde kommunen laget til plass for alt annet hadde saken vært noe annerledes. Uansett, all søppel blir brent, hvorfor skal vi da kildesortere? Anonymkode: be472...78d Enig! Når man må kjøre bil for å levere det så går det opp i opp og attpå til må vi betale for jobben vi gjør! 😮 Anonymkode: f940f...61d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #23 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er mye arbeid med det, så jeg skjønner de som hiver alt i rest eller graver ned. Anonymkode: f940f...61d Det er ikke noe særlig arbeid med det synes jeg. Det går automatisk her hos meg. Med tre søppelspann under vasken til restavfall,plast og matavfall er det da null problem å kildesortere. Hele landet burde ha det som en selvfølge at en kildesorterer avfallet sitt. Her er det kun ødelagte klær og tekstiler som er for langt å dra for å få kastet. Anonymkode: 901b7...b72
AnonymBruker Skrevet 22. juni #24 Skrevet 22. juni -batterier, lyspærer og småelektronikk: dette er det innsamling for i kasser ved inngangen til de fleste matbutikker som man kan kaste det i, jeg legger dette derfor rett i pante-pose. Så hver gang vi panter flasker så kaster vi også lyspærer/batterier/små elektronikk (ødelagte ladere osv). Jeg tar med panteposen på butikken når jeg handler mat, er den full så setter jeg den i bagasjerommet på bilen så er den klar til neste gang jeg er på butikken. -papir og plast: dette går jeg ut og kaster hver kveld, vi har container ute for det og jeg har ikke god oppbevaring for det inne. Samler det derfor opp på hjørne på benken og går ut og kaster det hver kveld. -Matavfall og restavfall: Vi har to kasser med matavfall og restavfall under vasken. Det er ikke plass til mer enn to kasser under vasken pga brannslange, rør og lite skapplass. Jeg skal måle og se om jeg kan være mer kreativ og få til mer plass under vasken eller skap ved siden av. Feks IKEA har fine søppelkasser både bokser og stativ , for inspirasjon: https://www.ikea.com/no/no/cat/kildesortering-24259/ Anonymkode: 712cc...828
AnonymBruker Skrevet 22. juni #25 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke noe særlig arbeid med det synes jeg. Det går automatisk her hos meg. Med tre søppelspann under vasken til restavfall,plast og matavfall er det da null problem å kildesortere. Hele landet burde ha det som en selvfølge at en kildesorterer avfallet sitt. Her er det kun ødelagte klær og tekstiler som er for langt å dra for å få kastet. Anonymkode: 901b7...b72 Leste du hele svaret? En ting er å sortere inne hjemme, det klarer man. Men å deretter måtte kjøre flere mil? For å levere sortert avfall? Eller generelt måtte ta det med seg langt avgårde i stedet for at det plukkes opp her hjemme. Det hadde nok ikke jeg orket heller. (Ikke alle bor i storbyer…) Anonymkode: 52ec4...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #26 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke noe særlig arbeid med det synes jeg. Det går automatisk her hos meg. Med tre søppelspann under vasken til restavfall,plast og matavfall er det da null problem å kildesortere. Hele landet burde ha det som en selvfølge at en kildesorterer avfallet sitt. Her er det kun ødelagte klær og tekstiler som er for langt å dra for å få kastet. Anonymkode: 901b7...b72 For det første så har ikke jeg så stor plass under vasken i mitt 70-talls kjøkken og for det andre så er det det å måtte dra langt for å få levert som er største jobben. Og hva tjener man i miljøet når man må kjøre og får utslipp? Anonymkode: f940f...61d
Sniff76 Skrevet 22. juni #27 Skrevet 22. juni Vi har en stor kasse på kjøkkenet hvor vi legger alt som kan resirkuleres og panteflasker. Når kassa er full, går vi ut med den og sorterer i de ulike søppelkassene og plastsekker for plastresirkulering og pant. Funker ikke for oss med mange små beholdere inne.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #28 Skrevet 24. juni Kildesorterer ikke utenom det jeg veit ikke kan kastes i restavfall som elektronisk avfall etc, jeg bor alene og synes dette er for mye styr. Matavfall lukter fort, mye bedre da å kaste alt i restavfall så posen blir full. Anonymkode: e8949...49e
AnonymBruker Skrevet 24. juni #29 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kildesorterer ikke utenom det jeg veit ikke kan kastes i restavfall som elektronisk avfall etc, jeg bor alene og synes dette er for mye styr. Matavfall lukter fort, mye bedre da å kaste alt i restavfall så posen blir full. Anonymkode: e8949...49e For å fortsette tråden fra meg selv her så skjønner jeg virkelig ikke at man i 2025 ikke har teknologi til å sortere ut det som skal sorteres ved samtlige gjenbruksstasjoner. Her i Oslo har man ikke det virker det som. Hadde vært lettere for alle å kaste alt utenom elektronikk, spesialavfall etc i en og samme pose. Anonymkode: e8949...49e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå