Gå til innhold

Kildesortering hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ikke kildesortering under vasken som jeg vet mange har. Dere som heller ikke har det, og som har ett pent og ryddig system, hvordan ser systemet deres ut?? Jeg tenker til ødelagte klær, plast, papp/papir, glass/metall, batterier etc  Jeg strever med å finne nor som både er funksjonelly og ser pent ut. Idag har jeg litt her og der, noe i poser, noe i bokser, er veldig rotete, ønsker et bedre system, noen som vil dele 😊

Anonymkode: c29ba...b61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sortering på vaskerommet. Har stort hus og nok plass . 

Anonymkode: f940f...61d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kun til restavfall, alt går der. Heldigvis.

Anonymkode: 67cb7...9d2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre bøtter, og hylle, under vasken. Men det er likevel ikke nok til alt. 

Har derfor et system i garasje for; pant, plast, batterier, spesialavfall. Og papp er bare noe vi tar med rett ut til spannet når vi skal noe. (tråkker det flatt, og legger ved døra) 

Anonymkode: b86b4...a98

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her er det ikke kildesortering under vasken som jeg vet mange har. Dere som heller ikke har det, og som har ett pent og ryddig system, hvordan ser systemet deres ut?? Jeg tenker til ødelagte klær, plast, papp/papir, glass/metall, batterier etc  Jeg strever med å finne nor som både er funksjonelly og ser pent ut. Idag har jeg litt her og der, noe i poser, noe i bokser, er veldig rotete, ønsker et bedre system, noen som vil dele 😊

Det er jo noe man kjøper selv, ikke noe man får av kommunen. IKEA har noen praktiske søppelbøtter for kildesortering man monterer under vasken. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har kun til restavfall, alt går der. Heldigvis.

Anonymkode: 67cb7...9d2

Har de ikke kildesortering i kommunen din, eller er det du som ikke gidder å bry deg? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Systemet er enkelt, en posse til alt. Kildesortering drive riv ikke og bruker tid på. 
Store kartonger blir kuttet i mindre biter, og går der alt går, i restavfallet. Vi driver ikke og kjører milevis for å kaste søppel. 

Anonymkode: be472...78d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tidligere kun plass til rest og mat på kjøkken. Plast og papp hadde egne bøtter på bod.

Klær samlet jeg tidligere i en kurv på vaskerommet, når det var full sorterte jeg ut det som kunne arves videre og resten ble kjørt til UFF. 
UFF har tatt bort containerne sine, så nå går alt som ikke kan arves videre direkte i restavfall. Inntil kommunen/avfallsselskapet sørger for å plassere ut containere til klær fortsetter jeg å kaste i rest.

Anonymkode: b89fc...33e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Leier du? Eier du? Siden du sier "her er det ikke" høres det ut som du forventer at noen andre skal fikse noe for deg? Eller mener du "her jeg bor er det ikke plass til .. under vasken"?

Boligen du bor i avgjør jo veldig hva slags system du kan ha og får plass til. I min lille leilighet har jeg satt opp 4 bøtter i skapet under vasken, for rest-, mat-, plast og glass/metall. Batterier samler jeg i et glass i kommoden i gangen, og tar med på butikken når jeg husker. I boden i kjelleren har jeg en rød bøtte for farlig avfall som sprayflasker osv. Papp og papir står i gangen til neste gang jeg går ut av leiligheten. Tekstiler er så sjelden at de har ikke noe system, men boden i kjelleren kan sikkert brukes om jeg skulle få behov.

Anonymkode: 913c4...62d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

For ødelagte tekstiler har jeg en pose på en krok i boden: lett å hive oppi ødelagte sokker, truser eller annet. Skriver utenpå at det er ødelagte tekstiler og leverer til kleskontainer ved glass og metall (Oslo).

Endret av Knutekålmor85
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis kildesorteringskonteinere i kort avstand fra huset, så tar gjerne med meg hver dag hvis det er noe spesielt.

Ellers har jeg noen esker og poser i skapet i gangen. Restavfall, papp og mat her jeg i bøtter i en skuff under vasken 

Anonymkode: 76f21...6a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kastet alt i rest. Gidder ikke det styret der. 

Anonymkode: 88d75...55d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kastet alt i rest. Gidder ikke det styret der. 

Anonymkode: 88d75...55d

Enig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har plast, mat og rest i hver sin boks i kjøkkenbenken. En liten boks til batterier og lyspærer. I gangen har en en boks hvor alt av papir samles. Glass og blikkbokser havner rett i boksen ute. I garasjen henger sekken som vi fyller med plastavfall. Den hentes hver annen måned, da har vi 2-3 sekker hver gang. Mye plastsøppel!

Vi betaler kun renovasjonsavgift for restsøppel. Mat, plast, papir og glass/blikkbokser er gratis for oss. Jo større restavfallsdunk, dess mer må vi betale i renovasjon. Vi er gode å sortere og har den minste restdunken. 

Vi betaler ikke for å levere på miljøstasjon hageavfall, papp, klær, materialer, sortert bygningsmaterialer osv. Må selvfølgelig kjøre dit, men så lenge det ikke koster noe, så er det motiverende å sortere. 

Anonymkode: aa116...360

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at på miljøstasjonen kan vi også sette igjen sykler, ski, barnevogner, bilseter osv., i et eget miljømottak. Det kan folk gå innom å hente det de trenger, til videre bruk. 

Anonymkode: aa116...360

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig.

Dere er veldig late synes jeg. Å kildesortere er da lett som bare det, her tenker jeg ikke over at jeg gjør det.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (2 minutter siden):

Dere er veldig late synes jeg. Å kildesortere er da lett som bare det, her tenker jeg ikke over at jeg gjør det.

Hvis du skal kjøre to mil for å levere papp og plast og fanden og hans oldemor, så kall det gjerne latskap. 
For oss andre er dette ikke noen gevinst verken miljømessig eller tidsmessig, og helle rikke på noen andre måter. 
Skal folk kildesortere, så må opplegget rundt fungere betraktelig bedre. 

Men vi kaster dog ikke batterier eller el avfall, helle rikke pant i restavfallet. De tingene har vi nærbutikk til å kvitte oss med. 

Hadde kommunen laget til plass for alt annet hadde saken vært noe annerledes. Uansett, all søppel blir brent, hvorfor skal vi da kildesortere?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har matavfall og restavfall under vasken,  så har vi en stor skuffelse der glass og metall og plast. I gangen har vi en liten eske hvor papir er i

Anonymkode: 09ddf...29e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du skal kjøre to mil for å levere papp og plast og fanden og hans oldemor, så kall det gjerne latskap. 
For oss andre er dette ikke noen gevinst verken miljømessig eller tidsmessig, og helle rikke på noen andre måter. 
Skal folk kildesortere, så må opplegget rundt fungere betraktelig bedre. 

Men vi kaster dog ikke batterier eller el avfall, helle rikke pant i restavfallet. De tingene har vi nærbutikk til å kvitte oss med. 

Hadde kommunen laget til plass for alt annet hadde saken vært noe annerledes. Uansett, all søppel blir brent, hvorfor skal vi da kildesortere?

Det er for dårlig at man enkelte steder må kjøre kjempelangt for å kildesortere . Da orker jo ikke folk det. Synd det er sånn 

Anonymkode: 52ec4...7ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En til rest, plastikk, matavfall og metall. Papir henger i en sekk i kjellertrappa.

Kjøpt søppelbøtter på ikea..Fungerer ypperlig. Skrive navn på dem med tusj så ungene ser forskjell.

Kildesortering her i fylket er veldig strengt. Såpass at det trues med bøter hvis de opplever dårlig sortering. Naboen fikk bot på 1500 kr fordi han slurvet. 

Anonymkode: 62d70...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...