Gå til innhold

Operasjon av navlebrokk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ca 165 cm og i underkant av 90 kg.

Operasjonslegen mente at jeg bør gå ned til ca 80 kg før jeg opereres, det sa han i februar.

Men så ble jeg oppringt om at hun inntaksdama skulle snakke med legen om jeg kan opereres selv om jeg er mer enn 80 kg. Siden jeg har litt vondt og det er ubehagelig så og si hele tiden. Hun sa at det kan være større sjanse for komplikasjoner jo større man er.

Fikk melding nå om at jeg kan opereres. Og lurer på om noen med overvekt/fedme har erfaring?

Hvilke komplikasjoner kan det være snakk om?

Og hvordan er det rett etter operasjon? Må man holde seg helt i ro, er man raskt oppe på bena igjen og kan leve som normalt, unntatt å løfte tungt? Er det mye smerter?

Det blir bare dagkirurgi ihvertfall. Kan få det gjort i ferien, men har små barn og lurer på om det kanskje er best å gjøre det når de er tilbake i bhg til høsten istedet.

Det er også sånn at jeg må prøve å holde vekta/gå ned. Og at hvis jeg går mer opp i vekt så er hele operasjonen bortkasta. Stress, søvnproblemer og diverse har gjort at vekta har variert mellom 85 og 90 lenge nå. Går ikke inn for å slanke meg, jeg ammer, men prøver å ikke gå mer opp såklart..

Anonymkode: aa0e9...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Operasjonslegen mente at jeg bør gå ned til ca 80 kg før jeg opereres, det sa han i februar.

Men så ble jeg oppringt om at hun inntaksdama skulle snakke med legen om jeg kan opereres selv om jeg er mer enn 80 kg. Siden jeg har litt vondt og det er ubehagelig så og si hele tiden. Hun sa at det kan være større sjanse for komplikasjoner jo større man er.

Fikk melding nå om at jeg kan opereres. Og lurer på om noen med overvekt/fedme har erfaring?

Og hvordan er det rett etter operasjon? Må man holde seg helt i ro, er man raskt oppe på bena igjen og kan leve som normalt, unntatt å løfte tungt? Er det mye smerter?

Det blir bare dagkirurgi ihvertfall. Kan få det gjort i ferien, men har små barn og lurer på om det kanskje er best å gjøre det når de er tilbake i bhg til høsten istedet.

Det er også sånn at jeg må prøve å holde vekta/gå ned. Og at hvis jeg går mer opp i vekt så er hele operasjonen bortkasta. Stress, søvnproblemer og diverse har gjort at vekta har variert mellom 85 og 90 lenge nå. Går ikke inn for å slanke meg, jeg ammer, men prøver å ikke gå mer opp såklart..

Jeg har nettopp tatt en brokk operasjon, men er ikke overvektig.
Stålsett deg er alt jeg kan si, de første dagene var skikkelig jævlige. Kjøp durcolax eller lignende, så det å gå på do krever minst mulig med pressing.
Du kan ikke løfte tyngre en 5kg på seks uker og de fire første ukene må du gå med brokkbind 24/7, så de må du bruke det på dagtid de to siste ukene og du bør nok være forsiktig en stund etter det også. Du er med andre ord ganske begrenset, ting som å ta på sokker og truse er vanskelig.. Det stikker, klør og er generelt ubehagelig under prosessen. 
Når jeg skulle stå opp første dag, så trodde jeg seriøst at jeg aldri skulle komme meg opp, det var jævlig vondt, måtte ha to stykker som hjalp meg opp av senga, så vær forberedt på at du trenger en del hjelp.
Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Komplikasjoner både med operasjonsområdet og med pust under narkose, øker når vekten øker. 
Å komme deg på beina igjen etterpå blir vanskeligere desto tyngre du er. Tildeling i operasjonsområdet blir mer komplisert desto tyngre du er. Erog alt blir mer komplisert. 
En av komplikasjonene med kikkhull er at de kan komme til å måtte åpne deg opp, og gjøre seg ferdig i åpen kirurgi, dersom de ikke klarer å få tingene gjort med kikkhull. 
Men så har du på den andre side, at alt kan gå bra. Ingen, selv ikke legene er synske, eller jobber med røntgenblikk. 

Hvordan kroppen din heles, er og en x faktor ingen kan si noe om på forhånd. Alt må bare prøves for å finne svarene. 

Men å ha så små barn hjemme at de må løftes, er heller ikke ok etter en mageoperasjon. Klarer de å forstå at du er litt «syk» og ikke kan løfte/bære? Og at de må klare seg selv på dette området, så går det nok fint. 

Vær òg klar over at det å avbestille en operasjon kan bety at du må vente lenge til neste gang de får deg inn på listen. Jeg vil tro du nå får en hurtig operasjon fordi de tar i et tak på avdelingen for å få ned ventelister, derfor har du fått tilbud nå, i ferien. 

Mulig du må bruke brokk bind/korsett i ukene etterpå. 

Anonymkode: 24dc0...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...