Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt med noen MVA regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg kjøper et par sko fra utlandet, helt vanlige standard finsko, joggesko, vintersko osv (kan bruke http://www.vegetarian-shoes.co.uk som eksempel, man blir sikkert en annen butikk), hvor havner de i MVA systemet?

Gravde frem http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...&epslanguage=NO og ble naturlig nok i godt humør. Men pga at det står så omfattende skrevet blir jeg nesten usikker på om det faktisk gjelder vanlige sko.

Kan noen bekrefte eller avkrefte noe før jeg eventuelt enten tar en sjanse, eller forsøker å få noe fornuftig ut av Tollvesenet?

Håper jeg har forstått dette rett, men det er nesten litt for godt til å være sant :)

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Linken din viser til tollreglene.

Det er mva på alt. Toll er noe annet, som av og til kommer i tillegg.

Skrevet
Linken din viser til tollreglene.

Det er mva på alt.  Toll er noe annet, som av og til kommer i tillegg.

AHA!

Der er det jeg har husket feil ja! :klaske:

Takk skal du ha for oppklaringen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Toll tilkommer på varer over 200.- fra utlandet.

Moms er en annen ting, det er der forskjellige satser beroende på om du er forhandler (kjøper for videresalg) eller kun forbruker. Mva er innregnet eller kommer i tilleg hvis du er forbruker, men dette kommer frem i den totale summen når du avslutter din handel. Regner med at du mener toll.

Skrevet
Toll tilkommer på varer over 200.- fra utlandet.

Moms er en annen ting, det er der forskjellige satser beroende på om du er forhandler (kjøper for videresalg) eller kun forbruker. Mva er innregnet eller kommer i tilleg hvis du er forbruker, men dette kommer frem i den totale summen når du avslutter din handel. Regner med at du mener toll.

Det stemmer, to begreper som ble litt rotet sammen i halvsøvne :)

Takker for hjelpen igjen :)

(Godt det ikke er enda mer enn MVA i det minste, får ta de lyspunktene en finner rundt i hverdagen :))

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Feil

Endret av CatPower
Gjest Gjest
Skrevet
Tror du tar feil jeg. Moms (mva) er det på alle varer over 200, mens toll må du betale når varens verdi overstiger 1000 kr og på diverse varer som er tollbelagte (parfyme og alkohol blant annet).

Trodde jeg.

Tar feil på hvad?

Litt dårlig formulert, det kan jeg va enig i, men mva vet jeg endel om- jobber med det. Ang toll, som dette dreide seg om, så er jeg ikke 100% sikker , men ganske sikker på at man må betale toll på varer som overstiger 200.- når man bestiller fra utlandet.

Gjest Gjest
Skrevet

mva er det dessuten på alle varer, uansett pris.

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste varer med verdi under kr 200,- er fritatt for toll og avgifter, med unntak av sigaretter og alkohol. Varer med verdi over kr 1000,- må fortolles på ordinær måte.

I tillegg er noen varer toll-og avgiftsfrie slik som for eksempel bøker og mynter i de tilfellene det er import til eget forbruk og ikke for videresalg.

I alle tilfeller skal det betales merverdiavgift som beregnes etter 25% av verdien på varene. I tillegg kan toll bli beregnet med 10%. Toll beregnes kun av varer som kommer fra de land hvor det ikke er inngått handelsavtaler med Norge.

Det enkleste du gjør er å gå inn på tollvesnet og bruke beregningskalkulatoren der.

Om det er til privat bruk tror jeg du slipper toll på sko så lenge det du bestiller er i moderate mengder.

Er det til firma må du betale toll.

Posten norge tar seg av dette automatisk når du får en pakkeforsendelse fra utlandet. Du vil få brev fra dem når pakken ankommer Norge.

Håper du ble noe klokere nå.

:) Shea

Skrevet

En tlf til tollvesnet på mandag avklarer det hele. Bedre å vente om du er avhengig å vite svaret helt sikkert før bestilling.

Gjest Gjest
Skrevet

mva satsene er på 25, 13 og 8%.

Hvilke land har handelsavtale med Norge? Kan ikke va mange, har alltids måttet betale toll på varer over 200.- selv fra danmark og sverige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...