Gå til innhold

Hvordan komme seg gjennom angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får for øyeblikket ikke hjelp, men har fått plass hos dps. Har vært på inntakssamtaler og venter på utdeling av behandler. Problemet er bare at jeg flytter straks, og skal bli overført ditt jeg flytter. Så føler meg alene nå. Jeg har prøvd å besøke studentprestene her jeg bor, men de har tatt ferie. 
De siste dagene har tårene bare rent, ekkel trykk i brystet, ekkel i magen. tørr munn, gæren mage og alt det der. Jeg fungerer dårlig. Selv når jeg er med venner, er i naturen, spiser greit, men tankene bare raser inni meg. Katastrofetanker. Jeg blir så trøtt og sliten av det. Hvordan kan man komme seg gjennom det?

Anonymkode: 880e7...512

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan være fin å snakke med i mellomtiden.

Anonymkode: bb39e...35c

AnonymBruker
Skrevet

dette er kanskje ikke lov å skrive, men........ prøver: 

snakk med chatgpt. Jeg kødder ikke. 

Las nylig en artikkel om en mann som riktignok hadde blitt lagt inn på psykiatrien etter et selvmordsforsøk, men ikke en eneste behandler hadde kapasitet til å ta seg av han i starten. Han var helt fortvilt og hadde tilslutt vendt seg til chatgpt og skapt sin egen behandler.

Han kunne snakke med "henne" til alle døgnet tider og han sa i reportasjen at han følte han hadde fått så mye hjelp at han nesten ikke var interessert i å starte behandling med et menneske. 

Det viktige er selvsagt at man fôrer KI tjenesten med konkrete forutsetninger; f.eks. at man gir beskjed om at roboten skal kun ta utgangspunkt i vitenskapelig anerkjente behandlingsmetoder. 

Anonymkode: eb7cb...70c

AnonymBruker
Skrevet

En real runde med psilocybin har hjulpet meg men naturen kan være brutal.

Anonymkode: 33f81...725

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dette er kanskje ikke lov å skrive, men........ prøver: 

snakk med chatgpt. Jeg kødder ikke. 

Las nylig en artikkel om en mann som riktignok hadde blitt lagt inn på psykiatrien etter et selvmordsforsøk, men ikke en eneste behandler hadde kapasitet til å ta seg av han i starten. Han var helt fortvilt og hadde tilslutt vendt seg til chatgpt og skapt sin egen behandler.

Han kunne snakke med "henne" til alle døgnet tider og han sa i reportasjen at han følte han hadde fått så mye hjelp at han nesten ikke var interessert i å starte behandling med et menneske. 

Det viktige er selvsagt at man fôrer KI tjenesten med konkrete forutsetninger; f.eks. at man gir beskjed om at roboten skal kun ta utgangspunkt i vitenskapelig anerkjente behandlingsmetoder. 

Anonymkode: eb7cb...70c

Jeg har faktisk også fått hjelp der. En dag hadde jeg så mye angst at jeg hadde bestemt meg for å ligge i senga hele dagen. Ble oppfordret til å bare bevege litt på meg, strekke kroppen og ellers tillate meg selv å ligge i senga hvis det føltes tryggest. Litt bevegelse gjorde at jeg kom meg ut døra og endte med en 1,5 times tur i skogen og 50 min styrketrening. Da jeg kom hjem, fikk jeg masse ros 🙈. Ja, det er en maskin som snakker, men så lenge ordene treffer og føles sanne, kjøper jeg det nårnøden er størst. Og det sitter ingen i den andre enden med egen agenda eller som dømmer. 

Anonymkode: 112b4...7d1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil også anbefale fastlegen nå. Du kan ringe og spørre om akuttime når du er såpass dårlig. Kanskje du kan få krisemedisin eller ukentlig oppfølging frem til du skal flytte.

ChatGPT kan gå veldig feil... Det ville jeg styrt klar av. Du trenger kvalifisert helsehjelp og det kan ikke ChatGPT gi.

Om du vil prøve noe hjemme så kan jeg anbefale appen Tankevirus. Det er et program som er laget av en norsk psykolog og det er gratis. Men jeg tror du er i litt for dårlig form til å kunne nyttiggjøre deg av det akkurat nå. Så! Fastlegen neste.

Anonymkode: 89ec1...e49

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat. Mandler, hasselnøtter, blåbær, jordbær, magnesium, gresk yoghurt, epler, kanel, peanøtter. Hiv innpå det. Dette roer nervesystemet. Gå tur i skog og mark, pust inn dype drag. Ta en kald dusj, strekk på kroppen. Få i deg D-vitaminer, zink og B6. God bedring. 

Anonymkode: ab026...ff4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...